روش تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو + زمان تعویض روغن هیدرولیک فرمان

روش تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو + زمان تعویض روغن هیدرولیک فرمان

تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو باعث حفظ سلامت سیستم فرمان هیدرولیک خودرو می شود روش تعویض روغن هیدرولیک فرمان و همچنین زمان تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو در ادامه بیان خواهد شد.

 

روش تعویض روغن هیدرولیک فرمان

برای تعویض روغن هیدرولیک فرمان می بایست روغن هیدرولیک فرمان قدیمی به طور کامل تخلیه شود. اگر احساس می کنید که آدم فنی هستید و یا کمی سرشته از مکانیکی دارید می توانید با انجام مراحل زیر و دیدن فیلم مربوطه روش تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو را به طور کامل تخلیه کنید و شرایط را برای افزودن روغن هیدرولیک فرمان جدید آماده کنید.برای تخلیه کامل روغن هیدرولیک فرمان می توانید از دو روش ارائه شده در این مطلب سماتک استفاده کنید.

برای تعویض روغن هیدرولیک فرمان نیاز است که روغن قدیمی را خارج کنید و روغن هیدرولیک فرمان تازه را جایگزین سازید. بسته به نوع خودرو، یک روغن هیدرولیک فرمان ویژه می بایستی استفاده شود. یک مکانیک خبره، اطلاعات مورد نیاز را قبل از تعویض روغن هیدولیک کنترل می کند. تعویض روغن هیدرولیک فرمان، زمانبر است و می بایستی با دقت انجام شود. کار روغن هیدرولیک فرمان، انتقال قدرت در سامانه فرمان موتور است. زمانبندی مشخصی برای تعویض روغن هیدرولیک فرمان وجود ندارد. یک قاعده عمومی در این مورد وجود دارد که روغن هیدرولیک فرمان هر چهار سال یا بعد از 50000 مایل می بایستی تعویض شود. یک مکانیک خبره توصیه می کند که روغن هیدرولیک فرمان را زمانی که به رنگ قهوه ای روشن درآمد، تعویض کنید. راهنمای کاربر خودرو نیز پیشنهاد های ارزشمندی در این مورد دارد.

روش تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو + زمان تعویض روغن هیدرولیک فرمان

نحوه تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو

نحوه تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودروهای سواری و وانت را در اینجا توضیح می دهیم  قبل از شروع به کار برای تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو می بایست موارد زیر را آماده کنید تا در در حین انجام کار مشکلی پیش نیاید. مهمترین بخش رعایت کردن نکات ایمنی است.

 

دستگاه وکیوم ( مکش ) دستی یا پمپ وکیوم جهت تخلیه روغن هیدرولیک فرمان از مخزن هیدرولیک
جک جهت بالا بردن چرغ های جلو و حرکت دادن راحت فرمان
سه پایه فلزی جهت نگه داشتن خودرو هنگام تعویض روغن هیدرولیک فرمان
سطل برای جمع آوری روغن هیدرولیک فرمان قدیمی ( توجه داشته باشید که روغن هیدرولیک فرمان قدیمی نباید وارد محیط زیست شود زیرا به دلیل سمی بودن آن ممکن است موجب آلوده شدن محیط شود)
روغن هیدرولیک فرمان مناسب جهت جایگزین کردن ( با توجه به دفترچه راهنما خودرو )

 

برای شروع کار تعویض روغن هیدرولیک فرمان ابتدا خودرو را در محلی صاف و بدون شیب پارک کنید و مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

موتور را خاموش کرده و کمی صبر کنید تا خنک شود.
محل قرار گیری مخزن هیدرولیک خودرو خود را پیدا کنید و اطراف درب آن را با پارچه پاک کنید تا در حین اجرای کار آلودگی و گرد خاک وارد مخزن نشود.
با استفاده از دستگاه وکیوم روغن هیدرولیک فرمان قدیمی را از مخزن خارج کنید.
روغن هیدرولیک قدیمی کهنه را درون سطل بریزید.
روغن هیدرولیک فرمان جدید را وارد مخزن کنید. دقت شود کمی از روغن هیدرولیک جدید را وارد مخزن کنید زیرا هنوز مقداری از روغن هیدرولیک قدیمی در سیستم موجود می باشد که باید تخلیه شود.
جلو خودرو را جک بزنید و سه پایه محافظ را در زیر آن قرار دهید و مطمئن باشید محکم سر جای خود قرار گرفته باشد. به طوری که فرمان به راحتی به چپ و راست برود.
موتور را روشن کنید و فرمان ماشین را چند بار به سمت چپ و راست بچرخانید تا روغن هیدرولیک به طور کامل در سیستم جریان پیدا کند و هوای سیستم به طور کامل گرفته شود. اگر داخل مخزن را نگاه کنید سطح روغن هیدرولیک فرمان دوباره بالا می آید.
موتور را خاموش کنید و دوباره با دستگاه وکیوم روغن را تخلیه کنید. زیرا هنوز مقداری از روغن هیدرولیک قدیمی و کثیف در کل سیستم موجود می باشد.
این عمل باید چند بار صورت گیرید ( مراحل 5 تا 8 ) تا رنگ روغن هیدرولیک فرمان درون مخزن به طور کامل مشابه رنگ روغن هیدرولیک فرمان جدید باشد و هیچ گونه آلودگی در روغن هیدرولیک فرمان جدید مشاهده نشود.

روش تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو + زمان تعویض روغن هیدرولیک فرمان

بهترین روش تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو

در این روش تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو بهتر است قبل از شروع به کار نکات ایمنی را رعایت کنید. استفاده از دست کش و عینک محافظ ضروری می باشد.

 

1- خودرو را جک بزنید به طوری که بتوانید به راحتی برای باز کردن شلنگ فشار ضعیف روغن هیدرلیک فرمان ( شلنگ برگشت) از رک به مخزن هیدرولیک، به زیر خودرو بروید. می توانید از سه پایه فلزی جهت ثابت نگه داشتن خودرو و امنیت بیشتر استفاده کنید.

 

2- ممکن است خودروی شما دارای سینی زیر موتور باشد که مجبور خواهید بود برای دست رسی به سیستم هیدرولیک آن را باز کنید.

 

3- سطلی که از قبل تهیه کرده اید زیر شلنگ فشار ضعیف سیستم هیدرولیک فرمان خودرو قرار دهید تا در هنگام باز کردن شلنگ روغن هیدرولیک فرمان قدیمی وارد محیط زیست نشود.

 

4- شلنگ فشار ضعیف روغن هیدرولیک فرمان خودرو را از انتهای آن که متصل به پمپ هیدرولیک است جدا کنید و اجازه دهید روغن هیدرولیک فرمان قدیمی وارد سطلی که از قبل تهیه کرده اید شود. دقت کنید به محض باز کردن شلنگ روغن هیدرولیک فرمان از آن خارج می شود بنابراین بهتر است محل سطل را به گونه ای تعیین کنید که روغن در آن جمع شود و وارد محیط زیست نشود.

 

5- برای تخلیه کامل روغن هیدرولیک فرمان خودرو قدیمی، درب مخزن هیدرولیک را باز کنید و روغن هیدرولیک فرمان جدید را وارد مخزن کنید و اجازه دهید روغن هیدرولیک فرمان قدیمی و کثیف از شلنگ وارد سطل شود، تا زمانی که روغن کثیف به طور کامل خارج شود. این کار همچنین باعث هواگیری سیستم می شود.

بهتر است برای این کار از یکی از دوستان خود کمک بگیرید و از او بخواهید موتور را روشن کند و فرمان ماشین را چند بار به سمت چپ و راست بچرخاند تا روغن کثیف به طور کامل تخلیه شود. بعد از مدتی مشاهده می کنید که تنها روغن تمیز از شلنگ خارج می شود. در این زمان موتور را خاموش کنید.

 

6- شلنگ فشار ضعیف روغن هیدرولیک فرمان را جای خود برگردانید و از بسته شدن صحیح آن مطمئن شوید.

 

7- دوباره روغن هیدرولیک فرمان جدید را وارد مخزن کنید، موتور را روشن کنید و فرمان خودرو را به سمت چپ و راست بچرخانید تا روغن هیدرولیک به طور کامل در سیستم جریان یابد بعد از این کار سطح روغن کاهش می یابد دوباره و به مقدار لازم ( با توجه به اندازه های درج شده بر روی مخزن و یا گیج تعبیه شده بر روی درب مخزن به آن روغن هیدرولیک فرمان اضافه کنید) از پر کردن و یا سر ریز کردن روغن هیدرولیک فرمان به مخزن جلوگیری کنید. سطح روغن هیدرولیک فرمان باید بین بین کمترین (MIN) و بیشترین (MAX) باشد.

روش تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو + زمان تعویض روغن هیدرولیک فرمان

زمان تعویض روغن هیدرولیک فرمان

زمان تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو بسیار مهم است بهترین زمان تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو هر 50 هزار کیلومتر است روغن هیدرولیک فرمان خودرو یکی از چند روغن مهم در موتور است که باعث نرم کار کردن سیستم فرمان و در نتیجه چرخش نرم تر غربیلک فرمان خواهد شد که در ذیل به زمان تعویض این روغن و عملکرد آن خواهیم پرداخت.

روغن هیدرولیک باید در دوره‌های زمانی مشخص چک بشود. اگر متوجه کاهش قابل توجه سطح روغن در داخل مخزن شدید، ممکن است جایی در سیستم هیدرولیک نشتی وجود داشته باشد. اگر هنگام پیچیدن فرمان صدایی به گوش‌تان می‌رسد، معنای آن این است که روغن کافی به پمپ هیدرولیک نمی‌رسد.

روغن هیدرولیک باید در دوره‌های زمانی مشخص تعویض بشود که این دوره زمانی معمولا در دفترچه راهنمای خودرو ذکر می‌شود. با گذشت زمان، گرمای موتور و شرایط جوی محیط باعث می‌شوند روغن نتواند وظیفه‌اش را به خوبی انجام بدهد، در این صورت به اجزاء سیستم هیدرولیک آسیب خواهد رسید. بهتر است بدانید تعویض روغن بسیار ارزان‌تر از عوض کردن چرخ دنده و پنیون و یا پمپ هیدرولیک تمام می‌شود.

هدف از بکارگیری سیستم فرمان برقی، کنترل راحت و دقیق خودرو هنگام رانندگی است. سیستم فرمان برقی با هدایت بخشی از نیروی موتور به یکی از چرخ های جلو، به بهبود عملکرد فرمان کمک می کند. فرمان برقی که به سیستم هیدرولیک مجهز است، از طریق یک پمپ کار می کند که با تسمه به موتور متصل بوده و فشار هیدرولیک مورد نیاز را از نیروی موتور خودرو دریافت می کند. به طور کلی روغن هیدرولیک فرمان برقی را تحت یکی از شرایط زیر تعویض می کنند:

 

• هر دو سال یکبار
• 38,500 کیلومتر کارکرد

 

یک مکانیک متخصص توصیه می کند روغن هیدرولیک فرمان برقی را زمانی تعویض کنید که رنگ آن قهوه ای روشن شده باشد. البته زمان دقیق تعویض این روغن در دفترچه راهنمای هر خودرو قید شده است.

 

پیش از اضافه کردن روغن هیدرولیک تازه، لازم است یکی از دو کار زیر را انجام دهید:
• روغن کهنه را از مخزن بکشید
• تا زمانی روغن به مخزن اضافه کنید تا تمام روغن کهنه تخلیه شود

 

بسته به نوع خودرو، ممکن است نیاز باشد از روغن هیدرولیک فرمان خاصی استفاده شود. یک مکانیک متخصص، نوع روغن هیدرولیک فرمان مخصوص هر خودرو و اطلاعات مربوط به آن را پیش از تعویض بررسی خواهد کرد. تعویض روغن هیدرولیک فرمان برقی ممکن است به زمان زیادی نیاز داشته باشد و باید بطور اصولی و درست انجام شود.

روش تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو + زمان تعویض روغن هیدرولیک فرمان

علائم زمان تعویض روغن هیدرولیک فرمان

اگر روغن هیدرولیک فرمان خودرو کم شده باشد، فرمان سفت می‌شود و ممکن است چرخ دنده، پنیون و پمپ هیدرولیک آسیب ببینند و این یکی از علائم تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو است . بنابراین، چک کردن میزان روغن هیدرولیک فرمان در دوره‌های زمانی معین ضروری است و در صورت نیاز روغن باید سر ریز شود.

 

– به مخزن روغن هیدرولیک فرمان خودرو نگاهی بیندازید. اگر هنگام چرخاندن فرمان خودرو صدای غژ غژ بلندی به گوش می‌رسد، نشانه‌ای از این‌که سطح روغن هیدرولیک پایین آمده است و زمان تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو فرا رسیده است. مخزن هیدرولیک فرمان معمولاً استوانه‌ای شکل است و در نزدیکی تسمه هیدرولیک قرار دارد و روی آن برچسبی وجود دارد که آن را مشخص می‌کند. این مخزن ممکن است از پلاستیک یا از فلز ساخته شده باشد. اگر نتوانستید آن را پیدا کنید، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. در بیشتر خودروها، محل قرارگیری این مخرن شبیه هم است ولی برخی خودروهای جدید ممکن است به خاطر صرفه جویی درهزینه‌ها و یا بالا بردن فضای اطراف موتور، جای آن را عوض کرده باشند.

 

– سطح روغن هیدرولیک فرمان را چک کنید. اگر مخزن از پلاستیک شفاف ساخته شده است، می‌توانید به راحتی سطح روغن را ببینید، اگر هم از فلز یا پلاستیک غیر شفاف ساخته شده است، می‌توانید با گیج روغنی که معمولا زیر درب مخزن نصب شده است، سطح روغن را اندازه بگیرید.

 

– در بعضی خودروها فقط زمانی می‌توان سطح روغن هیدرولیک فرمان را به درستی اندازه گرفت که موتور مدت کمی کار کرده باشد، در برخی خودروها هم باید در حالی که موتور درجا کار می‌کند، فرمان را چند بار به هر طرف بچرخانید تا اندازه‌گیری دقیق امکان‌پذیر باشد.

 

– در برخی خودروها درجه‌بندی‌هایی بر روی گیج یا روی بدنه مخزن روغن هیدرولیک فرمان خودرو وجود دارد. درجه Hot نشان دهنده سطح مناسب روغن هیدرولیک فرمان در زمانی است که موتور مدتی کار کرده است، درجه Cold نیز سطح مناسب روغن در زمانی که موتور مدتی خاموش بوده است را نشان می‌دهد. شاید به جای این حروف، Max یا Min هم به کار رفته باشند.

روش تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو + زمان تعویض روغن هیدرولیک فرمان

– ببینید گیج تا کجا به روغن هیدرولیک آغشته شده است. اگر برای اندازه‌گیری سطح روغن هیدرولیک فرمان از گیج استفاده می‌کنید، پس از این که آن را از مخزن بیرون آوردید، آن را با یک دستمال پاک کنید، سپس آن را تا آخر درون مخزن فرو ببرید و بیرون بیاورید.

 

– رنگ روغن هیدرولیک فرمان را چک کنید. رنگ یک روغن خوب باید شفاف بوده و رنگی کهربایی یا مایل به صورتی داشته باشد در غیر اینصورت زمان تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو رسیده است.

 

– اگر رنگ روغن هیدرولیک قهوه‌ای یا سیاه است، ذرات لاستیکی شیلنگ‌ها، کاسه نمدها یا اورینگ‌ها باعث آلودگی آن شده‌اند و در این صورت باید به مکانیک مراجعه کنید تا هم روغن هیدرولیک فرمان را عوض کند و هم ببیند چه قسمت‌هایی از سیستم هیدرولیک فرمان نیاز به تعویض دارند.

 

– روغن هیدرولیک فرمان خودرو ممکن است تیره‌تر از آن چیزی که هست به نظر برسد. اگر در این زمینه شک دارید، رنگ آن را با رنگ یک دستمال کاغذی سفید مقایسه کنید. اگر رنگ روغن همان چیزی است که باید باشد، پس به ذرات لاستیکی آلوده نشده است.

 

– اگر لازم است روغن هیدرولیک فرمان اضافه کنید تا سطح آن به اندازه مناسب برسد. اگر خودرو شما دارای درجه‌بندی روی مخزن روغن هیدرولیک فرمان است، با توجه به روشن یا خاموش بودن موتور، روغن را اضافه کنید تا سطح آن به درجه Hot یا Cold برسد. اگر سطح روغن را با گیج چک می‌کنید، روغن را آهسته آهسته اضافه کنید تا روغن مخزن سر نرود.

 

– اطمینان حاصل کنید روغن هیدرولیک فرمان را استفاده می‌کنید که برای خودرو شما توصیه می‌شود تا گران‌روی مطلوب برای سیستم هیدرولیک شما را داشته باشد.

 

– مراقب باشید مخزن روغن هیدرولیک فرمان خودرو را بیش از حد پر نکنید. بهتر است کمی سر مخزن را خالی بگذارید تا این که آن را کامل پر کنید. علت این کار نیز این است که وقتی روغن هیدرولیک گرم می‌شود، حجم آن زیاد می‌شود و جادویش را به کار می‌گیرد. اگر مخزن را تا بالا پر کرده، سپس به رانندگی بپردازید، افزایش حجم روغن ممکن است مشکلاتی به وجود بیاورد و خرج زیادی روی دست‌تان بگذارد.

 

– درب مخزن را ببندید. بسته به نوع خودرو، باید درب را فشار بدهید یا آن را بچرخانید تا بسته بشود. قبل از این که درب کاپوت را ببندید، اطمینان حاصل کنید که درب مخزن هیدرولیک را محکم بسته‌اید.

روش تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو + زمان تعویض روغن هیدرولیک فرمان

بهترین روغن هیدرولیک فرمان خودروهای سایپا و ایران خودرو

برای انتخاب بهترین روغن هیدرولیک فرمان خودرو مناسب می توان سه روش پیشنهاد داد. اولین و مناسب ترین روش مراجعه به بخش روغن ها در دفترچه راهنما خودرو است .

 

دومین روش مشاهده اطلاعات درج شده روی مخزن روغن هیدرولیک فرمان و یا درب آن بوده و سومین روش مشاهده روی پمپ هیدرولیک می باشد.

 

ما همواره معتقد بودیم که بهترین چیز محصول اورجینال می باشد . این روز ها با زیاد تر شدن اجناس منتاژ شده و غیر اورجینال تصمیم گیری کمی سخت شده است .

توصیه ما این است که همیشه اجناس مورد نیاز خود را از برند ها و فروشگاه های معتبر تهیه نمایید .

روغن های مختلفی در خودرو به کار می روند که هر کدام وظیفه مخصوص به خود را دارند و وجود آن ها برای عملکرد صحیح خودرو امری ضروری است.

روغن هیدرولیک فرمان یکی از مهم ترین این روغن هاست که کارایی سیستم فرمان به وجود آن وابسته است.

 

در خصوص وظیفه ای که روغن فرمان بر عهده دارد ، مختصرا می توان گفت که این روغن علاوه بر روانکاری اجزای سیستم هیدرولیک فرمان وظیفه انتقال نیرو از سیستم فرمان به چرخ های جلو خودرو را نیز بر عهده دارد.

به طور کلی روغن هیدرولیک کمک می نماید تا با صرف کمترین انرژی ممکن جهت حرکت خودرو توسط سیستم فرمان مشخص شود.

اما مطالب یاد شده بیان کننده حساسیت و اهمیت این روغن برای خودرو است به همین دلیل باید در انتخاب بهترین روغن هیدرولیک فرمان نهایت توجه و دقت را به خرج داد.

روش تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو + زمان تعویض روغن هیدرولیک فرمان

اگر روغن هیدرولیک فرمان مناسب برای این سیستم انتخاب نشود و از نمونه نا مرغوب و یا نامناسب برای مدل خودرو استفاده شود و یا حتی با مواد دیگر ترکیب شود آسیب های بسیار جدی به سیستم فرمان وارد شده و ممکن است ایمنی خودرو نیز به مخاطره بیافتد. از این رو باید پیش از خرید ، بهترین روغن هیدرولیک فرمان مناسب خودروهای ایران خودرو و سایپا از روش های صحیح انتخاب شود.

جدیدترین مطالب