علت دود سیاه ماشین + رفع دود سیاه اگزوز

علت دود سیاه ماشین + رفع دود سیاه اگزوز

علت دود سیاه ماشین را در این بخش بررسی خواهیم کرد و اگر می خواهید بدانید خروج دود سیاه از اگزوز نشانه چیست با ما همراه باشید. بطور کلی احتراق ناقص سوخت در موتور و عدم تناسب ترکیب سوخت با هوا یکی از اصلی ترین دلایل خروج دود سیاه از اگزوز ماشین های انژکتوری و دیزلی است.

علت دود سیاه ماشین + رفع دود سیاه اگزوز

علت دود سیاه ماشین

خروج دود سیاه از اگزوز نشانه چیست؟ دود سیاه اگزوز معمولاً نشان می دهد که اتومبیل بنزینی یا دیزلی شما بیش از حد سوخت می سوزاند. این اغلب ناشی از تزریق سوخت معیوب است، که باعث می شود سوخت در موتور غنی شود؛ به این معنی که هوای کمتر یا سوخت بیشتری در محفظه احتراق وجود دارد. پاشش بیش از حد سوخت در موتور نیز می تواند باعث خروج دود سیاه از اگزوز شود.

 

دود سیاه اغلب نشان می‌دهد که سوخت بیش از حد موتور خودرو نسبت به مقدار هوا می‌سوزد. اگر فیلتر هوا مسدود شده باشد یا انژکتورهای سوخت شما مشکل داشته باشد، ممکن است این اتفاق بیفتد. همچنین می تواند نشان دهنده مشکل در تنظیم کننده میزان سوخت در موتور باشد، به این معنی که خودرو بیش از حد سوخت برای مصرف در اختیار دارد. در ادامه 6 علت دود سیاه ماشین را بیان خواهیم کرد:

 

1. کثیف بودن فیلتر هوا

فیلتر هوا در موتور خودروی شما هوای تمیز را برای احتراق به سیلندرها می‌رساند. اگر گرد و غبار یا کثیفی فیلتر هوا را مسدود کند، هوای کافی در موتور جریان نخواهد داشت.  با رسیدن هوای کمتر به سیلندرهای موتور، سوخت بیشتری مصرف می شود. این یکی از شایع ترین دلایل و اصلی ترین علت دود سیاه و مصرف زیاد بنزین در خودرو است.

 

2. خرابی سنسور اکسیژن

وظیفه سنسور اکسیژن (سنسور O2) ارسال اطلاعات مربوط به ترکیب سوخت به واحد کنترل موتور است. سنسور اکسیژن به کامپیوتر خودرو اجازه می‌دهد بفهمد که سوخت در حال سوختن  دارای اکسیژن کافی هست یا نه! اگر سنسور O2 خودروی شما آسیب دیده باشد، نسبت هوا به سوخت در موتور خودرو نامطلوب می گردد و ممکن است موتور شما بیش از حد لازم سوخت بسوزاند. کمبود اکسیژن منجر به احتراق ناقص می شود که باعث خروج دود سیاه از اگزوز می شود.

 

توجه: یک سنسور اکسیژن خراب همچنین می‌تواند علت دود سیاه و ریپ زدن ماشین باشد. ECU شما احتمالاً کدی مانند P0131 ، P0134 یا P0155 را ثبت می کند که نشان می دهد سنسور اکسیژن O2 معیوب است.

علت دود سیاه ماشین + رفع دود سیاه اگزوز

3. رینگ های پیستون آسیب دیده

رینگ های پیستون مسئول محدود کردن روغن موتور برای ورود به محفظه احتراق هستند. با این حال، با گذشت زمان و استفاده طولانی از موتور، رینگ‌های پیستون شروع به فرسودگی می‌کنند، که می‌تواند منجر به مخلوط شدن روغن موتور با مخلوط هوا و سوخت و در نتیجه احتراق ناقص و در نتیجه تشکیل دود سیاه شود.

 

رینگ های پیستون از نفوذ روغن موتور به محفظه احتراق جلوگیری می کنند. آنها بدون تماس با دیواره سیلندر با سیلندر تعامل دارند و نقش اساسی در احتراق کامل دارند. اگر رینگ های پیستون موتور خودروی شما آسیب ببیند، روغن موتور بیشتری وارد محفظه احتراق می شود و باعث ایجاد مخلوطی ناسالم از روغن موتور و سوخت می شود. روغن سوزی بیش از حد باعث می شود که ابرهای دود سیاه و سنگین از لوله اگزوز شما خارج شود و علت دود سیاه هنگام گاز دادن است.

 

4. خرابی سنسور MAF

سنسور جریان هوای بد (سنسور MAF) یکی از اجزای ضروری موتور است که میزان جریان هوا را به داخل محفظه احتراق اندازه گیری می کند. هنگامی که سنسور MAF شما به درستی کار نمی کند، می تواند باعث شود سوخت غیر ضروری در محفظه احتراق باقی بماند و در نتیجه انفجارهای بی زمان ایجاد شود. همانطور که در بخش بالا توضیح داده شد، سوختن بنزین اضافی در موتور منجر به خروج دود سیاه از اگزوز اتومبیل می شود.

علت دود سیاه ماشین + رفع دود سیاه اگزوز

5. انژکتور معیوب

عملکرد نامناسب انژکتورهای سوخت، در صورت آسیب دیدن یا گرفتگی، می تواند منجر به مخلوط نامتعادل هوا شود. سوخت برای احتراق در صورت گرفتگی، مقدار سوخت بهینه در مخلوط وجود نخواهد داشت و در صورت پاشش نادرست از انژکتورها، می تواند بیش از مقدار مورد نیاز سوخت باشد. در هر دو مورد، احتراق سوخت به درستی اتفاق نمی افتد و منجر به تشکیل دود سیاه می شود.

 

انژکتورهای سوخت در سر بلوک موتور تضمین می کنند که سوخت مستقیماً به سرسیلندر وارد شود. اما در صورت نشتی انژکتور سوخت، سوخت نسوخته بیش از حد لازم می تواند در موتور جریان یابد. پاشش سوخت معیوب منجر به احتراق غیرضروری سوخت می‌شود که منجر به تجمع کربن در موتور می‌شود که هنگام برخورد با گاز به صورت دود سیاه از اگزوز خارج می‌شود.

 

6. رسوبات موتور

رسوبات موتور یکی دیگر از دلایل خروج دود سیاه از لوله اگزوز ماشین است. وقتی موتور نو باشد بدون هیچ مشکلی روان کار می کند. اما پس از یک دوره طولانی استفاده، شرایط موتور بدتر و بدتر می شود و این شامل تجمع محصول احتراق در مناطق مهم مانند محفظه های احتراق و انژکتورها است. ترکیب گرما، فشار سوخت و اکسیژن در یک موتور بنزینی به تشکیل رسوب کربن به اوج خود می رسد. این رسوبات با ورود به اجزایی مانند انژکتور سوخت و سیلندرهای احتراق، در عملکرد موتور اختلال ایجاد می کنند. این شرایط باعث کاهش مصرف سوخت، افزایش مصرف روغن و آسیب به سوپاپ هایی مانند چرخش مجدد گاز اگزوز یا شیر EGR می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، شما شاهد انتشار بیش از حد دود سیاه از سیستم اگزوز خودرو هستید.

علت دود سیاه ماشین + رفع دود سیاه اگزوز

رفع دود سیاه اگزوز

دود سیاه اگزوز را نباید نادیده گرفت زیرا نشان دهنده سوختن بیش از حد سوخت در داخل موتور است. در صورت عدم رسیدگی، ممکن است باعث آسیب طولانی مدت به خودرو شود. به منظور رفع دود سیاه اگزوز ماشین می تواند راههای زیر را انجام دهید:

 

1. تعویض فیلتر هوا

در حال حاضر، ما متوجه شده ایم که انتشار دود سیاه اغلب در نتیجه گرفتگی و کثیفی فیلتر هوا است. با انجام این کار، مطمئن خواهید شد که جریان هوای مناسبی در سرتاسر موتور دیزلی یا بنزینی در جریان است. تنها در این صورت است که ترکیب صحیح هوا و سوخت از خروج دود سیاه از اگزوز جلوگیری می کند.

 

2. مکمل سوخت

زباله ها و رسوبات احتراق به تدریج در انژکتورهای سوخت و محفظه سیلندر ایجاد می شود. مخلوط سوخت و این رسوبات باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش عملکرد موتور می شود و باعث می شود دود سیاه از لوله اگزوز خارج شود. خوشبختانه، می توانید سوخت دیزل را با مواد شوینده مخلوط کنید تا از شر این رسوبات مضر خلاص شوید. دود سیاه بعد از چند روز پس از انجام این کار ناپدید می شود.

 

اگر ماشینی با موتور دیزلی رانندگی می کنید، مخلوط کردن مواد افزودنی مانند مواد شوینده با سوخت دیزل شما ممکن است میزان دود سیاه ناشی از اگزوز را کاهش دهد. افزودن مواد افزودنی به سوخت موتور دیزل می‌تواند به پاک کردن رسوبات احتراق و موتور و زباله‌های اضافی که ممکن است باعث کارکرد ناکارآمد موتور شوند، کمک کند. همچنین افزودنی های سوخت ویژه برای خودروهای بنزینی باید از نمایندگی های مجاز که خودرو شما در آنجا تولید شده است تهیه شود.

 

3. تعویض سنسور اکسیژن

همانطور که می دانیم، سنسور اکسیژن برای اندازه گیری نسبت اکسیژن به سوخت ضروری است. وقتی این دستگاه کوچک آسیب دیده یا فرسوده می‌شود، ماشین شما نمی‌تواند درست کار کند.  اگر متوجه دود سیاه زیادی از سیستم اگزوز شدید، تعویض سنسور اکسیژن ممکن است نیاز باشد.

علت دود سیاه ماشین + رفع دود سیاه اگزوز

4. تعویض رینگ پیستون

رینگ های پیستون احتراق را در موتور مهر و موم می کنند تا از دست دادن هر گونه گاز اضافی به حداقل برسد. هنگامی که این حلقه ها در شرایط عالی نباشند، دود سیاه رنگ از اگزوز خارج می شود. تعویض یا تعمیر رینگ پیستون آسان نیست. برای انجام این تعمیر بهتر است با یک تعمیرکار تماس بگیرید.

 

انتشار دود سیاه از لوله اگزوز خودروی شما به عنوان نشانه ای از وضعیت بد سلامت موتور شما در نظر گرفته می شود. اما علت اصلی این پدیده اساساً احتراق ناقص مخلوط هوا و سوخت است که در بیشتر موارد، سوخت بیش از حد سوخت است که باعث تشکیل این دود سیاه ناخواسته می شود. در اینجا برخی از دلایل خروج دود سیاه از اگزوز خودرو را بیان کردیم که به شما کمک می کند علت دود سیاه ماشین را بهتر درک کنید.

جدیدترین مطالب