علت درد استخوان واژن در بارداری چیست | درمان درد واژن در بارداری

علت درد استخوان واژن در بارداری چیست | درمان درد واژن در بارداری

درد واژن در بارداری زنان باردار دیده شده است و علت درد واژن در بارداری در ادامه توضیح داده می شود علت درد استخوان واژن در بارداری چیست؟ در این پست راه درمان درد واژن در بارداری بیان خواهد شد.

 

علت درد واژن در بارداری

درد واژن در بارداری نشانه آزاد شدن هورمون‌های بارداری و رشد رحم جهت ایجاد فضا برای جنین است. معمولا علت درد واژن در بارداری طبیعی است، اما در صورت بروز درد شدید واژن در بارداری، بهتر است آن را با پزشک در میان بگذارید. درد واژن در بارداری یکی از نشانه‌هایی است که زنان باردار تجربه می‌کنند. به طور معمول جایی برای نگرانی نیست و نشانه این است که بدن هورمون‌های بارداری را آزاد می‌کند و رحم در حال رشد است. انجام مراقبت‌های منظم در دوران بارداری به تشخیص مشکلات قبل از تبدیل شدن به شرایط اضطراری کمک می‌کند. در هنگام مراجعه به پزشک، تمامی حالات و علت درد واژن در بارداری خود را با او در میان بگذارید تا احساس اطمینان و آرامش داشته باشید.

 

در دوران بارداری، بسیاری از زنان احساس فشار یا درد در اطراف مهبل (واژن) دارند. درد واژن در بارداری طبیعی است و می‌تواند در سه ماهه اول، دوم یا سوم اتفاق بیفتد. رحم زن باردار در دوران بارداری رشد می‌کند، به گونه‌ای که از اندازه یک پرتقال به اندازه هندوانه یا بزرگتر می‌رسد. بدن او نه تنها نیاز به فضا و مواد مغذی برای یک موجود جدید را فراهم می‌کند بلکه باید یک عضو کاملا جدید به نام جفت را نیز تولید کند. با تغییرات زیادی که در این دوران بارداری اتفاق می‌افتد، تعجب آور نیست که بسیاری از زنان تغییرات ناگهانی و غیرعادی را در بدن خود احساس کنند. درد واژن، لگن یا پایین شکم در تمام دوره بارداری طبیعی است.

علت درد استخوان واژن در بارداری چیست | درمان درد واژن در بارداری

علت درد استخوان واژن در بارداری

درد استخوان واژن در بارداری زنان بسیار دیده شده است زنان در دوران بارداری تحت تاثیر درد استخوان واژن قرار می‌گیرند. بعضی ممکن است احساس درد شدید استخوان واژن در بارداری، در حالی که دیگران در داخل لگن درد نامحسوسی داشته باشند یا احساس کنند که مرکز ثقل بدنشان پایین‌تر آمده است. در اواخر بارداری، درد شدید استخوان واژن به دلیل تاثیر وزن جنین در کف لگن است، اما بسیاری از عوامل دیگر نیز می‌توانند باعث ایجاد درد شدید واژن و لگن در دوران بارداری شوند. در ادامه، پیرامون علت درد استخوان واژن در بارداری به تفکیک بحث می‌کنیم. لزوما درد واژن در بارداری به معنی به دنیا آمدن نوزاد نمی باشد. بعضی از زنان این درد واژن را در طول بارداری و زمانی که پا یا آرنج نوزاد با مجموعه عصب های دهانه رحم برخورد می کند احساس می کنند و مسلما با حرکت نوزاد به مجرای زایمانی، سر نوزاد فشار بیشتری را به این ناحیه وارد کرده و باعث درد شدید استخوان واژن در بارداری می شود. درد واژن در بارداری فقط به این معناست که عصب های دهانه رحم شروع به منقبض شدن می کنند.

علت درد استخوان واژن در بارداری چیست | درمان درد واژن در بارداری

انواع درد واژن در دوران بارداری

انواع درد واژن به سه نوع تقسیم می شود:

 

سوزن سوزن شدن واژن در دوران بارداری

این یک رخداد رایج در زنان باردار است. این درد واژن در بارداری به علت کشش عضلات رحم از هفته پنجم تا هشتم بارداری ایجاد می شود. یکی دیگر از علل نفخ شکم است که در روده مادر دیده می شود. اگر درد در هفته سی و هفتم شروع شود، معمولا به دلیل زایمان است.

 

درد شدید واژن در بارداری

این درد شدید واژن در بارداری یک مشکل گسترده در میان زنان است. این درد معمولا به علت فرآیندهای التهابی در لوله های فالوپ یا دهانه رحم ایجاد می شود. اگر درد پس از درمان درد واژن در بارداری به سرعت کاهش یابد، هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد – با این حال، اگر افزایش بیابد، قطعا باید به دکتر مراجعه کنید.

 

درد برشی واژن در بارداری

این درد واژن در دوران بارداری یک اتفاق معمولی است و احتمالا نتیجه رشد رحم است. با این حال، این درد واژن در بارداری می تواند در مراحل اولیه بارداری نشانه بیماری های مثانه باشد. اگر درد در مراحل انتهایی بارداری رخ دهد، باید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید – این درد می تواند به دلیل انسداد جفتی باشد. اگر احساس می کنید که درد در حال افزایش است یا دردناک است با دکتر خود مشورت کنید.

علت درد استخوان واژن در بارداری چیست | درمان درد واژن در بارداری

علت درد واژن در اوایل بارداری

درد واژن در اوایل بارداری بسیار شایع است برای بیشتر زنان، علت درد واژن در اوایل بارداری به دلیل افزایش وزن رخ نمی‌دهد. دراین دوره هورمون ریلکسین (relaxin) موجب بروز درد واژن در اوایل بارداری می‌شود. این هورمون کمک می‌کند تا ماهیچه‌ها شل شوند، و نوزاد در زمان تولد به راحتی از ناحیه لگن عبور کند. با این حال، سطح ریلکسین در اوایل بارداری بالاترین میزان خود را دارد. سطح بالای این هورمون به تخمک بارور شده کمک می‌کند تا در رحم قرار گیرد. در برخی از زنان، افزایش سطح هورمون ریلکسین موجب درد داخل واژن در اوایل بارداری می‌شود. با توجه به پژوهش‌های انجام شده بر روی حیوانات، هورمون ریلکسین موجب می‌شود، رباط‌هایی که از لگن محافظت می‌کنند، ضعیف شوند. بدین ترتیب فشار و درد واژن در اوایل بارداری احساس می‌شود.

علت درد استخوان واژن در بارداری چیست | درمان درد واژن در بارداری

علت درد واژن در سه ماهه دوم بارداری

درد واژن در سه ماهه دوم بارداری نشانه چیست؟ تضعیف کف لگن و افزایش وزن و فشار بر لگن، باعث ایجاد فشار و درد واژن در سه ماهه دوم بارداری می‌شود. در دوران بارداری درد واژن ممکن است به علت های مختلفی رخ دهد، اما این درد واژن در سه ماهه دوم بارداری شدیدتر می شود. حتی ممکن است درد شدیدی را در ساعت های نزدیک به زایمان تجربه کنید. ممکن است متوجه شوید بعضی از وضعیت های خاص نشستن یا دراز کشیدن باعث شدیدتر شدن درد واژن در بارداری می شود. کف لگن شبیه رشته‌ای از عضلات است. این ناحیه از اندام‌های داخل لگن، مانند رحم، واژن، مجرای ادرار و مثانه محافظت می‌کند. بارداری موجب تضعیف کف لگن می‌شود. زنانی که سابقه زایمان دارند، ممکن است لگن آن‌ها طی زایمان آسیب دیده باشد و موجب آسیب پذیری بیشتر لگن در بارداری بعدی شود.

علت درد استخوان واژن در بارداری چیست | درمان درد واژن در بارداری

علت درد واژن در سه ماهه سوم بارداری

علت درد واژن در سه ماهه سوم بارداری چیست؟ افزایش وزن در سه ماهه سوم بارداری بیشتر است. همانطور که بارداری پیشرفت می‌کند، رحم فشار بیشتری به نیم تنه پایینی بدن وارد می‌آورد. با تضعیف کف لگن، این فشار باعث احساس پر بودن رحم، درد واژن در سه ماهه سوم بارداری یا درد و فشار عمومی در مفصل ران و لگن شود. درد استخوان واژن در سه ماهه سوم بارداری، ممکن است نشانه زایمان زودرس باشد. اگر انقباضات شکمی با احساس فشار و درد واژن همراه شود، نشانه فرا رسیدن لحظه زایمان است. زنان در دوران بارداری بایستی به طور منظم به پزشک یا ماما مراجعه کنند. در این ملاقات‌ها باید تمام نشانه‌ها و درد واژن در دوران بارداری هر چند بی اهمیت، با پزشک در میان گذاشته شود.

 

در سه ماهه سوم بارداری، زنان بایستی هر چند هفته یکبار نزد پزشک بروند. در صورت وجود فشار یا درد شدید واژن یا علائم دیگری مانند تب، ادرار دردناک، خونریزی یا تغییر در حرکات جنین بایستی بلافاصله به مراقبت‌های پزشکی (اورژانس) مراجعه کنند. اگر درد در واژن تیز باشد و در سه ماهه سوم بارداری رخ دهد، این درد مهبل مربوط به نازک شدن دهانه رحم است که چند هفته قبل از زایمان رخ میدهد. درد کم واژن در بارداری نگران کننده ای نیست اما با پزشک خود مشورت کنید. اگر درد واژن در بارداری به زیر شکم رسید بدون هیچ گونه خونریزی به پزشک سریعا اطلاع دهید. اگر درد واژن کم نشد و یا با گذشت زمان بیشتر شد و شدیدتر و همراه با خونریزی بود و درد در ناحیه شکم، شانه ها و گردن بود این علائم بارداری خارج رحمی است. معمولا تشخیص علائم بارداری خارج رحمی با بارداری معمول سخت است.

علت درد استخوان واژن در بارداری چیست | درمان درد واژن در بارداری

بزرگ شدن رحم

درد واژن در بارداری در نتیجه بزرگ شدن شکم که بدنبال بزرگ شدن جنین رخ میدهد. فشار اضافی بر واژن و ماهیچه های اطراف وارد میشود و باعث ایجاد درد میشود.

 

تغییرات هورمونی

تغییر در ساختار هورمون ها در بارداری باعث خشکی واژن و درد واژن در بارداری می شود. مخصوصا در هنگام رابطه جنسی این خشکی باعث ایجاد درد میشود.

 

کشده شدن لیگامان ها

در طول پروسه بارداری، لیگامان های حمایت کننده لگن و واژن بیش از حد کشیده میشود که باعث احساس کردن درد تند و تیز در واژن در دوران حاملگی میشود.

 

عفونت ویروسی واژن

اگر شما در واژن و دستگاه تناسلی درد را حس کردید ممکن است بدلیل عفونت ویروسی باشد. با پزشک خود مشورت کنید. هر نوع عفونت در بارداری نیاز فوری به درمان دارد. رایج ترین عفونت واژن، عفونت مخمری است که به عنوان کاندیدا معرفی میشود. در طول بارداری، شما مستعد عفونت های مختلفی هستید و تجویز آنتی بیوتیک و کورتیزون معمولا در بارداری انجام نمیشود و این خود پروسه درمان شما را طولانی تر میکند.

 

درمان درد واژن در بارداری

برای درمان درد واژن در بارداری راهکارهای بسیاری وجود دارد که پزشک متخصص انجام می دهد معمولا درمان خاص و جدی برای درد واژن در بارداری توصیه نمیشود. یک حمام آب گرم بگیرید عضلات خود را شل کنید. اگر درد ناشی از یک عفونت باشد دارو تجویز میشود. توجه داشته باشید در بارداری درست بنشینید هرگز تا کمر خم نشوید و عضلات خود را کش ندهید و درست بخوابید. همچنین روش های کاهش فشار و درد واژن در بارداری زیاد است و از آنجایی که درد مهبل در دوران بارداری اغلب به علت ضعف عضلات و فشار بر لگن است، حرکات کششی ملایم برای درمان درد واژن در بارداری كمک كننده است. کشش پشت و ناحیه کمر به درمان درد شدید واژن در بارداری کمک می‌کند. یوگا بارداری و انجام حرکات کششی ملایم موجب درمان درد واژن در بارداری می‌شود. اگر درد شدید باشد، استفاده از یک حوله گرم به تسکین آن ناحیه کمک کند. در نظر داشته باشید که حوله را زیاد داغ نکنید و بعد از حداکثر 10 دقیقه آن را بردارید. درد واژن در هر زمانی در بارداری رخ می دهد. بنابراین مهم است که بدانیم چگونه درد واژن را در طول بارداری کاهش داده و درمان کنیم. داروهای درمان درد واژن در دوران بارداری می تواند موقتا عمل کنند، بنابراین بهتر است همیشه با دکتر مشورت کنید.

علت درد استخوان واژن در بارداری چیست | درمان درد واژن در بارداری

درمان درد استخوان واژن در بارداری

برای درمان درد استخوان واژن در بارداری تمرینات کگل مناسب است عضلات کف لگن را مانند حالتی که می‌خواهید از ادرار جلوگیری کنید، به مدت ده ثانیه منقبض کنید، سپس رها کنید. حداقل دوبار در روز، و هر بار ده مرتبه، این حرکت را تکرار کنید. این حرکت علاوه بر تقویت عضلات، به سهولت زایمان نیز کمک می‌کند. همچنین انجام ورزش‌های سبک، مانند پیاده‌روی، می‌تواند به تقویت عضلات و بهبود وضعیت جسمانی و درمان درد شدید استخوان واژن در بارداری کمک کند. این فعالیت‌ها درد و فشار واژن را از بین برده و عضلات لگن را قوی نگه می‌دارد. همچنین پس از تمرین و ورزش در هوای گرم، بدن خود را هیدراته نگاه دارید. نوشیدن آب موجب جلوگیری از یبوست نیز می‌شود.

 

• دراز کشیدن به روی پهلوی چپ می تواند گردش خون را بهبود بخشد و فشار و درد واژن در بارداری را درمان کند.
• برای درمان درد مهبل در حاملگی به طور مشابه، طوری بنشینید که پاهای شما بالا قرار بگیرید و فشار خون واژن در طول بارداری کاهش یابد، و در نتیجه، درد واژن کاهش یابد.
• در برخی از خانم ها، درد دهانه رحم در دوران بارداری به راحتی با دراز کشیدن و قرار دادن باسن در ارتفاع بالاتر درمان می شود.
• حمام های گرم به کاهش درد واژن در حاملگی کمک می کنند.
• ورزش های ساده مانند شنا و یوگا می تواند گردش خون را در بدن بهبود بخشد و همچنین ماهیچه ها را تقویت کند. آنها در کاهش درد واژینال در بارداری به میزان زیادی موثر هستند.
• ماساژ لگنی، بعد از مشاوره پزشکی و با کمک یک متخصص آموزش دیده، می تواند به درمان درد واژن در دوره بارداری زنان کمک کند.

• درد واژن در دوران بارداری می تواند باعث ناراحتی شود، اگر چه یک مشکل رایج در میان زنان است. برخی از تغییرات شیوه زندگی می توانند به درمان درد استخوان واژن در دوران بارداری کمک کنند اما اگر احساس می کنید که درد در حال افزایش است، با پزشک مشورت کنید.

علت درد استخوان واژن در بارداری چیست | درمان درد واژن در بارداری

عوارض درد شدید واژن در دوران بارداری

در بیشتر موارد، فشار و درد واژن فقط یک عارضه جانبی ناخوشایند بارداری است که ناشی از ضعف عضلات لگن و افزایش وزن است. با این حال، گاهی اوقات علت دیگری موجب درد واژن در بارداری می شود که نیاز به درمان دارد تا به مادر و جنین آسیب نرسد. برای مثال، ممکن است عفونت درمان نشده ای باعث درد واژن شود و تمام بدن را درگیر کند و در نهایت جنین را در معرض خطر قرار دهد، یا باعث زایمان زودرس شود. هرگونه آسیبی که یک زن در دوران بارداری تجربه می‌کند، زایمان را سخت‌تر خواهد کرد. عوارض ناشی از بارداری، دوره پس از زایمان را دشوارتر، سرعت بهبودی را کمتر و سلامت روان را تهدید می‌کند.

جدیدترین مطالب