چگونه بفهمیم باتری ماشین خراب است | نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو

چگونه بفهمیم باتری ماشین خراب است | نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو

باتری ماشین خراب است؟ چگونه بفهمیم باتری ماشین خراب است باتری ماشین در برخی از مواقع به خصوص زمستان ها ضعیف و خراب می شود نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو ، استارت نخوردن ماشین است.

 

چگونه بفهمیم باتری ماشین خراب است

نشانه های خراب بودن باتری ماشین یا خودرو کم نیستند ولی بسیاری از مواقع صرف عدم روشن نشدن خودرو و یا استارت نخوردن دال بر خراب بودن باتری خودرو نیست. در این مقاله نشانه های خراب بودن باتری ماشین و یا زمانی که کم کم باتری در حال از بین رفتن است را مرور میکنیم. چنانچه احساس می کنید باتری ماشین شما با مشکل مواجه شده است با این مقاله اطلاعات خود را در این رابطه تکمیل کنید. علائم خرابی باتری ماشین موارد مختلفی را شامل می‌شود که برخی از آنها رایج و شناخته شده هستند و در عین حال برای شناخت برخی دیگر از آنها باید زمان زیادتری را صرف کرد و دقت بیشتری به خرج داد.

 

نکته‌ای که در همین ابتدای کار باید به آن توجه داشت این است که مواجه شدن با علائم خرابی باتری ماشین لزوما به معنی خراب بودن باتری ماشین شما یا از کار افتادن آن نیست. به این معنی که ممکن است به رغم مواجه شدن با این علائم مشکل اصلی خودروی شما از جای دیگری باشد. باتری برای ماشین مثل قلب برای بدن می ماند. همانطور که بدن ما با از کار افتادن قلب از حرکت باز می ایستد، ماشین هم با خراب شدن باتری امکان ادامه ی مسیر ندارد. بنابراین باید حداقل کمی در مورد باتری ماشین اطلاعات داشته باشید و رایج ترین نشانه های خراب بودن باتری ماشین را بدانید.

چگونه بفهمیم باتری ماشین خراب است | نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو

نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو

واضح‌ترین و ساده‌ترین نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو را نشان می‌دهد این است که باتری خودروی شما در حالت شارژ کامل (برای مثال پس از طی مسافت طولانی) نتواند دوباره پیشرانه را روشن کند. البته این قضیه می‌تواند ناشی از وجود ایراد در مدار شارژ باتری خودرو نیز باشد بنابراین باید به دقت چک شود، البته هر مکانیکی می‌تواند نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو را برای شما انجام دهد. با این حال اگر سیستم شارژ مشکلی نداشته باشد، بدین معنی است که باتری ضعیف شده است. همچنین با دانستن عمر باتری رو نیز می‌توانید زمان تعویض باتری ماشین را متوجه شوید چون همانطور که پیش‌تر گفتیم باتری های معمولی عمر حداکثری 2 تا 4 سال دارند؛ البته قویا پیشنهاد می‌کنیم در بازه‌ی زودتری اقدام به تعویض باتری خودرو خود کنید.

 

موتور هندل می زند اما روشن نمی شود
نه صدای هندل می آید، نه استارت می زند، نه چراغ روشن می شود ونه اصلا برق پشت فرمان می آید
یک روز خوب استارت می زند، روز بعد استارت نمی زند
استارت زدن در هوای سرد خیلی سخت تر است
زیاد از اتصال ساز و یا فرایند باتری به باتری استفاده می کنید
زمانی که خودرو برای مدتی خاموش باقی می ماند استارت نمی خورد ولی اگر در فواصل کوتاه روشن شود مشکلی ندارد

چگونه بفهمیم باتری ماشین خراب است | نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو

علائم خرابی باتری اتمی ماشین

علائم خرابی باتری اتمی ماشین زیاد است مهمترین علامت خرابی باتری اتمی ماشین نشانگر روی باتری است برای این که پس از مواجه شدن با خرابی باتری اتمی ماشین از وجود عیب و ایراد در آن به شکل صد در صد اطمینان حاصل کنید، بهتر است اقداماتی را برای آگاهی از این موضوع انجام دهید. نخستن اقدام مفید در زمینه خرابی باتری اتمی ماشین بررسی صحت و سلامت دینام خودرو است. به طور کل در مواردی نظیر استارت نخوردن موتور خودرو پس از سپری شدن مدت زمان نسبتا طولانی از خاموش شدن آن، که بیم مشکل شارژ شدن باتری خودرو در آن وجود دارد، بهتر است پیش از انجام هر گونه اقدامی در زمینه‌ی تعویض باتری خودرو، ابتدا دینام آن مورد بررسی قرار گیرد و از سالم بودن آن اطمینان حاصل گردد.

گاهی ممکن است باتری اتمی خودرو کلاملا سالم و بدون مشکل یا عیب و ایراد باشد اما بست‌های متصل شده به آن معیوب یا خراب باشند. در این صورت ابتدا باید بست‌ها را مورد بررسی قرار داد و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کرد. البته ممکن است بست های متصل شده به باتری خودرو هم کاملا سالم باشند اما محل اتصال آنها به باتری خودرو محکم نبوده یا دارای عیب و ایراد خاصی باشد. بنابراین باید در کنار بست‌ها محل اتصال آنها به باتری خودرو را نیز به دقت مورد بررسی قرار داد تا با عیب و ایراد مهمی همراه نباشند.

 

حتی بهتر است در صورت امکان بست‌ها را از باتری خودرو جدا نمود و سر آنها و همچنین محل اتصال باتری به آنها را به طور کامل تمیز کرد. علاوه بر آن بهتر است پیش از آن که هیچ اقدامی در رابطه با تعویض باتری خودرو یا موارد مشابه با آن انجام گیرد، سیستم استارت خودرو به طور کامل مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد. البته این امر مربوط به زمانی می‌شود که مشکل استارت خوردن موتور خودرو وجود داشته باشد. پس از بررسی سیستم استارت و پیش از رفتن به سراغ باتری خودرو بهتر است شمع‌های خودرو نیز مورد بررسی قرار گیرد. چرا که ممکن است ایراد اصلی از آنها باشد. در واقع اگر شمع‌های خودرو قادر به جرقه زدن نباشد خودرو نیز روشن نمی‌شود و در استارت خوردن با مشکل روبرو خواهد بود.

چگونه بفهمیم باتری ماشین خراب است | نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو

تشخیص باتری معیوب

تشخیص باتری معیوب خودرو کار سختی نیست اگر زیاد از اتصال ساز استفاده می کنید ممکن است نشانه های خراب شدن باتری باشد یک قاعده کلی برای استفاده از اتصال ساز در باتری وجود دارد: مهم نیست دلیل استفاده از اتصال ساز چیست؛ باتری معیوب است، استارتر قدیمی است، یا پمپ سوخت یا آلترناتور بد هستند و یا شاید تمام شب چراغ های ماشین را روشن گذاشته اید و یا در ماشین را محکم نبسته اید. آن قاعده این است:

 

اگر مجبور شدید سه بار در هفته از اتصال ساز و یا فرایند باتری به باتری استفاده کنید، تشخیص باتری به سادگی امکان پذیر است. حتی یک باتری خیلی خوب هم در صورت استفاده از اتصال ساز به مدت سه بار در هفته خراب می شود. اتصال ساز حکم استفاده از شوکر برای احیای فرد در حال فوت را دارد. واقعا به باتری شوک وارد می کند. شاید سه بار در هفته زمان کمی برای تعویض باتری باشد ولی واقعا این مدت کافی است. بنابراین زحمت خود را کم کرده و اگر بیش از سه بار در هفته اتصال ساز را به باتری خود اعمال کردید، آن را عوض کنید!

چگونه بفهمیم باتری ماشین خراب است | نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو

سیاه شدن نشانگر باتری ماشین

سیاه شدن نشانگر باتری ماشین خبر از خرابی باتری اتمی در خودروها می دهد از جمله مواردی که می‌توان آن را به عنوان یکی دیگر از نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو در نظر گرفت تغییر رنگ نشانگر باتری ماشین است. برخی از باتری های اتمی که در خودروهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند به یک نشانگر ویژه‌ی سبز رنگ مجهز هستند. معمولا پس از سپری شدن مدت زمان خاص سیاه شدن نشانگر باتری ماشین طبیعی است بنابراین اگر پس از گذشت مدت زمان معینی از شروع به کار باتری خودروی شما نشانگر ویژه‌ی موجود در آن از رنگ سبز به رنگ‌هایی مانند زرد یا قرمز یا مشکی تغییر یابد این موضوع می‌تواند نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو شما به پایان عمر خود باشد. مسلما وقتی عمر یک باتری خودرو به پایان می‌رسد آن باتری خراب می‌شود و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

در صورت عدم دسترسی به نشانگر باتری ماشین یا عدم وجود آن می‌توان پایان یافتن عمر باتری خودرو را به شکل تخمینی نیز محاسبه کرد. به طور معمول باتری خودروهای سواری عمر مفیدی مابین دو تا سه سال دارند. بنابراین اگر باتری ماشین شما بیش از سه سال است که به شکل مستمر کار می‌کند اگر هر عیب و ایرادی در سیستم برق‌رسانی خودرو به وجود بیاید باید پیش از انجام هر اقدام دیگری صحت و سلامت باتری خودروی خود را مورد بررسی قرار دهید.

چگونه بفهمیم باتری ماشین خراب است | نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو

چگونه بفهمیم باتری ماشین خراب شده

استارت زدن در اول صبح ( و هوای سرد صبحگاهی) خیلی سخت است اگر به باتری خوب دقت کنید چیزی شبیه این جمله روی آن نوشته شده: ” Cold Cranking Amps” . این آمپرها به موتور شما انرژی کافی جهت استارت زدن در اول صبح را می دهند. بنابراین جای تعجبی نیست که یکی از علایم اولیه خراب شدن باتری ماشین است که صبح اول صبح و در هوای خنک صبحگاهی انرژی بیشتری برای استارت زدن و روشن کردن موتور صرف می کنید و این نشانه را اغلب مردم توجه ندارند. حتما برایتان پیش آمده است. صبح است، سوار ماشین می شوید. پا روی پدال گاز می گذارید ، چند بار سوییچ را می چرخانید و چند بار اول می بینید که موتور خیلی ضعیف می چرخد. همینکه از خیر روشن کردن ماشین می گذرید و به فکر گرفتن آژانس می افتیدف می بینید که ماشینتان روشن می شود.

 

اگر این اتفاق سه بار در هفته بیفتد نشانه ای از خرابی باتری ماشین است و باید فکری به حال آن بکنید. اما اگر واقعا هوای بیرون سرد بود نباید نگران باشید، چون در هوای سرد ماشین کمی دیرتر و سخت تر روشن می شود. وقتی دمای هوا به ۰ درجه ی فرنهایت برسد، نه تنها بنزین به سختی تبخیر می شود و روغن هم منجمد می شود، بلکه باتری ها هم نصف قدرت و توان خود را دارند. بنابراین در سرمای زمستان، باید کمی بردبارتر باشید. اما اگر در چله ی تابستان هم موتور به سختی استارت می زند دیگر باید به فکر باتری و تعویض آن باشید.

 

همان گونه که به آن اشاره شد اصلی‌ترین وظیفه‌ی باتری خودرو هنگام استارت خوردن موتور آن نمود می‌یابد. بنابراین وجود مشکل در هنگام استارت خوردن موتور خودرو را می‌توان به عنوان یکی از مهمترین نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو قلمداد کرد. اگر خودروی شما به شکل کاملا عادی و مستمر کار کند اما به صورت ناگهانی در هنگام استارت خوردن دیگر روشن نشود، این امر می‌تواند ناشی از این باشد که باتری ماشین خراب شده است. حال این ایراد ممکن است به خالی شدن شارژ باتری خودرو مربوط شود یا ناشی از خراب شدن کامل آن باشد.

چگونه بفهمیم باتری ماشین خراب است | نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو

علائم خرابی باتری ماشین

یکی دیگر از علائم خرابی باتری ماشین این است : اگر ماشین در استارت زدن مشکل دارد یا ۱) ترمینال های باتری شل شده اند، شکسته اند ، فرسوده و آهکی شده اند و یا ۲) چیزی دارد باتری شما را هرز می دهد یا سیمی به جایی وصل است که نباید به آن وصل باشد.

اول کابل های باتری را چک کنید چرا که معمولا اولین متهم ها اینها هستند و چک کردنشان هم آسان است.
حتما از محکم بودن کابل ها اطمینان حاصل کنید. کابل ها باید محکم محکم باشند و اصلا یک سانت هم تکان نخورند. همچنین از پوسیده نبودن کابل هایی که به به ترمینال ها وصل هستند اطمینان حاصل کنید. اگر پوسیده و زهوار در رفته بودند آنها را هر چه سریعتر عوض کنید. سرباتری ها و سولفاته شدن ان ها را فراموش نکنید. ان ها را با آب گرم و کمی قند و یا حتی نوشابه گار دار تمیز کنید و سپس از کمی گریس برای جلوگیری از این اتفاق در آن ها استفاده کنید.

 

افزون بر آن ممکن است فرایند روشن شدن موتور خودرو دارای استمرار نباشد. به این معنی که ممکن است خودروی شما در برخی روزها بدون هیچ مشکلی تنها پس از یک استارت زدن مختصر روشن شود. اما در بعضی روزهای دیگر هنگام استارت خوردن یا روشن شدن موتور آن با مشکلات عدیده‌ای روبرو گردد یا به طور کل موتور آن روشن نشود. در این حالت نیز این احتمال وجود دارد علائم خرابی باتری ماشین دارای عیب و ایراهایی باشد که موجبات اختلال را در سیستم برق‌رسانی خودرو فراهم می‌آورد.

در این میان حتی ممکن است که خودروی شما پس از مدت کوتاهی از خاموش شدن موتور آن مانند همیشه به راحتی و بدون مواجه شدن با مشکل خاصی روشن شود. اما در عین حال پس از سپری شدن مدت زمان قابل توجهی از خاموش شدن موتور خودرو هنگام استارت خوردن مجدد با مشکلاتی روبرو گردد و دیگر روشن نشود. این امر می‌تواند نشان از آن داشته باشد که باتری خودروی شما دیگر توان نگه داشتن شارژ لازم را در طولانی مدت ندارد. بنابراین عدم استارت خوردن موتور خودرو پس از سپری شدن مدت زمان نسبتا طولانی نیز می‌تواند یکی دیگر از علائم خرابی باتری ماشین تلقی شود. البته در کنار این نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو ، علائم دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند بر خرابی باتری خودرو یا بروز ایراد در آن دلالت داشته باشد.

 

مشکل تخلیه کردن باتری توسط سایر موارد مشکل رایجی است. چیزهایی مثل انگل باتری ماشین را می مکند. اگر چند روز متوالی با ماشین خود کار کردید و دیدید که خوب استارت می زند اما اگر یک روز به ماشین استراحت بدهید دیگر استرت نزند، مشکل از اینجاست که چیزی دارد باتری را استفاده می کند. برای همین باید به مکانیکی یا برقکار خودرو سر بزنید و یا بخش آخر این مقاله هاو کن یو را بخوانید، و آمپزسنج یا ولت سنج را بردارید تا دینام یا آلترناتور، چراغ ها، فیوزها، رادیو، آلارم و سایر قطعاتی که ممکن است باتری خور شده باشند را چک کنید.

چگونه بفهمیم باتری ماشین خراب است | نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو

تغییر شکل در ظاهر باتری خراب ماشین

از دیگر مواردی که می‌تواند شک و شبهات موجود در زمینه‌ی خرابی باتری ماشین را تقویت کند ایجاد تغییر شکل در ظاهر باتری است. به این معنی که اگر ظاهر باتری ماشین شما به یک‌باره تغییر یافت، باید بیش از پیش نسبت به خراب شدن آن ظنین شوید. در واقع مواردی نظیر ایجاد برآمدگی، فرو رفتگی یا هر گونه تغییر فرم ظاهری در باتری ماشین می‌تواند به عنوان یکی از علائم خرابی باتری ماشین شما قلمداد شود. از جمله مواردی که می‌تواند در تغییر یافتن شکل ظاهری باتری خودروی شما تاثیرگذار باشد ضربه خوردن باتری یا قرار گرفتن آن در برابر حرارت بیش از اندازه است.

در مجموع نشانه‌هایی که به آنها اشاره شد مواردی به شمار می‌رود که ممکن است از خرابی باتری ماشین ناشی شود. البته مواردی نظیر تغییر شکل ظاهری باتری ماشین به طور حتم با مشکلات باتری ارتباط مستقیم برقرار می‌کند. اما سایر مواردی که به آنها اشاره شد یعنی نشانه‌هایی نظیر استارت نخوردن یا دیر استارت خوردن موتور خودرو ممکن است به سیستم برق‌رسانی خودرو مربوط باشد. بنابراین پیش از اقدام برای تعویض باتری ماشین بهتر است ابتدا از خراب بودن آن به شکل صد در صد اطمینان حاصل شود.

چگونه بفهمیم باتری ماشین خراب است | نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو

کاهش سرعت استارت خبر از خرابی باتری می دهد

علاوه بر استارت نخوردن خودرو یکی دیگر از علائم خرابی باتری ماشین می‌تواند کاهش سرعت استارت خوردن موتور خودرو و دیر روشن شدن آن باشد. بنابراین اگر به مرور زمان متوجه شدید که سرعت استارت خوردن موتور خودروی شما در حال کاهش یافتن است و موتور خودرو نسبت به قبل دیرتر روشن می‌شود باید صحت و سلامت باتری خودروی خود را مورد بررسی قرار دهید.

تشخیص این وضعیت تقریبا ساده است و نشانه ی واضح تری از خرابی باتری ماشین است. باتری ماشین شما تمامی اکسسوارها و چراغ های ماشین را نیرو می بخشد به ویژه وقتی دینام یا آلنترناتور کار نکند. بنابراین اگر ماشین شما ظاهرا فقط خالی از علایم حیاتی است اولین چیزی که باید به آن توجه کنید باتری خراب یا معیوب است. و حواستان باشد که در این وضعیت که ماشینتان حتی انرژی روشن کردن یک چراغ یا موتور را هم ندارد ممکن است هم باتری خراب باشد هم آلترناتور. اگر ماشین استارت نمی زند یا چراغ های جلو روشن نمی شوند، احتمال استارتر خراب است و یا موتور دچار یک اشکال مکانیکی شده است.

 

نشانه های خراب شدن باتری خودرو

اگر موتور هنگام چرخاندن سوییچ می چرخد یا صدای استارت می دهد، اما روشن نمی شود به احتمال قوی یکی از نشانه های خراب شدن باتری خودرو است. شاید هم استارتر مشکل داشته باشد، شاید هم چیز دیگر. اما ۹۴ درصد اوقات، واقعا عیب از باتری است حتی اگر ماشین خیلی خوب استارت بزند. اگر آمپرسنج به شما اعلام کند که وضعیت باتری خوب است، ممکن است چند ولت کمتر از میزان نیاز ماشین باتری وجود داشته باشد. این مورد شاید از شایع ترین نشانه های

چگونه بفهمیم باتری ماشین خراب است | نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو

اقدامات لازم در موقع خراب شدن باتری ماشین

پس از انجام مراحل یاد شده در صورت پابرجا بودن مشکل در سیستم برق‌رسانی خودرو، بهتر است فیوزهای موجود در سیستم برق‌رسانی نیز به دقت مورد بررسی قرار گیرند تا مبادا با عیب و ایراد مهمی همراه باشند. به طور معمول یکی از نخستین اقداماتی که برخی از رانندگان هنگام استارت نخوردن خودروی خود انجام می‌دهند استفاده از باتری دوم برای روشن کردن موتور خودرو است. عملی که در اصطلاح از آن تحت عنوان باتری به باتری کردن یاد می‌شود.

پیش از انجام این کار باید از این موضوع اطمینان حاصل کرد که تشخیص شما در خرابی باتری کاملا درست بوده و مشکلات ایجاد شده به طور مستقیم مربوط به باتری ماشین است. در واقع اگر از پایان یافتن شارژ باتری ماشین یا به اصلاح خالی نبودن آن اطمینان نداشتید، بهتر است برای به راه انداختن خودرو از باتری دوم استفاده نکنید. چرا که این کار می‌تواند موجب آسیب رساندن به باتری ماشین شما شود.

چگونه بفهمیم باتری ماشین خراب است | نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو

در صورت انجام تمام این کارها می‌توانید باتری خراب ماشین را از محفظه‌ی درون کاپوت بیرون آورده و کیفیت کارایی و عملکرد آن را به هنگام شارژ شدن یا نگه داشتن میزان شارژ بسنجید. در این صورت می‌توان بسیار بهتر به این نتیجه رسید که آیا علائم خرابی باتری ماشین ناشی از خرابی باتری ماشین است یا این که به وجود اشکال در سایر بخش‌های سیستم برق‌رسانی خودرو مربوط می‌شود.

به هر حال در مطلب پیش رو برخی از مهم‌ترین علائم خرابی باتری ماشین اشاره شد و راهکار‌هایی در رابطه با مواجه شدن با این نشانه‌ها ارائه گردید. به این ترتیب شاید حداقل بتوان هنگام روبرو شدن با مشکلات رایج موجود در سیستم برق‌رسانی خودرو از این موضوع اطمینان حاصل کرد که این مشکلات به باتری ماشین خراب شده مربوط می‌شود یا با سایر قطعات موجود در سیستم برق‌رسانی خودرو ارتباط می‌یابد. مسلما در صورت عدم رسیدن به نتیجه ی مورد انتظار باید به متخصصان امر مراجعه نمود.

جدیدترین مطالب