معرفی انواع ارزهای دیجیتال

معرفی انواع ارزهای دیجیتال

هدف شما از حضور در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟ زمانی که به بازار رمز ارزها فکر می‌کنید اولین ارز دیجیتالی که در ذهن شما تداعی می‌شود کدام یک از رمز ارزها خواهد بود؟ بیت کوین رمز ارزی است که بیشتر کاربران، بازار ارزهای دیجیتال را با این نام می‌شناسند زیرا در واقع بیت کوین اولین ارز دیجیتال حاضر در بازار ارزهای دیجیتال بود. در حال حاضر انواع مختلفی از ارزهای دیجیتال وارد این بازار شده‌اند که هر یک از آنها کارایی و ارزش منحصر به فرد خود را دارند. از این رو شما با توجه به هدف و بودجه خود می‌توانید یکی از ارزهای دیجیتال فعال در بازار را خریداری کنید و مشغول به معامله شوید.

انواع ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال چیست؟

قبل از اینکه نگاهی دقیق‌تر به برخی از بهترین و محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال داشته باشیم، بهتر است کمی به قبل از بیت کوین برگردیم و به طور خلاصه با مفهوم اصلی ارزهای دیجیتال آشنا شویم. یک رمز ارز به طور کلی پول مجازی یا دیجیتالی است که به شکل توکن یا کوین در دسترس دیگران قرار می‌گیرد.

 

اگر چه برخی از ارزهای دیجیتال با کارت‌های اعتباری یا پروژه‌های دیگر به دنیای فیزیکی وارد شده‌اند اما بیشتر آنها به طور کامل نامشهود هستند. رمز ارزها به دنیای پیچیده‌ای اشاره دارند که امکان ایجاد و پردازش ارزهای دیجیتال و تراکنش‌های آنها را در سیستم‌های غیر متمرکز فراهم می‌کند.

 

در کنار تمام این موضوعات یک ویژگی مهم دیگر نیز در ارزهای دیجیتال وجود دارد که به تعهد مشترک آنها در تمرکز زدایی اشاره دارد. ارزهای دیجیتال به طور معمول به عنوان کدهای مهمی توسط تیم‌هایی توسعه می‌یابند که مکانیسم‌هایی را برای صدور، استخراج و سایر موارد ایجاد می‌شوند.

 

ارزهای دیجیتال چه فرقی با یکدیگر دارند؟

شاید تا به حال با نام بسیاری از ارزهای دیجیتال برخورد کرده باشید اما نمی‌دانید که هر یک از این رمز ارزها چگونه به وجود آمده‌اند. حتی شاید برایتان سوال باشد که چند نوع ارز دیجیتال وجود دارند؟ در نظر داشته باشید تنها بیت کوین و دوج کوین جزء رمز ارزها نیستند بلکه هزاران ارز دیجیتال دیگر نیز وجود دارد.

 

در حالی که بسیاری از ارزهای دیجیتال دارای زیر ساختی متکی به بلاکچین هستند، اما تفاوت‌های قابل توجهی در میان آنها وجود دارد. به طور کلی رمز ارزها به 2 دسته مجزا تقسیم می‌شوند.

 

آلت کوین چیست؟

آلت کوین به رمز ارزهایی گفته می‌شود که از بلاکچین مستقل خود استفاده می‌کند. به عنوان مثال بیت کوین یکی از سکه‌ها به حساب می‌آید زیرا بر روی زیرساخت خود اختصاصی خود فعالیت دارد. در ضمن اتر نیز از طریق بلاکچین اتریوم اداره می‌شود.

 

اصطلاح آلت کوین برای اشاره به هر رمز ارز به غیر از بیت کوین استفاده می‌شود زیرا بیت کوین در واقع یک سکه است. بسیاری از آلت کوین‌ها تا حد زیادی شبیه به بیت کوین عمل می‌کنند. با این حال برخی از همین رمز ارزها همانند دوج کوین نیز عملکردی متفاوت دارند.

 

به منظور درک بهتر تفاوت سایر آلت کوین‌ها و بیت کوین می‌توان به عرضه نامحدود دوج کوین در مقایسه با سقف 21 میلیونی بیت کوین اشاره کرد.

 

توکن چیست؟

توکن‌ها نیز همانند آلت کوین‌ها یا سکه‌ها دارایی دیجیتال به شمار می‌آیند و کاربران یا تریدرها می‌توانند آنها را بخرند و بفروشند. با این حال توکن‌ها دارایی غیر بومی هستند، به عبارت دیگر آنها از زیر ساخت بلاکچین دیگری استفاده می‌کنند.

 

برای مثال تتر بر روی بلاکچین اتریوم میزبانی می‌شود. البته به جز تتر موارد دیگری همانند یونی سواپ، چین لینک و پالیگان نیز بر روی اتریوم حضور دارند و اداره می‌شوند. توکن‌ها بر روی بلاکچین متکی هستند و هدفی متفاوت از پول دارند.

 

برای مثال یک توکن می‌تواند به عنوان بخشی از یک پیشنهاد و عرضه اولیه یک سکه را منتشر کند که البته این فرآیند نشان‌دهنده سهم این توکن در پروژه بلاکچین یا پروژه مالی غیر متمرکز خواهد بود. اگر توکن‌ها به ارزش یک شرکت یا پروژه مرتبط باشند، می‌توان آنها را توکن‌های امنیتی نیز نامید.

 

در ادامه باید گفت توکن‌ها کاربرد یا عملکردهای دیگری نیز دارند. برای مثال توسط برخی از توکن‌ها افراد می‌توانند فایل‌های مورد نظر خود را در یک شبکه غیر متمرکز به اشتراک بگذارند.

 

برخی دیگر از توکن‌ها نیز می‌توانند سرویسی ارائه دهند که برای نام دامنه‌های غیرمتمرکز کاربرد دارند. در نتیجه هر یک از توکن‌ها کاربردها خاصی خواهند داشت.

 

محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال کدام هستند؟

در حال حاضر هزاران ارز دیجیتال وجود دارند و حتی در همین لحظه نیز روزانه تعداد دیگری نیز راه‌اندازی می‌شوند. با وجود اینکه همه ارزهای دیجیتال تا حدودی غیر قابل اعتماد، غیر متمرکز و غیر قابل تغییر هستند ولی تفاوت‌های ریز و درشت زیادی بین آنها وجود دارد.

 

برای انجام معاملات ارزهای دیجیتال و سود بردن از بازار رمز ارزها باید با کاربردهای انواع رمز ارزها آشنا شوید. در ضمن بد نیست اطلاعات کاملی در مورد هر یک از ارزهای دیجیتال به دست آورید. علاوه بر دسته آلت کوین‌ها و توکن‌ها ارزهای دیجیتال به دسته‌های زیر نیز تقسیم‌بندی می‌شوند:

 

• ارزهای دیجیتال پرداختی

• توکن‌های کاربردی

• استیبل کوین‌ها

• ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)

 

بیت کوین اولین ارز دیجیتال جهان

یکی از محبوب‌ترین رمز ارزهای حاضر در بازار ارزهای دیجیتال، بیت کوین نام دارد. بیت کوین اولین ارز دیجیتالی است که در جهان شناخته شد و منشا اصلی این ارز دیجیتال محبوب، یک وایت پیپر بود که در سال 2008 منتشر شد. در حال حاضر بیت کوین شناخته‌شده‌ترین ارز دیجیتال است.

 

بیت کوین بر روی بلاکچین خود عمل می‌کند و تراکنش‌های تایید شده این رمز ارز توسط ارتشی از ماینرهای غیر متمرکز انجام می‌شود، به طوری که در حال حاضر بیت کوین‌های جدیدی ایجاد شدند تا به یک سقف ثابت رسید. در ماه ژانویه سال 2022 بیت کوین با 896 میلیارد دلار، با ارزش‌ترین رمز ارز حاضر در بازار بود.

بیت کوین

اتریوم جایگزین بیت کوین

اولین جایگزین بیت کوین در لیست محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال اتریوم است. اتریوم یک پلتفرم نرم‌افزاری غیر متمرکز خواهد بود که قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیر متمرکز را بدون هیچ گونه خرابی، کلاهبرداری، کنترل یا دخالت شخص ثالث می‌سازد و اجرا می‌کند.

 

هدف پشت اتریوم ایجاد مجموعه‌ای غیر متمرکز از محصولات مالی است که هرکسی در جهان صرف نظر از ملیت، قومیت یا مذهب می‌تواند آزادانه به آنها دسترسی داشته باشد. کاربران تمام ایالت‌ها می‌توانند با کمک اتریوم به حساب‌های بانکی، وام‌ها، بیمه یا انواع محصولات مالی دیگر دسترسی پیدا کنند.

 

برنامه‌های کاربردی اتریوم بیشتر بر روی اتر، توکن رمز ارزی مخصوص این پلتفرم اجرا می‌شود. اتر همانند وسیله نقلیه‌ای برای حرکت در پلتفرم اتریوم به شمار می‌آید و بیشتر توسط توسعه‌دهندگانی که به دنبال توسعه و اجرای برنامه‌های کاربردی در داخل اتریوم هستند مورد جستجو قرار می‌گیرد.

 

اتر با تعداد نامحدود کوین

اتر ارز دیجیتالی است که بر روی بلاکچین اتریوم اجرا می‌شود. اتر نیز همانند بیت کوین بر روی بلاکچین خود فعالیت دارد. اما برخلاف بیت کوین اتر هیچ پوشش مشخصی ندارد. به همین دلیل از نظر تئوری می‌توان تعداد نامحدودی کوین اتر ایجاد کرد.

 

همچنین اتریوم از قراردادهای هوشمند نیز پشتیبانی می‌کند. این قراردادها برنامه‌هایی هستند که بر روی بلاکچین اتریوم اجرا می‌شوند و در صورت برآورده شدن شرایط خاص به طور خودکار قابل اجرا خواهند بود. اتر رمز ارز محبوب سرمایه‌گذارانی است که به دنبال خرید ارزهای دیجیتال دیگر هستند.

 

می‌توان گفت این سرمایه‌گذاران با پرداخت اتر ارزهای دیجیتال دیگر را خریداری می‌کنند. اتر در سال 2015 راه‌اندازی شد و در حال حاضر از نظر ارزش بازار، دومین ارز دیجیتال بزرگ پس از بیت کوین است. ناگفته نماند این رمز ارز با اختلاف قابل توجهی از بیت کوین غالب عقب افتاده است.

 

بایننس کوین، رمز ارز بومی صرافی بایننس

بایننس کوین در واقع ارز دیجیتال بومی بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان از سال 2021 است. کارمزد تراکنش‌های این صرافی برای کاربرانی که تصمیم دارند با بایننس کوین پرداخت خود را انجام دهند، به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. همین مسئله باعث شده کاربران بیشتری به خرید بایننس کوین روی آورند.

 

در حال حاضر درصد پذیرش بایننس کوین افزایش یافته و این رمز ارز به یکی از بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال حاضر در بازار تبدیل شده است. برای اطمینان از پایدار ماندن ارزش این رمز ارز، بایننس درصد ثابتی از توکن‌های در گردش خود را از بین می‌برد یا آنها را می‌سوزاند.

 

در نهایت اینکه بایننس کوین یک رمز ارز کاربردی است که به عنوان روش پرداخت و کارمزدهای مرتبط با معاملات انجام شده در صرافی بایننس عمل می‌کند. این رمز ارز از نظر ارزش حاضر در بازار، جزء سوم ارزهای دیجیتال بزرگ به شمار می‌آید. بایننس کوین در ابتدا بر روی بلاکچین اتریوم فعالیت داشت.

 

تتر یکی از استیبل کوین‌های محبوب

تتر نوعی استیبل کوین است که به گونه‌ای طراحی شده که با وصل شدن به دارایی‌های خارجی قیمت آن با نوسان کمتری همراه خواهد بود. در این مورد هر توکن این رمز ارز توسط تعدادی ارز دیجیتال معادل دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود.

 

همین پشتیبانی‌ها باعث می‌شود تا ارزش و قیمت تتر کمتر درگیر نوسان شود. البته هنوز هم بحث‌هایی وجود دارد که آیا این رمز ارز به طور کامل توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود؟ تتر از اولین و محبوب‌ترین گروه‌های استیبل کوین است.

 

این رمز ارزها هدفی به جز پیوند دادن ارزش بازار خود به سایر ارزهای دیجیتال را دنبال نمی‌کنند. همچنین می‌توانند نقطه مناسبی برای کاهش نوسان باشند.

 

از آنجایی که بیشتر ارزهای دیجیتال حتی رمز ارزهای اصلی مانند بیت کوین، دوره‌ها مکرری از نوسانات چشمگیر را تجربه کرده‌اند، تتر و سایر استیبل کوین‌ها تلاش می‌کنند تا نوسانات قیمت را هموار و بتوانند کاربران بیشتری به این بازار جذب کنند. به همین دلیل ممکن است نسبت به سایر رمز ارزها محتاط‌تر باشند.

 

سولانا توکن بومی پلتفرم سولانا

سولانا که توکن بومی پلتفرم سولانا است نیز همانند اتریوم و بیت کوین بر روی یک سیستم بلاکچین مشخص فعالیت دارد. شبکه سولانا این توانایی را دارد که 50000 تراکنش در ثانیه را انجام دهد.

 

سولانا در سال 2017 تاسیس شد و یک پلتفرم بلاکچین است که برای پشتیبانی از برنامه‌های غیرمتمرکز طراحی شده و روی کار آمد. این پلتفرم و توکن بومی آن بیشتر برای سرمایه‌گذارانی راه‌اندازی شده که به دنبال انجام ترید سریع هستند و قصد دارند در مدت زمان مشخصی به سود جذاب و مناسبی دست یابند.

 

سولانا با لقب یا نام قابل اتریوم نیز شناخته می‌شود و نسبت به اتریوم در هر ثانیه تراکنش‌های بیشتری را انجام می‌دهد. علاوه بر سرعت بالا، سولانا در مقایسه با اتریوم برای انجام تراکنش‌ها کارمزد کمتری دریافت می‌کند.

 

سولانا و اتریوم می‌توانند از قراردادهای هوشمند مناسب و ضروری برای اجرای برنامه‌های کاربردی پیشرفته، امور مالی غیر متمرکز و NFTها استفاده کنند. ارز دیجیتالی که بر روی بلاکچین سولانا فعالیت دارد به همین نام خوانده می‌شود.

سولانا

XPR رمز ارزی برای بانک‌ها

این ارز دیجیتال در شبکه ریپل قابل اجرا است و به عنوان ارز دیجیتال مخصوص بانک‌ها توصیف می‌شود زیرا دلیل اصلی روی کار آمدن این ارز دیجیتال پاسخگویی آن به نیازهای صنعت و خدمات مالی بود. می‌توان گفت به همین دلیل این ارز دیجیتال طراحی شده و روی کار آمده است.

 

XRP به عنوان راهی برای تسهیل پرداخت‌های بین‌المللی در نظر گرفته شده است. در ضمن این ارز دیجیتال همانند پلی بین 2 ارز مختلف عمل می‌کند تا نقل و انتقالات جهانی ارزان‌تر و سریع‌تر انجام شوند. این توکن در سال 2012 به عنوان یک سیستم پرداخت توسط بستر ریپل ایجاد شد.

 

پلتفرم زیرساخت این ارز دیجیتال از مکانیزم توافقی استفاده می‌کند. بدین ترتیب هیچ مکانیسم اثبات کار یا اثبات سهامی در این بستر رمز ارزی دیده نمی‌شود. در عوض برنامه‌های کاربردی این بستر،  تراکنش‌های امضا شده آنها به سرورهای دفتر توزیع شده کل ارسال می‌کنند.

 

کاردانو توکن اصلی بلاکچین کاردانو

کاردانو یا ADA توکن بومی و اصلی بلاکچین کاردانو است. این ارز دیجیتال به عنوان یک رمز ارز نسل سوم فعالیت دارد و بلاکچین آن برای افزایش سرعت تراکنش‌ها به 2 لایه تقسیم می‌شود. این توکن‌های بومی برای اطمینان از تجربه بهتر مالکان آدا طراحی شده و روی کار آمده‌اند.

 

کاردانو یک ارز دیجیتال متکی به مکانیسم اثبات سهام است که با رویکردی متکی به تحقیقات مهم مهندسان، ریاضیدانان و کارشناسان ارزهای دیجیتال ایجاد شده و روی کار آمده است. پروژه کاردانو توسط چارلز هاسکینسون یکی از 5 عضو اولیه موسس اتریوم پایه‌گذاری شد.

 

توجه داشته باشید این موسس اتریوم، به دلیل مخالفت با مسیری که اتریوم در پیش گرفته بود آن را ترک کرد و چندی بعد در ایجاد کاردانو نقش مهمی را از خود نشان داد و کمک بزرگی کرد. تیم پشت کاردانو زنجیره بلوکی خود را از طریق آزمایش‌های گسترده و تحقیقات بررسی شده به وجود آورد.

 

توکن USDC، استیبل کوین محبوب

این توکن نیز همانند تتر یک استیبل کوین است که به دلار آمریکا متصل خواهد بود و قابل استخراج نیست. با این حال برخلاف تتر، این توکن بودجه شفاف‌تری دارد و البته فرآیندهای حسابرسی آن بهتر است. این استیل کوین نیز با استفاده از ذخایر فیات وثیقه شده، قیمت خود را به دلار آمریکا وصل می‌کند.

 

ناگفته نماند خطرات بیشتری در معرض این توکن وجود دارند، بنابراین کاربران باید همیشه توانایی این را داشته باشند که توکن‌های خود را برداشت کنند یا بفروشند تا بتوانند به مقدار مورد نظر پول نقد دریافت کنند. فراموش نکنید مقدار ارز فیات حاضر در بازار با تعداد توکن USD در گردش برابر خواهد بود.

 

در سال 2018 حدود 8 کوین USD توسط کنسرسیوم مرکزی راه‌اندازی شد. این 8 کوین توسط سرکل و کوین بیس روی کار آمده بودند. از آنجایی که سرکل در ایالات متحده مستقر است، مشمول مقررات خواهد بود. همین امر باعث شد تا این کوین به یک استیبل کوین تبدیل شود.

 

اوه، رمز ارزی با سیستم وام‌دهی

اوه یک پلتفرم رمز ارز غیر متمرکز است که بر روی بلاکچین اثبات سهام ساخته شده و از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند تا به کاربران اجازه دهد ارزهای دیجیتال را قرض بگیرند و وام دهند. اوه به عنوان یک مکانیسم محافظتی برای مشتریان فعالیت دارد و در وام‌هایی که بیش از وثیقه ارزش دارند متخصص است.

 

بدین ترتیب مشتریان باید ارزش سپرده‌های رمز ارز خود را بیش از وام‌هایشان حفظ کنند. در این کاربران می‌توانند درصد معینی از ارزش وثیقه تعهد شده را وام بگیرند تا از مشکلاتی همانند عدم پرداخت وام و سایر مسائل جلوگیری کنند. توکن بومی این پلتفرم نیز اوه نامیده می‌شود. قبل از خرید این ارز دیجیتال بهتر است حتما صفحه مربوط به قیمت ارز اوه را بررسی کنید.

 

AVAX، توکن سریع‌ترین پلتفرم قراردادهای هوشمند

AVAX توکن اصلی پلتفرم آوالانچ است. این پلتفرم خود را به عنوان سریع‌ترین پلتفرم قراردادهای هوشمند معرفی می‌کند. این توکن به عنوان یک روش پرداخت برای هزینه‌های تراکنش‌های حاضر در پلتفرم آوالانچ است.

 

این پلتفرم به توسعه‌دهندگان بازار ارزهای دیجیتال این امکان را می‌دهد تا بلاکچین‌های سفارشی جدیدی را در آوالانچ و به عنوان زیر شبکه‌های خود ایجاد کنند. بلاکچین آوالانچ با Solidity زبان برنامه‌نویسی بلاکچین اتریوم سازگار است. این زبان نیز ساخت زیر شبکه‌ها را برای توسعه‌دهندگان اتریوم آسان‌تر می‌کند.

آواکس

دوج کوین، محبوب‌ترین میم کوین

دوج کوین توسط برخی از کاربران و افراد حاضر در بازار ارزهای دیجیتال به عنوان اصلی‌ترین میم کوین شناخته می‌شود. این رمز ارز در سال 2021 با افزایش سرسام‌آور قیمت خود سر و صدای زیادی به پا کرد. این سکه از تصویر شیبا اینو به عنوان آواتار خود استفاده می‌کند و به عنوان یک روش پرداخت توسط برخی از شرکت‌های بزرگ پذیرفته شده است.

 

دوج کوین در سال 2013 توسط 2 مهندس نرم‌افزار به نام بیلی مارکوس و جکسون پالمر ایجاد شد. مارکوس و پالمر این کوین را در ابتدا به عنوان یک شوخی طراحی و تولید کردند و با کمک آن در مورد نوسانات و وضعیت پرریسک بازار ارزهای دیجیتال نظرات خود را به ثبت رساندند.

 

پولکادات رمز ارزی منحصر به فرد

پولکادات یک ارز دیجیتال منحصر به فرد است که به منظور ارائه قابلیت همکاری در میان سایر بلاکچین‌ها روی کار آمده و پروتکل اصلی آن برای اتصال زنجیره‌های بلاکی و اوراکل‌های مجاز یا حتی بدون مجوز طراحی شده است تا به سیستم‌ها اجازه دهد زیر یک سقف با هم کار کنند.

 

جزء اصلی پولکادات زنجیره آن است که قابلیت همکاری شبکه‌های مختلف را امکان‌پذیر می‌کند. همچنین این رمز ارز پاراچین‌ها یا همان بلاکچین‌های موازی با توکن‌های بومی خود را فراهم می‌کند. پولکادات و اتریوم تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند که اصلی‌ترین آنها مربوط به نوع بلاکچین و زنجیره بلاکی آنها است.

 

در پولکادات به جای ایجاد برنامه کاربردی غیر متمرکز، توسعه‌دهندگان می‌توانند بلاکچین خود را ایجاد کنند و در عین حال از امنیتی که زنجیره پولکادات شامل آن می‌شود استفاده کنند. این در حالی است که با کمک اتریوم توسعه‌دهندگان می‌توانند بلاکچین‌های جدید را ایجاد کنند اما باید اقدامات امنیتی آن را نیز خود به وجود آورند.

 

کدام رمز ارز را بخریم؟

حالا که با انواع مختلفی از بهترین و محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال آشنا شدید، بهتر است قبل از نهایی کردن خرید خود نکات مهمی را در نظر بگیرید. با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال زیادی در بازار رمز ارزها وجود دارند، بدون شک انتخاب یک توکن یا کوین برای شما کمی سخت است و باید بیشتر در مورد این مسئله فکر کنید.

 

مهم نیست که شما یک سرمایه‌گذار مجرب هستید یا اینکه در مراحل اولیه حضور خود در بازار رمز ارزها به سر می‌برید یا حتی به فکر برداشتن اولین گام‌های خود در این دنیای هیجان‌انگیز هستید، یادگیری بازار ارزهای دیجیتال و توسعه دانش خود، راهی عالی برای کاهش ریسک و تصمیم‌گیری‌های آگاهانه در مورد پول شما است.

 

آیا برای برداشتن گام بعدی آماده هستید؟ همین حالا بهترین زمان برای راه‌اندازی کیف پول رمز ارزی شما و ذخیره ارزهای دیجیتال مورد نظرتان است. بنابراین درنگ نکنید و با کمک صرافی‌ها و سایر متخصصان حاضر در این حوزه اطلاعات بیشتری در مورد آینده و سود انواع ارزهای دیجیتال به دست آورید.

جدیدترین مطالب