روش صحیح شستشوی موتور خودرو | آموزش شستن موتور خودرو

روش صحیح شستشوی موتور خودرو | آموزش شستن موتور خودرو

شستشوی موتور خودرو امری بسیار لازم و ضروری است اما باید روش صحیح شستشوی موتور خودرو را بدانید تا به موتور ماشین تان آسیبی وارد نگردد در ادامه آموش شستن موتور خودرو را تهیه و گردآوری کرده ایم.

 

روش صحیح شستشوی موتور خودرو

شستشوی موتور خودرو باید اصولی انجام گیرد. اگر موتور خودرو تمیز باشد راحت تر می توان ماشین را تعمیر نمود. شاید شما خیلی وقت است که موتور ماشین خود را تمیز نکرده اید شاید برای شستشوی موتور خودرو باید زمان بیشتری را صرف کنید. بهتر است که موتور ماشین را قبل از شستن خودرو تمیز کنید تا از رسیدن روغن پاک کن به قطعات رنگی جلوگیری شود. شستشوی صحیح موتور خودرو مانع از زنگ زدن می شود. کثیفی های جاده و خیابان و نمکی که روی خیابان برای آب کردن برف ریخته می شود بهترین تولیدکننده زنگ هستند بنابراین شستشوی موتور خودرو باعث افزایش طول عمر آن می شود.

موتور خودروی ما قلب تپنده یک اسب آهنی است که هر لحظه به هرکجا که بخواهیم، ما را می‌برد. موتور ماشین مهم‌ترین قسمت آن به شمار می‌رود که در صورت خرابی، قوای محرکه‌ای نیز در کار نخواهد بود… بدین جهت بسیاری از افراد هر چند وقت یکبار به تمیزی و شستن موتور می‌پردازند. شستشوی سطح خارجی موتور یک ضرورت است! هنگامی که چربی و جرم فراوان انجین و ادوات پیرامون آن را در برگرفته باشد، مانند پوششی ضخیم، مانع دفع مناسب حرارت می‌گردد که موجب بالا رفتن استهلاک موتور شده و صاحب خودرو را متحمل مخارج بیشتری خواهد کرد. اما عواقب یک سهل انگاری کوچک ممکن است حتی بیش ازاین نیز باشد… رسوب چرب و سیاه رنگی که داخل محفظه موتور مشاهده می‌کنیم غالبا از مواد نفتی و مشتقات آن تشکیل شده‌اند که در صورت بروز آتش سوزی به دلیل خاصیت حریق پذیری بالا می‌توانند به بد‌تر شدن وضع دامن زده وعمق فاجعه را بیشتر کنند. یک نکته دیگر نیز وجود دارد… بالاخره هر خودرویی دچار نقص شده و باید به تعمیرگاه مراجعه شود. آقای تعمیرکار درب موتور را باز می‌کند تا ایراد یا خرابی پیش آمده را تشخیص دهد ولی با صحنه‌‌ای اسفناک رو به رو می‌شود. به دلیل کثیفی زیاد، هر گونه نشتی، ترک خوردگی، شکستگی و یا سولفاته شدن را نمی‌تواند بیابد!

روش صحیح شستشوی موتور خودرو | آموزش شستن موتور خودرو

آموزش شستن موتور خودرو

اکنون که اهمیت شستن موتور خودرو بر ما مسجل شد، می‌خواهیم با استفاده از شوینده‌های در دسترس و آب زیاد از شر کثیفی‌ها خلاص شویم… در ادامه آموزش شستن موتور خودرو بیان می شود

همان مقدار که شستن موتور خودرو می‌تواند سودمند باشد، استفاده از آب و مواد نامناسب نتیجه معکوس دارد و اثرات مخربی بر جای می‌گذارد. نشت رطوبت به داخل قطعات برقی و الکترونیکی خودرو باعث ایجاد رسوب درون آن‌ها شده که حاصلی جز خرابی نخواهد داشت. استفاده از مواد شوینده نامناسب برای شستن موتور خودرو و پاشش مستقیم و بافشار آب باعث از بین رفتن قطعاتی مانند کویل، دلکو، شمع‌ها، ABS، سیستم تزریق سوخت و سنسورهای الکتریکی می‌شود.

 

نکته اول: معمولا بیش از یک بار درسال نیازی به شستن موتور خودرو نیست.
نکته دوم: شامپو، مایع ظرفشویی، پودر لباسشویی وسایر شوینده‌هایی که درمنازل یافت می‌شوند به هیچ وجه برای شستن موتور خودرو مناسب نیستند.
نکته سوم: برای احتیاط بیشتر، قطعات حساس و الکتریکی را با نایلون بپوشانید.

 

ابتدا با یک دستمال زبر و در صورت نیاز با استفاده از یک فرچه قوی به جان جرم و روغن سفت شده بر روی سطح موتور افتاده و از شر آن‌ها خلاص شوید. در مرحله بعدی باید از یک اسپری تمیز کننده موتور استفاده کنید که از فروشگاه‌های بزرگ و لوکس فروشی‌های خودرو می‌توانید تهیه کنید. معمولا دو نوع اسپری وجود دارد. یک مدل که به صورت فوم بر روی سطوح کثیف اسپری شده و پس از چند دقیقه با دستمال به راحتی تمیز می‌شود، نوع دیگر هم مواد داخل با فشار هوا یا گاز و بدون دخالت آب باعث تمیزی موتور می‌شود. اخیرا از تکنولوژی نانو برای ساخت مواد پاک کننده با قدرت بالاتر نیز استفاده شده است.

روش صحیح شستشوی موتور خودرو | آموزش شستن موتور خودرو

محل مناسب برای شستن موتور ماشین

اولین نکته مهمی که زمان شستشوی موتور ماشین باید در نظر بگیرید، محل انجام آن است. رهاکردن آب آلوده در میان فاضلاب ها یا خیابان های شهر کاری غیرقانونی و نادرست است، بنابراین، بهتراست محل ایمنی را پیدا کنید که آب خارج شده از موتور بتواند برای دفع اصولی و صحیح در آن جا جمع شود. بسیاری از کارواش های شخصی محلی را برای شستن موتور ماشین پیشنهاد می دهند، کافیست زمانی که به آنجا می روید، تأیید کنید که برای دفع آب خارج شده تجهیزات مناسب را دارند.

 

مواد لازم برای شستشوی موتور خودرو

سطل
برس تمیزکننده زبر یا سیم ظرفشویی
دستکش
پاک کننده چربی موتور
کیسه های پلاستیکی
عینک های ایمنی
Shop vacuum یا شیلنگ هوا
آب، ترجیحا آب داغ
شیلنگ آب دارای آب پاش تفنگی برای کنترل جریان آب یا قوطی اسپری

 

هشدار: هرگز موتور را در حالی که داغ است، نشویید، زیرا ریختن آب سرد روی موتور داغ ممکن است به آن آسیب برساند. با شستن موتور داغ ممکن است محلول چربی گیری روی آن خشک شود و لکه هایی را روی آن به جا بگذارد. پس بهتر است منتظر بمانید تا موتور به طور کامل خنک شود. بهترین زمان برای شستشوی موتور خودرو، صبح پس از شبی است که خودرو در شب قبل آن استراحت کرده است.

روش صحیح شستشوی موتور خودرو | آموزش شستن موتور خودرو

بهترین روش شستشوی موتور خودرو

برای شستشوی موتور خودرو باید مراحل زیر را با دقت انجام دهید بهترین روش شستشوی موتور خودرو در ادامه این بخش بیان شده است:

 

مرحله ۱: قبل از شستشوی موتور خودرو پوشاندن قسمت هایی که نباید خیس شوند ضروری است. دینام، ورودی هوا، جعبه تقسیم، سیم پیچی و فیلترهای باز را یافته و بپوشانید. برای پوشاندن این قسمت ها از کیسه پلاستیکی استفاده کنید. اگر این قسمت ها خیس شوند، ممکن است خودروتان تا زمان خشک شدن کامل آن ها استارت نخورد. سایر قسمت هایی را که نگران خیس شدن آن ها هستید، بپوشانید. پس از تمیز کردن موتور، فراموش نکنید کیسه های پلاستیکی را بردارید.

 

مرحله ۲: آماده سازی محلول چربی پاک کن، چربی پاک کن مورد نظرتان را در سطلی از آب مخلوط کنید تا مانند یک مخلوط صابونی شود، یا طبق راهنمایی نوشته شده روی بطری عمل کنید. برای شستشوی موتور خودرو نیز همواره از راهنمایی های ایمنی نوشته شده روی محصول پیروی کنید.

 

مرحله ۳: آب کشی محفظه موتور و خود موتور برای تنظیم فشار آب روی کم تا متوسط از کارواش خانگی یا شیلنگ استفاده کنید. از قسمت پشت موتور به جلو آن را بشویید، و کارتان را با فایروال و به صورت حرکت به جلو شروع کنید. محفظه موتور را به طور کامل آب کشی کنید. اسپری را بیش از حد به طور مستقیم روی اجزای الکتریکی موتور نپاشید.

 

هشدار: بالاگرفتن بیش از حد کارواش می تواند به اجزای موتور آسیب برساند یا باعث نفوذ آب به اجزای الکتریکی می شود که مشکلاتی را به وجود می آورد.

 

مرحله ۴: چربی زدایی محیط اطراف محفظه موتور از چربی زدا طبق راهنمایی های تولید کننده استفاده کنید آن را روی سطوح رنگ شده نمالید. حال روی چربی زدا را با کارواش خانگی یا شیلنگ آب کشی کنید. اگر چربی زدا تمام گردو غبار یا دوده را در اولین مرحله پاک نکرد، این روند را تکرار کنید.

هشدار: دستان خود را به سرعت حرکت دهید و اجازه ندهید چربی زدا روی موتور یا اجزای آن باقی بماند، زیرا می تواند لکه های بدشکلی را باقی بگذارند .

روش صحیح شستشوی موتور خودرو | آموزش شستن موتور خودرو

مرحله ۵: موتور را به آرامی برس بکشید. با استفاده از یک برس مویی سفت یا سایر برس های تمیزکاری مانند سیم ظرفشویی، موتور را به آرامی برس بکشید.

 

مرحله ۶: بگذارید چربی زدا به طور کامل بنشیند. پس از پایان شستشوی موتور خودرو، آبکشی نکنید، اما بگذارید چربی زدا به مدت حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بنشیند. این کار باعث می شود چربی زدا چربی ها و باقیمانده آشغال هایی را که نمی توان با برس پاک کرد، از بین ببرد.

 

مرحله ۷: آبکشی چربی زدا پس از این که چربی زدا مدتی را روی موتور نشست، می توانید آن را با شیلنگ یا بطری اسپری پرشده از آب، به طور کامل آبکشی کنید.

 

مرحله ۸: این روند را در قسمت هایی که به سختی تمیز می شوند، تکرار کنید. پس از آبکشی همه نقاط ممکن است متوجه شوید که برخی از قسمت ها را جا گذاشته اید، یا این که به شستشوی بیشتری نیاز دارند. درصورت مشاهده این موارد، با خیال راحت روند بالا را تا جایی که لازم است تکرار کنید. همواره مطمئن شوید که تمام آب جاری شده را جمع آوری می کنید، و جاهایی را که نباید خیس شوند، در پلاستیک می پوشانید.

 

مرحله ۹: خشک کردن محفظه موتور برای خشک کردن موتور خودرو از حوله، و اگر دستگاه دمنده دارید، از آن استفاده کنید . برای خشک کردن کامل قسمت هایی که خشک کردن آن ها با حوله سخت یا غیرممکن است، از قوطی های هوای فشرده استفاده کنید.

اگر در یک روز آفتابی هستید، با باز گذاشتن کاپوت موتور سریع تر خشک می شود.

 

مرحله ۱۰: بیرون آوردن کیسه های پلاستیکی از روی اجزای موتور با استفاده از حوله پارچه ای، آب هایی را که روی آن ها ریخته شده به طور کامل خشک کنید.

 

مرحله ۱۱: جداکردن شیلنگ های موتور و قسمت های پلاستیکی اگر می خواهید شیلنگ ها و قسمت های پلاستیکی موتور به خوبی بدرخشند، یک لاستیک محافظ را برای اجزای موتوراستفاده کنید. این ابزارها را می توانید از تمامی فروشگاه های قطعات خودرو تهیه کنید. برای به کارگیری ماده محافظ طبق راهنمایی های تولید کننده، از یک دستمال تمیز استفاده کنید. پیش از تمام شدن کار و بستن کاپوت، مطمئن شوید که کیسه های پلاستیکی را از روی اجزای الکتریکی برمی دارید. وقتی قانع شدید که تمامی دوده ها و چربی ها را از روی موتور پاک کرده اید، می توانید افتخار کنید که خودتان موتور را تمیز کرده اید. شستشوی صحیح موتور خودرو نه تنها کمک می کند نشتی ها را آسان تر تشخیص دهید، بلکه هرگاه بخواهید خودروتان را بفروشید، مشتریان احتمالی خواهند دید که به خوبی از آن مراقبت کرده اید.

روش صحیح شستشوی موتور خودرو | آموزش شستن موتور خودرو

بهترين روش تميز كردن موتور خودرو

قبل از اینکه به تميز كردن موتور خودرو بپردازید هرگونه علف، برگ، کثیفی و سایر آلودگی ها را از پیرامون موتور بردارید. این آلودگی ها می توانند مشکل ساز شوند و اگر به مدت زیدی بر روی سیستم برقی یا موتور خودرو باقی بمانند حتی ممکن است باعث آتش سوزی شوند. معمولا در انتهای برف پاک کن ماشین برگ های درختان سوزی انباشته می شوند و از آن طریق به اطراف موتور خودرو می رسند. احتمال دارد که در فصول سرد سال حیوانات هم اطراف موتور لانه کرده باشند. مراقب باشید.

 

باتری را در بیاورید

اسپری کردن مستقیم آب به اطراف موتور باعث قوص الکتریکی قطعات برقی، منفجر شدن فیوز یا سایر آسیب ها می شود. با شل کردن قفلی که بر روی ترمینال منفی باتری قرار دارد و لغزاندن کابل اتصال به زمین و خارج کردن آن از ترمینال از این آسیب ها جلوگیری کنید. می توانید ترمینال مثبت را هم قطع کنید و باتری را را هم از اطراف موتور بردارید و تمیز کنید. اگر باتری را در خودرو می گذارید کابل اتصال به زمین را به یک طرف جمع کنید تا از اتصال آن با ترمینال جلوگیری شود.

 

سیمکشی لخت را بپوشانید

در حالیکه موتور شما ممکن است کاملا ضد آب باشد اما پیچیدن پلاستیک در اطراف قطعات برقی قبل از شستن موتور خودرو می تواند امنیت بالاتری را فراهم کند. دریچه های پلاگ جرقه ، سیم های شل و درپوش توزیع کننده را در صورت وجود، بپوشانید. کیسه های پلاستیکی کوچک می توانند قابلیت ضد آب فراهم کنند. اگر نمی دانید که آیا خوروی شما توزیع کننده دارد یا نه و نمی دانید که دریچه های پلاگ جرقه را کجا باید پیدا کنید به دفترچه راهنمای برای شستشوی موتور خودرو خود مراجعه کنید.

 

بگذارید موتور تا پنج دقیقه کار کند

موتور را گریسی کنید تا وقتی گرم شد راحت تر بتوان آن را جدا کرد. استارت بزنید و بگذارید پنج یا بیشتر از پنج دقیقه کار کند. با این کار موتور می تواند به دمای عملیاتی نرمال برسد و هرگونه آلودگی و کثافتی که سفت شده شل شود. موتور را برای مدت زیاد روشن نگذارید چرا که وقتی بیایید موتور را تمیز کنید خیلی داغ شده و دستتان می سوزد.

روش صحیح شستشوی موتور خودرو | آموزش شستن موتور خودرو

شستشوی چربی موتور خودرو

برای شستشوی چربی موتور خودرو گریس و روغن پاک کن ها با برندهای مختلفی در بازار وجود دارند اما اکثر آنها به یک شیوه کار می کنند. گریس پاک کن را به انتهای موتور اسپری کنید و بیایید تا بالای موتور تا کل موتور را اسپری کرده باشید. اغلب گریس پاک کن ها به صورت بطری اسپری فروخته می شوند تا کار ساده تر باشد. برای اطمینان از استفاده از بهترین روش شستشوی موتور خودرو ، توصیه های مندرج روی بطری اسپری خریداری شده را بخوانید.

 

از اسپری کردن بر روی قطعات رنگ زده شده خودداری کنید گریس پاک کن های موتور می تواند روکش رنگ را از بین ببرد بنابراین دقت کنید که در حالیکه کل موتور را اسپری می کنید بیش از حد اسپری نکنید. اگر اتفاقی بر روی قطعات رنگ زده شده اسپری کردید فورا آن قسمت را با آب بشویید تا رنگ آسیب نبیند. گریس پاک کن می تواند برق رنگ های خودرو را از بین ببرد سطوحی را که اشتباها بر روی آنها اسپری کرده اید را هر چه سریع تر با آب بشویید.

 

به گریس پاک کن اجازه دهید تا بین سه تا پنج دقیقه به خورد موتور برود گریس پاک کن موتور کثافات و آلودگی های انباشته شده روی موتور را می خورد. برای موتورهایی که نسبتا آلوده هستند سه دقیقه کافی است تا روغن و گریس های خشک و سفت شده شل شوند. موتورهایی که بسیار آلوده و کثیف هستند باید منتظر ماند تا گریس پاک کن قبل از آب کشیدن حداقل پنج دقیقه به خورد موتور برود.

اگر دستور العمل های مندرج بر روی قوطی اسپری گریس پاک کن مدت زمان متفاوتی از آنجه ذکر کردیم را بیان کرده از همان دستور العمل پیروی کنید. هرژه گریس پاک کن بیشتر به خورد موتور برود بهتر تمیز خواهد شد. پس از اینکه پنج دقیقه یا کمتر گذشت گریس پاک کن از موتور شُره خواهد کرد.

 

از یک برس سفت برای پاک کردن آلودگی ها و کثافات استفاده کنید وقتی گریس پاک کن هنوز دارد به خورد موتور می رود از یک برس سفت یا یک برس استیل دندانه دار برای پاک کردن هرگونه کثافات انباشته شده، روغن سوخته و نظیر این استفاده کنید. این کار باید پس از استفاده از گریس پاک کن به راحتی انجام شود.

از عینک محافظ استفاده کنید تا گریس پاک کن به داخل چشمتان نرود دستکش دست کنید تا از تماس طولانی مدت با گریس پاک کن اجتناب کنید تنها در صورتی باید از برس استفاده کنید که آلودگی های زیادی بر روی موتور ماشین و اطراف آن وجود داشته باشد.

روش صحیح شستشوی موتور خودرو | آموزش شستن موتور خودرو

بهترین روش شستن داخل موتور ماشین

برای شستن داخل موتور ماشین از این شلنگ ها که فشار قوی هستند استفاده نکنید چرا که ممکن است سیم ها را قطع کنند و وارد پلاستیک هایی شوند که سیم ها و قطعات برقی را پوشانده اند. یک شلنگ معمولی برای شستن داخل موتور خودرو، از اینها که برای آبیاری باغچه ی خانه ها به کار می رود برای پاک کردن و شستشوی موتور ماشین کافی است. اگر موتور را کاملا آب کشیدید و هنوز کثیف است، بار دیگر گریس پاکن را اسپری کنید و بگذارید چند دقیقه ی دیگر به خورد موتور برود.

 

روش صحیح شستشوی قطعات موتور خودرو

برای شستشوی قطعات موتور احتیاط کنید بسیاری از قطعات موتور ممکن است در صورت آب خوردن خراب شوند قبل از شستشوی قطعات موتور خودرو از یک برش سیمی بر روی ترمینال های باتری استفاده کنید ترمینال های باتری اغلب دچار خوردگی می شوند و در نتیجه مشکلاتی برای سیستم برقی خودرو ایجاد می شود. کابل هایی که روی باتری هستند را بر دارید و از برس سیمی برای شستن ترمینال ها استفاده کنید تا زمانی که تمیز شوند و فلز تمیز نمایان گردد. قرار دادن انتهاهای کابل های باتری در ماده شیمیایی ضد فرسودگی و خوردگی نظیر CLR می تواند اتصال الکتریکی قوی را تضمین کند.

 

استفاده از آب و جوش شیرین برای تمیز کردن باتری خودرو خوب است. اگر باتری توسط اسیدی که به داخل باتری نشت کرده دچار خوردگی شده است شما می توانید با استفاده از آب و جوش شیرین آن را خنثی کنید. کمی جوش شیرین را به داخل سطل آب بریزید و کاملا به هم بزنید. برس خود را داخل سطل کنید و از آن برای شستشوی ترمینال های باتری خودرو و سایر نواحی که ممکن است اسید به آنها نشت کرده استفاده کنید. جوش شیرین محلول موثر و قوی برای تمیز کردن و نیز حنثی کردن اسید باتری است

روش صحیح شستشوی موتور خودرو | آموزش شستن موتور خودرو

آموزش شستن قطعات پلاستیکی موتور خودرو

برای شستن قطعات پلاستیکی موتور خودرو دقت کنید از برس سفت و اسفنج برای شستن قطعات پلاستیکی موتور خودرو تان استفاده کنید شستشوی قطعات پلاستیکی موتور خودرو نظیر درپوش های مخزن و روکش ها مشکل است. با استفاده از یک برس پلاستیکی با دندانه های سفت و کف یا گریس پاک کن آنها را تمیز کنید. وقتی کثافات و آلودگی های سفت از بین رفتند از اسفنج و کف برای شستشوی قطعات پلاستیکی موتور استفاده کنید و در آخر هم آب بکشید.

می توانید قطعات پلاستیکی موتور را به منظور شستشو در بیارید اما این کار الزامی نیست. استفاده از برس های استیل دندانه دار بر روی پلاستیک ها خودداری کنید چرا که خش می اندازد.

همچنین تمیز کننده ترمز آلودگی ها را تمیز می کند و به سرعت بخار می کند. یک نی را وارد نازل تمیز کننده ترمز کنید و سر آن را بر روی آلودگی های سفت یا ضخیم بگیرید. از برس سفت برای پاک کردن آلودگی ها استقاده کنید و سپس آن را بار دیگر با تمیز کننده ترمز اسپری کنید. از تمیز کننده ترمز در نواحی دربسته خودداری کنید چون بخار آن خطرناک است قابلیت اشتعال تمیز کننده ترمز به شدت بالا است بنابراین هنگام سیگار کشیدن یا در نزدیکی آتش از آن استفاده نکنید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب