علت خوب گرم نکردن بخاری ماشین | چرا بخاری خودرو گرم نمیکند

علت خوب گرم نکردن بخاری ماشین | چرا بخاری خودرو گرم نمیکند

گرم نکردن بخاری ماشین در فصل زمستان دغدغه بسیاری از رانندگان است در اینجا علت خوب گرم نکردن بخاری ماشین را بیان می کنیم اگر نمی دانید چرا بخاری خودرو گرم نمیکند در ادامه دلایل گرم نکردن بخاری خودرو را توضیح می دهیم.

علت خوب گرم نکردن بخاری ماشین | چرا بخاری خودرو گرم نمیکند

علت خوب گرم نکردن بخاری ماشین

گرم نکردن بخاری خودرو به چه دلیل است؟ مهمترین و شایع ترین دلیل گرم نکردن بخاری ماشین بعد از خرابی ترموستات مربوط به کثیفی و جرم گرفتن رادیاتور و لوله های آب بخاری خودرو است. به طوری که در مورد اغلب خودروهایی که کارکرد بالاتر از سه سال دارند بدون تردید می‌توان گفت بخشی از حرارت بخاری بدلیل کثیفی رادیاتور بخاری کم شده است. هر چند این افت حرارت محسوس و آزار دهنده نباشد. در اغلب خودروها شلنگ های بخاری روی لوله های فلزی بسته می‌شوند که به قسمتهایی از سیلندر و سرسیلندر متصل شده است.

این لوله ها با گذشت زمان دچار زنگ زدگی می‌شوند و قطر داخلی آن‌ها بوسیله لایه‌ای از جرم و پوسیدگی به نصف یا کمتر کاهش میابد که باعث افت جریان آب در رادیاتور بخاری و باعق گرم نکردن بخاری ماشین می‌شود، شلنگ های بخاری خودرو نیز ممکن است دراثر پوسیدگی و جدا شدن لایه داخلی مسدود شوند . عدم استفاده از بخاری در تابستان نیز باعث می‌شود تا حرارت شبکه‌های رادیاتور بخاری، بیشتر از حد مواقع استفاده در زمستان شده و شرایط برای جرم گرفتن مهیا شود، در طول ماه های گرم گاهی تا هشتاد درصد مسیر عبور آب در رادیاتور بخاری مسدود شده و با فرا رسیدن فصل سرما بخاری را از کار می‌اندازد.

 

بهترین راه برای حل مشکل باز کردن شلنگهای آب بخاری خودرو و تمیز کردن داخل رادیاتور بوسیله مخلوط پنجاه درصد آب و جرمگیر و فشار آب می باشد . میتوانید یکی از شلنگ ها را بالاتر نگاه داشته و بوسیله یک قیف کوچک محلول آب و جرمگیر را داخل آن بریزید و حدود ده دقیقه منتظر بمانید، بطوری که جرم و کثیفی داخل رادیاتور از سمت دیگر شلنگ بخاری خارج شده و بیرون بریزد ، سپس با فشار شلنگ آب (ترجیها آب گرم) رادیاتور را از محلول پنجاه درصد جرمگیر و جرمهای باقیمانده پاک کنید و پس از تمیز شدن آب خروجی و عدم وجود زنگ و ذرات معلق در آن شلنگ بخاری را در محل خود نصب کنید و از گرم نکردن بخاری خودرو رهایی یابید.

علت خوب گرم نکردن بخاری ماشین | چرا بخاری خودرو گرم نمیکند

چرا بخاری خودرو گرم نمیکند

گرم نکردن بخاری خودرو دلایل زیادی می تواند داشته باشد که یکی از مهمترین دلایل گرم نکردن بخاری خودرو یکسره کار کردن فن ها و خنک ماندن موتور باعث گرم نشدن بخاری می شود. همچنین علت گرم نکردن بخاری ماشین این است که ترموستات درجه پاین روی موتور خودرو نصب باشد. گاهی ترموستات خراب است و همیشه در حالت باز قرار دارد. در این شرایط هم باز بخاری خودرو گرم نمیکند برای رفع عیب گرم نشدن بخاری ماشین باید ترموستات تعویض شده و سیستم نشت‌یابی شود. گاهی در فصل زمستان ترموستات برداشته می‌شود و آب در تمامی مواقع خنک می‌شود. این حالت فقط مناسب هوای گرم است و در فصل زمستان باعث می‌شود تا بخاری، گرمای موردنیاز را تولید نکند. بر اساس توصیه‌های امداد خودرو، یکی دیگر از عواملی که در خوب گرم نکردن بخاری ماشین نقش بسیار مهمی دارد ترموستات خودرو می‌باشد. ترموستات وظیفه دارد تا مسیر آب موتور را تغییر دهد. زمانی که نیاز به خنک‌کردن آب نیست آب همچنان داخل موتور و اطراف آن گردش کند و وارد رادیاتور نشود. هر زمان که دمای آن به حدی بالا رفت که نیاز به خنک‌کاری و کاهش دما بود، ترموستات خود به خود باز شده و اجازه عبور آب را می‌دهد.

علت خوب گرم نکردن بخاری ماشین | چرا بخاری خودرو گرم نمیکند

دلیل گرم نکردن بخاری ماشین

در اینجا با مهمترین دلیل گرم نکردن بخاری ماشین آشنا خواهید شد:

اگر فشنگی آب خراب باشد و باعث روشن شدن زود بهنگام فن باشد موجب گرم نکردن بخاری خودرو می شود. همچنین کیپ شدن منافذ موتور و رادیاتور بخاری دلیل خوب گرم نکردن بخاری خودرو است. جرم گرفتن و خوردگی پروانه های واتر پمپ باعث می‌شود تا گردش آب در دور آرام بسیار کند یا متوقف شود. در این صورت بخاری در دور آرام موتور ولرم یا سرد شده و به محض حرکت خودرو یا گاز دادن و بالا بردن دور موتور بخاری گرم می‌شود. در بعضی از خودروها واتر پمپ به وسیله واشر روی سیلندر یا سینی جلوی موتور بسته می‌شود. در این نوع اتصال واتر پمپ، در صورت قطور بودن واشر، فاصله بین پروانه واترپمپ و کفه روی سیلندر یا سینی موتور زیاد شده و جریان آب به سمت رادیاتور بخاری را کاهش می‌دهد. این مشکل نیز باعث سرد یا ولرم شدن بخاری در دور آرام و نهایتا گرم نکردن بخاری ماشین می‌شود.

علت خوب گرم نکردن بخاری ماشین | چرا بخاری خودرو گرم نمیکند

پایین بودن سطح مایع سیستم خنک کننده(ضریخ) باعث می‌شود گرمای بخاری تا حد زیادی کم یا قطع شود. از آن‌جایی که بخاری حرارت خود را از گرمای مایعی که در سیستم خنک کننده در حال چرخش است دریافت می‌کند و رادیاتور بخاری در سطح نسبتا بلندی نسبت به سیستم گردش آب قرار گرفته، پایین بودن سطح آب باعث عدم گردش آب گرم در رادیاتور بخاری و در نتیجه خوب گرم نشدن باد بخاری می‌شود. ممکن است سطح آب کمی پایین باشد و نیمی از رادیاتور را در بر بگیرد. در این صورت گرمای بخاری حدودا نصف شده و با بالا بردن دور موتور (گاز دادن) به گرمای آن تا حدودی اضافه می‌شود. در اغلب خودروها در هنگاه کم بودن آب رادیاتور یا همان مایع سیستم خنک کننده، گرمای باد خروجی دریچه های بخاری با هم تفاوت می‌کند. به طور مثال گرمای باد دریچه سمت شاگرد بیشتر یا کمتر از گرمای دریچه وسط یا سمت راننده می‌شود .

علت خوب گرم نکردن بخاری ماشین | چرا بخاری خودرو گرم نمیکند

گرم نکردن بخاری به دلیل خرابی ترموستات

خرابی ترموستات موتور، باعث پایین ماندن دمای آب و در نتیجه گرم نکردن بخاری ماشین به اندازه کافی است. در صورت خرابی ترموستات معمولا بخاری اتومبیل در هنگام کارکرد درجا و ترافیک تا حد قابل قبولی گرم می‌شود اما با حرکت در بزرگراه و بالا رفتن سرعت اتومبیل آمپر آب پایین آمده و بخاری سرد می شود. حتی در صورتی که بخاطر خاموش بودن فن دمای آب به اندازه کافی بالا برود، باز ماندن ترموستات باعث هدر رفتن فشار آب واتر پمپ به سمت رادیاتور و در نتیجه عدم چرخش آب کافی در رادیاتور بخاری و خوب گرم نشدن بخاری خودرو می‌شود.

علت خوب گرم نکردن بخاری ماشین | چرا بخاری خودرو گرم نمیکند

به همین خاطر حتی وقتی رانندگان جلوی رادیاتور را برای جبران باز ماندن ترموستات می‌بندند و دمای آب به حد نرمال یا بالاتر می‌رسد باز هم نتیجه مطلوبی از بخاری ماشین شان دریافت نمی‌کنند. فشار واتر پمپ در صورت بازبودن یا نبودن ترموستات صرف چرخش آب در مسیر باز و آزاد رادیاتور شده و از مسیر تنگ‌تر و کوچک‌تر رادیاتور بخاری کمتر عبور می‌کند.

علت خوب گرم نکردن بخاری ماشین | چرا بخاری خودرو گرم نمیکند

علت گرم نشدن بخاری اتومبیل

یکی از دلایل گرم نشدن بخاری خودروهای سواری و وانت اشکال در دریچه‌های بخاری و ورود هوای سرد به خروجی مسیر هوای بخاری است که باعث ولرم یا سرد شدن باد بخاری و سرانجام خوب گرم نکردن بخاری ماشین می‌شود. در خودروهایی که دریچه تنظیم سرما و گرمای آن‌ها مکانیکی است و به صورت چرخشی یا رفت و برگشتی بوسیله حرکت دست تنظیم می‌شود، معمولا خار نگهدارنده سیم دریچه هوا دچار اشکال شده و دریچه هوای سرد بطور کامل بسته نمی‌شود.

معمولا در صورت بروز این مشکل اهرم تنظیم دریچه هوا شل شده و یا در آخرین محل تعیین شده برای حالت سرما قرار نمی‌گیرد و درصورت قرار دادن اهرم کنترل به سمت وضعیت سرما در آخرین مرحله به صورت فنری به عقب باز می‌گردد . در خودروهایی که دارای سیستم تهویه اتوماتیک الکترونیکی است، یک موتور الکتریکی کوچک دریچه تنظیم هوا را باز و بسته می‌کند که دارای چرخ دنده‌های پلاستیکی کوچک و ظریف است. در صورت اشکال موتور درایو دریچه‌ها یا بخش فرمان به آن باد بخاری ولرم یا سرد می‌شود و باعث گرم نکردن بخاری می شود . تنظیم سیم و دریچه یا تعویض موتور درایور یا بخش فرمان باید بوسیله افراد متخصص در این زمینه انجام شود.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب