مراحل تعویض لاستیک پنچر به ترتیب (ویژه خانم ها)

مراحل تعویض لاستیک پنچر به ترتیب (ویژه خانم ها)

تعویض لاستیک پنچر خودرو برای خانم ها ممکن است کار مشکل و نشدنی باشد اما شما با انجام مراحل تعویض لاستیک پنچر به ترتیب می توانید لاستیک پنچر خودرو خود را تعویض کنید در ادامه با ما همراه باشید.

 

مراحل تعویض لاستیک پنچر به ترتیب

در زمان پنچر شدن, یک مکان هموار و ایمن را برای تعویض لاستیک خود پیدا کنید. از راه رفتن زیاد با لاستیک پنچر پرهیز کنید, زیرا باعث خرابی رینگ و لاستیک شما می شود. همچنین, هرگز در وسط خیابان و اتوبان جهت تعویض لاستیک توقف نکنید. همواره تجهیزات لازم برای تعویض لاستیک ( مانند جک, آچار چرخ و شاید یک دیلم) را بهمراه داشته باشید. همواره از سلامت لاستیک زاپاس خود مطلع باشید. بدین منظور هر چند وقت یکبار باد لاستیک زاپاس خود را تنظیم نمائید.

یکی از اتفاقات اجتناب ناپذیری که ممکن است برای هر لاستیکی رخ دهد, پنجر شدن آن, چه در زمان رانندگی و چه درب منزل یا محل کار, می باشدکه در نتیجه این پنچر شدن, ممکن است که شما به موقع سر قرار خود نرسید. حال اگر با روش تعویض لاستیک آشنا نباشید ممکن است که زمان زیادی را صرف تعویض لاستیک خود و یا هزینه زیادی را صرف جابجایی ماشین بوسیله خودروهای امددای بکنید. لذا یادگیری تعویض لاستیک ماشین برای هر مالک ماشین امری ضروری می باشد, مخصوصا اگر قرار باشد که در یک مسیر بین جاده ای رانندگی کنید. در این مقاله سعی بر آن است که تعویض لاستیک ماشین بصورت قدم به قدم با رعایت نکات ایمنی آموزش داده شود.

 

در برخی خودروهای امروزی اما، چرخ زاپاس، سایزی کوچکتر از چرخ های اصلی خودرو دارند که اصطلاحا به آنها زاپاس فرغونی می گویند، در برخی موارد شرکت سازنده توصیه کرده است که این لاستیک های یدک، به جهت ایجاد اخلال در کارکرد بعضی سیستم های الکتریکی یا مکانیکی خودرو،برای محور خاصی استفاده نشوند، بنا براین لازم است در صورتی که زاپاس خودرویتان از این نوع می باشد، نسبت به مطالعه دفترچه راهنمای خودرو اقدام نمایید تا با آگاهی از محدودیت های احتمالی، از آسیب رسیدن به خودرو و ایجاد مخارج اضافی جلوگیری کنید.

 

پنچر شدن لاستیک خودرو اتفاقی است که احتمال وقوع آن همواره وجود دارد، شاید کمتر کسی را بتوان یافت که در طول دورانی که رانندگی می‌کرده است، هیچ‌گاه با مشکل پنچر شدن خودرو مواجه نشده باشد. (در طول یک دوره طولانی رانندگی)

پنچر شدن خودرو در هر شرایطی اتفاقی ناخوشایند است، اما اگر لاستیک خودرویتان پنچر شود و شما توان تعویض لاستک خودرو خود را نداشته باشید، به سرعت احساس درماندگی خواهید کرد، و ممکن است به جای چند دقیقه، چندین ساعت تاخیر در برنامه سفرتان ایجاد شود.

به طور کلی پنچرگیری کار نسبتا ساده‌ای است و یک راننده الزاما باید یک ایده کلی از روش تعویض تایر داشته باشد.
همینطور به طور جدی توصیه می‌کنیم هر زمان که خودروی جدیدی تهیه کردید، در اولین فرصت سری به صندوق عقب خودرو زده و لاستیک زاپاس، جک و آچار چرخ خودرو خود را بررسی کنید تا در زمان پنچری احتمالی خودرو، وقت کمتری از دست بدهید. (محل قرار گرفتن و نوع لاستیک‌های یدک در ماشین‌های مختلف متفاوت است، بنابر این بهتر است قبل از اینکه حادثه‌ای رخ دهد محل قرار گرفتن لاستیک یدک و جک و آچار چرخ را پیدا کنید.)

همچنین همواره به صورت دوره ای لاستیک یدک را بازدید کنید تا مطمئن شوید به‌اندازه‌ی کافی هوا دارد.

مراحل تعویض لاستیک پنچر به ترتیب (ویژه خانم ها)

طریقه تعویض لاستیک پنچر

همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که پنچر شدن لاستیک به تنهایی (منظورمان ترکیدگی لاستیک نیست)، هرگز اتفاق خطرناکی محسوب نمی شود، اما واکنش نسنجیده راننده می‌تواند موجب اتفاقات تلخ بسیاری شود.

مهم ترین بحث برای انجام هر کاری، رعایت اصول ایمنی است، بنابر این برای تعویض لاستیک نیز لازم است حتما خودرو را در محلی امن قرار داده و ترجیحا در پارکینگ های استاندارد حاشیه راه توقف کنید.

مراحل تعویض لاستیک پنچر به ترتیب (ویژه خانم ها)

– در مسیر های پر رفت و آمد، حتما چندین متر عقب تر از خودرو، علایمی برای جلب توجه دیگر رانندگان قرار دهید.
– سعی کنید خودرو را در محلی که شیب زیادی ندارد متوقف کنید، حتی اگر مجبور شوید چند متری با لاستیک پنچرتان حرکت کنید.
– پس از توقف ترمز دستی(ترمز پارک) خودرو را کاملا درگیر کرده و خودرو را در دنده قرار دهید(خودروهای اتوماتیک در حالت P)
– در صورتی که مجبور به توقف در محلی دارای شیب شدید، سعی کنید چرخ‌های سمت مخالف سمتی که قرار است بلند کنید را بوسیله سنگ،آجر یا….. مهار کنید.

مراحل تعویض لاستیک پنچر به ترتیب (ویژه خانم ها)

همچنین قبل از شروع، در صورت امکان دستکش کار بپوشید چرا که تعویض لاستیک خودرو با وجود اینکه کار بسیار ساده ایست، به راحتی می‌تواند با سیاه کردن دستها و لباس هایتان، شما را از حضور در جلسه ای که در راه آن بودید منع کند.

آماده بودن برای هر شرایطی همیشه ایده‌ی خوبی بوده است. این آمادگی می‌تواند وجود جعبه‌ی کمک‌های اولیه، پوتین زمستانی، پتو و بیل باشد. مقدار کمی از برنامه‌ریزی به معنی وجود تفاوت بین رسیدن به مقصد و زنگ زدن به یدک‌کش گران‌قیمت و یا موردی بدتر است.

مراحل تعویض لاستیک پنچر به ترتیب (ویژه خانم ها)

بهترین مکان توقف برای تعویض لاستیک پنجر

خب تصور کنید که در یکی از لاستیک‌های رادیال خودروی شما قطعه‌ی تیزی فرورفته و پنچر شده است. به‌زودی احساس می‌کنید که خودرو می‌لرزد و یا به یک‌طرف متمایل می‌شود. رانندگی با لاستیک پنچر شده نه‌تنها خطرناک است بلکه می‌تواند لاستیک قابل تعمیر را به کلی نابود سازد و حتی به رینگ نیز آسیب وارد سازد که باعث ایجاد هزینه‌ی زیاد برای خرید رینگ جدید خواهد شد.
وقتی متوقف شدید، بهترین راه این است که مکانی شبیه پارکینگ و یا فضای بازی را پیدا کنید اما این یک انتخاب نیست. مطمئن شوید که در منطقه‌ای دور از ترافیک قرار دارید. همچنین تا جایی که می‌توانید از تپه‌های شیب‌دار، پیچ‌های کور و مکان‌های شلوغ دوری جویید.

مراحل تعویض لاستیک پنچر به ترتیب (ویژه خانم ها)

1- پس از توقف جک آچار چرخ و لاستیک زاپاس را از محل خود خارج کرده و در نزدیکی چرخ پنچر شده قرار دهید.

زمانی که خودرو را در محلی امن پارک کردید، باید لاستیک زاپاس و جک را از محل خود بیرون بیاورید. اگر آماده بوده باشید، قبلاً با محل قرارگیری لاستیک زاپاس و طرز به‌کارگیری جک آشنا هستید.

مراحل تعویض لاستیک پنچر به ترتیب (ویژه خانم ها)

2- کاور (قالپاق) چرخ را جدا کنید.

با در دست داشتن وسایل ضروری، حال زمان آن است که قالپاق یا محافظ پیچ‌های رینگ را از چرخ جدا کنید. گرچه این مورد در مورد هر خودرویی صدق نمی‌کند.

– می توانید با استفاده از پیچ گوشتی قالپاق را جدا کنید. فقط کافی است سر پیچ گوشتی را وارد قسمتی کنید که لبه کاور با چرخ تماس دارد و کمی نیرو وارد کنید(ممکن است مجبور شوید این کار را در چند قسمت انجام دهید، مانند وقتی که می خواهید در یک قوطی رنگ را جدا کنید.)
– البته قالپاق چرخ در بعضی خودروها مثل هیوندای آوانته یا کیا ریوهای تولید سایپا، با سفت شدن پیچ های چرخ نصب شده اند که در این صورت، با نیرو وارد کردن زیاد، تنها نتیجه، شکستن قالپاق خواهد بود.(این موضوع که قالپاق خودروتان چطور نصب شده است، با مطالعه دفترچه راهنما یا کمی بررسی ظاهری مشخص خواهد شد)

مراحل تعویض لاستیک پنچر به ترتیب (ویژه خانم ها)

3- زیر خودرو جک زده و آن را بالا ببرید (چرخ از زمین جدا نشود)

باید پیش از جک زدن پیچ‌ها را شل کنید. با این عمل وزن خودرو باعث بهتر شدن عمل باز کردن پیچ‌ها می‌شود و از چرخش چرخ‌ها در هنگام باز کردن جلوگیری می‌کند. به خاطر داشته باشید که لازم نیست به‌طور کامل پیچ‌ها را بازکنید، بلکه آن‌ها را شل کنید.

 

– جک خودرو را در محل استاندارد قرار دهید.
– برای پیدا کردن موقعیت مناسب جک به دفترچه راهنمای مالک مراجعه نمایید.
– خودرو را را تا حدی که کمی از وزن آن روی جک قرار گیرد بالا ببرید.
– اگر از جک دستی فابریک خودرو استفاده می کنید، سعی کنید اهرم آن را دقیقا روبروی جک قرار دهید و به طور یکنواخت آن را بپیچانید.
– اگر از جک هیدرولیکی استفاده می‌کنید، اهرم آن را نرم و یکنواخت بالا و پایین کنید،و هربار آن را از پایین ترین حد به بالا ترین حد ببرید تا بتوانید با کم ترین مصرف انرژی و سریعترین زمان کار را انجام دهید.

مراحل تعویض لاستیک پنچر به ترتیب (ویژه خانم ها)

4- پیچ های لاستیک پنچر شده را شل کنید.

– این کار را با استفاده از آچار چرخ فابریک خودرو یا نمونه های استاندارد انجام دهید.
– آچار را به ترتیب روی پیچ ها گذاشته و تمام وزن خود را به سمت چپ وارد کنید.(پیچ ها را در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید) پیچ‌های چرخ را کاملا جدا نکنید، فقط به اندازه‌ای شل کنید که بتوان بعد از جک زدن به راحتی جدایشان کرد.
– اگر خودروی شما مجهز به رینگ های اسپرت آلیاژی است با دقت بیشتری این کار را انجام دهید تا آسیب نبینند(خط و خش، پریدگی و….).

مراحل تعویض لاستیک پنچر به ترتیب (ویژه خانم ها)

5- جک را آنقدر بالا ببرید تا چرخ پنچر شده کاملا از سطح زمین جدا شود.

زمانی که پیچ‌ها شل شد، زمان بلند کردن خود فرا می‌رسد. اما جک را کجا باید قرار داد؟ خب اگر قبلاً آمادگی این مورد را داشته باشید (مرحله‌ی اول را ببینید) دفترچه راهنمای خودرویتان را مطالعه کرده‌اید و با محل قرار گرفتن جک آشنا هستید.

به‌طورکلی، جک زدن از درزهای جوش داده‌شده‌ی پانل‌های سخت زیر خودرو مناسب است البته بسیاری از خودروها مناطق مخصوص جک زدن را دارا هستند. اگر راننده‌ی یک تراک هستید، می‌توانید حتی از چارچوب خودرو برای جک زدن استفاده کنید زیرا محلی است که سفت‌وسخت می‌باشد. استفاده از اکسل‌ها و بازوهای کنترلی در موارد ضروری و استثنایی مشکلی ندارد اما بهتر است که محل‌های گفته‌شده استفاده شود.

هرکجا که تصمیم گرفتید جک را زیر خودرو قرار دهید، مطمئن شوید که آنجا محکم و سفت است، چه ازنظر ایمنی و چه ازنظر جلوگیری از وارد شدن آسیب به قسمت‌های پلاستیکی زیرین خودرو.

زمان جک زدن، به حد کافی خودرو را بالا ببرید تا لاستیک از زمین جدا شده و در ارتفاع مناسبی برای تعویض قرار بگیرد. اگر خودروی شما لاستیک یدکی فول سایزی دارد، این لاستیک بزرگ‌تر از لاستیک پنچر شده خواهد بود و مجبورید تا کمی بیشتر خودرو را بالا ببرید تا فضای کافی ایجاد شود.
ذکر این نکته بسیار مهم است که هرگز زیر خودرویی که تنها با جک حمایت می‌شود نروید. ممکن است که جک بلغزد، در زمین فرورود و یا بشکند که در این صورت وضعیت ناگواری پیش خواهد آمد.

مراحل تعویض لاستیک پنچر به ترتیب (ویژه خانم ها)

6- پیچ(مهره)های لاستیک پنچر را کاملا رها کنید.

– پیچ ها را با دست درآورده و آن ها را در محل امنی قرار دهید تا گم نشوند (داخل کاور چرخ یا قالپاق)

مراحل تعویض لاستیک پنچر به ترتیب (ویژه خانم ها)

7- لاستیک پنچر را درآورید.

– تایر پنچر شده را با دو دست،مستقیم به سمت بکشید و نزدیک عقب خودرو بگذارید تا سر راهتان نباشد.

مراحل تعویض لاستیک پنچر به ترتیب (ویژه خانم ها)

8- لاستیک زاپاس را بلند کرده و در جای خود قرار دهید.

حال که لاستیک پنچر شده برداشته شد، زمان نصب لاستیک زاپاس فرا می‌رسد. به‌آسانی لاستیک را برداشته و در جای خود قرار دهید. مطمئن شوید که سوراخ‌های لاستیک یدکی با پیچ‌ها در یک ردیف قرار می‌گیرند. سپس پیچ‌ها را در جای خود قرار دهید و تا جایی که می‌توانید با آچار پیچ‌ها را سفت کنید. البته زیاد نمی‌توانید این کار را انجام دهید زیرا چرخ شروع به چرخیدن خواهد کرد.

مراحل تعویض لاستیک پنچر به ترتیب (ویژه خانم ها)

9- پیچ های چرخ را سرجایشان قرار داده و ببندید.

– برای بستن پیچ ها آنهارا در جهت حرکت عقربه های ساعت بپیچانید.
– همواره ابتدا پیچ ها را با دستچند دور بچرخانید تا به طور صحیح بسته شوند.
– سپس هر پیچ چرخ را با آچار سفت کنید تا کاملا محکم در جای خود قرار گیرد(ترتیب سفت کردن پیچ ها بهتر است به صورت ضربدری باشد)
– برای کاملا محکم کردن پیچهای چرخ، صبر کنید تا خودرو روی زمین قرار بگیرد.

مراحل تعویض لاستیک پنچر به ترتیب (ویژه خانم ها)

10- خودرو را پایین آورید.

پس‌ازاین مرحله مطمئن شوید که چیزی در زیر خودرویتان قرار ندارد، سپس با مراقبت جک را پایین بیاورید. با پایین آوردن جک شما می‌توانید پیچ‌ها را سفت کنید.

 

11- بعد از اینکه خودرو کاملا روی زمین قرار گرفت با آچار چرخ، پیچهای چرخ را تا آنجا که میتوانید محکم کنید. ( برای این کار می توانید از وزن خود نیز استفاده کنید)

مراحل تعویض لاستیک پنچر به ترتیب (ویژه خانم ها)

12- کاور چرخ یا قالپاق را دوباره سرجای خود قرار دهید.

– برای این کار، کافیست قالپاق را در جای خود نگه داشته و با کف دست محکم به آن ضربه بزنید.
– استفاده از آچار و چکش، موجب فرورفتن یا شکستن قالپاق خواهد شد.

مراحل تعویض لاستیک پنچر به ترتیب (ویژه خانم ها)

در کنار همه‌ی موارد ذکرشده، نگه‌داشتن برخی ابزارهای اساسی در صندوق‌عقب و نگاه کردن به لاستیک یدکی نیز ضروری است. اگر لاستیک قابل‌استفاده است، در فواصل منظم آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که از فشار هوای کافی برخوردار است و کم‌باد نشده، البته لاستیک یدکی در همه‌ی خودروها وجود ندارد. به‌منظور کاهش وزن، بسیاری از خودروهای مدرن فاقد لاستیک زاپاس هستند. به‌جای آن، این خودروها از اسپری‌های ضد پنچری و لاستیک‌های ران فلت استفاده می‌کنند.

مراحل تعویض لاستیک پنچر به ترتیب (ویژه خانم ها)

هرماه یک‌بار فشار باد لاستیک‌ها را بررسی کنید چراکه عموماً با گذشت زمان لاستیک‌ها کم‌باد می‌شوند. و بدیهی است که در صورت روشن شدن چراغ هشدار فشار باد لاستیک‌ها، فوراً به حل مشکل بپردازید.

مراحل تعویض لاستیک پنچر به ترتیب (ویژه خانم ها)

در آخر، با قرار دادن وسایل در جای خود شما می‌توانید به راه خود ادامه دهید. اما آگاه باشید که اکثر لاستیک‌های زاپاس دارای محدودیت سرعت 80 کیلومتر بر ساعت هستند. این لاستیک‌ها فقط برای استفاده‌های اضطراری طراحی شده‌اند و برای رانندگی با سرعت‌های بالا بسیار خطرناک هستند. به‌علاوه با لاستیک‌هایی که متناسب نیستند، خودروی شما به‌اندازه‌ی حالت‌های قبل ترمز نمی‌گیرد، بنابراین از رفتار خودروی خود در چنین شرایطی آگاه باشید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب