خواص اصلی سیاه دانه که باید بدانید

خواص اصلی سیاه دانه که باید بدانید

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید چرا بسیاری از افراد از روغن سیاهدانه به عنوان یک روغن ضروری در زندگی روزمره استفاده می کنند . در این مقاله میخواهیم علت را بررسی کنیم ، با ما همراه باشید .

 

مطابق تحقیقات ویکی سرا : روغن سیاه دانه از دانه های زیره سیاه که متعلق به خانواده ای از جنس آلاله است به دست می آید . گیاه زیره سبز بومی مناطق جنوب غربی آسیا ، مدیترانه و آفریقا می باشد  . سیاه دانه گیاهی است که مردم از آن ، بیش از 2000 سال پیش از میلاد به عنوان دارو استفاده کرده اند . این محصول حتی در قبر پادشاه توت ( king tut ) کشف شده است .

 

از لحاظ تاریخی دانه های سیاه دانه برای سردرد ، دندان درد ، گرفتگی بینی ، آسم ، آرتریت و کرم روده استفاده شده است . همچنین برای چشم صورتی , عفونت ملتحمه ، جیب های عفونت ( آبسه ) و انگل ها مورد استفاده قرار گرفته است . این گیاه مدت زیادی به عنوان دانه های معطر و طعم دهنده غذا به تحت عنوان ادویه یا حتی دارو گیاهی پرورش داده می شد . روغن سیاه دانه قبلا ، به نام زیره سبز هم شناخته شده است .

خواص اصلی سیاه دانه که باید بدانید

فواید و خواص روغن سیاه دانه

برای ارائه راه حلی برای مشکلات رو به رشد مردم مثل مبارزه با قارچ و مخمر و کپک ها ، اخیرا مطالعه ای انجام شد که چگونه سیاه دانه می تواند به این امر کمک کند . محققان بیوشیمی و زیست شناسی مولکولی مجله مصر تیمول ، TQ و THQ را در برابر 30 پاتوژن انسانی مورد آزمایش قرار دادند و به نتایج شگفت انگیزی دست پیدا کردند . تیموکینون بهترین ترکیب ضد قارچی در برابر تمام درماتوفیت ها و مخمر های مورد آزمایش و سپس تيموهیدروکینون و تیمول بود . تیمول بهترین ضد قارچی در برابر کپک ها بود و به دنبال آن TQ و THQ نیز اثرات ضد قارچ داشتند . همانگونه که میدانید عصاره و روغن سیاهدانه به دلیل وجود تیمولکونایم که از جمله مشتقات محوری و اکتیو آن است نشان دهنده پتانسیل دارویی و دارای خواص آنتی اکسیدانی در نتیجه جلوگیری از سرطان ، ضد درد و  ضد میکروبی است .

 

ماده فعال روغن سیاه دانه ( تیمول ها ) دقیقا چه هستند ؟

 

تیموکینون

یک ماده فعال در سیاه دانه وجود دارد که این ماده به دلیل خواص آنتی اکسیدانی ، ضد التهابی و ضد سرطانی شناخته شده است . این ماده برای کمک به انسفالومیلیت ، دیابت ، آسم و سرطان زایی گزارش شده است . جالب توجه است ، تيموكينون به عنوان يك راديكال آزاد يا راديكال سوپر اكسيد موثر عمل می کند . این ماده به سیستم دفاع ضد عفونی سلولی کمک بسیاری کرده ، زیرا آن ها از کبد در برابر سموم محافظت می شود .

 

تیمو هیدروکینون

یکی از قوی ترین مهار کننده های استیل کولین استراز طبیعی ( ACHE ) در جهان می باشد . مهار کننده های ACHE مواد شیمیایی هستند که فعالیت آنزیم را متوقف می کنند ، مدت زمان واکنش را افزایش می دهد و میزان آتیل کولین انتقال دهنده عصبی در مغز باقی می ماند . برای نشان دادن مفید بودن آنها ، مهارکننده های استیل کولین استراز دارویی ، از نظر پزشکی برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها موثر است .

 

از خواص روغن سیاهدانه میتوان برای بهبود وضعیت درمان بیمارانی که به بیماری های زیر مربوط است استفاده کرد :

 

• بی حسی
• بیماری آلزایمر
• اوتیسم
• سردرد
• گلوکوم
• کم خونی
• میاستنی گراویس
• شرایط نوروژنیک
• سندرم تاکیکاردی پستال
• جنون جوانی
• بیماری پارکینسون

 

با توجه به این که رویکرد دارویی به این بیماری ها برای بیمار بسیار پر هزینه است ، امید زیادی برای یادگیری میلیون ها نفر فراهم می شود تا بتوانند راه حل های مطمئن و مبتنی بر گیاهان ، جایگزین مناسبی باشد .

 

مبارزه علیه سرطان :

با روغن سیاه دانه با توجه به توانایی های فیتوشیمیایی و قابلیت های آنتی اکسیدان روغن سیاهدانه ، این ماده به طور طبیعی برای درمان سرطان مورد استفاده قرار می گیرد . دو ماده شیمیایی موجود در روغن سیاه دانه باعث کاهش 52 درصدی تومورهای سرطانی می شود . بهره گیری از فواید روغن سیاهدانه برای کمک به سلامت کبد کبد یکی از اعضای مهم بدن می باشد و تقریبا هر سمی از طریق کبد مورد بررسی قرار می گیرد . همچنین کبد مسئولیت هضم چربی ها را نیز بر عهده دارد . خواص روغن سیاهدانه برای کسانی که عملکرد کبد آنها ضعیف است بسیار مفید می باشد . نارسایی های کبد اغلب به دلیل عوارض مصرف دارو رخ می دهد .

 

مبارزه با دیابت یا همان قند خون بالا

تحقیقاتی در هند انجام شد که ثابت می کند خواص روغن سیاه دانه سبب بازسازی بتای پانکراس می شود و غلظت انسولین سِرُم را کاهش می دهد . روغن سیاهدانه از معدود مواد طبیعی در دنیاست که برای جلوگیری از دیابت نوع 1 و 2 پیشنهاد شده است .

 

کمک به کاهش وزن با سیاه دانه

ادعای کاهش وزن توسط روغن سیاهدانه یک حقیقت علمی است . یکی از موثر ترین دارو های طبیعی برای ضد چاقی می باشد.

 

محافظت از پوست با روغن سياهدانه

طبق مطالعات انجام شده توسط محققان ایرانی روغن سیاه دانه به عنوان یک کرم برای کاهش شدت اگزما کاربرد دارد . تا زمانی که به روغن سیاه دانه آلرژی نداشته باشید می توانید از آن استفاده کنید .

 

روغن سیاه دانه اصل و کمک به رشد و سلامت مو

یکی از روش های طبیعی برای افزایش سلامتی پوست و موی سر روغن سياه دانه می باشد . طبق بررسی های انجام شده ، این روغن در جلوگیری از ریزش مو بسیار موثر است . همچنین روغن سیاه دانه دارای خواص آنتی اکسیدان ، ضد باکتری و ضد التهاب می باشد . این روغن می تواند برای درمان شوره سر و خشکی پوست سر استفاده شود .

 

درمان عفونت با مصرف روغن سیاه دانه

عفونت های معمولی در مقابل آنتی بیوتیک ها عادی مقاوم هستند و سالخورده ها بیشتر در معرض این عفونت ها می باشند . با توجه به جمعیت رو به افزایش سالمندان ، بیماری MRSA یک خطر جهانی در بهداشت به حساب می آید . یکی از قوی ترین خواص روغن سیاهدانه در همین امر می باشد که می تواند به بهبود این عفونت ها کمک شایانی کند .

 

کمک به باروری و درمان ناباروری با سیاهدانه

یکی دیگر از مزیت های روغن سیاه دانه کمک به بهبود باروری است . یک آزمایش بالینی نشان داد که روغن سیاه دانه به افراد نابارور و کسانی که اسپرم غیرطبیعی دارند کمک می کند . تحقیقی دیگر نشان داد کسانی که 2.5 میلی لیتر در روز این ماده را دریافت می کنند ، تعداد اسپرم ها و همچنین تحرک اسپرم و حجم اسپرم بهتری دارند .

 

روغن سياه دانه و تنظیم کلسترول

با مطالعات انجام شده روغن سیاه دانه نه تنها اثر ضد دیابتی دارد بلکه باعث کاهش میزان کلسترول نیز می شود . دانشمندان پس از بررسی شش هفته ای بر روی افراد مختلفی که از روغن سیاهدانه استفاده کرده بودند به این نتیجه رسیدند که میزان کلسترول در بدن آن ها کاهش پیدا کرده است .

 

درمان بیماری تنفسی با سیاهدانه

از این دانه های مرغوب سیاه دانه می توان برای درمان بیماری های تنفسی همچون آسم استفاده کنید . کافیست مقداری از این دانه ها را به همراه آویشن میل کنید تا تاثیرات فوق العاده آن را به چشم خود مشاهده نمایید . علاوه بر این ها می توان سیاه دانه را با خورشت مخلوط نموده و درد سینه و سرفه ها شدید را التیام بخشید .

 

سیاه دانه التیام بخش درد های گوارشی

یکی دیگر از خواص سیاهدانه درمان بیماری های گوارشی است . اگر شما بعد از صرف غذا احساس درد معده می کنید لازم است سیاهدانه را در کنار دیگر ادویه های خود داشته باشید تا درد معده تان را درمان نمایید . علاوه بر این ها اگر شما جز افرادی هستید که از نفخ رنج میبرید لازم است سیاهدانه را به طور منظم در وعده های غذایی خود استفاده کنید تا این مشکل را به طور کامل درمان نمایید . برای این که مانع بروز بیماری های گوارشی شوید لازم است روغن سیاهدانه را همراه با اسانس نعناع استفاده کنید .

 

افزایش خاصیت ضد لک با ترکیب آن با روغن خراطین

بسیاری از افراد از ترکیب روغن سیاه دانه با روغن خراطین جهت افزایش سرعت بزرگ نمودن و حجم دهندگی اندام ها استفاده می کنند . این ترکیب به سبب وجود واکنش تیمول ها و الانتئین ها میتواند بسیار موثر باشد .

 

سیاه دانه مفید برای افزایش سیستم ایمنی بدن

در صورتی که سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است می توانید از روغن سیاهدانه استفاده کنید . این روغن به طرز عجیبی می تواند برای افزایش و تقويت سيستم ايمنی بدن موثر واقع شود .

 

کاهش و درمان سر درد با روغن سیاه دانه

خواص سیاهدانه آن را به یک ماده دارویی جهت تسکین سردرد و درمان ميگرن تبدیل کرده است . علاوه بر این این روغن در درمان سینوزیت نقش موثری دارد . اگر شما از جمله افرادی هستید که با شروع فصل سرما به سینوزیت مبتلا می شوید ، سیاه دانه همان معجونی است که به دنبالش بودید . با مصرف روغن سياه دانه ، از شر انواع سردرد های مزمن رهایی می یابید .

 

استفاده از روغن دانه سیاه

می توانید روغن سیاه دانه را با روغن نارگيل یا روغن بادام و روغن آرگان کمی رقیق کرده و آنرا به صورت موضعی استفاده کنید . ( برای پوست )
همچنین می توانید چند قطره از آن را به شامپو یا سرشوی خودتان اضافه کنید و از خواص آن بهره مند شوید .

 

عوارض جانبی مصرف سیاهدانه :

اگر چه این روغن بسیار پر خاصیت است اما نباید به جای دارو استفاده شود . افرادی که برای مشکل خود دارو مصرف می کنند باید قبل از استفاده از این محصول با پزشک خود مشورت کنند . پزشک ممکن است تضاد دارویی بین سیاهدانه و داروی مصرفی شما را تشخیص دهد که در این صورت نباید از این روغن استفاده نمایید .

 

سیاه دانه در طب اسلامی

پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و سلم ) می فرمایند : « فِي‌ الْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّام ‌َ » یعنی هیچ بیماری نیست که با سیاهدانه شفا یابد به جز مرگ .

 

امام رضا ( علیه السلام ) فرمودند : در سیاهدانه برکت است . خداوند در چهل چيز برکت قرار داده است و از حبوبات و جمادات سیاهدانه را نیز انتخاب کرده است .

 

کلام پایانی

طبیعتی که خداوند در اختیار ما قرار داده است مملو از معجزات الهی است که یکی از مهم ترین آن ها سیاهدانه می باشد . اگر می خواهید 70 نوع بیماری در بدن خود را درمان کنید و یا از بروز 70 نوع بیماری پیشگیری نمایید لازم است به طور منظم از سیاهدانه استفاده کنید و از خواص فوق العاده آن بهره مند شوید . به یاد داشته باشید شما می تواند از دانه های این گیاه و روغن آن استفاده نماید .

 

منبع ویکی سرا و هلث لاین

جدیدترین مطالب