چگونه تندی غذا را بگیریم | برای رفع تندی غذا چکار باید کرد

چگونه تندی غذا را بگیریم | برای رفع تندی غذا چکار باید کرد

چگونه تندی غذا را بگیریم

برای رفع تندی غذا چکار باید کرد؟ روشهای بسیار زیادی برای رفع تندی غذا با استفاده از برخی مواد غذایی وجود دارد که راهی برای گرفتن تندی فلفل در غذا است. اگر غذای تان تند شده است و نمی دانید که چگونه تندی غذا را بگیریم با این بخش از سایت سماتک همراه ما باشید. تندی مزه نیست و یک احساس درد است که ناشی از کپسایسین موجود در فلفل ایجاد می شود. اما اگر تندی غذا زیاد شد چکار کنیم که این ماده کنترل شود و تندی غذا را بگیریم؟ برای کم کردن سوزش ناشی از کپسایسین فلفل دو راه وجود دارد، یا باید آن را جذب کرد یا باید رقیقش کرد. در مورد غذاها روش‌های زیادی برای کم کردن تندی غذا وجود دارد. اگر به دلیل فراموشی یا بر حسب تصادف غذایتان تند شد نگران نباشید. راه‌های زیادی برای رفع تندی غذا وجود دارد. البته این را هم بدانید که ادویه‌هایی مثل فلفل باعث آزادسازی هورمون‌های شادی مثل اندروفین و دوپامین می‌شود و درد و اضطراب را تا حد قابل قبولی کم می‌کند. چه در حال پختن و چه در حال خوردن غذا ، برای هر دو حالت راه حل های وجود دارد که تا حدودی می تواند باعث از بین بردن تندی غذا شود.

 

راهی برای گرفتن تندی فلفل

1. اگر بلافاصله بعد از اضافه کردن فلفل متوجه زیادی آن شدید، پیش از هم زدن غذا و حل شدن فلفل، می‌توانید با یک قاشق ذرات شناور فلفل را از روی غذا جمع کنید. اگر علت اصلی تندی غذا وجود تکه های فلفل داخل آن می باشد و به دلیل اینکه هر چه بیشتر به همراه غذا پخته شود طعم تند تری به غذا می دهد بهتر است قبل از پخت کامل غذا تکه های فلفل را غذا خارج کنید.

 

2. دومین و مطمئن‌ترین راه، رقیق کردن تندی غذا یا زیاد کردن حجم غذاست. اگر فرصت کافی برای طبخ غذا دارید، مواد اولیه بیشتری را بدون هیچ ادویه‌ اضافی به غذایتان اضافه کنید تا تندی آن کم شود. وقتی میزان مواد اولیه را زیاد کنید یعنی حجم فلفل غذا را کم کرده اید و این بهترین روش رفع تندی غذا است!

چگونه تندی غذا را بگیریم | برای رفع تندی غذا چکار باید کرد

برای رفع تندی غذا چکار باید کرد

اگر در هنگام پختن غذا، به طور ناخواسته فلفل و تندی غذا زیاد شد، برای رفع تندی غذا چکار باید کرد؟ آیا روش کم کردن و رفع تندی غذا را می دانید؟ هر ماده غذایی که مانند اسفنج عمل کند می تواند کپسایسین موجود در فلفل را جذب کرده و تاثیر آن را کم کند. غذاهای سرشار از روغن و چربی می توانند کپسایسین را حل کنند، طوری که دیگر نتواند به گیرنده های عصبی متصل شود.

 

آیا می‌دانستید که مزه‌ای تحت عنوان تندی وجود ندارد؟ حسی که سنسورهای عصبی زبان در اثر مخلوط شدن کپسایسین با آب دهان به مغز انتقال می‌دهد، احساس داغی است و سوزشی که در اثر تماس با فلفل احساس می‌کنیم به علت تحریک شدن حسگرهای عصبی بدن است که در برابر حرارت وارد شده به بدن از خود واکنشی شبیه به سوختن نشان می‌دهند. چند روش اصولی و مطمئن برای کاستن تندی غذا وجود دارد:

 

رفع تندی غذا با شیر و لبنیات

اضافه کردن لبنیاتی مانند شیر، خامه ترش یا ماست به غذا می تواند تندی غذا را بگیرد. اگر سس شما تند شد می توانید مقداری شیر به آن اضافه کنید تا تندی آن کم شود و خامه ترش یا ماست را همراه غذا استفاده کنید یا با غذا مخلوط کنید. کپسایسین به راحتی در لبنیات حل می شود و چربی موجود در لبنیات، کپسایسین را به مولکول کپسیوم تبدیل کرده و باعث دور شدن از گیرنده های درد روی زبان می شود. از آنجا که چربی موجود در لبنیات، کاهنده تندی غذاست بنابراین باید از لبنیات پرچرب برای این منظور استفاده شود.

 

مواد لبنی، کپسایسین موجود در فلفل را که باعث تندی غذا می‌شود، در خود حل می‌کنند. هرچه چربی لبنیات بیشتر باشد کپسایسین بیشتری را در خود حل خواهد کرد و در نتیجه تندی غذا کاهش خواهد یافت. مطمئنا حواستان هست که شیر انتخاب مناسبی برای رفع تندی قورمه سبزی نیست. از شیر در غذاهایی استفاده کنید که پایه‌ی لبنی دارند. اضافه کردن جایگزین های لبنیات به غذا می تواند تندی غذا را بگیرد. افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند و نمی توانند از لبنیات استفاده کنند، می توانند از شیر نارگیل، شیر سویا، شیر بادام، و شیر برنج استفاده کنند. همه این مواد دارای چربی های گیاهی موثر در کاهش تندی غذا هستند.

 

رفع تندی غذا با کره بادام زمینی

اضافه کردن کره بادام زمینی به غذا می تواند تندی غذا را بگیرد. چربی موجود در کره بادام زمینی اجازه نمی دهد کپسایسین به گیرنده های عصبی روی زبان متصل شود، و باعث کاهش تندی می شود.

 

رفع تندی غذا با سرکه

اضافه کردن مواد اسیدی به غذا می تواند تندی غذا را بگیرد. کپسایسین دارای خاصیت بازی است و اسید می تواند آن را خنثی کند، بنابرین اضافه کردن مقداری آبلیمو یا سرکه به غذای در حال پخت می تواند تندی غذا را به طرز قابل ملاحظه ای کاهش دهد. استفاده از سرکه سیب یا سرکه سفید روشی سنتی و راهی برای رفع تندی غذا است که مادرها و مادربزرگ‌ها توصیه می‌کردند. سرکه به علت خاصیت اسیدی‌‌اش باعث رقیق‌تر شدن ریزدانه‌های کپسایسین فلفل می‌شود و تندی غذا را کم می‌کند.

 

اگر برای رفع تندی خورشت قورمه سبزی از سرکه استفاده می‌کنید، بهتر است ترش کننده‌های دیگر مثل آبغوره یا رب انار را به خورشتان اضافه نکنید. همان‌طور که می‌دانید سرکه به تنهایی طعم‌دهنده‌ای قوی است و مقدار زیاد آن باعث تغییر طعم و مزه غذا می‌شود. پس در استفاده از آن جانب احتیاط را رعایت کنید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که خوردن برنج به‌عنوان ماده‌ای نشاسته‌ای با خورش تأثیر به سزایی در رفع تندی قورمه سبزی دارد.

 

رفع تندی غذا با آبلیمو

بعضی ها معتقدند اضافه کردن آبلیمو به طور معجزه آسایی از تندی غذا کم می کند. بخصوص اگر غذایی درست می کنید که نیاز به ترشی خاصی دارد می توانید از یک یا دو قاشق آبلیمو اضافه کنید ، اجازه دهید چند غذا چند قل بزند تا آبلیمو به طور یکنواخت در همه مواد نفوذ کند و اثر تندی را از بین ببرد. یا آن را از روی شعله بردارید مقداری لیمو تازه در آن بفشارید و اجازه دهید مدتی بگذرد.

 

رفع تندی غذا با لیموترش

اگر فلفل بیش از اندازه به غذایتان زده اید و خیلی تند شده است چند دقیقه قبل از آنکه غذا را از روی حرارت بردارید آب یک عدد لیموترش تازه را در آن بریزید و خوب هم بزنید تندی غذا از بین خواهد رفت.

 

رفع تندی غذا با گوجه فرنگی

اضافه کردن گوجه فرنگی یا آب آن به غذا، باعث کاهش تندی غذا می شود. از انجا که گوجه فرنگی دارای خاصیت اسیدی است، می تواند از تندی غذا بکاهد.

چگونه تندی غذا را بگیریم | برای رفع تندی غذا چکار باید کرد

رفع تندی غذا با سیب زمینی

سیب‌زمینی از آن دسته موادی است که معمولاً همیشه و‌ در هر خانه‌ای پیدا می‌شود و دوست و همکار آشپزهای بی‌حواس برای رفع تندی غذا است. سیب زمینی به دلیل بافت نفوذپذیرش ادویه را در خود جذب می‌کند. اگر پس از مزه کردن، متوجه تندی غذا یا شوری آن شدید، یک یا دو سیب‌زمینی خام را پوست بگیرید و در غذا بیندازید. رفع تندی غذا با سیب زمینی راه مناسبی است؛ از آن جهت که هم سیب زمینی همیشه در دسترس است و هم مزه‌ غذا را عوض نمی‌کند.

 

رفع تندی غذا با سیب زمینی یا اضافه کردن مواد نشاسته ای به غذا می تواند تندی غذا را بگیرد. برنج ساده، نان، سیب زمینی و چیپس بهترین مواد نشاسته ای هستند که می توانند تندی را به خود جذب و فلفل را در همه جای غذا پخش کنند و باعث احساس کمتر تندی غذا شوند. چنین مواد غذایی که دارای نشاسته هستند مانند اسفنج عمل می کنند و کپسایسین اضافی را در خود می کشند. این مواد از سوختن جلوگیری نمی کنند اما از بدتر شدنش به مرور زمان جلوگیری می کنند. بسیاری از غذاهای تند این گونه سرو می شوند. غذاهای هندی همراه نان، غذاهای مکزیکی همراه تورتیلا و غذاهای تایلندی همراه با برنج سرو می شوند. فقط باید دقت کنید پیش از آنکه سیب‌زمینی در غذا له شود آن را از قابلمه دربیاورید.

 

رفع تندی غذا با نوشابه

به غذاهایی مانند خورشت مرغ و قیمه می توانید یک قاشق نوشابه اضافه کنید، اما تاثیر نوشابه برای کم کردن شوری غذا خیلی بیشتر از کاهش تندی است.

 

رفع تندی غذا با شکر

اگر با شیرین شدن غذا مشکلی ندارید، شکر هم راه‌حل مناسبی برای برطرف کردن تندی غذا است. اضافه کردن آب و قند به غذا، می تواند در کاهش تندی غذا موثر باشد. آب و قند باعث رقیق شدن کپسایسین و کاهش تاثیر آن می شوند. شیره، شکر، عسل و یکسری شیرین کننده ها در کاهش تندی غذا بسیار موثر است؛ در طبخ اکثر غذاهای آسیایی این روش بسیار پرکاربرد است. همچنین اگر شیرین بودن غذا را دوست ندارید، کم کم به آن شیرین کننده اضافه کنید تا طعم لذیذ غذا از بین نرود.

 

رفع تندی آبگوشت

اگر تندی آبگوشت غیر‌قابل تحمل نیست، می‌توانید در کنار آن از لبنیاتی مثل ماست و دوغ و مواد نشاسته‌ای مثل برنج و نان استفاده کنید.

 

رقیق کردن آبگوشت نیز یکی از روش‌های ساده و آسان برای کاهش و رفع تندی آبگوشت است. می‌توانید مقداری آبجوش به آن اضافه کنید و یا در قابلمه‌ی جداگانه مقدار کمی آبگوشت بدون فلفل و مواد تند بار بگذارید و در اواخر طبخ، آن را به آبگوشت قبلی اضافه کنید.

 

اضافه کردن حبوبات و گوشت آبگوشت نیز می‌تواند تا حدودی تندی آن را کاهش بدهد. می‌توانید مقداری آبلیمو یا سرکه به آبگوشت در حال پخت اضافه کنید تا تندی آن را بگیرد. یک عدد لیمو ترش تازه در آبگوشتی که بر روی حرارت است، بیندازید و خوب هم بزنید تا تندی آن از بین برود.

 

می‌توانید مقداری آب گوجه فرنگی یا خود آن را به آبگوشت اضافه کنید. سیب زمینی و مواد نشاسته‌ای، تندی را از بین می‌برند. بنابراین شما
می‌توانید علاوه بر سیب زمینی خود آبگوشت، چند تکه‌ی دیگر سیب زمینی پوست گرفته داخل آبگوشت بیندازید. پس از چند دقیقه، آن‌ها را خارج کنید.

 

سیب زمینی همانند اسفنج عمل می‌کند و تندی غذا را به خود جذب می‌کند.

 

چگونه تندی غذا را از بین ببریم

هندی‌ها و ساکنین کشورهای شرق آسیا بر این باورند که فلفل و تندی غذا باعث افزایش طول عمر می‌شود و مصرف منظم آن باعث کاهش عوامل خطر مرگ مانند سرطان، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های قلبی می‌شود. می توانید غذای تند شده تان را با انواع سالاد هایی که دارای طبیعت سردی هستند سرو کنید به عنوان مثال: سرو ماست خیار، ماست و سیر، ماست موسیر و انواع سالاد فصل از بهتر ین راه ها جهت از بین بردن تندی غذا می باشد. همچنین استفاده از مواد نشاسته ای مثل پوره سیب زمینی و برنج نیز بسیار کمک کننده است. اگر تا اینجا همراه این متن از سایت سماتک پیش آمده‌ای پس حتماً دنبال راهی برای رفع تندی غذا بوده‌اید، اما باید بدانید که غذاهای تند فواید بسیاری دارند و باب میل مردمان بسیاری در سراسر جهان هستند.

جدیدترین مطالب