نحوه غذا دادن به توله سگ بدون مادر | غذای توله سگ بی مادر

نحوه غذا دادن به توله سگ بدون مادر | غذای توله سگ بی مادر

غذا دادن به توله سگ هایی که مادر در کنارشان نیست خیلی سخت نیست نحوه غذا دادن به توله سگ بدون مادر در چند مرحله به شما آموزش داده خواهد شد و در پایان با غذای توله سگ بی مادر آشنا خواهید شد. جدا کردن توله ها از مادر قبل از دو ماهگی اصلا توصیه نمی شود. ولی ممکن است به هر علتی سگی که چندین توله دارد، دیگر نتواند به توله ها شیر دهد در این زمان شما باید صبر و حوصله به توله ها رسیدگی کنید.

 

نحوه غذا دادن به توله سگ

بهترین راه غذا خوردن توله سگ بوسیله مادر توله میباشد اما در صورتی که به هر دلیلی اینکار امکان پذیر نباشد باید شما اینکار را انجام دهید . توله سگ ها را باید همیشه گرم نگه داشت و برای ۳ تا ۴ هفته اول بوسیله شیشه شیر به آن غذا داد . در ادامه مقاله طریقه غذا دادن را کاملا توضیح میدهیم .

توله هایی که به منزل می برید باید اول شسته شوند . اینکار برای این است که آلودگی های احتمالی را به منزل نیاورند. بعد از اینکه یک محل خشک و تمیز برای توله ها تهیه کردید، مطمئن شوید که توله ها دچار سرما یا گرما نمی شوند.

این واضح است که غذای توله سگ ها شیر است. البته بعضی نمی دانند و از سنین خیلی پایین ( حتی ۲۵ روزگی) به خیال اینکه سگها گوشت می خورند به آنها غذاهای گوشتی می دهند. این باعث بیماری آنها خواهد شد.

میزان چربی شیر گاو بسیار کمتر از شیر سگ است میزان پروتئین شیر گاو تقریبا نصف شیر سگ می باشد. کلسیم و فسفر در شیر سگ دو برابر شیر گاو است. پس لازم نیست شیر را طبق باور قدیمی با آب رقیق کنید. از شیر کامل گاو استفاده کنید. ولی در موارد زیادی توله ها لاکتوز شیر گاو را نمی توانند هضم کنند و اسهال می شوند. در این مورد باید از شیر خشک مخصوص سگ ها و یا شیر خشک بدون لاکتوز انسانی استفاده کنید.

توله سگ های کوچک را باید با شیشه مخصوص توله ها شیر بدهید. سر این شیشه ها نباید خیلی باز باشد که شیر زیادی وارد حلق آنها شود.

 

غذای توله سگ بی مادر

نحوه غذا دادن به توله سگ بدون مادر | غذای توله سگ بی مادر

برای غذا دادن به توله سگ شما به یک شیشه و چند عدد سری در سایزهای مختلف و شیر خشک سگ نیاز دارید که میتوانید آنها را از مغازه های حیوانات خانگی تهیه فرمایید .

 

توله سگ را با شیرگاو غذا ندهید زیرا باعث بروز اسهال و مشکلات سینوسی برای توله میشود .
شیر را با دمای اتاق تنظیم کنید و به توله بدهید ، از دادن شیر سرد و یا فریز شده به توله خودداری نمایید زیرا تنظیم دمای بدن برای توله ها کار مشکلی است .
در ضمن میتوانید از یک سرنگ ۳ میلی لیتری برای توله های کوچک استفاده نمایید .

نحوه غذا دادن به توله سگ بدون مادر | غذای توله سگ بی مادر

نحوه شیر دادن به توله سگ بدون مادر

 اگر از شیر مخصوص سگ استفاده میکنید باید یک پیمانه از پودر شیر خشک و دو پیمانه از آب گرم را مخلوط نمایید . تکان دادن مخلوط تا زمانیکه کاملا حل شوند .

در صورت اضافی آمدن شیر آن را در یخچال نگه دارید ، یادتان باشد که قبل از دادن آن به توله آن را گرم نمایید .

نحوه غذا دادن به توله سگ بدون مادر | غذای توله سگ بی مادر

روش غذا دادن به توله سگ

مطمئن باشید که توله سگ صاف و روی شکم مانند شکل خوابیده باشد . سر بطری شیر را به آرامی داخل دهان توله کنید . اگر توله سگ از نگذاشت که اینکار را انجام دهید مقداری فشار روی سر شیشه شیر بیاورید تا مقداری از آن به بیرون ریخته و مزه آن به دهان سگ بیاید .

در حالتهای دیگر مانند روی کم خوابیده یا به پلو به توله سگ غذا ندهید .

نحوه غذا دادن به توله سگ بدون مادر | غذای توله سگ بی مادر

زمان غذا دادن به توله سگ

در فواصل معین به توله غذا دهید . معده توله سگ ها کوچک میباشد بنابراین مقدار کمی میتوانند غذا بخورند اما تعداد دفعات غذا خوردن آنها زیاد میباشد بنابراین هر ۲ تا ۳ ساعت یکبار به آنها غذا بدهید .

مقدار غذای مورد نیاز توله سگ بستگی به وزن ، سایز و نژاد توله سگ شما دارد . اما مقدار تقریبی آن ۲۵ تا ۳۵ میلی لیتر به ازای هر ۱۰۰ گرم وزن توله در روز میباشد .

 

شاید یک توله سگ چاق، دوست داشتنی به نظر بیاید اما قطعا سالم نیست و اضافه وزن می‌تواند منجر به کاهش طول عمر سگ بعد از بلوغ شود. توجه به تناسب اندام سگ هنگامی که در حال تبدیل شدن به سگی بالغ است، در واقع میتواند تا دو سال به طول عمر سگ اضافه کند.

نحوه غذا دادن به توله سگ بدون مادر | غذای توله سگ بی مادر

شیشه شیر مخصوص توله سگ

یک لیوان شیر گاو + یک زرده تخم مرغ + چهار قاشق چای خوری شکر یا عسل + یک تا دو قطره روغن زیتون بعد از یک هفتگی (در صورت بروز اسهال روغن را حذف کنید)

ابتدا آنرا خوب به هم بزنید و تا ۳۷ درجه سانتی گراد گرم کنید. ابتدا دمای آنرا با انگشت تست کنید و اگر دما مناسب بود بوسیله شیشه شیر یا قطره چکان به توله سگ بدهید.

نحوه غذا دادن به توله سگ بدون مادر | غذای توله سگ بی مادر

میزان شیر دادن به توله سگ ها

نژاد کوچک تا پنج هفتگی ۶تا ۸ بار ۲۰ تا ۸۰ سی سی

نژاد بزرگ تا پنج هفتگی ۶ تا ۸ بار ۶۰ تا ۱۲۰ سی سی

بعد از سن چهار هفتگی می توان از غذاهای کمکی بچه ها مثل سرلاک سگ استفاده کنید. مقدار و روش تهیه آن روی قوطی های سرلاک یا هر غذای آماده دیگری نوشته شده است. اما توجه شود در صورت بروز اسهال مجددا از شیر خشک بدون لاکتوز استفاده شود. بعد از سن پنج هفتگی نیز می توانید ماست کم چرب استفاده نمایید.

 

لازم به توضیح است که تا ۳۵ روزگی از دادن غذای جامد خودداری نمایید. بعد از این می توان با یک غذای آغازین و نیمه جامد سگ را عادت به خوردن غذا دهیم. تا قبل از چهار هفتگی سگ شما نمی تواند که از ظرف غذا چیزی بخورد اما از این زمان به بعد توله یاد می گیرد که از ظرف غذای خودش غذا بخورد.

برای آموزش اینکار به نوک انگشتانتان کمی ماست زده و به دهان توله بمالید و سگ را به سمت غذا (ظرف ماست) راهنمایی کنید. او بدین صورت خواهد آموخت که از ظرف مورد نظر که ارتفاعش زیاد بلند نباشد و او بتواند به راحتی از آن غذا بخورد استفاده نماید.

 

گاهی می شود از غذاهای آماده کودکان مانند پنج غله با شیر و یا گندمی استفاده نمایید همچنین میتوانید از مخلوط بیسکویت مادر که در شیر کاملا نرم شده باشد استفاده نمایید. ولی این نباید تمام وعده غذایی او باشد.

باید توجه کنید که توله سگها تا ۲ ماهگی شیرخوار محسوب می شوند و بنابراین بیشترین مقدار حجم غذای آنها بایستی شیر یا ماست باشد. ماست فرم تخمیر شده شیر است که تمام مواد مغذی شیر را در خود دارد و همچنین دارای مخمرهای زنده است که بعنوان پروبیوتیک خواص مفیدی برای سلامت دستگاه گوارش دارد.

نحوه غذا دادن به توله سگ بدون مادر | غذای توله سگ بی مادر

غذا دادن به توله سگ دو ماهه

باقیمانده‌های غذای سر میز هیچوقت نباید بیش از ۱۰ درصد از جیره غذایی معمول سگ را تشکیل دهند. همچنین اگر برنامه‌ای برای دادن جایزه به توله سگتان دارید، فراموش نکنید تا حدود ۱۰ درصد از مقدار رژیم روزانه غذایی سگ را کاهش دهید تا توله سگ شما مقدار زیادی کالری مصرف نکند.

 

گدایی توله سگ ها برای غذا از سر میز می‌تواند شما را به ستوه بیاورد. دادن جایزه به توله سگ‌ها در هنگام آموزش بدون مشکل است، اما توجه داشته باشید بهتر است استفاده از غذاهای انسانی را برای درس و تمرین‌های مهم‌تر کنار بگذارید.

 

وقتی شما توله سگ تان را از میز شام دور نگه می‌دارید، وسوسه او برای دریافت خوراکی‌های نامناسب از مهمانان را هم در او از بین می‌برید. “قوانین خانه” را قبل از میل غذا با خانواده و مهمانان در میان بگذارید تا توله سگ با تعارف مادر بزرگ مهربان شما که می‌خواهد بدون اجازه به او خوراکی بدهد، گیج نشود.

 

هرچیزی که می‌تواند برای شما سالم و مفید باشد به احتمال زیاد برای توله سگتان نیز مشکلی ایجاد نخواهد کرد. گوشت‌های بدون چربی و سبزیجات تا حد اعتدال، معمولا مناسب هستند. مقادیر کوچک بوقلمون، مرغ و یا گوشت گوساله کم چرب نیز مفید است، اما از گوشت خوک دوری کنید زیرا ممکن است برای سیستم گوارشی توله سگ زیادی چرب باشد.

 

موادی که حاوی نشاسته هستند مانند سیب زمینی باید در مقادیر کم مورد استفاده قرار گیرند تا مسبب اضافه وزن نشوند. سس‌ها نیز به طور کلی بیش از حد چرب هستند.

 

توله سگ ها ممکن است از شیر بعنوان جایزه استقبال کنند،اما فراموش نکنید که شیر مادر برای سگ ها،با شیر گاوی که ما می‌نوشیم متفاوت است. توله ها معمولا نمی‌توانند به خوبی شیر را هضم کنند و مقادیر زیاد آن می‌تواند باعث اسهال شود. به جای شیر شما میتوانید از ماست ساده استفاده کنید.

 

سبزیجات پخته شده می‌توانند خوراکی‌های بسیار خوبی باشند. کلم بروکلی، مارچوبه و سبزیجات تازه‌ای مانند هویج می‌توانند گزینه‌های بسیار مناسبی برای امتحان کردن باشند.

 

یکی دیگر از گزینه‌های مناسب به عنوان خوراکی و جایزه، میوه‌ها هستند. فقط فراموش نکنید تا قسمت‌هایی از میوه، مانند دانه، را که ممکن است سمی باشند و یا باعث انسداد شوند را خارج کنید. پرتقال‌ها دارای ویتامین ث هستند و سیب هم می‌تواند هنگام جویدن به سلامت دندان‌های سگ کمک کند. موز و خربزه هم خوراکی های خوشمزه‌ای‌اند و برای جایزه می‌توانند مناسب باشند. خیلی از سگ‌ها از کره بادام زمینی هم به عنوان جایزه بسیار استقبال می‌کنند.

 

از دادن جایزه‌های سالم به توله سگ خود لذت ببرید، اما فراموش نکنیدکه بعضی غذا های انسانی می‌توانند برای سگ ها مسمومیت ایجاد کنند. بنابر این همیشه پیش از دادن خوراکی به سگ، در مورد آن تحقیق کنید.

نحوه غذا دادن به توله سگ بدون مادر | غذای توله سگ بی مادر

طرز تهیه غذای توله سگ بی مادر

اگر به توله خود شیر می دهید، ترجیح است تا از شیر خشک بدون لاکتوز استفاده کنید. بعد از آن می توانید از شیر خام گاو ( نه پاستوریزه ) استفاده کرد که البته نیاز به جوشاندن دارد.

 

در اینجا دستور تهیه چند مدل غذا برای توله ها را ذکر می کنیم. توجه کنید که این روشها تنها یک پیشنهاد است و بسته به موقعیت و توان شما می تواند تغییر بکند. استفاده از تخم مرغ ( فقط بصورت پخته) بعنوان منبع مهمی از پروتئین برای رشد توله سگها بسیار عالیست. توجه کنید که به توله های زیر یک ماه فقط باید شیر بدهید و از اضافه کردن هر نوع ماده غذایی دیگر به آن پرهیز کنید.

 

۱- شیر بدون لاکتوز را به مقدار ۲۰۰ سی سی با نصف قاشق چایخوری روغن زیتون و یک تخم مرغ آب پز مخلوط کنید تا به صورت خمیری در آید.

 

۲- شیر را با نان تست شده و پنیر مخلوط کنید تا بصورت نیمه جامد شود و به سگتان بدهید.

نحوه غذا دادن به توله سگ بدون مادر | غذای توله سگ بی مادر

۳- یک لیوان شیر همراه با ۵۰ گرم پوره سیب زمینی را با هم مخلوط کنید کمی نمک ید دار به آن اضافه کنید. همچنین مقدار کمی مرغ پخته و ریش شده را نیز به آن اضافه نمایید.

 

۴- ده گرم کره گیاهی (مارگارین) و شیر را با پوره سیب زمینی و کمی نمک مخلوط کرده به سگ بدهید. شما می توانید از جو پرک شده همراه باشیر و کمی عسل (برای خوشمزه تر شدن) هم استفاده نماید. برای مقوی تر شدن آن یک قاشق مربا خوری روغن زیتون به غذا اضافه نماید.

 

۵- شیر همراه ذرت پرک شده همراه با کمی ماست و یک قاشق عسل .

 

۶- نان، پنیر، کمی کره را با هم مخلوط کنید و به توله بدهید.

 

۷- شیر را با نان مخلوط کنید مقداری پنیر خامه ای در آن حل کنید و نصف قاشق عسل با آن مخلوط کنید و به سگ بدهید.

 

۸- شیر همراه برنج و عسل بپزید و به سگ بدهید.

 

۹- سیب زمینی را همراه تخم مرغ خوب بپزید، رنده کنید همراه با پنیر خامه ای و ماست به سگتان بدهید.

 

۱۰- می توانید برای شروع دادن گوشت به سگ ، مقداری گوشت پخته را به همراه ماست به سگتان بدهید .

 

۱۱- تخم مرغ را در روغن ذرت سرخ کنید مقداری اسفناج و سبزیجات دیگر در آن مخلوط کنید و مقداری گوشت چرخ کرده پخته شده با آ ن مخلوط کنید و سرخ کنید و با ماست مخلوط و به سگتان بدهید.

نحوه غذا دادن به توله سگ بدون مادر | غذای توله سگ بی مادر

غذای مورد علاقه توله سگ

یکی از راه های ارتباطی سگ ها با صاحبان خود از طریق غذا است و دریافت مستقیم جایزه‌ها و خوراکی‌های خوشمزه از دست شما می‌تواند به افزایش عشق و محبت در این رابطه کمک به سزایی کند. توله سگ ها ملتمسانه دنبال توجه و جایزه‌های خوشمزه‌اند، بنابراین این دو همیشه باید در کنار یکدیگر باشند. دادن جایزه‌های سالم به توله سگتان هیچ اشکالی ندارد، اما ممکن است شما به راحتی حد مجاز را رد کنید.

 

توله سگ ها نیاز های غذایی به خصوصی دارند. با این حال غذاهایی که ما به طور روزانه استفاده می‌کنیم می‌تواند آن‌ها را خوشحال کند و حتی خوراکی سالمی برای آنان باشد به خصوص هنگامی که مقادیر آن کم و به اندازه باشد.

توجه کنید که عدم رعایت مقدار مناسب و استفاده بیش از حد غذاهای انسانی، می‌تواند تعادل غذایی حیوان را به هم بریزد و مشکلاتی را برای حیوان خانگی شما ایجاد کند.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب