دوام کامپوزیت دندان چقدر است + مشاوره رایگان

دوام کامپوزیت دندان چقدر است + مشاوره رایگان

اگر شما هم برای زیبایی طرح لبخندتان دندان های خود را کامپوزیت  کرده اید حتما برایتان مهم است که راهکارها یا توصیه های دوام کامپوزیت دندان را بدانید. دنبال کردن و  دانستن راههای دوام کامپوزیت دندان می تواند از شکستن یا تغییر رنگ کامپوزیت پیشگیری کند و عمر آن را افزایش دهد.

 

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان یکی از روش های ترمیمی و زیبایی دندان به شمار می آید که عمدتا افراد برای رفع مشکلات ظاهری دندان های خود به آن روی می آوردند. گاهی نیز از کامپوزیت برای پرکردن دندان های ترمیم شده استفاده می شود. بهم ریختگی جزیی دندان ها، تغییر رنگ دندان ها و یا لب پر شدن آن از جمله مواردی است که بر زیبایی ظاهری دندان ها تاثیر زیادی دارد. از همین رو کامپوزیت یکی از راه هایی است که کمک می کند دندان ها شکل ظاهری اصلاح شده و زیبایی پیدا کنند. این مواد ممکن است از جنس رزین یا پلیمر باشد. این روش راهکاری دائمی به شمار نمی آید از همین رو لازم است تدابیر و توصیه های لازم برای ماندگاری کامپوزیت دندان که از سوی دندانپزشک به فرد گفته می شود، مورد توجه قرار گیرد. رعایت نکاتی که در ادامه به آن اشاره می شود به افزایش طول عمر کامپوزیت تاثیر می گذارد.

 

عوامل موثر بر سن پر کردن کامپوزیت

دوام کامپوزیت دندان چقدر است + مشاوره رایگان

بطور کلی طول عمر کامپوزیت حدود 7 تا 10 سال است. افزایش طول عمر کامپوزیت دندان ارتباط مستقیم بر رعایت نکاتی است که در ادامه به مهمترین آن ها اشاره می شود.

 

1. بهداشت دهان و دندان

رعایت این نکته در هر حالتی بسیار ضروری است. حتی اگر فرد دندان های سالم و بدون نقصی هم داشته باشد باید این نکات را رعایت کند. با توجه به اینکه کامپوزیت روی دندان های سالم قرار می گیرد برای پیشگیری از دندان ها لازم است بهداشت دهان و دندان به صورت روزانه با مسواک کردن و استفاده از نخ دندان رعایت شود. علاوه بر اینکه معاینات دوره ای دندان ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد. شستشوی روزانه دندان ها با دهانشویه نیز بسیار مهم است.

 

2. رژیم غذایی

سبک غذایی فرد تاثیر زیادی بر سلامت دندان ها و نیز افزایش طول عمر کامپوزیت های دندان اعم از زیبایی و ترمیمی دارد. استفاده از غذاهای اسیدی یا شیرین می تواند طول عمر کامپوزیت ها را کاهش دهد.  اگر فرد دندان پر شده با کامپوزیت دارد باید از خوردن غذاهای سفت و جویدنی خودداری کند. میوه خشک، آب نبات سفت، آجیل و… از جمله مواد غذایی هستند که به کامپوزیت دندان های پر شده آسیب می رساند. پرهیز از مصرف مواد خوراکی رنگی، شیرینی جات، غذاهای فست فودی می تواند به حفظ سلامت کامپوزیت دندان های شما کمک کند.

 

۳. بروکسیسم

اصطلاح عامیانه آن همان دندان قروچه است که فرد در خواب دندان های خود را به سختی به هم می ساید. اگر دندان پر شده با کامپوزیت دارید دندان قروچه یا عارضه بروکسیسم می تواند سلامت آن را به مخاطره بیندازد. این موضوع حتی برای کسانی که کاشت دندان انجام داده اند نیز مخاطره انگیز است. بروکسیسم می تواند دوام کامپوزیت دندان را تا حد زیادی کاهش دهد.

 

عوامل موفقیت طولانی مدت ترمیم کامپوزیت

دوام کامپوزیت دندان چقدر است + مشاوره رایگان

در صورتی که برای ترمیم دندان شما کامپوزیت استفاده شده عوامل سه گانه ای بر ماندگاری و افزایش طول عمر آن موثر هستند که در ادامه به آن اشاره می شود:

 

مقاومت فشاری: فاکتوری است که نشان دهنده مقاومت یک ماده در برابر فشار است. در صورتی که از کامپوزیت برای پر کردن دندان های ترمیم شده استفاده می شود باید مقاومت فشاری بالایی به ویژه برای دندان های عقبی داشته باشد.

 

سازگاری و مدیریت: با توجه به تفاوت ساختاری دندان های افراد، دندانپزشک برای انجام کامپوزیت باید بسیار دقیق آن را متناسب با ساختار دندان شما آماده سازی کند. در نهایت میزان سازگاری کامپوزیت با دندان شما در عکسبرداری از دندان مشخص می شود.

 

شفافیت: یکی از شاخصه های کامپوزیت های دندانی میزان شفافیت آن است که نشات گرفته از رزین به کار رفته در تولید آن است. در صورتی که قصد انجام کامپوزیت برای زیبایی دندان های خود دارید حتما به این موضوع دقت کنید. میزان شفافیت کامپوزیت بر زیبایی نهایی دندان های شما تاثیر مستقیم دارد.

 

کامپوزیت برای چه مواردی قابل استفاده است؟

استفاده از کامپوزیت با اهداف مختلف درمانی یا زیبایی است. از مهمترین موارد استفاده کامپوزیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

• ترمیم دندان های شکسته یا لب پر

• اصلاح رنگ دندان ها

• پر کردن فضای باز بین دندان ها

• اصلاح فرم نامرتب دندان ها

• پر کردن دندان های ترمیم شده

 

پر کردن کامپوزیت چقدر طول می کشد؟

انجام کارهای ترمیمی و زیبایی با کامپوزیت توسط دندانپزشک متبحر و با تجربه غالبا در یک جلسه انجام و کامل می شود. اما در شرایطی که انجام کارهای ترمیمی و درمانی دندان زیاد باشد ممکن است برای برداشتن پوسیدگی و خرابی های دندان یک تا دو ساعت زمان لازم  باشد. پس از آن برای پر کردن حفره ایجاد شده در دندان زمانی حدود 20 تا 30  دقیقه زمان لازم است. این زمان برای خشک کردن محیط دندان، قرار دادن کامپوزیت در حفره دندانی، تابش نور مخصوص و تنظیم اندازه دندان برای هم سایز شدن دندان پر شده با کامپوزیت است.

 

سوالات متداول

میزان دوام کامپوزیت دندان چقدر است؟

اگر دستورات مراقبتی را به درستی رعایت کنید کامپوزیت دندان حدود 7 تا 10 سال ماندگاری قطعی دارد.

 

چه عواملی بر خراب شدن کامپوزیت و طول عمر آن تاثیر دارد؟

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، دندان قروچه و رژیم غذایی نامناسب می تواند طول عمر کامپوزیت را کم کند.

 

آیا کامپوزیت قابل ترمیم است؟

بله، در صورتی که به هر دلیلی کامپوزیت دندان شما آسیب ببیند نیاز به تعویض کامل آن نیست و می توانید برای ترمیم اقدام کنید.

 

آیا کلینیک آرکا خدمات کامپوزیت دندان ارائه می کند؟

بله، شما می توانید برای انجام  کامپوزیت دندان در کلینیک آرکا با شماره تماس 02188539720 تماس بگیرید و هماهنگی های لازم را با کارشناسان مربوطه برای تعیین وقت قبلی انجام دهید.

 

کلینیک دندان پزشکی آرکا از جمله کلینیک های باسابقه در حوزه خدمات دهان و دندان در تهران است. این کلینیک با استفاده از به روزترین تجهیزات و نیز حضور بهترین متخصصان دندانپزشکی در تمام ایام هفته خدمات دندانپزشکی را به مراجعان ارائه می کند.

 

آیا انجام کامپوزیت دندان ها دردناک است؟

با توجه به نوع کاربرد کامپوزیت برای دندان های شما برای پیشگیری از درد، از بی حسی موضعی یا بیهوشی برای انجام کارهای ترمیمی و زیبایی استفاده می شود. بنابراین شما در طول درمان هیچ دردی احساس نمی کنید.

جدیدترین مطالب