روش طبخ و دستور پخت تخم مرغ نیمرو بدون روغن در 3 دقیقه

روش طبخ و دستور پخت تخم مرغ نیمرو بدون روغن در 3 دقیقه

نیمرو بدون روغن یکی از خوشمزه ترین غذاهای رژیمی است که می توانید طرز تهیه نیمرو بدون روغن را در این پست یاد بگیرید اگر دستور پخت تخم مرغ نیمرو بدون روغن را نمی دانید با سماتک همراه ما باشید.

 

دستور پخت نیمرو بدون روغن

نیمرو بدون روغن یکی از ساده‌ترین روش‌های طبخ تخم مرغ است که با نان به عنوان صبحانه و یا با دمپختک به عنوان نهار یا شام سرو می‌شود. تخم مرغ نیمرو به روش سنتی با روغن تهیه می‌شود، ولی روش دیگری که به تهیه تخم مرغ آب پز شباهت دارد، پخت نیمرو بدون روغن است. برای پخت تخم مرغ نیمرو بدون روغن به یک قابلمه کوچک گود و یک کاسه کوچک نیاز دارید. واضح است که زمان پخت نیمرو بدون روغن خیلی سریع تر از تخم مرغ آب پز آماده می‌شود. عدم وجود روغن تاثیری در کیفیت و ارزش غذایی بالای این تخم مرغ نیمرو ندارد و از طرفی غذایی رژیمی محسوب می‌شود که برای سرماخوردگی نیز مفید است.

روش طبخ و دستور پخت تخم مرغ نیمرو بدون روغن در 3 دقیقه

مواد لازم

تخم مرغ 1 عدد
سرکه سفید یا سرکه سیب 2 قاشق غذاخوری
نمک به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم

روش طبخ و دستور پخت تخم مرغ نیمرو بدون روغن در 3 دقیقه

طرز تهیه نیمرو بدون روغن

برای درست کردن و طرز تهیه نیمرو بدون روغن کافی است 3 دقیقه زمان داشته باشید. برای تهیه نیمرو بدون روغن یک قابلمه کوچک و گود را تا نیمه آب کرده و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. درون قابلمه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. پس از به جوش آمدن حرارت را کم کنید و چند قاشق سرکه سفید به آب در حال جوشیدن اضافه کنید.
مقداری نمک، فلفل و دو قاشق سرکه سفید یا سرکه سیب به آب در حال جوش اضافه کنید.
تخم مرغ نیمرو بدون روغن را در کاسه‌ای بشکنید، طوریکه سفیده و زرده آن مخلوط نشوند. تخم مرغ را درون کاسه کوچکی بریزید به صورتی که زرده و سفیده مخلوط نشوند ، استفاده از کاسه الزامی میباشد و باید تخم مرغ را از کاسه به درون آب بریزید.
با قاشق آب جوش را هم بزنید تا در آن گردابی ایجاد شود.
تخم مرغ را به آرامی در مرکز گرداب رها کنید.
پس از اضافه کردن سرکه و زمانیکه آب از حالت قل قل خارج شد با قاشق بصورت دایره ای آب را هم بزنید تا بصورت گرداب شود سپس تخم مرغ را به آرامی در مرکز این گرداب بریزید . 3 دقیقه صبر کنید تا سفیده خودش را بگیرد. سپس به آرامی تخم مرغ نیمرو بدون روغن از آب خارج کنید و سرو نمائید.
حدود 2 الی 3 دقیقه زمان می برد تا سفیده تخم مرغ خودش را بگیرد، سپس تخم مرغ نیمرو بدون روغن را به آرامی از آب جوش خارج کنید و در بشقاب قرار دهید.
روی تخم مرغ نیمرو بدون روغن کمی نمک و فلفل سیاه بپاشید و نوش جان کنید.

روش طبخ و دستور پخت تخم مرغ نیمرو بدون روغن در 3 دقیقه

نکات طبخ تخم مرغ نیمرو بدون روغن

برای درست کردن چند عدد تخم مرغ نیمرو بدون روغن، آن‌ها را یکی یکی طبخ کنید.
استفاده از کاسه برای درست کردن تخم مرغ نیمرو بدون روغن ضروری است، بنابراین تخم مرغ را مستقیما در آب جوش نشکنید، ابتدا آن را در کاسه شکسته و سپس در آب جوش رها کنید.

روش طبخ و دستور پخت تخم مرغ نیمرو بدون روغن در 3 دقیقه

خواص تخم مرغ نیمرو بدون روغن

تخم مرغ نیمرو بدون روغن یکی از انواع پروتئین حیوانی است که مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی و لبنیات از پروتئین باکیفیتی برخوردار است. تخم مرغ در تهیه بسیاری از غذا‌ها و شیرینی‌ها و دسر‌ها کاربرد دارد و جزء لاینفک صنعت آشپزی و شیرینی پزی است و تخم مرغ نیمرو بدون روغن یکی از خوشمزه ترین هاست.

استفاده از خواص تخم مرغ نیمرو بدون روغن به عنوان صبحانه باعث افزایش سوخت و ساز شده و انرژی قابل ملاحظه‌ای به بدن می‌بخشد. ویتامین D موجود در تخم مرغ نیمرو بدون روغن باعث افزایش ظرفیت جذب کلسیم در استخوان‌ها شده و بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان را به تعویق می‌اندازد. ویتامین A موجود در آن باعث کاهش مشکلات پیرچشمی مانند آب مروارید شده و بینایی را بهبود می‌بخشد. خوردن تخم مرغ نیمرو بدون روغن با فلفل سیاه آن را غنی از آهن کرده و مصرف آن باعث بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی به سلول‌ها می‌شود.

تخم مرغ نیمرو بدون روغن غنی از ماده مغذی، ویتامین‌های A، D، B12 است.بر اساس گزارش سایت سماتک، نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که به‌طور منظم تخم مرغ مصرف می‌کنند سیستم ایمنی بهتری دارند. با اضافه کردن فلفل سیاه به تخم مرغ نیمرو بدون روغن خیلی از بیماری‌ها را می‌توان درمان کرد یا از بین برد. در این مطلب به برخی خواص تخم مرغ نیمرو بدون روغن اشاره می‌کنیم:

روش طبخ و دستور پخت تخم مرغ نیمرو بدون روغن در 3 دقیقه

افزایش سوخت ساز بدن

شروع روز با مصرف تخم مرغ نیمرو بدون روغن و فلفل سیاه سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد و برای تمام‌روز انرژی ایجاد می‌کند.

 

افزایش گلبول قرمز خون

ترکیب این دو ماده، غنی از آهن است. آهن تا سطح مطلوبی اکسیژن‌رسانی را به سلول‌هابهبود می‌بخشد درنتیجه گردش خون و میزان گلبول‌های قرمز افزایش پیدا می‌کند.

 

عضله سازی

با تأمین پروتئین لازم بدن و عضله سازی، فرم عضلات بدن را بهبود می‌دهد.

 

تامین سلامت مغز

مصرف این دو ترکیب به‌عنوان صبحانه باعث تقویت، سلامت و فعال ماندن مغز می‌شود. ماده‌ای به نام کولین در این صبحانه، در تولید سلول‌های مغز ی نقش دارد.

 

کاهش مشکلات بینایی

مصرف منظم این دو ترکیب برای صبحانه تکرر مشکلات چشمی مربوط به سن مانند دژنراسیون شبکیه و آب‌مروارید را کاهش می‌دهد. تخم مرغ نیمرو بدون روغن غنی از کارتینوئید و و ویتامین لازم برای بهبود بینایی است.

 

استخوان سالم

از آنجا که تخم‌مرغ نیمرو بدون روغن غنی از ویتامین D است، ترکیب آن با فلفل سیاه ظرفیت جذب کلسیم در استخوان را بالا می‌برد. درنتیجه استخوان‌ها قوی‌تر و کمتر مستعد به بیماری‌هایی مانند پوکی می‌شود.

 

هرچند خوردن تخم مرغ نیمرو بدون روغن برای افرادی که بیماری‌های متابولیکی یا اختلالات خاصی مانند کلسترول بالا ندارند مفید است، ولی مصرف آن در برخی موارد، مشکل ساز بوده و عوارضی را به دنبال خواهد داشت:

افرادی که به پروتئین تخم مرغ حساسیت دارند، به عوارضی مانند واکنش‌های پوستی از جمله کهیر و اگزما، ورم ملتحمه مانند خارش، قرمزی یا آبریزش چشم مبتلا می‌شوند. در موارد شدیدتر ممکن است مشکلات گوارشی، افزایش وزن، سردرد و تهوع، استفراغ و سرگیجه را نیز تجربه کنند. همچنین استفاده از تخم مرغ خام، ممکن است باعث مسمومیت غذایی ناشی از باکتری سالمونلا شود که عوارضی مانند دل درد، تب و اسهال را در پی دارد.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب