چگونه کیلومتر واقعی ماشین را بفهمیم | تشخیص کارکرد واقعی کیلومتر خودرو

چگونه کیلومتر واقعی ماشین را بفهمیم | تشخیص کارکرد واقعی کیلومتر خودرو

کیلومتر واقعی ماشین برای شما که می خواهید خودرو دست دوم بخرید بسیار حائز اهمیت است چگونه کیلومتر واقعی ماشین را بفهمیم اگر به دنبال نحوه تشخیص کارکرد واقعی کیلومتر خودرو هستید در ادامه همراه ما باشید.

 

چگونه کیلومتر واقعی ماشین را بفهمیم

کیلومتر واقعی ماشین از روی برخی از نشانه ها کاملا مشخص می شود تشخیص کارکرد واقعی خودرو برای بسیاری از خریداران ماشین دست دوم اهمیت دارد و برای تشخیص کیلومتر واقعی ماشین راههای زیادی وجود دارد. در بعضی از خودروها ، کیلومتر واقعی ماشین در کامپیوتر مرکزی آن ثبت می شود. می توانید با استفاده از دستگاه دیاگ، کارکرد واقعی خودرو را بررسی کنید و بدانید در کیلومتر واقعی چه عددی ثبت شده است. به عنوان مثال در پژو پرشیا های ساخت پیش از سال 91 می توان با استفاده از دیاگ کیلومتر واقعی ماشین را تشخیص داد. ظواهر کلی خودرو از وضعیت کارکرد واقعی کیلومتر خودرو خبر می دهد. می توانید با بررسی اینکه پدال گاز و غربیلک چقدر سائیدگی دارند و یا اینکه رادیاتور خودرو و رودری در چه وضعیتی هستند، آن را بررسی کنید که این موضوع تا حد زیادی به تجربه شما در خرید و فروش خودرو بستگی دارد.

چگونه کیلومتر واقعی ماشین را بفهمیم | تشخیص کارکرد واقعی کیلومتر خودرو

تشخیص کارکرد واقعی کیلومتر خودرو

کارکرد واقعی خودرو از روی نشانه های زیادی قابل فهم است. کم کردن عدد کیلومتر شمار ها بیشتر در خودرو های قدیمی و آنالوگ اتفاق می افتد. اگرچه در صورتی که خودروی مورد نظر از کامپیوتر مرکزی یا ECU بهره مند باشد، میتوان با متصل کردن آن به سیستم های کامپیوتری از کارکرد واقعی خودرو مطلع شد. در صورتی که ماشین دارای ECU نباشد با یک ترفند ممکن است برای تشخیص کارکرد واقعی خودرو به نتیجه برسید. در خودروهای مجهز به ECU می توانید با استفاده از دستگاه دیاگ، کیلومتر واقعی ماشین را بررسی و کارکرد واقعی کیلومتر خودرو را مشخص کنید. در بازار کنونی با انواع روش‌های متعارف و یا غیرمرسوم و دستگاهای مختلف می‌توان کارکرد تمام خودروهای موجود را تغییر داد. به همین دلیل تشخیص دقیق کارکرد کیلومتر خودرو با استفاده از دستگاه دیاگ، در برخی از خودروهای موجود در بازار، امکان‌پذیر نمی‌باشد. این مسئله کارشناسی خودرو توسط مکانیک را ضروری می‌سازد. مکانیک علاوه بر استفاده از دستگاه دیاگ و چک نمودن تمامی پارامترها، خودرو را به صورت تجربی نیز بررسی نموده و حدود کارکرد واقعی خودرو را با تقریب مطلوبی اعلام می‌کند. بسیاری از کارگاه های تعویض روغن پس از ریختن روغن نو داخل خودرو یک برچسب مربوط کیلومتر بعدی که روغن ماشین دوباره باید تعویض شود را به موتور میچسبانند. در صورتی که شما راننده عزیز این برچسب را دیدید ترفند شما عمل کرده و کارکرد واقعی کیلومتر خودرو را در می یابید.

چگونه کیلومتر واقعی ماشین را بفهمیم | تشخیص کارکرد واقعی کیلومتر خودرو

چگونه از کارکرد واقعی خودرو مطلع شویم

بدنه خودرو همواره نمایشگر اطلاعاتی درباره میزان کارکرد واقعی خودرو است. یک خودرو هرچه مسافت بیشتری بپیماید، دنده، پدال‌ها و دیگر قطعات آثار کارکرد آن را آشکار می‌کنند. البته گاهی این موارد به هنگام فروش خودرو برای تعیین قیمتی بالاتر تعویض می‌شوند. خوردگی کاور لاستیکی پدال ترمز یا کلاچ و کهنگی سردنده یا فرمان، ازبین رفتن عاج تایر، همگی نشان دهنده کارکرد بیش از حد ماشین هستند. درصورتی که با وجود کارکرد کم خودرو، شرایط ظاهری آن خوب است، این اطمینان را از فروشنده بگیرید که خودرو به مدت طولانی بدون استفاده نبوده است. در غیر این صورت، احتمال وجود اشکالات موتوری در خودرو دور از انتظار نیست.

چگونه کیلومتر واقعی ماشین را بفهمیم | تشخیص کارکرد واقعی کیلومتر خودرو

تشخیص کارکرد واقعی خودرو از روی پدال گاز

پدال گاز خودرو طول عمر بالایی دارد و بسیار دیر آسیب می‌بیند. مگر آنکه بیش از حد تحت فشار قرار بگیرد. اگر پدال گاز دچار فرسایش و خوردگی بالا شده باشد، به احتمال زیاد خودرو بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد کیلومتر داشته است. زیرپایی یا موکت خودرو هم از مواردی است که حتما باید چک شود. اگر موکت زیر پدال گاز فرسوده باشد به هیچ وجه کیلومتر پایین اعلام شده را نباید باور کرد. پدال گاز خودرو معمولا دیر خراب میشود مگر اینکه فشار بیش از حد به آن وارد شود. اگر کارکرد کیلومتر خودرو کمتر از یکصد هزار کیلومتر باشد و پدال گاز خودرو خوردگی و فرسایش بیش از حدی داشت این موضوع میتواند بیانگر دستکاری در کارکرد واقعی کیلومتر خودرو باشد.

چگونه کیلومتر واقعی ماشین را بفهمیم | تشخیص کارکرد واقعی کیلومتر خودرو

تشخیص کیلومتر واقعی ماشین از روی موکت زیر پایی راننده

موکت زیر پایی خودرو در دو صورت خراب میشود، هزاران هزار کیلومتر ماشین را بتازانید یا پاهای عضلانی آرنولد یا فرانک زین را داشته باشید و فشار بیش از حدی به پدال گاز بیاورید. اگر دیدید موکت زیر پایی راننده یا موکت های خودرو مخصوصا زیر پدال گاز خوردگی و فرسودگی دارد و کیلومتر واقعی ماشین عجیب کم کارکرد است مطمئن باشید مشکلی در کارکرد واقعی کیلومتر ماشین است.

چگونه کیلومتر واقعی ماشین را بفهمیم | تشخیص کارکرد واقعی کیلومتر خودرو

روش تشخیص کیلومتر واقعی خودرو

فواصل موجود در رادیاتور خودرو در گذر زمان و بر اثر برخورد هوا، حشرات، گرد و غبار و … اندکی افزایش می‌یابد و هر چقدر که این فواصل بیشتر باشد نشان از کارکرد بالای خودرو دارد. اگر رادیاتور خودرویی را چک نموده و متوجه فاصله‌های غیرمنطقی گردید باید به احتمال زیاد کیلومتر واقعی خودرو دستکاری شده است. شایان ذکر است از آنجا که رادیاتور خودرو تقریبا هر ۱۵۰ هزار کیلومتر تعویض می‌گردد، تعویض زودتر آن نیز محل سوال بوده و باید به هنگام خرید خودرو به این موضوع توجه نمود. فاصله زیاد در میان پرده های در رادیاتور یک خودرو نشانه کارکرد بالای کیلومتر شمار ماشین است. فواصل موجود در رادیاتور خودرو در گذر زمان و بر اثر برخورد هوا، حشرات، گرد و غبار و اندکی افزایش پیدا می‌کند. و هر چقدر که این فواصل بیشتر باشد خودرو مسافت بیشتی را پیموده است. نکته دیگر اینکه رادیاتور خودرو تقریبا هر 150 هزار کیلومتر یک بار مورد تعویض قرار می‌گیرد، بنابراین اگر رادیاتور زودتر از موعد تعویض شده از فروشنده علت این موضوع را جویا شوید.

چگونه کیلومتر واقعی ماشین را بفهمیم | تشخیص کارکرد واقعی کیلومتر خودرو

تشخیص کارکرد واقعی کیلومتر از روی دیسک ترمز

چک نمودن دیسک ترمز بیشتر برای خودروهای با کارکرد کم قابل استفاده است. از دیسک ترمز برای تشخیص کارکرد پایین کیلومتر خودرو می‌توان استفاده کرد. دیسکی که حدودا بالای 70 تا 80 هزار کیلومتر کار کرده است دارای لبه‌های تیزی خواهد بود ولیکن برای کیلومتراژ پایین نظیر 20، 30 و 40 هزار کیلومتر، وجود تیزی در لبه دیسک امری کاملا غیرعادی بوده و حکایت از دستکاری شدن کیلومتراژ خودرو دارد. نکته حایز اهمیت آن است که قبل از لمس دیسک، از خنک بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

چگونه کیلومتر واقعی ماشین را بفهمیم | تشخیص کارکرد واقعی کیلومتر خودرو

مقایسه سال تولید در برابر کارکرد کیلومتر خودرو

سال تولید بیانگر خیلی چیزها میتواند باشد میانگین کارکرد کیلومتر خودرو در سال حدود 20 هزار کیلومتر است اگر این رقم را در مقدار گذشته از سال تولید خودرو ضرب کنیم و نتیجه ای نامعقول و خارج از رنج دریافت کنیم این نشانه ی خوبی نیست و باید به این مساله شک کنیم که ممکن است کیلومتر توسط فروشنده دستکاری شده باشد. مقدار استفاده صاحب ماشین از وسیله نقلیه اش تنها با عدد کیلومتر شمار مشخص نمی شود بلکه با استهلاک ادوات دیگر مانند موتور، صندلی ها و صندوق عقب نیز مشخص میگردند. از صاحب پیشین ماشین بخواهید که اجازه سواری خودرو را نیز به شما بدهد. با وارد شدن به کابین نگاهی به پدال ها، فرمان و سردنده بیاندازید. مطمئنا اگر عدد کیلومتر بیشتر از انتظار شما باشد خواهید دانست. به عنوان مثال اگر خودرو مدل 1394 باشد و به گفته صاحب 20 هزار کیلومتر کارکرد دارد این ادعا، احتمالا ادعایی غلط است. چراکه سطح فرمان، دنده و پدال گاز بیشتر از این مقدار سائیده شده است. علاوه بر این میتوانید با بررسی لاستیک های خودرو و همچنین با تحقیقاتی دقیق تر سائیدگی اجزا و ادوات موتور را بررسی کرده به نتیجه ای قابل اطمینان تر در خصوص کارکرد کیلومتر  واقعی ماشین دست یابید.

چگونه کیلومتر واقعی ماشین را بفهمیم | تشخیص کارکرد واقعی کیلومتر خودرو

چگونه بفهمیم کیلومتر ماشین دستکاری شده است

در صورتی که خودرویی که شما رانندگان عزیز قصد خرید آن را دارید مجهز به اودومتر یا کیلومتر شمار آنالوگ و قدیمی است با نگاهی دقیق تر به این شمارنده میتوانید صحت اظهارات راننده قبلی را تصحیح یا رد کنید، بدین صورت که، در صورتی که شمارنده ها (عدد یکان، دهگان و…) در یک خط باشند و تمام اعداد آن قابل خواندن، در نتیجه احتمالا عدد شمارنده دستکاری نشده است. متخصصان خودرو بر این باور هستند که هر خودرو به طور میانگین سالانه ۱۵,۰۰۰ کیلومتر کار می کند. برای بررسی طول عمر خودرو با دقت صفحه کیلومتر خودرو را چک کنید. شماره‌های کیلومترشمار باید در یک خط و راستا قرار گرفته باشند. اگرنه کلیومترشمار یا نقص دارد یا دست‌کاری شده است. امروزه، اکثر کیلومترشمارهای موجود، دیجیتالی هستند. اما دست‌کاری کیلومتر در ماشین های امروزی بعضا از خودروهای قدیمی با کیلومترشمار آنالوگ هم ساده‌تر است. برای تشخیص میزان کارکرد خودرو راه‌های مختلفی مانند چک کردن ECU، بررسی دفترچه ثبت نمایندگی، وضعیت ظاهری خودرو و …. وجود دارد. با این حال می‌توان گفت تعیین میزان دقیق کارکرد تقریبا غیرممکن است. حتی در برخی مواد دیاگ هم دست‌کاری کیلومترشمار خودروهای مجهز به ECU را تشخیص نمی‌دهد.

چگونه کیلومتر واقعی ماشین را بفهمیم | تشخیص کارکرد واقعی کیلومتر خودرو

بهترین روش تشخیص کارکرد واقعی کیلومتر ماشین

برای خودروهایی که تعمیرات خود را در نمایندگی‌ها انجام می‌دهند، بررسی دفترچه ثبت نمایندگی یکی از بهترین روش های تشخیص کارکرد واقعی کیلومتر ماشین یا خودرو است. چرا که در این دفترچه پس از هربار مراجعه به نمایندگی، کارکرد واقعی کیلومتر ماشین در تاریخ مشخص نوشته می‌شود. برگه معاینه فنی هر خودرو نیز دارای اطلاعاتی درباره میزان مسافت پیموده شده است. رسیدها‌ی مربوط به سرویس‌های دوره‌ای را از فروشنده خودرو مطالبه کنید. تاریخ رسیدها، و میزان کارکرد واقعی کیلومتر خودرو در زمان چک آپ های انجام شده را مورد بررسی قرار دهید و با کلیومتر فعلی ماشین قیاس کنید. مروری بر میزان کارکرد واقعی ماشین در این فواصل می‌تواند به محاسبه تقریبی کارکرد ماشین در زمان فروش کمک کند.

چگونه کیلومتر واقعی ماشین را بفهمیم | تشخیص کارکرد واقعی کیلومتر خودرو

اگر زمانی خودرویی دیدید که کاپوت، گلگیر، در سمت راننده رنگ و سپر عقب آن تعویض شدگی و حتی رکاب خودرو هم چند سانتیمتر رنگ داشت با این حال کیلومتر خودرو بسیار خوشحال در ۲۵,۰۰۰ هزار کیلومتر جا خوش کرده بود بخندید و مانند یک جنتلمن محل را ترک کنید. همچنین می توانید سکه ای را بردارید و وارد عاج لاستیک خودرو کنید اگر فقط ۱٫۵ میلیمتر آن یا کمتر به داخل فرورفت خودرو حداقل ۹۰ هزار کیلومتری کار کرده است. اگر کیلومتر خیلی پایینتر از این رقم بود احتمال این میرود که کیلومتر دستکاری شده باشد. بعلاوه عموما پس از هر تعویض تسمه تایم برچسبی با تاریخ و کیلومتر پیموده شده زیر درپوش موتور چسبانده می‌شود، از این برچسب‌ها نیز می‌توان برای تخمین مسافت پیموده شده توسط خودور استفاده کرد.

چگونه کیلومتر واقعی ماشین را بفهمیم | تشخیص کارکرد واقعی کیلومتر خودرو

مجازات دستکاری کیلومتر خودرو

هر راننده وسیله نقلیه ای که در دستگاه ثبت سرعت وسیله نقلیه عمداً تغییری دهد که دستگاه کیلومتر شمار سرعتی کمتر از سرعت واقعی نشان دهد و یا با علم به اینکه چنین تغییری در دستگاه مزبور داده شده با آن وسیله نقلیه رانندگی کند، برای بار اول به حبس از ده روز تا دو ماه و یا جزای نقدی از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال و یا هر دو مجازات و در صورت تکرار به دو تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد. اگر از وجود دست‌کاری در کارکرد و کیلومترشمار خودرو اطمینان حاصل کردید می‌توانید از طریق قانونی اقدام کنید. اگرچه شکایت از فروشنده پس از معامله خودرو نسبتا دشوار است.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب