بهترین زمان تعویض شمع خودرو (پراید، تیبا، سمند، پارس، ال 90، پژو 206، 405)

بهترین زمان تعویض شمع خودرو (پراید، تیبا، سمند، پارس، ال 90، پژو 206، 405)

زمان تعویض شمع خودرو

زمان تعویض شمع خودرو چه موقع است؟ شمع خودرو یکی از مهمترین قطعات مصرفی در همه خودروهای سواری و … است که باید بهترین زمان تعویض شمع خودرو را بدانید و حتما نسبت به تعویض به موقع شمع خودرو اقدام کنید. دانستن زمان تعویض شمع خودرو پراید و تیبا به دلیل مشابه بودن موتور این دو محصول ساخته شرکت سایپا اهمیت بالایی دارد و به کاهش مصرف سوخت کمک شایانی می کند. سایت سماتک در این مقاله بهترین زمان تعویض شمع خودرو سمند و پژو 206 و انواع خودروهای ایرانی سواری را مورد بررسی قرار می دهد و در صورتی که می خواهید از زمان تعویض شمع خودرو ال 90 و پژو پارس ساخته شرکت ایران خودرو اطلاعاتی داشته باشید با ما همراه باشید.

 

زمان تعویض شمع خودرو را باید هر راننده ای بداند و برای افزایش توان و عمر موتور و همچنین کاهش مصرف بنزین، تعویض شمع خودرو بسیار موثر است. در سیستم تولید قدرت خودرو یا همان موتور، انرژی مکانیکی خودرو از طریق انرژی شیمیایی سوخت در موتور خودرو بنزینی ایجاد می‌شود که با تشریح این فعل و انفعالات به اهمیت زمان تعویض شمع خودرو پی خواهیم برد. مبنای کارکرد موتور خودرو حرکت پیستون داخل سیلندرها است، که این حرکت منجر به انتقال نیرو به سیستم انتقال قدرت و درنهایت به چرخ ها و حرکت خودرو می‌شود. پس از متراکم شدن مخلوط سوخت و هوا در محفظه‌ی احتراق، حال نوبت به ایجاد جرقه‌ای است که این ترکیب را بسوزاند. ایجاد جرقه در زمان مناسب باقدرت بالا وظیفه‌ی مهمی است که توسط شمع انجام می‌شود. ازاین‌رو شمع‌ها نقش بسیار حیاتی در عملکرد خودرو دارند.

بهترین زمان تعویض شمع خودرو (پراید، تیبا، سمند، پارس، ال 90، پژو 206، 405)

بهترین زمان تعویض شمع خودرو

زمان تعویض شمع خودرو در بسیاری از خودروهای سواری تولید داخل مشابه یک دیگر است به گفته برخی از کارشناسان خودرو، شمع های مختلف موجود در بازار دارای عمر مفید متفاوتی هستند. اما به طور معمول باید هر 30 هزار کیلومتر نسبت به تعویض شمع خودرو پراید و تیبا اقدام نمود. به گزارش سماتک همانطور که در بالا اشاره شد برخی شمع های خودرو دارای عمر مفید 90 هزار کیلومتر به بالا هستند که شاید نتوانید در بازار داخلی این گونه از شمع ها را بیابید. همچنین تمیز کاری و تنظیم دهانه شمع خودرو در کارکرد موتور و کاهش مصرف سوخت بسیار موثر است به همین منظور بهتر است هر 30000 ( سی هزار کیلومتر ) شمع ها را بازدید نمود و قبل از بستن شمع روی سر سیلندر با سوهان نرم بین دو الکترود شمع را سه الی چهار بار بکشیم.

 

اهمیت زمان تعویض شمع خودرو

همانطور که اشاره شده الکترودهای شمع خودرو بعد از مدتی تمام شده و شمع کارایی خود را از دست می دهد. در محفظه احتراق بدلیل مشتعل شدن بنزین و هوا ، دوده و موارد دیگر تولید می گردد که بر سر الکترود ها رسوب می کنند البته شمع ها طوری طراحی شده که باعث می گردد این موائد زائد تحت دمای زیاد بسوزد و رسوب نکند اما به هر حال به مرور زمان رسوب انجام شده و همین امر باعث جلوگیری از ایجاد جرفه می گردد. در نتیجه باید بهترین زمان تعویض شمع خودرو را بدانید. البته موارد دیگر نظیر شکستن چینی روی شمع ها نیز باعث عدم کارکرد صحیح این قطعه می شود و این مورد هم یعنی زمان تعویض شمع خودرو فرا رسیده است.

بهترین زمان تعویض شمع خودرو (پراید، تیبا، سمند، پارس، ال 90، پژو 206، 405)

تشخیص زمان تعویض شمع خودرو

محل نصب شمع های خودرو معمولا در دید قرار ندارند از این رو برای تشخیص خرابی و یا تشخیص زمان تعویض شمع خودرو باید به نشانه های خرابی شمع خودرو توجه کرد. اولین تاثیر یک شمع نامناسب در کاهش قدرت موتور خودرو مشهود است. به عبارتی اگر احساس کردید که خودروی شما بدون هیچ دلیل دارای قدرت مانند قبل نیست حتما شمع های شما نیاز به بازرسی دارد. دومین عامل تشخیص زمان تعویض شمع خودرو، مصرف سوخت زیاد است و لذا زمانی که مصرف بنزین خودروی شما به شکل محسوسی افزایش یافت امکان دارد شمع های خودرو وظیفه خود را به شکل مناسب انجام نمیدهند.

از دیگر عوامل تشخیص زمان تعویض شمع خودرو باید به بد استارت خوردن خودرو اشاره کرد. چرا که در ابتدا موتور سردتر است از همیشه است و مخلوط بنزین و هوا برای مشتعل شدن نیاز مبرم به یک جرقه کامل دارد از این رو وقتی شمع جرقه مناسب را ایجاد نکند موتور به سختی روشن می شود. اگر احساس کردید که یکی از سیلندرهای موتور خودرو کار نمی کند و به زبان عامیانه ماشین سه کار می کند بدانید که بهترین زمان تعویض شمع خودرو همین حالا است.

بهترین زمان تعویض شمع خودرو (پراید، تیبا، سمند، پارس، ال 90، پژو 206، 405)

تعویض شمع خودرو هر چند کیلومتر

تعویض شمع خودرو هر 20 هزار کیلومتر و حداکثر 30 هزار کیلومتر الزامی است در غیر اینصورت به موتور ماشین تان صدمه خواهید زد. همچنین باید بدانید که شمع ها نیاز به سرویس و نگه داری دارند و همانطور که اشاره شد به مرور زمان یکی از الکترودهای سر شمع ها کوتاه می شود و فاصله آن با دیگر الکترود سر شمع افزایش می یابد. با این اتفاق دیگر جرفه تشکیل نمی شود و زمان تعویض شمع خودرو می رسد. از همین رو باید با آچاری با نام فیلر این فاصله را مجددا تنظیم نمایید اما این کار به هیچ وجه در خودروهای امروزی توصیه نمی شود و حتما باید نسبت به تعویض شمع خودرو اقدام کنید. همچنین دوده و موارد زائد رسوب کرده در سر شمع ها نیاز به تمیز کاری دارد و به همین دلیل بهترین زمان تعویض شمع خودرو هر 20000 کیلومتر است.

بهترین زمان تعویض شمع خودرو (پراید، تیبا، سمند، پارس، ال 90، پژو 206، 405)

بهترین شمع برای خودرو

بهترین شمع خودرو را می توانید از نمایندگی ایران خودرو و سایپا تهیه کنید. مثلا بهترین شمع برای خودرو پراید و تیبا با بهترین شمع برای خودرو پژو 206 و 405 متفاوت است. اینکه چه مدل شمعی برای چه خودرویی مناسب است نکته ای است که در اینجا می‌خواهیم آن را بیان کنیم. شرکت های تولید شمع خودرو  محصولات خود را با توجه به قدرت و نوع موتور خودروها برای مدل‌های مختلف توصیه می‌کنند که این پیشنهاد برگرفته از قدرت و توان موتور ارائه می‌شود. اینکه در موتور خودرو چه میزان حرارتی ایجاد می‌شود، در انتخاب شمع اهمیت دارد و انتخاب شمع با درجه حرارتی مناسب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. درصورتی‌که درجه حرارتی شمع خودرو بالا باشد موجب رسوب گرفتن جرقه زن و کاهش قدرت جرقه می‌شود. اما اگر شمع درجه حرارتی پایینی داشته باشد دمای آن بالا رفته و موجب احتراق زودتر از موعد و داغ شدن شمع و درنهایت آسیب رسیدن به قطعات موتور می‌شود و باید بهترین شمع برای خودرو خود را از نمایندگی های مجاز خریداری کنید. نکه دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد بازدید شمع خودرو پس از هر 20 هزار کیلومتر کارکرد موتور خودرو است. این بازدید موجب آگاهی از وضعیت شمع می‌شود تا اگر معیوب شده باشد آن را تعویض کرد یا آن‌که اگر فاصله‌ی گپی که بین الکترودها وجود دارد از حالت استاندارد خارج گردیده باشد بتوان آن را تنظیم کرد. استفاده از شمع خراب و معیوب یا نامناسب در خودرو موجب کاهش شتاب، افزایش مصرف سوخت، روشن نشدن یا دیر روشن شدن خودرو، خام‌سوزی بنزین و ایجاد لرزش و صدا در موتور می‌شود یا اینکه در شرایط بدتر موجب ایجاد آسیب در قطعات موتور خودرو خواهد شد.

 


حتما بخوانید: آموزش تصویری نحوه تعویض شمع خودرو پراید – 206 – سمند – تیبا – پژو پارس


 

بهترین زمان تعویض شمع خودرو (پراید، تیبا، سمند، پارس، ال 90، پژو 206، 405)

نکات مهم در زمان تعویض شمع خودرو

به مکانیک توصیه نماییم که با فیلر مخصوص فاصله دهانه الکترودها را کنترل نماید البته خود شما نیز می توانید این کار را انجام دهید توجه داشته باشید که فاصله الکترودها در شمع ها بین 6 میلیمتر تا 9 میلیمتر می باشد. در اثر بی دقتی زمان تعویض شمع خودرو، احتمال شکسته شدن چینی شمع وجود دارد در این صورت جریان برق را به بدنه انتقال می دهد و شمع کارایی خود را از دست خواهد داد و زمان تعویض شمع خودرو فراهم می شود. توجه داشته باشید در زمان بستن شمع خودرو از آچار شمع مناسب استفاده نمایید. در اینجا سایت سماتک به یک روش بسیار ساده برای پیدا کردن شمع یا سیلندر خراب اشاره می کنیم. ابتدا موتور را روشن کنید سپس به ترتیب و یک به یک وایرها را از سر شمع های خودرو جدا نمایید اگر با جدا کردن وایرها از سر شمع موتور شروع به لرزش نمود ان شمع و سیلندر سالم است ولی چنانچه با جدا کردن وایر شمع موتور هیچ گونه لرزشی پیدا نکرد عیب ممکن است از شمع و یا سیلندر باشد با تعویض یک شمع سالم عیب به راحتی قابل تشخیص است شمع خودرو وسیله انتقال جرقه لازم به سیلندر خودرو می باشد و اگر به شکل ظاهری ان توجه نمایید آنرا به صورت یک قطعه فلزی که در قسمت پایین آن رزوه ایجاد شده است تا به قسمت مورد نظر در سیلندر پیچ شود. قسمت دوم و بالاتر قسمت آچار خور می باشد برای بسته شدن آن به وسیله آچار بکس و قسمت بالاتر نیز از جنس چینی می باشد که عایق بوده و از اتصال بدنه شمع به دیگر قسمت ها جلوگیری می نماید اما به لحاظ کلی شمع را می توان به دو قسمت تقسیم نمود: قسمت عایق و قسمت هادی جریان برق

 

قسمت عایق برای جدا کردن الکترود مثبت و منفی از یکدیگر ساخته شده است که معمولا از یک قطعه سرامیکی ( چینی ) ساخته می شود و دلیل انتخاب این نوع از مواد برای عایق مقاومت در مقابل حرارت و ضریب انبساط حرارتی بسیار کمک می باشد و همچنین در برابر سرما نیز مقاوم است جریان برق با ولتاژ حدود 12 هزار ولت از طریق وایر به سر شمع ها می رسد و از سر شمع ها عبور کرده و موجب جرقه در سیلندر مربوط به آن شمع شده و عملیات احتراق در سیلندر را به وجود می آرد و به اصطلاح موتور روشن می شود. باتری خودرو جریان مستقیم معمولا تا 12 ولت را ایجاد می نماید و این ولتاژ توان لازم برای تامین برق مورد نیاز خودرو را ندارد به طور مثال برای ایجاد جرقه بین دو الکترود شمع خودرو به ولتاز بسیار زیادی در حدود 7000 ولت نیاز است نترسید این ولتاژ به تنهایی برای برق گرفتگی انسان ایجاد تهدید نمی کند به دلیل اینکه شدت جریان الکتریکی که با واحد امپر سنجیده می شود در حد بسیار ضعیفی می باشد که کمی شک ضعیف به شما وارد خواهد ساخت آنهم در صورتی که جرقه الکتریکی بین دو شمع به شما برخورد نماید و به همین منظور دستگاهی اختراع شد که به آن کویل می گویند کویل امکان لازم برای تامین برق 12000 ولت تا 15000 ولت را از یک باطری با برق مستقیم 12 ولت را فراهم می سازد و این ولتاژ می تواند از فاصله بین دو الکترود شمع عبور نماید و احتراق لازم برای موتور ماشین را موجب می شود.

 

زمان تعویض شمع خودرو تیبا و سمند و پراید و پژو پارس و پژو 206 و سایر خودروهای سواری را در این نوشتار از سایت سماتک بیان کردیم که امیدواریم مورد توجه شما راننده گرامی قرار گرفته باشید و بهترین زمان تعویض شمع خودرو هر 20000 کیلومتر است.

جدیدترین مطالب