سن آب دادن به نوزاد | روش آب دادن به نوزاد | نحوه آب دادن به نوزاد

سن آب دادن به نوزاد | روش آب دادن به نوزاد | نحوه آب دادن به نوزاد

سن آب دادن به نوزاد

آب دادن به نوزاد باید در موقع مناسب که پزشک می گوید انجام شود و اگر شما نوزادی دارید که سن آب دادن به نوزاد را نمی دانید در اینجا روش آب دادن به نوزاد و نحوه آب دادن به نوزاد و سن آب دادن به نوزاد بیان خواهد شد. نوزاد شیر خوارتان تا دو ماهگی نیازی به نوشیدن آب ندارد، حتی اگر محیط داخل یا خارج از خانه گرم باشد؛ مگر اینکه پزشک به عللی دادن آب را توصیه کرده باشد. زمانی که کودک شما در سن شش ماهگی شروع به خوردن غذا‌های جامد کرد و هوا گرم بود، می‌توانید در حدود ۳۰ تا ۶۰ میلی لیتر آب به کودک بدهید. برخی توصیه کرده‌اند، هر کودک می‌تواند به ازای هر کیلو گرم وزنش حدود ۱۰۰ میلی لیتر، معادل یک سوم فنجان آب بنوشد.

 

روش آب دادن به نوزاد

آب دادن به نوزاد به تعادل وزنی کودک کمک می‌کند و خطر بیماری‌های مزمن از قبیل یبوست و عفونت لوله ادراری را کاهش می‌دهد. آب از طریق منابع غذایی از قبیل شیر، سوپ، آبمیوه، ماست، دوغ، نوشابه‌های گازدار و بی گاز و میوه هم تامین می‌شود. اما سوالی که در این جا مطرح می‌شود این است که دادن آب به نوزاد را از چه زمانی شروع کنیم، زیرا بسیاری از متخصصین تغذیه نوزادان و پزشکان، درباره آب دادن به نوزاد تازه متولد شده، محدودیت قائل هستند.
آب دادن به نوزاد باید زیر نظر پزشک نوزاد صورت بگیرد. در حالت عادی پزشکان آب دادن به نوزاد شش ماهه و بزرگتر را مجاز می‌دانند و به پدر و مادرها توصیه می شود، به نوزاد کوچکتر از شش ماهه آب ندهند. اما گاهی پزشکان به دلیل شرایط خاص نوزاد ممکن است زودتر از شش ماهگی نیز، آب دادن به نوزاد را تجویز کنند.
از چه زمانی می‌توانیم به کودک خود آب بدهیم؟

 

نحوه آب دادن به نوزاد

آب دادن به نوزاد را باید از ۶ ماهگی شروع کرد. اما در این سن هم نباید در این کار زیاده روی شود، زیرا سبب دل درد یا کاهش اشتهای کودک خواهد شد. تا رسیدن به این زمان کودک می‌تواند آب مورد نیاز بدنش را از شیر مادر یا شیر خشک دریافت کند. این محدودیت‌ها تا یک سالگی که کودک به راحتی شیر گاو و غذا‌های جامد را می‌خورد، ادامه دارد.

 

آب دادن به نوزاد زیر شش ماه

قبل از سن شش ماهگی آب دادن به نوزاد توصیه نمی‌شود،‌ زیرا:

دستگاه گوارش او نمی‌تواند مواد مغذی را از شیر جذب کند.
آب با پر کردن حجم معده اشتهای کودک را برای خوردن شیر کاهش می‌دهد و این موضوع باعث عدم افزایش وزن نوزاد می‌شود.
در موارد نادر، ممکن است خوراندن آب به شیرخوار زیر ۶ ماه سبب مسمومیت آبی شود که خطر بیهوشی و حتی کما را به همراه دارد. این حالت زمانی رخ می‌دهد که شیرخوار آب زیادی خورده و غلظت سدیم در بدنش پایین آمده باشد.
در این سن هنوز کلیه‌های نوزادان رشد کافی نکرده است و دادن آب به نوزادان موجب آزاد شدن سدیم می‌شود و این واکنش می‌تواند فعالیت مغز کودک را تحت تاثیر قرار دهد.
نشانه‌های اولیه مسمومیت آبی تندخویی، خواب آلودگی و تغییرات رفتاری است، هم چنین می‌توان به پایین آمدن دمای بدن و ورم صورت نیز اشاره کرد.
اگر نوزاد دچار زردی است آب دادن زیاد موجب افزایش بیلی روبین خون و در نتیجه افزایش زردی نوزاد می‌شود.

 

طریقه آب دادن به نوزاد

هرگز سعی نکنید که شیر خشک را با آب بیشتر رقیق کنید. حتماً دستور روی جعبه شیرخشک را مطالعه کرده و فقط به همان اندازه آب مصرف کنید. افزودن مقدار بیشتر آب به شیر خشک نه تنها کودک را در خطر ابتلا به مسمومیت قرار می‌دهد، بلکه باعث کاهش دریافت ریز مغذی‌ها توسط بدن کودک می‌شود.
بهتر است تهیه شیرخشک، مطابق دستور درج شده روی بسته آن انجام شود. اگر شیرخشک در آب بیشتری حل شود، احتمال جذب مواد مغذی شیر در بدن، کم می‌شود.

 

سن مناسب برای آب دادن به نوزاد

اگر کودک به التهاب روده و معده مبتلا باشد، ممکن است پزشک برخی از محلول‌های الکترولیت تجویز کند تا از کم آب شدن بدن او جلوگیری شود. گاهی پزشک توصیه می‌کند، زمانی که هوا خیلی گرم است یا نوزاد تب دارد، در روز، چند مرتبه به میزان کم به او آب بدهید تا آب بدنش از بین نرود. در مورد کودکانی که دچار یبوست هستند بهتر است والدین با مشورت پزشک از مقدار کمی آب گرم استفاده کنند.

سن آب دادن به نوزاد | روش آب دادن به نوزاد | نحوه آب دادن به نوزاد

شرایط آب دادن به نوزاد

آب را به مدت یک دقیقه بجوشانید تا میکروب‌های آن از بین برود و آماده‌ی مصرف شود. در این صورت خطری برای سلامت نوزاد نخواهد داشت. آب چشمه و یا آب بطری نیز باید جوشانده شود. آب جوشیده شده به مدت دو تا سه روز در یخچال و به مدت ۲۴ ساعت در هوای محیط قابل نگهداری و استفاده است. توجه داشته باشید که جوشاندن آب تمام مواد شیمیایی و مواد معدنی آن را از بین نمی‌برد.

 

برخی از مواد معدنی موجود در آب نقش مهمی دارند. به عنوان مثال کلسیم برای تشکیل و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها، پتاسیم و سدیم برای عضلات، منیزیم برای رساندن مواد معدنی به استخوان‌ها و دندان‌ها و همچنین برای بهبود عملکرد عضلات لازم و ضروری است. متخصصان توصیه می‌کنند از دستگاه‌های خانگی تصفیه کننده‌ی آب برای تصفیه آب نوزادان استفاده نکنید، زیرا در این دستگاه‌ها، شیرین کننده‌ها میزان سدیم را افزایش داده و تقطیر کننده‌ها میزان مواد معدنی آب را کاهش می‌دهند.

سن آب دادن به نوزاد | روش آب دادن به نوزاد | نحوه آب دادن به نوزاد

عوارض آب دادن به نوزاد

آب دادن به نوزاد باید در زمان مناسب انجام شود و اگر شما زودتر از موعد به نوزاد آب بدهید ، عوارض آب دادن به نوزاد بسیار زیاد خواهد بود.

جدیدترین مطالب