زدن فرمان ماشین هنگام ترمز گرفتن | علت لرزش فرمان تیبا هنگام ترمز زدن

زدن فرمان ماشین هنگام ترمز گرفتن | علت لرزش فرمان تیبا هنگام ترمز زدن

زدن فرمان ماشین هنگام ترمز گرفتن ممکن است در برخی از خودروهای سواری مثل تیبا و پراید اتفاق بیفتد اگر به دنبال کشف علت لرزش فرمان تیبا هنگام ترمز زدن هستید در ادامه علت لرزش فرمان ماشین هنگام ترمز گرفتن را بیان خواهیم کرد.

 

زدن فرمان ماشین هنگام ترمز

علت لرزش فرمان هنگام ترمز گرفتن در سرعت بالا را در این بخش توضیح خواهیم داد اگر می خواهید علت زدن فرمان ماشین هنگام ترمز کردن را بدانید چند دقیقه با ما همراه شوید. زدن فرمان ماشین هنگام ترمز گرفتن می‌تواند ناشی از چندین دلیل باشد که البته مهمترین آنها در زمان ترمز گرفتن باعث لرزش فرمان خودرو می‌شود. علت زدن فرمان ماشین هنگام ترمز گرفتن قطعا مربوط به سیستم ترمز ماشین است و به خصوص دیسک های چرخ جلو است. علت وقوع این اتفاق، وجود مشکل در روتورهای ترمز (دیسک ترمز) است. تاب داشتن دیسک ترمز چرخ جلو، یا کاسه های چرخ عقب (با آب ریختن روی دیسک در حالتی که داغ باشد، دیسک تاب می گیرد) مهمترین علت زدن فرمان خودرو موقع ترمز گرفتن می شود. همچنین خرابی یا سفتی سیلندر و کالیپر ترمزهای جلو دومین دلیل لرزش خودرو هنگام ترمز زدن است. به گزارش سماتک اگر در هنگام ترمز گرفتن، اتاق خودرو نیز بلرزد، علت می تواند علاوه بر موارد مذکور، خرابی و عدم توازن رینگ و لاستیک های چرخ جلو یا عقب ماشین باشد.

 

لرزش های مکرر فرمان ماشین هنگام ترمز گرفتن به کالیپر ترمز و همچنین لنت ترمز فشار وارد می‌کند و توصیه می کنیم زدن فرمان ماشین هنگام ترمز را جدی تر بگیرید. زدن فرمان ماشین هنگام ترمز کردن باعث می‌شود که قطعات سیستم ترمز خودروی شما نیز ساییده شوند و به دنبال آن هزینه کلی تعمیر سیستم ترمز افزایش زیادی پیدا کند. در حالی‌که شاید تعویض دیسک ترمز هزینه‌ای برابر با 300 هزار تومان داشته باشد، با تعویض دیرهنگام آن هزینه شما به 500 هزار تومان افزایش می‌یابد (اعداد فرضی هستند). سعی کنید زمانی که فرمان خودرو موقع ترمز گرفتن زیر دست تان به لرزش می افتد و اصضلاحا فرمان می زند، سریعا به مکانیک مراجعه کنید. با انجام این کار نه تنها در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنید، بلکه ایمنی خود، سرنشینان و اتومبیل‌های دیگر را به خطر نمی‌اندازید.

زدن فرمان ماشین هنگام ترمز گرفتن | علت لرزش فرمان تیبا هنگام ترمز زدن

علت تاب برداشتن دیسک ترمز (روتور)

شاید از خود بپرسید روتور چیست؟ روتور به دیسک ترمز خودرو گفته می‌شود که لنت ترمز برای توقف خودرو در هنگام ترمز گرفتن به آن می‌چسبند و اصطکاک ایجاد می‌کنند. این قطعات نقش بسیار حیاتی را در ترمز خودرو برعهده دارند. قبل از بررسی این موضوع که مشکل در روتور چگونه در هنگام گرفتن ترمز باعث ایجاد لرزش در فرمان می‎‌شود، ابتدا باید بدانیم که روتور چگونه کار می‌کند.

 

روتورها (دیسک ترمز چرخ) عموما جنسی فلزی داشته و همچنان دارای ضخامت مشخصی هستند. این ضخامت با توجه به مدل خودرو و کارایی آن‌ها متفاوت است. زمانی‌که راننده ترمز می‌کند، گرمای شدیدی به روتور (دیسک ترمز) وارد می‌شود و باید این گرما از طریق سطح آن دفع شود تا آسیبی به روتور وارد نشود. اگر در هنگام ترمز گرفتن با زدن فرمان زیر دست مواجه شدید، باید ترمز خودرو را در مکان‌های خلوت تست کنید.

زدن فرمان ماشین هنگام ترمز گرفتن | علت لرزش فرمان تیبا هنگام ترمز زدن

اگر ترمزها عملکرد مناسبی نداشتند، به احتمال بسیار زیاد دیسک های ترمز چرخ چلو تاب برداشته‌اند یا لنت های ترمز اتومبیل دچار سایش نامنظم شده‌اند. علاوه بر موارد فوق، وجود مشکل در روتور می‌تواند پایداری خودرو را نیز دچار مشکل کند. در صورت بروز این مشکل، احتمال تصادف افزایش می‌یابد و جان افراد را به خطر می‌اندازد. یکی از علت‌های احتمالی در لرزش فرمان خودرو موقع ترمز زدن، سفت کردن ناهمگون دیسک ترمز چرخ جلو است. در این مورد به یک مکانیک ماهر نیاز دارید که بداند چگونه به‌ صورت ستاره‌ای روتور را سفت کند تا گشتاور (تورک) همگون روی روتور اعمال شود. این یک مورد اصلی است که هر مکانیک زبده ‌ای باید بتواند از عهده آن برآید. علاوه بر این، مکانیک‌ها وسیله مخصوص اندازه‌گیری گشتاور را نیز دارند. به یاد داشته باشید هر خودرو دارای میزان گشتاور مورد نیاز و مشخصی برای سفت کردن روتور است که میزان آن معمولا روی روتور (دیسک ترمز) حک شده است.

زدن فرمان ماشین هنگام ترمز گرفتن | علت لرزش فرمان تیبا هنگام ترمز زدن

علت لرزش فرمان ماشین هنگام ترمز گرفتن

لرزش فرمان ماشین هنگام ترمز گرفتن امر بسیار مهمی است که باید سریعا رفع شود یکی از دلایل لرزش فرمان ماشین موقع ترمز زدن می‌تواند مربوط به عدم اتصال درست روتور (دیسک ترمز) باشد. برای این مشکل باید به یک مکانیک مراجعه کنید تا این مشکل را رفع کند. عدم اتصال درست روتور با لنت ترمز در هنگام ترمز گرفتن باعث می‌شود که لنت‌ با بخشی از روتور تماس داشته باشد و با بخشی دیگر ارتباطی برقرار نکند. این امر باعث لرزش فرمان ماشین هنگام ترمز گرفتن در سرعت بالا می‌شود. برای اتصال صحیح و یکنواخت دیسک چرخ با لنت ترمز باید به گشتاور استاندارد روتور توجه کرد که البته مکانیک شما از این موضوع آگاهی دارد. علت لرزش فرمان ماشین موقع ترمز گرفتن به دلیل تاب داشتن دیسک چرخ اتفاق می افتد. در مواقعی که راننده تیبا به طور مرتب از ترمز استفاده می کند این گرم شدن تا حد سرخ شدن دیسک چرخ جلو ادامه می یابد  در این حالت در صورت سرد شدن سریع دیسک ترمز این قطعه تاب برداشته و ترمز کارائی خود را از دست داده و علاوه بر سر و صدای زیاد باعث ایجاد لرزش فرمان خودرو هنگام ترمز گرفتن می شود.

زدن فرمان ماشین هنگام ترمز گرفتن | علت لرزش فرمان تیبا هنگام ترمز زدن

علت لرزش فرمان تیبا هنگام ترمز زدن

لرزش فرمان تیبا هنگام ترمز زدن یکی از مشکلات رانندگان خودروهای تیبا و پراید است علت لرزش فرمان تیبا هنگام ترمز گرفتن در مواردی می‌تواند نشان دهنده یک نقص در سیستم ترمزگیری یا یکی از قطعات این بخش باشد. شاید تا کنون برای شما در حالتی که با خودروی تیبا ترمز می گیرید اتفاق افتاده که فرمان ماشین دچار لرزش های شدید در سرعت بالا می گردد. علت لرزش فرمان تیبا هنگام ترمز که همراه با صدای زوزه است عمدتا به دلیل خرابی دیسک ترمز چرخ جلو تیبا است و بیشتر هم برای چرخ های جلو اتفاق می افتد.

زدن فرمان ماشین هنگام ترمز گرفتن | علت لرزش فرمان تیبا هنگام ترمز زدن

در این حالت عملکرد پدال ترمز تیبا در سرعت بالا شبیه حالتی است که ترمز هوا داشته باشد و مرتبا پدال زیر پا نوسان داشته و تکان های شدیدی را باعث می شود و ترمز گیری به سختی انجام می شود. اگر لرزش فرمان تیبا هنگام ترمز گرفتن را احساس کردید به احتمال زیاد گذرتان به زودی به مکانیکی خواهد افتاد. این که این موضوع تا چه فوری است بستگی به علت زدن فرمان تیبا هنگام ترمز گرفتن دارد. به عنوان مثال، اگر زدن فرمان تیبا موقع ترمز به علت سفت بستن روتور باشد می‌توانید برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها آن را نادیده بگیرید. اما اگر علت لرزش فرمان خودرو به سبب شل شدن پیچ و مهره‌ها در سیستم ترمز خودروی تیبا باشد، می‌تواند خطرناک محسوب شود و هزینه تعمیر را بالا ببرد. در این حالت ارتعاشات زیاد باعث نابودی تمام سیستم ترمز اعم از کالیپرها، پیچ و مهره‌ها، لنت های ترمز و … می‌شود. در نتیجه هزینه تعمیر را چند برابر می‌کند. یکی از دلایلی که باید سفت بسته شدن روتور را جدی گرفت این است که این شل بودن ممکن است باعث لرزش ماشین هنگام ترمز زدن در سرعت بالا و عدم تعادل خودرو شده و خطرناک باشد. اگر فرمان تیبا صرفاً در هنگام ترمز گرفتن بلرزد سه دلیل می تواند داشته باشد.

زدن فرمان ماشین هنگام ترمز گرفتن | علت لرزش فرمان تیبا هنگام ترمز زدن

چگونگی رفع لرزش فرمان تیبا هنگام ترمز گرفتن

اولین گام برای حل مشکل لرزش فرمان تیبا هنگام ترمز، یافتن علت لرزش است. همان‌طور که ذکر شد، علت اصلی لرزش فرمان مربوط به اشکال در دیسک ترمز است. حالات دیگری هم برای لرزش فرمان از جمله لرزش فرمان به‌ صورت طولانی مدت وجود دارد که تنها حین ترمز احساس نمی‌شود. رانندگی در شرایط لرزش فرمان خودرو هنگام ترمز گرفتن در مدت کوتاه مشکلی ایجاد نمی‌کند. ولی در طولانی مدت درست نیست. این مشکل سبب آسیب جدی و جبران‌ناپذیر به سیستم ترمز و افزایش هزینه تعمیر آنها طی طولانی مدت می‌شود. بهترین روش، حل مشکل در اسرع وقت است. پس، پیش از اینکه با فرمان لرزان بزنید به دل جاده، از مکانیک مورد اعتمادتان بخواهید به دیسک ترمز چرخ های جلوی تیبا نگاهی بیندازد. مطمئن باشید همین بررسی به ظاهر جزئی از افزایش هزینه تعمیر و کاهش ایمنی خودرو جلوگیری خواهد کرد.

زدن فرمان ماشین هنگام ترمز گرفتن | علت لرزش فرمان تیبا هنگام ترمز زدن

در بیشتر مواقع، لرزش فرمان خودروی تیبا موقع ترمز زدن که ناشی از تاب برداشتن دیسک ترمز هستند، توسط مکانیک خودرو با یک آزمایش ساده مشخص می‌شوند. مکانیک با دست خود صفحه ترمز را می‌چرخاند تا این نواقص را احساس کند. صفحه ترمز زمانی خوب کار می‌کند که آزادانه و یک دور کامل بچرخد. بدون هیچ‌ گونه ضربه یا تکان شدید در آن محدوده. اگر خودتان یا مکانیک متوجه مشکل در دیسک ترمز چرخ های خودرو شدید، احتمالا ایراد از همین قطعه است.

 

برای اینکه علت زدن فرمان ماشین هنگام ترمز گرفتن دقیق‌تر تشخیص داده شود مکانیک باید دیسک ترمز را بردارد و با ریزسنج یا میکرومتر اندازه‌گیری کند. اگر لازم باشد نقاط زبر یا قسمت‌هایی که بیشتر سابیده شده‌اند باید تراشکاری شوند. در تراشکاری دیسک ترمز، یک لایه بسیار نازک از سطح روتور برداشته می‌شود تا سطح دوباره صاف شود. با این حال ممکن است این تاکتیک بهترین گزینه نباشد. هر چه بیشتر لایه فلزی برداشته شود صفحه ترمز به تاب برداشتن بیشتر حساس می‌شود. احتمالا دوباره این مشکل بروز می‌کند. در بیشتر موارد بایددیسک ترمز چرخ های جلو تیبا را تعویض کرد.

زدن فرمان ماشین هنگام ترمز گرفتن | علت لرزش فرمان تیبا هنگام ترمز زدن

روشهای افزایش عمر دیسک ترمز خودرو

هرچقدر بیش تر رانندگی کنید، مسلم است که از ترمز بیش تر استفاده می کنید و بنابراین لنت های ترمز سریع تر فرسوده می شوند. در حالت های استفاده نرمال از خودرو ،حتما بازرسی سیستم، دیسک و لنت ترمز را سالی یک بار انجام دهید. از لنت های استاندارد و توصیه شده توسط کمپانی تولید کننده خودرو و بدون در نظر گرفتن چند درصد قیمت بالاتر آنها استفاده کنید ، زیرا لنت های نامرغوب هزینه های بیشتری را به جهت تعویض دیسک های آسیب دیده در پی خواهند داشت.

 

با ترافیک هم گام باشید. محدوده سرعت را رعایت کنید و سپر به سپر خودروی جلویی حرکت نکنید و حتما فضای کافی با خودروی جلویی را در نظر بگیرید.انجام این کار سبب تولید گرما، اصطکاک و فرسایش کم تر می شود که این یک حرکت برد-برد برای لنت ها و دیسک هاست. عادت های خشونت آمیز را ترک کنید، زیرا رانندگی توام با فشار عصبی باعث ترمز گرفتن در آخرین دقایق شده و این کار علاوه بر خطرات احتمالی برخورد و تصادف های ناگهانی، به مروز زمان دیسک ترمز را از بین می برد.

زدن فرمان ماشین هنگام ترمز گرفتن | علت لرزش فرمان تیبا هنگام ترمز زدن

توصیه میگردد در مواقعی که قصد کارواش خودروی خود را دارید حتما به موتور اجازه دهید به دمای نرمال خود رسیده و سپس نسبت به شستشوی خودرو اقدام نمائید. آب ریختن روی دیسک ترمز در حالتی که داغ باشد، دیسک تاب برمی دارد و منجر به کاهش عمر دیسک ترمز ماشین می شود، توجه کنید هنگام کارواش، خودرو به دمای نرمال رسیده باشند که تاب برداشتن دیسک ترمز، یا کاسه های چرخ عقب از عواقب این کار است.

 

در این مقاله سایت سماتک مهمترین علت زدن فرمان خودرو هنگام ترمز گرفتن را به شما راننده عزیز آموزش داد همچنین اگر صاحب خودروی تیبا یا پراید هستید و با مشکل لرزش فرمان تیبا هنگام ترمز زدن روبرو شده اید به احتمال زیاد باید نسبت به تعویض دیسک ترمز چرخ جلو اقدام کنید.

جدیدترین مطالب