نصب عرشه فولادی و هرآنچه باید بدانید

نصب عرشه فولادی و هرآنچه باید بدانید

نصب عرشه فولادی امروزه در پروژه‌های ساختمانی محبوبیت زیادی پیدا کرده است، ازاین‌رو وقتی در مورد آن صحبت می‌کنیم اولین مسئله‌ای که شاید برای برخی سؤال باشد این است که چگونه می‌توان آن را پیاده‌سازی کرد. ویژگی های عرشه فولادی، مشخصات عرشه فولادی، عرشه فولادی، فلاشینگ عرشه فولادی، نصب عرشه فولادی، عرشه های فولادی، طراحی عرشه فولادی، عرشه فولادی در ساختمان بتنی، عرشه فولادی چیست؟ و عرشه فولادي سقف از جمله مواردی است که در این مقاله درباره آن سعی شده توضیحاتی داده شود.

 

عرشه فولادی در واقع از ورق‌های گالوانیزه فولادی ساخته می‌شود که تحت نورد سرد طراحی شده‌اند. این ورق‌ها توسط بیم و اتصال فلزی به موقعیت وصل می‌شوند. همین‌طور این عرشه‌ها با روش‌های خم‌کاری به این شکل درآمده و با حفظ بتن یا پوشش عایق سقف مورداستفاده قرار خواهند گرفت.

 

به طور معمول وقتی صحبت نصب عرشه فولادی می‌شود آن را روی سقف و کف ساختمان پیاده‌سازی می‌کنند. طراحی این متریال سبب شده است که ویژگی وزن سبک و مقاومت بالایی آن موجب محبوبیتش شود. ضمن این که هزینه حمل‌ونقل آن بسیار کم‌تر شده و نصب آن نیز آسان می‌شود. ضمن این که عرشه‌های فولادی دوام فوق‌العاده‌ای دارند و معمولاً می‌توانند تا بیش از 50 سال ساختمان را پشتیبانی کنند.

 

اجزای تشکیل‌دهنده عرشه فولادی چیست؟

اگر قصد نصب عرشه فولادی را دارید باید بدانید که از چند بخش اصلی تشکیل شده است: ورق فولادی، گل میخ، میلگرد، بتن، فلاشینگ و همین‌طور تیرهایی که به‌صورت فرعی روی آن نصب می‌شود. در واقع ورق‌های فولادی نقش مهمی را در این متریال بازی می‌کنند. تمام عرشه‌های فولادی در نهایت به‌وسیله ورق‌ها ساخته می‌شوند، وظیفه اصلی این ورق‌ها حمل بارهایی است که به سقف وارد می‌شود و قبل از این که فرایند ریختن بتن انجام گردد نیز همچنان همین وظیفه را بر عهده دارند.

عرشه فولادی

ضمن این که شکل سطحی این ورق‌ها معمولاً یا به شکل ذوزنقه‌ای و یا آجدار خواهد بود. البته نسبت وزن و مقاومت ورق‌های فولادی باعث می‌شود که اهمیت زیادی در نصب عرشه فولادی داشته باشند.

 

گل میخ در نصب عرشه فولادی

گل‌میخ‌ها نیز در واقع نقش اتصالات اصلی را بازی می‌کنند، به این صورت که برای وصل کردن ورق‌های فولادی به بخش‌های مختلف ساختمان از آن‌ها استفاده می‌شود. یکی دیگر از مهم‌ترین وظایف گل‌میخ‌ها مربوط به جابه‌جا کردن نیروی برشی است. این نیرو در هنگام نصب عرشه فولادی خود را نشان می‌دهد و بین فولاد و بتن می‌باشد. در اصل گل‌میخ‌ها در مقایسه با برشگیرهای دیگر خیلی راحت و سریع و بهتر نصب می‌شوند.

 

برای جوش دادن گل‌میخ‌ها از دستگاه‌هایی مخصوص تحت عنوان جوش قوسی استفاده می‌گردد و البته پروسه ساخت به همین زمینه محدود نمی‌شود. نقش میلگرد نیز در ساخت و نصب عرشه فولادی مهم است. برای این که بدانید وظیفه اصلی میلگرد چیست؟ باید گفت که این متریال معمولاً برای افزایش سرعت نصب عرشه مورداستفاده قرار می‌گیرد. این میلگردها جهت جلوگیری از ترک خوردن بتن در سقف مورداستفاده قرار می‌گیرند.

 

منظور از فلاشینگ عرشه فولادی چیست؟

اگر می‌خواهید در مورد فلاشینگ عرشه فولادی بدانید، لازم است که آشنایی کلی با نحوه اجرای آن داشته باشید. فلاشینگ در واقع در عرشه‌های فولادی همان محیط اصلی خواهد بود که جهت پیشگیری از ریختن بتن دورکار مورداستفاده قرار می‌گیرد. این فلاشینگ ممکن است به شکل ورق‌های گالوانیزه و به شکل U خم شده طراحی شده باشد. ضمن این که اجرای عملیاتی که برای تثبیت ورق انجام می‌شود، معمولاً دورکار نصب خواهد شد. این فلاشینگ‌ها توسط شرکت‌های زیادی تولید می‌شوند و ضخامت آن‌ها 0.4 تا 1.2 میلیمتر است. همین‌طور فلاشینگ عرشه فولادی دارای 2 شیار کلیدی و مهم مقاومتی است که با نام نک نیز شناخته می‌شود.

 

نصب عرشه فولادی در ساختمان بتنی

یکی دیگر از روش‌های مهم و نوین ایجاد سقف ساختمان سقف عرشه فولادی می‌باشد. برای نصب عرشه فولادی دیگر خبری از عملیات وقت‌گیر مثل قالب‌بندی نیست و کل پروسه در مدت‌زمان کوتاهی انجام می‌شود. ضمن این که سقف این عرشه‌ها معمولاً در سازه‌های بتنی و فولادی مورداستفاده قرار می‌گیرد. عرشه فولادی در ساختمان بتنی و در ساختمان‌هایی که نو اسکلت متفاوت است نیز کاربرد خواهد داشت. همین‌طور عرشه‌های فولادی کی نوع سازه فولادی هستند. که به شکل موج‌دار طراحی می‌شوند و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است.

 

اجرای این سقف‌ها معمولاً بدین صورت است که نخست عرشه ایجاد می‌شود. برای این کار ورق‌های گالوانیزه به شکل موج‌دار و یا عرشه فولادی جای‌گذاری خواهند شد و به‌این‌ترتیب ورق‌ها با تیرهای افقی و فرعی قرار داده می‌شوند. از آن جایی که این ورق‌ها وزن سبکی دارند، جای‌گذاری آن‌ها نیز توسط نیروی انسانی و یا دستگاه‌های کم‌هزینه و کوچک قابل انجام است. ضمن این که در مرحله بعدی عرشه‌ها به تیرها متصل می‌شوند. برای این کار لازم است که کاملاً محکم‌کاری انجام گردد. این کار همان‌طور که گفتیم با استفاده از گل‌میخ‌ها انجام می‌شود. آرماتوربندی در نهایت مرحله سوم است. در این مرحله باید شبکه آرماتورها ایجاد شوند، این مرحله نیز با جوش دادن آرماتور به گل میخ و وصل کردن آن به مابقی بخش‌ها انجام می‌شود.

 

در نصب عرشه فولادی در ساختمان بتنی در نهایت شبکه‌ای مناسب آرماتورها ایجاد شده و با قرارگرفتن روی بتن سبب می‌شود که استحکام عرشه‌های فولادی چندبرابر گردد.

 

طراحی عرشه‌های فولادی

در مرحله بعدی نصب عرشه فولادی و طراحی آن، بتن‌ریزی انجام می‌گردد. در واقع بتن‌ریزی آخرین مرحله به‌حساب می‌آید و ضخامت و وزن بتن‌ها نیز باید بر اساس استاندارد تعیین گردد. همین‌طور بتن روی عرشه فولادی ریخته می‌شود و شبکه آرماتوربندی نیز درون آن قرار می‌گیرد. سپس فرایند اصلی نازک‌کاری انجام شده و روی سطح بیرونی بتن به این روش پوشش داده می‌شود، در نهایت اجرای سقف و عرشه فولادی به پایان می‌رسد و دیگر نیازی نیست به‌عنوان مرحله بعدی نصب عرشه فولادی کاری انجام دهید.

 

عرشه فولادی سقف یکی از پرکاربردترین و اصلی‌ترین روش‌های مورداستفاده در ساختمان‌سازی و عمران است. توجه داشته باشید که اگر برای شما سرعت در پروژه‌های ساختمانی اهمیت زیادی دارد، نصب عرشه فولادی یکی از اصلی‌ترین روش‌های آن است، همین‌طور وزن سبک باعث شده که کاربرد آن‌ها افزایش‌یافته و در نتیجه در طول سال‌ها اخیر بسیار مورداستفاده قرار گرفته است. البته این سقف در مقابل وزن سبک مقاومت فوق‌العاده‌ای دارد و به‌راحتی دچار آسیب نمی‌شود.

 

مهم‌ترین مزایای سقف عرشه فولادی

عرشه فولادی

به انتهای این مطلب از پیوان رسیدیم؛ استفاده و نصب عرشه فولادی مزایای زیادی دارد. اما در ادامه به چندین مورد از مهم‌ترین‌ها اشاره می‌کنیم. این سقف‌ها وزن سبکی دارند و در نتیجه حمل‌ونقل آن‌ها بسیار آسان است و جاگذاری مصالح نیز در مدت‌زمان کم‌تری انجام می‌شود. نیاز به نیروی انسانی کم‌تری دارد و معمولاً از دستگاه‌های سنگین برای طراحی و ساخت آن استفاده نمی‌شود. لازم به ذکر است که عایق بودن در مقابل صدا و حرارت و همین‌طور امکان اجرا در هر شرایط آب‌وهوایی از جمله مهم‌ترین و کلیدی‌ترین ویژگی‌هایی است که در این سقف‌ها دیده می‌شود. ضخامت سقف نیز در پی کاهش ضخامت بتن یکی دیگر از ویژگی‌های مهم در این سقف است و ایمنی فوق‌العاده بالایی در برابر فشار، آسیب و عوامل طبیعی دارد.

 

انواع سقف‌های عرشه فولادی

به‌طورکلی سه نوع اصلی سقف عرشه فولادی خواهیم داشت. در نهایت روی نصب عرشه فولادی تأثیرگذار خواهد بود. نخستین مورد سقف غیرمرکب می‌باشد که کم‌تر مورداستفاده قرار می‌گیرد و به این صورت است که سازه عرشه فولادی قرار گرفته و بتن سپس روی آن ریخته می‌شود. در واقع عرشه فولادی به‌عنوان قالب در این متریال عمل خواهد کرد و مقاومت آن نیز نسبت به سقف مرکب کم‌تر است.

 

مورد بعدی سقف مرکب بدون استفاده از میلگرد است که البته گاهی نیز از میلگرد استفاده نخواهد شد. در این روش از گل میخ با برش‌گیر و در قسمت‌هایی از آن ورق گالوانیزه نیز استفاده می‌شود. ورق‌هایی که به کار خواهند رفت دارای آج خواهند بود. سقف مرکب با استفاده از میلگردها نیز ساخته می‌شود و معمولاً به شکل مرکب است. یعنی به جز این که عرشه فولادی و بتن مورداستفاده قرار می‌گیرد، عامل دیگری نیز به کار خواهد رفت. آرماتور یا میلگرد از جمله مهم‌ترین آنهاست. همچنین عرشه فولادی در برخی از سقف شیروانی فلزی نیز استفاده می شود.

 

جمع بندی

فراموش نکنید که برای ساخت ورق‌های عرشه فولادی شما به اجزا و فلزات زیادی نیاز دارید. و لازم است که حتماً مقاومت کششی و سختی آن‌ها در شرایط خوبی باشد. در نتیجه اگر قصد تهیه تمام این موارد را خواهید داشت پیشنهاد می‌کنیم که حتماً خرید را از مرکزی انجام دهید که در صورت نیاز خدمات برش نیز به شما ارائه می‌دهد و می‌توانید از این ویژگی‌ها نیز استفاده کنید. علاوه‌برآن حمل‌ونقل فلزات و متریال نصب سقف عرشه فولادی نیز هزینه زیادی دارد.

جدیدترین مطالب