دلیل روشن شدن چراغ abs | علت روشن شدن چراغ ای بی اس و ترمز دستی

دلیل روشن شدن چراغ abs | علت روشن شدن چراغ ای بی اس و ترمز دستی

دلیل روشن شدن چراغ abs

علت روشن شدن چراغ ای بی اس و ترمز دستی خودرو باید خیلی سریع پیدا شود تا بتوان از ایجاد خطرهای بعدی جلوگیری کرد و در این مقاله دلیل روشن شدن چراغ abs خودروهای سواری و وانت را بررسی خواهیم کرد. ترمز abs خودرو برای اینکه بتواند در هر لحظه عملکرد دقیق چرخ‌ ها را سنجش نماید و مانع قفل شدن چرخ‌ها شود، از چند سنسور استفاده می‌کنند و خرابی این سنسورها می تواند دلیل روشن شدن چراغ abs خودرو باشد. این سنسورها با توجه به نوع خودرو ممکن است بر روی هر چرخ یا در دیفرانسیل خودرو نصب شده باشند. در صورتی که سیستم ترمز وسیله نقلیه با مشکل مواجه شود، این سنسورها پیامی را به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کنند و کامپیوتر نیز این اخطار را به صورت روشن شدن چراغ ABS به راننده نشان می‌دهد.

دلیل روشن شدن چراغ abs | علت روشن شدن چراغ ای بی اس و ترمز دستی

چرا چراغ ای بی اس روشن می شود

نقص در سیستم ترمز ضد قفل می‌تواند در هنگام ترمزگیری، باعث کاهش تسلط راننده روی خودرو شود و حتی در سرعت‌های بالا خسارات غیر قابل جبرانی را برای خودرو یا سرنشینان آن به همراه داشته باشد. مهمترین دلیل روشن شدن چراغ ای بی اس می تواند عدم عملکرد صحیح سنسورها باشد. روشن شدن چراغ ترمز abs از دلایل زیادی برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان به  موارد زیر اشاره کرد:

 

1. عدم کارکرد صحیح یکی از سنسورهای چرخ

2. پایین آمدن سطح روغن ترمز از مقدار استاندارد

3. کثیف شدن سنسور یکی از چرخ ها

4. جابجایی در سوکت های متصل به سنسورها

5. تغییر در اندازه سایز چرخ بدون اعلام آن در کامپیوتر

6. سوختن فیوز مربوط به سیستم ABS

7. خرابی رله مربوط به ABS

8. ایجاد مشکل در پمپ ABS

9. سنسورهای تشخیص سرعت خودرو

دلیل روشن شدن چراغ abs | علت روشن شدن چراغ ای بی اس و ترمز دستی

علت روشن شدن چراغ ای بی اس و ترمز دستی

دلیل روشن شدن چراغ abs را در چند مورد برایتان توضیح دادیم و همواره باید به دنبال علت روشن شدن چراغ ای بی اس و ترمز دستی باشید و یکی از مهمترین چراغ های هشدار خودرو که باید توجه زیادی به آن داشته باشید چراغ abs و ترمز دستی است که مربوط به حیاتی ترین قسمت خودرو یعنی ترمزها می شود. روشن شدن چراغ ای بی اس و ترمز دستی به این معنی است که برای سیستم ترمز خودرو مشکلی پیش آمده است و ممکن است در حین ترمزگیری، عملکرد لازم را نداشته باشد. پس هنگامی که این چراغ روشن شد، باید با نهایت احتیاط با آن برخورد کرد و هرچه سریعتر نسبت به عیب یابی و رفع آن اقدام نمود.

 

یکی از مهمترین دلایل روشن شدن چراغ ای بی اس و ترمز دستی در خودروها تمام شدن لنت ترمز است که باید سریعا نسبت به تعویض آن اقدام کنید. اگر لنت ترمز شما به قسمت فلزی برسد دیسک ترمز گرانقیمت خودرو شما خراب می‌شود و هزینه هنگفتی روی دست شما خواهد گذاشت. پیش از هر گونه تعمیری بر روی سیستم ترمز ABS اقدام به خواندن کد مزاحم در حافظه سیستم آن نمایید.

دلیل روشن شدن چراغ abs | علت روشن شدن چراغ ای بی اس و ترمز دستی

روشن شدن چراغ abs و آچار

اگر چراغ آلارم سیستم abs ترمز خودروی شما روشن شود و هیچ آلارم دیگری نداشته باشید در این صورت سیستم abs ترمز شما کار نخواهد کرد اما ترمز عمل می کند اما روشن شدن چراغ abs و آچار به صورت همزمان باید مورد بررسی جدی واقع شود. با روشن شدن چراغ abs به تنهایی خودرو برای رانندگی در شرایط عادی در شهر احتمالا امنیت لازم را دارد؛ می تواند با آن در شهر و با سرعت پایین رانندگی کند اما وقتی که مجبور می شود در شرایط بدی ترمز بگیرد باید بخاطر داشته باشد که ترمز ضد قفل ندارد و یک سیستم ترمز معمولی در اختیار شماست و ممکن است کمی آب سبب سر خوردن خودرو شود بنابراین باید با احتیاط بیشتری رانندگی کنید.

 

اما اگر روشن شدن چراغ abs و آچار با همدیگر اتفاق بیفتد آنگاه ممکن است ترمز خودروی شما مشکلی اساسی داشته باشد. روشن شدن همزمان چراغ abs و آچار خودرو می تواند جدی تر از آن باشد که فکرش را می کنید و ممکن است سیستم هیدرولیک ترمز مشکل دار شده باشد یا شاید سطح روغن ترمز کم شده باشد و یا فشار روغن کاهش پیدا کرده باشد. در هنگام روشن شدن چراغ abs و آچار به احتمال زیاد اتومبیل شما حتی برای رانندگی تا فروشگاهی که در نزدیکی منزل شما قرار دارد هم ایمن نیست. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که خودرو را به کمک یدک کش یا جرثقیل به تعمیرگاه منتقل نمایید. چون اگر واقعا مشکلی در سیستم ترمز شما وجود داشته باشد ممکن است درست زمانیکه به ترمز نیاز دارید کار نکند و جان خود و دیگران را به خطر بیندازید.

 

به خاطر داشته باشید که وقتی خودرو روشن می شود فشار روغن در لوله های ارتباطی از طریق بوستر افزایش می یابد که این فشار بالا خود باعث ایجاد یا بیشتر شدن نشتی می شود یعنی زمانیکه روشن شدن چراغ abs و آچار اتفاق می افتد و شما خودرو را روشن می کنید احتمال دارد که ترمز را چک کنید و ببینید کار می کند موتور خودرو روشن شده است و فشار روغن زیاد شده و نشتی که قبلا وجود نداشته یا ناچیز بوده است در اثر فشار زیاد جاری می شود و همانطور که روغن به بیرون نشت پیدا می کند سطح روغن ترمز کاهش می یابد تا جاییکه این کمبود روغن ترمز منجر به کاهش فشار و صفر شدن فشار می شود و عملا خودروی شما ترمزی ندارد که آنرا متوقف نماید. متاسفانه این اتفاق زمانی رخ می دهد که شما در حال رانندگی هستید و احتمالا فاجعه ای رخ خواهد داد به همین دلیل باید از سوار شدن به خودرویی که روشن شدن چراغ abs و آچار در آن اتفاق افتاده است خودداری نمایید و آنرا به تعمیرگاه منتقل نمایید.

دلیل روشن شدن چراغ abs | علت روشن شدن چراغ ای بی اس و ترمز دستی

خطرات رانندگی با خودرو وقتی چراغ abs روشن می شود

چنانچه تاکنون تجربه رانندگی با خودرویی فاقد سیستم ترمز ضد قفل ای بی اس را نداشته‌ اید، رانندگی با خودرویی که چراغ اخطار abs آن روشن است برایتان ایمن نیست و باید همواره خطرات رانندگی با خودرو وقتی چراغ abs روشن می شود بسیار خطرناک است. سیستم ترمز ضد قفل abs به شما در هدایت خودرو کمک می‌کند آن‌ هم در مواقعی که سفت و سخت بر روی پدال ترمز فشار می‌دهید. بدون تجربه رانندگی با خودروهای فاقد abs، در موقعیت‌ های ترسناک توان هدایت خودرو را از دست می‌ دهید. پس بهتر است که در سریع‌ترین زمان ممکن خودرویتان را به تعمیرگاه برده و مشکل سامانه abs را رفع کنید.

 

معمولاً رانندگی با خودرویی که چراغ ترمز abs آن روشن شده ایرادی ندارد. مگر این که چراغ‌های هشدار دیگر مربوط به سیستم ترمز هم روشن شده باشند، خودروی شما به هنگام روشن شدن چراغ abs قابلیت‌های ترمزگیری خود را از دست نخواهد داد. البته هنگامی که چراغ ترمز abs روشن می‌شود، باید به یاد داشته باشید که در صورت رانندگی در جاده خیس یا لغزنده خودروی شما توانایی abs خود را نخواهد داشت. اگر چراغ abs خودروی شما روشن شده و احساس می‌کنید قدرت ترمزگیری خودرو کاهش یافته است، از ادامه رانندگی پرهیز کنید. در این صورت، می‌توانید با امداد خودرو به نزدیک‌ترین تعمیرگاه مراجعه کرده و مشکل مربوط به خودرو را حل کنید.

 

نحوه تشخیص خرابی سیستم ترمز abs

چراغ اخطار سیستم ترمز abs به دلیل یک خطای ذخیره شده در سیستم abs خودروی شما روشن شده است و نحوه نحوه تشخیص خرابی سیستم ترمز abs را باید بدانید. شما در این مورد باید به خواندن حافظه DTC اقدام نمایید تا ببینید که کدام کد را به شما نشان می‌دهد تا علت دقیق روشن شدن چراغ ترمز abs را بیابید. در مورد این‌که کدام یک از بخش‌های سیستم abs خودرویتان خراب است، به حدس و گمان متوسل نشوید زیرا تنها پول خود را هدر داده‌اید. شما علاوه‌ بر خوانش حافظه DTC می‌توانید در منزل هم با یک دیاگ یا اسکنر به خواندن کدهای سیستم abs خودرویتان بپردازید اما توجه کنید که مدل‌های ارزان‌تر تنها قادر به خوانش کدهای پیشرانه خودرو هستند.

 

پس پیش از آنکه دستگاه را بر روی خودروی خود امتحان کنید باید مطمئن شوید که با مدل خودروی شما قابل کار کردن است یا نه. یک شیوه خوب برای کشف و تشخیص خرابی سنسور abs یا رینگ آن می‌تواند چک کردن داده‌های زنده دیاگ باشد. سرعت هر یک از چرخ‌های خودرویتان را جداگانه چک نمایید؛ چنانچه یکی از آن‌ها سریع‌تر از بقیه آن‌ها می چرخد، مشکل احتمالاً ناشی از خرابی رینگ abs، سنسور و یا وایرهاست.

دلیل روشن شدن چراغ abs | علت روشن شدن چراغ ای بی اس و ترمز دستی

رفع مشکل روشن شدن چراغ ای بی اس و ترمز دستی

در این بخش تعدادی از راههای رفع مشکل روشن شدن چراغ ای بی اس و ترمز دستی که می تواند در هنگام روشن شدن چراغ abs به ما کمک کند آورده شده است اما در نظر داشته باشید که این راهکارها صرفا یک روش موقت بوده و اگر دوباره این چراغ هشدار نمایش داده شد، بهتر است که خودرو را به دست یک متخصص بسپارید تا مشکل آن را ریشه یابی کرده و تعمیرات لازم را انجام دهد.

 

1. اگر تاکنون خودروی شما مشکل روشن شدن چراغ abs را نداشته است، پس از این که متوجه روشن شدن آن شدید، بهتر است خودرو را متوقف کرده و سپس آن را خاموش کنید. پس از چند ثانیه دوباره خودرو را روشن نمایید تا سیستم ECU دوباره تمام سنسورها را چک و بررسی نماید.

 

2. فیوز مربوط به سیستم abs خودرو را از محل خود درآورده و مطمئن شوید که دچار سوختگی و آسیب دیدگی نشده است. اگر فیوز سیستم abs سوخته است، قبل از تعویض آن و استفاده مجدد از خودرو، مطمئن شوید که دلیل خاصی باعث سوختن آن نشده است و مشکل را ریشه یابی کنید.

 

3. سطح روغن ترمز را چک کنید. برای این منظور درب محفظه موتور را باز کرده و مخزن روغن ترمز خودرو را چک نمایید و اگر سطح روغن ترمز از میزان استاندارد پایین تر است، کمبود آن را با ریختن دوباره روغن ترمز جبران نمایید.

 

4. در اسرع وقت به یک تعمیرگاه مراجعه کرده و خودروی خود را دیاگ بزنید. با این کار می توانید سنسور چرخی که اعلام هشدار نموده است را بیابید.

 

5. در صورتی که دسترسی به دیاگ ندارید، چرخ ها را باز کرده و یکی یکی محل اتصالات سنسورها و خود سنسورها را چک نمایید. اگر سنسورها کثیف شده اند با دقت و به آرامی آن ها را تمیز نمایید.

 

6. اگر سایز چرخ های خودرو را به تازگی تغییر داده اید، بهتر است از طریق اتصال ODB، سایز جدید چرخ ها را به کامپیوتر و سیستم abs تعریف کنید.

 

در این مقاله مهمترین دلایل و علت روشن شدن چراغ abs و ترمز دستی خودرو را برایتان بیان کردیم و توصیه می کنیم همواره اشکالات سیستم ترمز خودروی خود را جدی بگیرید و تا علت روشن شدن چراغ ای بی اس و ترمز دستی خودرو را پیدا نکرده اید از سوار شدن و رانندگی با وسیله نقلیه پرهیز کنید.

جدیدترین مطالب