قرص استیل سالیسیلیک اسید برای چیست | نحوه مصرف قرص استیل سالیسیلیک اسید

قرص استیل سالیسیلیک اسید برای چیست | نحوه مصرف قرص استیل سالیسیلیک اسید

قرص استیل سالیسیلیک اسید برای درمان درد توسط پزشک تجویز می شود و با نام قرص آسپرین به فروش می رسد نحوه مصرف قرص استیل سالیسیلیک اسید و بهترین زمان مصرف قرص استیل سالیسیلیک اسید در این نوشتار بیان خواهد شد.

 

قرص استیل سالیسیلیک اسید برای چیست

قرص استیل سالیسیلیک اسید که با نام دیگر “آسپرین” هم شناخته می‌شود از داروهای پرطرفدار در دنیاست. این دارو نوعی ضد درد و غیرمخدر است که در مواردی مثل کاهش التهاب، درد، تب و… کاربرد دارد. قرص استیل سالیسیلیک اسید با نام تجاری آسپرین دارویی همه کاره است که از برگ و پوست درختان بید و غان بدست می‌آید و مصرف قرص استیل سالیسیلیک اسید آن فواید زیادی دارد. این دارو سال‌هاست که به عنوان مسکن و ضد درد تولید و از آن استفاده می‌شود. موارد مصرف قرص استیل سالیسیلیک اسید به دلیل فوایدی که دارد متعدد می‌باشد که همین فواید آن را به یک داروی محبوب تبدیل کرده است. قرص استیل سالیسیلیک اسید از لخته شدن خون پیشگیری کرده و زخم‌های گوارشی را بهبود می‌بخشد. بر همین اساس پزشکان به افرادی که سابقه سکته قلبی یا مغزی داشته‌اند توصیه می‌کنند که از این دارو برای رقیق‌شدن خون و پیشگیری از بروز سکته مجدد، استفاده کنند.

 

اگرچه مصرف قرص استیل‌ سالیسیلیک اسید در مواقع خاصی می‌تواند مفید واقع شود اما محققان به ضررهای مصرف مدام آن (مانند خطر خونریزی‌های داخلی) پی برده‌اند و از این رو به بیمارانی که تاکنون سکته نکرده‌اند یا دچار حمله قلبی نشده‌اند، استفاده روزانه از آسپیرین را توصیه نمی‌کنند. قرص استیل سالیسیلیک اسید عمدتا به عنوان مسکن مورد استفاده قرار می گیرد، اما تاثیرات بسیار دیگر آن باعث شده تا یکی از پرمصرف ترین داروها در سراسر جهان باشد؛ به طوری که سالانه ۸۰ میلیارد عدد از این دارو در دنیا به فروش می رسد. مصرف قرص استیل سالیسیلیک اسید برای مردان دیابتی بالای ۵۰ سال و زنان بالای ۶۰ سال و همچنین افراد دیابتی مبتلا به کلسترول یا فشار خون بالا، تحت نظر پزشک، توصیه می‌شود.

قرص استیل سالیسیلیک اسید برای چیست | نحوه مصرف قرص استیل سالیسیلیک اسید

قرص آسپیرین آ.س.آ برای تسکین دردهای ملایم تا متوسط، سردرد ، میگرن ، درد دندان و درد استخوان ها و عضلات و کاهش تب و التهاب به کار می رود. همچنین مصرف قرص استیل سالیسیلیک اسید با داشتن خاصیت ضد انعقاد خون می تواند به عنوان رقیق کننده خون به کار رفته و برای پیشگیری از لخته شدن خون و جلوگیری از وقوع سکته قلبی یا مغزی در کسانی که سابقه آن را داشته اند مفید واقع شود. به احتمال زیاد نام آسپرین برای شما آشناست و ممکن است در زمان کودکی و یا بعد از آن از این دارو استفاده کرده باشید. قرص استیل سالیسیلیک اسید (آسپرین) علاوه بر اینکه می‌تواند التهاب را از بین ببرد در میان بیمارانی که سابقه سکته قلبی یا سکته مغزی داشته‌اند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

قرص استیل سالیسیلیک اسید با ترکیباتی که دارد، باعث شل‌ شدن خون در رگ‌ها شده و از انسداد عروق بر اثر لخته شدن خون که یکی از عوامل اصلی بروز سکته است، پیشگیری می‌کند. همین امر باعث شده است که خیلی از افراد به مصرف روزانه آن رو بیاورند اما باید توجه داشت که مصرف خودسرانه قرص استیل سالیسیلیک اسید آ.س.آ ممکن است مشکلات جدی دیگری ایجاد کند. بنابراین بهتر است تشخیص این مسئله که بدن شما به این دارو نیازمند است یا خیر، بر عهده پزشک بگذارید.

قرص استیل سالیسیلیک اسید برای چیست | نحوه مصرف قرص استیل سالیسیلیک اسید

عوارض مصرف قرص استیل سالیسیلیک اسید

تحريک ملايم دستگاه گوارش، واكنش‌های پوستی، نارسایی كلیوی، كبدی و عوارض عصبی نظیر اغتشاش، سرگیجه، وزوز گوش، تشنج و افسردگی، مدفوع سیاه و خونی، سرفه خونی، تهوع و استفراغ، مشکلات شنوایی از مهمترین عوارض مصرف قرص استیل سالیسیلیک اسید است اگرچه اکثر استفاده ها از قرص استیل سالیسیلیک اسید مثبت و مفید هستند، اما سالانه چند هزار نفر در اثر مصرف بیش از حد آسپیرین مسموم شده یا جان خود را از دست می دهند. با اینکه آسپیرین بدون نسخه نیز قابل تهیه است، اما این موضوع دلیلی بر مصرف خودسرانه آن نیست؛ مثلا مصرف قرص استیل سالیسیلیک اسید در سه ماهه آخر بارداری و دوران شیردهی ممنوع است؛ یا در صورتی که به مشکلات گوارشی یا ناراحتی معده مبتلا هستید بهتر است از این دارو و مسکن های دیگر هم خانواده آن که در بالا نام بردیم استفاده نکنید. قرص استیل سالیسیلیک اسید (آ.س.آ) خطر خونریزی و زخم شدن معده را چند برابر افزایش می دهند. فراموش نکنید که برای پیشگیری از ناراحتی معده بهتر است دارو را همراه با غذا ، یا با یک لیوان پُر آب یا شیر میل کنید.

قرص استیل سالیسیلیک اسید برای چیست | نحوه مصرف قرص استیل سالیسیلیک اسید

عوارض جانبی قرص استیل سالیسیلیک اسید به ویژه در دوزهای بالا شامل آسیب دیدگی، درد، خونریزی و زخم شدن معده، استفراغ و وزوز گوش است. همچنین استیل سالیسیلیک اسید به دلیل داشتن خاصیت رقیق کنندگی و جلوگیری از انعقاد سریع خون می تواند باعث خونریزی بیش از حد در دوران عادت ماهیانه خانم ها شود.

 

تداخل دارویی

داروهای ضد انعقادخوراکی، ایبوپروفن (پروفن) ،فوروزماید، آمینوگلیکوزیدها، سیس پلاتین، کاپرومایسین، اریترومایسین، ونکومایسین، آنتی بیوتیک‌ها، کورتیکواستروئیدها و NSAIDs

قرص استیل سالیسیلیک اسید برای چیست | نحوه مصرف قرص استیل سالیسیلیک اسید

نحوه مصرف قرص استیل سالیسیلیک اسید

نحوه مصرف قرص استیل سالیسیلیک اسید بسیار مهم است و شما باید در هنگام مصرف قرص آ.س.آ بسیار دقت کنید. در صورت داشتن سابقه سکته قلبی یا مغزی، این دارو باید به مقدار مورد نیاز طبق نظر پزشک، مصرف گردد. قرص استیل سالیسیلیک اسید را با یک لیوان آب میل کنید و دستورالعمل‌های روی برچسب دارو یا نسخه را دنبال کنید. می‌توانید آسپرین را با غذا یا با معده‌ی خالی بخورید. اگر معده‌تان را اذیت کرد حتما آن را با غذا مصرف کنید. هرگز این دارو را بیشتر از مقدار تجویز شده نخورید.

 

در مورد مصرف قرص استیل سالیسیلیک اسید برای کودکان هم باید با پزشک مشورت کنید. با اینکه آسپرین برای بچه‌ها از ۱۲ سالگی تجویز می‌شود، اما باید در مورد مصرف آن حتما با پزشک مشورت کرد. بچه‌ها و نوجوانان نباید از قرص استیل سالیسیلیک اسید برای درمان آبله‌مرغان یا آنفولانزا استفاده کنند، مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد. بیماران بالای ۶۵ سال واکنش بیشتری نشان می‌دهند و به دوز پایین‌تری نیاز دارند.

قرص استیل سالیسیلیک اسید برای چیست | نحوه مصرف قرص استیل سالیسیلیک اسید

موراد منع مصرف قرص استیل سالیسیلیک اسید

اگر این مشکلات را دارید قبل از مصرف قرص استیل سالیسیلیک اسید با پزشک‌تان مشورت کنید:

کم‌ خونی؛
آسم؛
اختلالات انعقاد خون؛
کودک با بیماری آبله‌مرغان، آنفولانزا یا عفونت‌های ویروسی دیگر؛
دیابت؛
نقرس؛
مصرف زیاد الکل؛
بیماری کلیوی؛
بیماری کبد؛
کمبود ویتامین K؛
لوپوس؛
استفاده از تنباکو؛
زخم معده یا دیگر بیماری‌های معده؛
عکس‌العمل غیرمتعارف یا آلرژیک به آسپرین، رنگ تارترازین (زعفران مصنوعی) یا دیگر داروها، رنگ‌ها یا مواد نگه‌دارنده؛
بارداری یا تلاش برای آن؛
شیردهی.

 

آسپرین را دور از دسترس بچه‌ها قرار بدهید. این دارو باید در دمای اتاق بین ۱۵ تا ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد و به دور از گرما و رطوبت نگه‌داری شود. اگر آسپرین بوی سرکه‌ی شدید داد آن را مصرف نکنید. بعد از تاریخ انقضا، داروهای استفاده نشده را دور بریزید.

 

اگر از برنامه‌ی مصرف دارو عقب افتادید باید چه‌ کار کنید؟

اگر قرص استیل سالیسیلیک اسید را طبق یک برنامه‌ی مشخص مصرف می‌کنید و از آن عقب افتادید هرچه سریع‌تر آن را بخورید. اگر تقریبا زمان قرص بعدی فرارسیده است همان یکی را مصرف کنید. به‌هیچ‌وجه آن را دو برابر یا چند برابر نخورید.

قرص استیل سالیسیلیک اسید برای چیست | نحوه مصرف قرص استیل سالیسیلیک اسید

زمان مصرف قرص استیل سالیسیلیک اسید

بهترین زمان مصرف قرص استیل سالیسیلیک اسید برای افراد میانسال شب ها قبل از خواب است تا خون بهتر رقیق شود

نباید به کودکی که تب دارد، قرص استیل سالیسیلیک اسید داده شود. به خصوص اگر علایم آنفولانزا یا آبله مرغان، در او وجود داشته باشد.
این دارو احتمال بروز خونریزی را حین جراحی افزایش می‌دهد و بنابراین لازم است قبل از اقدام به جراحی، مصرف آن قطع شود.
برای‌ جلوگیری‌ از اثرات‌ مضر آسپرین‌ بر روی‌ معده‌، این‌ دارو را با غذا، شیر یا آب، مصرف کنید.
توصیه می‌شود نیم ساعت پس از مصرف دارو، دراز نکشید.
این دارو در بیماران مبتلا به بیماری‌های تنفسی همچون آسم یا بیماری‌های کلیوی، نباید مصرف شود.
مصرف قرص استیل‌ سالیسیلیک اسید برای زنان باردار و شیرده، توصیه نمی‌شود.
افرادی که سابقه خونریزی معده دارند، نباید آسپیرین مصرف کنند.
چنانچه سابقه ابتلا به زخم‌های گوارشی و یا بیماری‌های کبدی نظیر هپاتیت داشته‌اید، دارو را با احتیاط مصرف کنید.
نوشیدن الکل هنگام مصرف آسپیرین، خطر بروز خونریزی معده را بالا می‌برد.
دارو را در معرض رطوبت قرار ندهید.
قرص استیل‌ سالیسیلیک اسید را طبق دستورالعمل پزشک، مصرف کنید.

قرص استیل سالیسیلیک اسید برای چیست | نحوه مصرف قرص استیل سالیسیلیک اسید

موارد مصرف قرص استیل سالیسیلیک اسید

دردهای متوسط تا خفیف
تب
بیماری‌های التهابی
پیشگیری از لخته‌شدن خون
ورم مفاصل
دردهای عادت ماهیانه

 

اگر برای درمان درد از آسپرین استفاده می‌کنید و این درد تا ۱۰ روز ادامه پیدا کرد، بدتر شد یا نوع آن تغییر کرد به پزشک اطلاع بدهید. اگر قرمزی یا ورم هم مشاهده کردید، باید با دکتر مشورت کنید. اگر بیش از ۳ روز تب داشتید هم باید به پزشک‌تان خبر بدهید. فقط برای جلوگیری از حمله‌ی قلبی و لخته شدن خون و با تجویز پزشک از آسپرین استفاده کنید.

قرص استیل سالیسیلیک اسید برای چیست | نحوه مصرف قرص استیل سالیسیلیک اسید

انواع دیگر آسپرین یا داروهای شبیه آن را با هم مصرف نکنید. ممکن است مصرف زیاد آسپرین خطرناک باشد. به‌یاد داشته باشید که همیشه برچسب‌ها را با دقت بخوانید. آسپرین می‌تواند موجب تحریک معده‌تان شود و در روند انعقاد خون‌ مشکل ایجاد کند. موقع مصرف دارو از کشیدن سیگار خودداری کنید. تا ۳۰ دقیقه بعد از مصرف دارو دراز نکشید چون ممکن است گلوی‌تان را اذیت کند. اگر عملی برای بهبود سلامتی یا موارد دندان‌پزشکی پیش‌ِ رو دارید به پزشک‌تان اطلاع بدهید که از آسپرین استفاده می‌کنید. ممکن است مجبور شوید مصرف آسپرین را قبل از عمل متوقف کنید. این دارو ممکن است برای درمان میگرن هم مورد استفاده قرار بگیرد. اگر داروهای میگرن را برای ۱۰ روز یا بیشتر در یک ماه مصرف کنید ممکن است میگرن‌تان بدتر شود. روزهایی که سردرد داشتید و داروهایی را که مصرف کرده‌اید در جایی یادداشت کنید. اگر حمله‌های میگرنی‌تان بیشتر شد به پزشک‌تان اطلاع بدهید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب