قطره فنیل افرین چشمی برای چیست | موارد مصرف قطره فنیل افرین چشمی

قطره فنیل افرین چشمی برای چیست | موارد مصرف قطره فنیل افرین چشمی

قطره فنیل افرین چشمی برای رفع قرمزی چشم توسط پزشک تجویز می گردد. موارد مصرف قطره فنیل افرین چشمی و همچنین مهمترین عوارض قطره فنیل افرین چشمی در ادامه بیان خواهد شد.

 

قطره فنیل افرین چشمی

قطره فنیل افرین چشمی از داروهایی است که به منظور کاهش موقت قرمزی یا التهابات چشم ناشی از آلرژی به مواد مختلف، سرماخوردگی، قرمزی چشم در اثر مطالعه و یا استفاده بیش از حد از تلویزیون یا کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر مواردی که ذکر شد؛ از قطره چشمی فنیل افرین برای کاهش علائم رینیت و سینوزیت نیز استفاده می‌شود.

 

قطره استریل چشمی فنیل افرین (Phenylephrine) از داروهایی است که به منظور کاهش موقت قرمزی یا التهابات چشم ناشی از آلرژی و یا سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. خارش، تاری دید و آبریزش چشم از عوارض این داروست. هر 100 میلی لیتر محلول استریل چشمی فنیل افرین زینک حاوی 0/12 گرم فنیل افرین هیدروکلراید و 0/25 گرم زینک سولفات به عنوان ماده موثره و بنزالکونیوم کلراید به عنوان نگه دارنده می باشد.

قطره فنیل افرین چشمی برای چیست | موارد مصرف قطره فنیل افرین چشمی

قطره استریل چشمی فنیل افرین

 

خارش و قرمزی چشم از مشکلاتی است که ممکن است به هر دلیلی ایجاد شود. عوامل مختلفی مثل آلودگی هوا، قرار گرفتن در محیط‌های پر از گرد و غبار، سرماخوردگی، حساسیت و…در بروز خارش و قرمزی چشم موثر هستند. برای برطرف شدن این عارضه معمولا از قطره چشمی فنیل افرین که توسط پزشک تجویز می‌شود، استفاده می‌کنند. قطره فنیل افرین چشمی محلولی آبی یا روغنی است که در محیطی کاملا استریل‌شده تولید می‌شود. این قطره ها معمولا برای شستشوی چشم یا درمان برخی از مشکلات چشمی مثل آلرژی چشم، عفونت چشم، آب سیاه، آب مروارید، حساسیت و یا خشکی چشم مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به معرفی یکی از انواع قطره‌های چشمی تحت عنوان قطره فنیل افرین چشمی و چگونگی استفاده از آن‌ می‌پردازیم.

قطره فنیل افرین چشمی برای چیست | موارد مصرف قطره فنیل افرین چشمی

موارد مصرف قطره فنیل افرین چشمی

قطره فنیل افرین چشمی باید توسط پزشک متخصص چشم تجویز گردد و استفاده خودسرانه از قطره استریل چشمی فنیل افرین ممنوع است. درمان قرمزی، خارش و التهاب چشم مهمترین موارد مصرف قطره فنیل افرین چشمی است. قطره چشمی فنیل افرین زینک به منظور تسکین موقتی قرمزی یا التهاب ناشی از ناراحتی های خفیف چشمی مانند آلرژی ناشی از گرده، سرما، باد، تابش خورشید، شنا کردن، گرد و خاک، مه و دود ، آلودگی هوا و استفاده از لنز های تماسی به کار می رود. قطره های استریل چشمی فنیل افرین در بطری های پلاستیکی 10 میلی لیتری عرضه می شوند. در صورتیکه در دوران بارداری یا شیردهی هستید، قبل از مصرف این دارو به پزشک اطلاع دهید.

قطره فنیل افرین چشمی برای چیست | موارد مصرف قطره فنیل افرین چشمی

عوارض قطره چشمی فنیل افرین

بروز حساسیت، خارش، ورم و ایجاد دانه‌های قرمز در اطراف چشم، تاری دید، آبرزیش چشم، سردرد خفیف، تهوع، خستگی، افزایش تعریق و سرگیجه از جدی ترین عوارض قطره فنیل افرین چشمی است که باید جدی گرفته شود. همچنین داروهای ضدافسردگی مثل آمی‌تریپتیلین، کلومیفامین، دیزپارمین، دوزونلافاکسین، دوکسپین، دووکسکتین، ایمی‌پرامین، میلن‌سایپران، نوریتیپتیلین، ونلافاکسین، داروهای قلیایی، مهار‌کننده‌های MAO با قطره استریل چشمی فنیل افرین تداخل دارند. در صورت هرگونه درد و حساسیت بیش از حد در چشم به پزشک مراجعه نمایید. 

قطره فنیل افرین چشمی برای چیست | موارد مصرف قطره فنیل افرین چشمی

چنانچه با مصرف قطره چشم فنیل افرین دچار درد یا قرمزی چشم، تغییر بینایی، سردرد، اضطراب و تنگی نفس شدید، مصرف دارو را قطع و به پزشک مراجعه کنید. اگر دچار گلوکوم زاویه‌دار هستید، نباید از این دارو استفاده کنید. داروهای چشمی را به صورت طولانی مصرف نکنید. این کار ممکن است به عروق چشمی شما آسیب برساند. طی درمان با این دارو حین انجام رانندگی یا کارهایی که به دید شفاف نیاز دارند، بیشتر احتیاط کنید.

 

در صورتی که پس از چند روز از مصرف قطره فنیل افرین چشمی بهبودی حاصل نشد، به پزشک مراجعه کنید. چنانچه با مصرف این دارو دچار تنفس سخت، تورم چهره، لب‌ها، زبان یا گلو شدید مصرف را قطع و به اورژانس مراجعه کنید. این موارد نشانه حساسیت بدن شما به داروست.

قطره فنیل افرین چشمی برای چیست | موارد مصرف قطره فنیل افرین چشمی

طریقه مصرف قطره فنیل افرین چشمی

بهتر است طریقه مصرف قطره چشمی فنیل افرین و تعداد دفعات مصرف آن در روز توسط پزشک متخصص تعیین گردد. معمولا یک قطره از این دارو، هر سه یا چهار ساعت استفاده می‌شود. توصیه می‌شود درمان با این دارو از 3 روز تجاوز نکند و حتما درباره تعداد دفعات استفاده روزانه از آن با پزشک متخصص چشم پزشک مشورت شود. توجه داشته باشید که برای استفاده از این دارو، نوک قطره استریل چشمی فنیل افرین را لمس نکنید یا آن را به طور مستقیم بر روی چشم قرار ندهید. اگر دارو تغییر رنگ داده است، از آن استفاده نکنید.

قطره فنیل افرین چشمی برای چیست | موارد مصرف قطره فنیل افرین چشمی

قطره فنیل افرین چشمی

 

– قبل از مصرف قطره فنیل افرین برای چشم، فهرست کلیه داروهای مصرف خود را در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها با داروی فنیل افرین تداخل داشته باشند.

– اگر یک نوبت را فراموش كردید، به مجردی كه به یاد آورید مصرف كنید. البته اگر تقریبا موقع نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را رها كرده و به برنامه منظم دارویی‌تان برگردید. مقدار دارو را دو برابر نكنید.

– در صورتیکه دچار بیماری‌هایی نظیر فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، دیابت، اختلال تیروئید و یا عفونت چشم هستید، قبل از مصرف قطره فنیل افرین چشمی، با پزشک مشورت کنید.

قطره فنیل افرین چشمی برای چیست | موارد مصرف قطره فنیل افرین چشمی

– قبل و بعد از مصرف دست های خود را بشویید.-تا بهبود علایم و تایید پزشک از مصرف لنزهای تماسی خودداری کنید. قبل از استفاده از قطره چشم، از تمیز بودن دست‌های خود اطمینان حاصل کنید.
– در صورت تجویز همزمان چند قطره، ترتیب مصرف قطره ها را از داروساز خود سوال کنید و بین هر دو قطره حداقل ده دقیقه فاصله بگذارید.
– پس از استعمال قطره فنیل افرین چشمی احتمال دارد کمی تاری دید را تجربه کنید لذا تا زمان اثرگذاری دارو درانندگی و کارهایی که نیاز به دقت بیش تری دارند، احتیاط بیش تری کنید.

قطره فنیل افرین چشمی برای چیست | موارد مصرف قطره فنیل افرین چشمی

قطره چشمی فنیل افرین هیدروکلراید

 

– پس از چکاندن قطره در حفره داخلی چشم،برای یک تا دو دقیقه چشم ها را ببندید و مجرای اشکی (دوطرف بینی) را با انگشت کمی فشار دهید.
– در صورت نیاز به مصرف بیش از سه روز، تنها با تجویز پزشک مصرف شود.

– هنگام استفاده از لنزهای تماسی، از قطره فنیل افرین استفاده نکنید. اگر از چنین لنزهایی استفاده می‌کنید، پیش از مصرف فنیل افرین آن‌ها را خارج کنید.

 

– هر نوع سابقه حساسیت دارویی که داشته‌اید، به پزشک اطلاع دهید.
– دارو را کاملا مطابق با دستور پزشک خود و طبق دوره درمان توصیه شده، مصرف کنید.
– فهرست تمامی داروهایی را که در حال استفاده از آن هستید (چه گیاهی و چه پزشکی)، در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها میزان اثربخشی داروهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهند.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب