موقع ترکیدن لاستیک در سرعت بالا چه باید کرد

موقع ترکیدن لاستیک در سرعت بالا چه باید کرد

ترکیدن لاستیک ماشین در سرعت بالا ممکن است باعث واژگونی خودرو شود اگر موقع ترکیدن لاستیک خودرو، کنترل خودرو را از دست بدهید ممکن است صدمات جبران ناپذیری به شما و خودرویتان وارد گردد موقع ترکیدن لاستیک چه باید کرد؟ موقع ترکیدن لاستیک خودرو چه کنیم؟ اگر لاستیک به صورت ناگهانی ترکید و یا پنچر شد چه اقداماتی باید انجام دهیم تا بتوانیم علاوه بر هدایت صحیح خودرو جان خود را نیز هم نجات دهیم؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت سماتک شما اقدامات صحیح را در این لحظه حساس مرور کنیم؟

 

ترکیدن لاستیک در سرعت بالا

ترکیدن لاستیک در حین رانندگی با سرعت بالا به شدت خطرناک است و دانستن این که در چنین مواقع حساسی باید چگونه عمل کرد، بسیار تعیین کننده است و حتی در شرایط خطرناک می تواند جان فرد را نیز نجات دهد. جاده خلوت است و هوای مطبوعی است. دارید با سرعت مناسبی می رانید. عینک دودی زده اید و موزیک هم پخش می شود و ناگهان : بنگ! متوجه می شوید که وسط جاده تایر ترکیده است. حالا چه کار باید کرد؟! منظورمان پنج دقیقه بعد نیست بلکه درست همین لحظه ای است که داخل ماشین وسط جاده تایر ترکیده است. حال باید چه کنیم و چه عکس العملی داشته باشیم؟

 

قبل از سفر جاده ای باید تایرها را چک کنید. تایر ماشین را مثل یک تکه کش که کنار خیابان پیدا کرده اید تصور کنید. ممکن است آن کش لاستیک چند سال آن گوشه افتاده باشد و بر اثر مرور زمان خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده باشد. طبیعتا تایرها از آن کش محکم تر هستند اما رفتارشان شبیه آن است. اگر تایر به اندازه ی کافی باد نداشته باشد، لاستیک بیش از حد خم می شود. این مساله همراه با از دست رفتن خاصیت ارتجاعی تایر نهایتا به ترکیدن منجر شود.

موقع ترکیدن لاستیک در سرعت بالا چه باید کرد

موقع ترکیدن لاستیک چه باید کرد

ترکیدن لاستیک در سرعت بالا طبیعی است و از فرسودگی لاستیک منجر می شود. اولین گام در موقع ترکیدن لاستیک در سرعت بالا به سمت جلو و مستقیم نگاه کنید و فرمان را به همان مقصد هدایت کنید. در این لحظه یک سمت از ماشین چند اینچ پایین تر از سمت دیگر قرار دارد و ماشین ثبات خود را از دست داده است. بدترین اشتباه ممکن در این لحظه این است که فرمان را بچرخانید و به راحتی شرایط را برای چپ کردن خودرو مهیا کنید.

پس باید در برابر چرخش فرمان مقاومت کنید و سعی کنید با حفظ تعادل خودرو، آن را به همان مسیر مستقیمی هدایت کنید و از چرخاندن آن جدا اجتناب کنید.

 

موقع ترکیدن لاستیک چه کنیم

گاز دادن موقع ترکیدن لاستیک در سرعت بالا به نظر کار خطرناکی است نه؟ می دانید وقتی تایر می ترکد چه اتفاقی می افتد؟ تایر ترکیده مقاومت زیادی به ماشین اضافه می کند و از سرعت ماشین به سرعت کاسته می شود طوری که انگار به ناگهان پای روی ترمز زده باشید. آن مقاومت در یک گوشه از ماشین متمرکز است و از این جهت ماشین می خواهد حول آن گوشه و کرنر بچرخد که همین مورد از جمله دلایل اصلی چپ شدن و چرخیدن خودرو به دور خود است. باید اول ثبات ماشین را برقرار سازید و به قدری گاز بدهید که آن کاهش سرعت جبران شود. در واقع فشار و نیروی وارده به یک سمت و گوشه خودرو با شتابی که خودرو می گیرد تقریبا تقسیم شود و تعادل به مراتب بهتری خواهید داشت که نتیجتا کنترل خودرو راحت تر می شود. البته ئقت داشته باشید که شتاب بیش از انداره و فشار دادن شدید پدال هم می تواند شرایط را بد تر کند.

 

موقع ترکیدن لاستیک ماشین وضعیت را ارزیابی کنید

آیا یک گوشه از ماشین پایین تر است؟ اگر آری کدام گوشه؟ این را باید دقیق و قطعی و با سرعت بالا در ان لحظه سرنوشت ساز تشخیص دهید. بدانید نه حدس بزنید. نکته ی بسیار مهم این است که اول باید مشخص کنید که تایر عقب ترکیده یا تایر جلو و بعد بفهمید که تایر سمت راست بوده یا چپ. مطمنا این حادثه سریع اتفاق می افتد ولی به راحتی جلو یا عقب و چپ و راست بودن قابل تشخیص است.

موقع ترکیدن لاستیک در سرعت بالا چه باید کرد

کاهش سرعت موقع ترکیدن لاستیک خودرو

حال مستقیم می رانید کمی به خودرو سرعت داده اید (خودرو را کنترل کرده اید) و نیز می دانید که کدام تایر و لاستیک ترکیده است. حالا پای خود را کمی از روی گاز بردارید و به حرکت مستقیم ادامه دهید. اگر از سرعت ماشین کاسته نشد اصطلاحا به آرامی و کنترل شده یک نیش ترمز بگیرید تا سرعت در کنترلتان قرار بگیرد.

اگر نوع ترمز شدید و بیش از نیش ترمز باشد توازن ماشین مجدد از دست می رود و ماشین دور خودش می چرخد. پس اوین انتخاب با توجه به سرعت و البته مسیر پیش روی شما برداشتن پا از روی پدال گاز و کم کردن سرعت است ولی گاهی نهایتا مجبور به ترمز هستید که باید به آرامی صورت بگیرد.

طبیعتا شما دلتان نمی خواهد وسط جاده آنهم با سرعت بالا داخل ماشین بچرخید بنابراین باید سرعت خود را متعادل سزعتی که داخل کوچه و خیابان باید رعایت کنید برسانید. اگر تایر عقبی ترکیده است قبل از انجام هر کار اول سرعت را کاهش دهید چرا که حتی کوچک ترین حرکت فرمان می تواند به از دست رفتن کنترل ماشین منجر شود.

 

ترکیدن لاستیک تیوبلس

حالا پس از ترکیدن لاستیک تیوبلس در سرعت بالا و انجام مراحل بالا، به سرعت مناسب رسیدید خیلی با دقت به کنار جاده بزنید. اما حواستان باشد که فرمان را ناگهانی نچرخانید.

موقع ترکیدن لاستیک در سرعت بالا چه باید کرد

علت ترکیدن لاستیک خودرو

عواملی که در ترکیدگی لاستیک تاثیر دارند عوامل مختلفی هستند که از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1- استفاده بیش از حد از لاستیک: یکی از عواملی که معمولا باعث می‌شود راننده در مواقع بسیار بد، دچار ترکیدگی لاستیک شود عدم توجه به عمر لاستیک هاست. همه لاستیک‌ها عمر مفید دارند و نهایتا چند ماه پس از عمر اعلام شده می‌توان از آنها بهره برد. اما بعضی از رانندگان تا زمانی که این لاستیک کار دستشان ندهد، آن را کنار نمی‌گذارند و لاستیک با نازک شدن و از بین رفتن مواد آن، می‌ترکد و راکب را دچار سوانح خطرناکی می‌کند.

 

2- لاستیک استاندارد نیست: یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود حتی لاستیک‌های تازه خریداری شده بترکند و راننده را دچار سانحه کنند، استاندارد نبودن لاستیک است. به طور مثال راننده‌ای برای اینکه بتواند هزینه کمتری برای لاستیک بپردازد، از لاستیک‌های فله‌ای و یا غیر استاندارد و تایید نشده خریداری می‌کند و انتظار دارد همانند لاستیک‌های استاندارد و تایید شده، از این لاستیک‌ها کاربری داشته باشد که قطعا امکان‌پذیر نیست و یا حداقل از ریسک بسیار بالایی برخوردار است.

 

3- عبور از یک جسم تیز و برنده: اگر اهل استفاده بیش از حد از لاستیک خودرو نیستید و نسبت به تعویض در زمان مقرر آن متعهد هستید و یا اینکه از لاستیک‌های غیر استاندارد استفاده نمی‌کنید و با هزینه کمی بیشتر، از برندهای معتبر برای لاستیک خودرویتان بهره می‌برید، خیلی خیالتان راحت نباشد چرا که همیشه مواد تیز و برنده در جاده می‌تواند بلای جانتان باشد. بسیاری از دلایل ترکیدگی لاستیک همین مورد است که رانندگان بدون توجه به جلو و جایی که از آن رد می‌شوند، رانندگی کرده و با عبور از جایی که پر از جسم تیز و برنده است، باعث وارد شدن خدشه در لاستیک شده و سزایی جز ترکیدگی در انتظار آنها نخواهد بود.

موقع ترکیدن لاستیک در سرعت بالا چه باید کرد

نکات ایمنی هنگام ترکیدن لاستیک ماشین

توصیه ما این است که هنگام ترکیدن یا پنچر شدن لاستیک خودرو، تا جای ممکن برخلاف غریزه عمل کنید یا به عبارت دقیق تر غریزه خود را کنترل کنید؛ توصیه های زیر را بخوانید تا در مواقع حساس رانندگی بتوانید جان خود و همراهانتان را نجات دهید.

 

۱. مانند دیگر شرایط اضطراری، نکته کلیدی این است که آرامش خود را حفظ کنید تا بتوانید شرایط را تحت کنترل خود درآورید.

 

۲. ماندن خودروی شما در مسیر، وابسته به چهار نقطه اتصال لاستیک‌ها با سطح جاده است، وقتی یکی از لاستیک ها را از دست می دهید، نه تنها ۲۵ درصد ارتباط خودرو با سطح خیابان را از دست داده اید بلکه نحوه هدایت و راندن خودرو هم به کلی تغییر می‌کند.

 

۳. گاهی اوقات پنچر شدن لاستیک باعث می شود نتوانید جهت مسیر خودرو را کنترل کنید، در چنین موقعیتی، هرگز فرمان را به طور ناگهانی به سمت خاصی نچرخانید، به این ترتیب راحت تر می توانید جهت خودرو را کنترل کنید.

 

۴. مهمترین اقدامی که باید انجام دهید این است که مجدداً کنترل خودرو را به دست بگیرید، خودرو را در جاده نگه دارید، مسیر حرکت خودرو را کنترل کنید و اجازه ندهید خودرو از مسیر اصلی خود منحرف شود.

 

۵. فرمان را با دو دست نگه دارید. روی مسیر پیش رو تمرکز کنید و در همین حال با نگاه کردن در آینه ها، امن ترین راه گریز را پیدا کنید.

 

۶. واکنش شما در لحظات اولیه بسیار مهم و تعیین کننده است. پایتان را از روی پدال گاز برندارید؛ این کار باعث می شود که قسمت اعظم وزن خودرو از لاستیک های عقب به لاستیک های جلویی منتقل شود.

 

۷. اگر احساس کردید که خودرو در حال منحرف شدن است، به جای اینکه پایتان را از روی پدال گاز بردارید به آرامی به آن ضربه بزنید، با این کار هم می توانید سرعت خودرو را حفظ کنید و هم به آرامی سرعت را افزایش دهید؛ همانطور که در ابتدا گفتیم اینکار بر خلاف غریزه شماست اما اگر این کار را در همان لحظات اولیه انجام ندهید، به دست آوردن کنترل دوباره خودرو بسیار دشوار است.

 

۸. هرگز ترمز نکنید. اگر لاستیک جلویی شما آسیب دیده باشد، ترمز ناگهانی منجر به افزایش میزان وزن و حرکت خودرو روی چرخ های جلویی می شود و بدتر اینکه ممکن است لبه چرخ را کاملاً لخت کند. اگر لبه چرخ خودرو لخت شود، ممکن است خودرو به جهت لاستیک پنچر شده منحرف شود یا لبه چرخ در آسفالت فرو رود که این امر باعث چپ شدن خودرو می شود.

 

۹. اگر لاستیک های عقبی خودروی شما پنچر شده باشد، ترمز ناگهانی حرکت روبه جلوی خودرو را سخت خواهد کرد. در این حالت راندن خودرو بسیار دشوار می شود و به احتمال زیاد خودرو منحرف خواهد شد.

 

۱۰. اگر ترافیک مسیر و شرایط خودرو اجازه می‌داد، سعی کنید خودرو را به آرامی به کنار خیابان هدایت کنید و آن را متوقف کنید. در حین اینکار حتماً با دست به راننده های دیگر علامت دهید.

 

۱۱. این نکته را به خاطر داشته باشید که در چنین شرایطی هدف شما این است که خودرو را با روشی کنترل شده و در نقطه امنی از مسیر متوقف کنید.

 

۱۲. وقتی خودرو را در نقطه امنی متوقف کردید، ترمز دستی را بکشید و چراغ هشداردهنده را روشن بگذارید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب