روغن گل بنفشه برای چی خوبه | خواص روغن بنفشه برای پوست و مو

روغن گل بنفشه برای چی خوبه | خواص روغن بنفشه برای پوست و مو

روغن گل بنفشه برای چی خوبه

روغن گل بنفشه یکی از معروف ترین داروهای گیاهی در طب سنتی است و گیاه بنفشه در طب اسلامی و سنتی از خواص بسیار زیادی برخوردار است و در این پست از سایت سماتک به شما خواهیم گفت روغن گل بنفشه برای چی خوبه؟ امام رضا (ع) از گیاه بنفشه به نیکی یاد می کنند و شما می توانید با استفاده از روغن بنفشه چین و چروک پوست صورت تان را درمان کنید و فواید بسیاری برای موی سر و ابروها دارد. یکی از خواص درمانی روغن بنفشه خاصیت تقویت کنندگی پوست، ضد چین و چروکی و ضد خشکی و نرم کنندگی پوست است. امروزه همچنین توصیه می شود که برای زیبایی پوست آن را با روغن بنفشه ماساژ دهید و مالیدن روغن بنفشه بر سینه برای تنگی نفس، رفع سرفه و رفع خشونت سینه را مفید می دانند. اینها همه خواص این گیاه معجزه آسا است و شاید به همین دلیل است که امام رضا (ع) آن را بهترین روغن در میان روغن ها و عطرهای گیاهی دانسته اند.

روغن گل بنفشه برای چی خوبه | خواص روغن بنفشه برای پوست و مو

خواص روغن بنفشه برای پوست

روغن بنفشه می‌تواند به رفع تعدادی از مشکلات پوستی کمک کند، چون روی پوست بسیار ملایم و ظریف عمل می‌کند و درنتیجه یک ماده‌ی عالی برای تسکین پوست‌های مشکل‌دار است. روغن بنفشه می‌تواند یک درمان طبیعی برای بیماری‌های مختلف پوستی مانند آکنه و اگزما باشد و خواص مرطوب‌کنندگی‌اش آن را به یک ماده‌ی بسیار مؤثر برای پوست خشک تبدیل می‌کند. این روغن به‌خاطر خواص ضدالتهابی‌اش قادر است هرگونه قرمزی پوست، پوست تحریک‌شده یا ملتهب ناشی از آکنه یا سایر بیماری‌های پوستی را التیام بخشد. خواص ضدعفونی‌کننده و ضدمیکروبی آن نیز به پاکسازی پوست و ازبین بردن باکتری‌های موجود روی آن کمک می‌کند. بنابراین این روغن برای جلوگیری از بدتر شدن مشکلات پوستی و گسترش آنها به سایر قسمت‌های صورت مفید است.

 

درمان اگزما

روغن بنفشه برای درمان بیماری های پوستی مانند اگزما بسیار مفید می باشد.

 

مرطوب کننده

روغن بنفشه به عنوان مرطوب کننده طبیعی برای پوست خشک مفید می باشد.

 

پوست چرب

روغن بنفشه چربی پوست را کنترل می کند و برای پوست چرب مفید می باشد.

 

درمان آفتاب سوختگی

اگر دچار آفتاب سوختگی شدید، ابتدا تا چند روز از پیاده‌روی مقابل تابش مستقیم نور آفتاب روی پوست بپرهیزید و سپس در زمان استراحت، پوست را با روغن بنفشه چرب و استراحت کنید.

 

رفع خارش پوست

مصرف روغن گل بنفشه برای رفع خارش پوست موثر است. در حقیقت این روغن دارای خاصیت ضد التهاب بوده و از این رو در درمان خارش بسیار موثر است. برای تاثیر این روغن بایستی ابتدا محل دچار خارش را خوب بشویید و روغن بمالید. سپس از گذشت چند ساعت، آن را با آب ولرم بشویید

روغن گل بنفشه برای چی خوبه | خواص روغن بنفشه برای پوست و مو

خواص روغن بنفشه برای مو

روغن بنفشه برای جلوگیری از ریزش مو مفید می باشد و باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود، همچنین می توان از روغن بنفشه برای درمان موخوره استفاده کرد. روغن بنفشه برای جلوگیری از سفیدی مو هم مفید می باشد. هر شب قبل از خواب مقداری روغن بنفشه را بر روی موی سر ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و سپس روز بعد با آب و شامپو بشویید.

 

خواص روغن بنفشه برای ابرو

روغن بنفشه همچنین می تواند باعث تقویت و افزایش رشد ابرو شود.

 

خواص روغن بنفشه برای نوزاد

روغن گل بنفشه یکی از بهترین دارو ها برای درمان سوزش و التهاب پوست ران نوزاد می باشد، همچنین روغن بنفشه خاصیت آرامش بخش دارد و می تواند برای بهتر خوابیدن نوزادان استفاده شود.

 

درمان سرماخوردگی با روغن بنفشه

روغن بنفشه می تواند به درمان سرماخوردگی و علائم آن مانند گرفتگی بینی و گلو های درد کمک کند. روغن بنفشه دارای خواص ضداحتقان و خلط‌آور است؛ این بدان معناست که به شل کردن مخاط اضافی و خلط (بلغم) که در بینی و دستگاه تنفسی شما جا خوش کرده‌اند، کمک می‌کند. این امر برای رفع گرفتگی مفید است و باعث می‌شود که جریان هوا به‌صورت آزادانه و بدون مانع در داخل راه‌های تنفسی شما به حرکت درآید. شب قبل از خواب مقداری روغن بنفشه را در دستگاه بخور بریزید و در اتاق بگذارید یا با روغن بنفشه بخور بدهید تا گرفتگی بینی شما باز شود و راحت تر نفس بکشید.

روغن گل بنفشه برای چی خوبه | خواص روغن بنفشه برای پوست و مو

خواص روغن بنفشه برای سینوزیت

روغن بنفشه یک ضد عفونی کننده قوی برای سینوس ها می باشد. روغن بنفشه می‌تواند در تسکین مشکلات تنفسی متداول مانند سرماخوردگی، سرفه، آنفولانزا، برونشیت و التهاب سینوس‌ها (سینوزیت) مفید باشد و درد و مشکلات ناشی از این بیماری‌های آزاردهنده را کاهش بدهد. یک قطره روغن بنفشه را در یک کاسه آب جوش بریزید و به مدت چند دقیقه سر خود را با حوله بپوشانید و بر روی آن بخور بدهید.

 

خاصیت روغن بنفشه برای سردرد

روغن بنفشه برای درمان سردرد و میگرن بسیار مفید می باشد. چند قطره روغن بنفشه را بر روی پیشانی خود بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید 20 دقیقه بماند تا سردرد شما بهتر شود.

 

تاثیر روغن بنفشه بر بواسیر

روغن بنفشه دارای خاصیت ضد التهابی و ضد درد می باشد که می تواند تورم رگ های خونی و بافت های متورم را کاهش دهد و به درمان بواسیر یا هموروئید کمک کند. شما می توانید روغن بنفشه را به صورت موضعی برای ماساژ استفاده کنید تا بواسیر را درمان کند.

روغن گل بنفشه برای چی خوبه | خواص روغن بنفشه برای پوست و مو

روغن بنفشه برای افسردگی

روغن بنفشه برای آرامش درمان استرس و افسردگی مفید می باشد. 2 تا 2 قطره روغن بنفشه را بر روی یک پارچه یا دستمال بریزید و در حالیکه دراز می کشید به مدت 30 دقیقه آن را استنشاق کنید اما اجازه ندهید که روغن به پوست برخورد کند. روغن بنفشه مانند بسیاری از روغن‌های دیگر دارای خواص آرامش‌بخش و درمانی است که به ایجاد آرامش و تمدد اعصاب کمک می‌کند و بنابراین سلامت روحی را افزایش می‌دهد. شما مجبور نیستید برای القای آرامش از داروهای تجویزی که حاوی مواد شیمیایی مضر هستند، استفاده کنید، بلکه می‌توانید این درمان طبیعی را امتحان کنید و از خواص آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده‌اش بهره‌مند شوید. علاوه بر این روغن بنفشه برخلاف اکثر داروهای نسخه‌ای، اعتیادآور نیست و معمولا هیچ‌گونه عوارض جانبی منفی‌ای ایجاد نمی‌کند.

 

خواص روغن بنفشه برای بی خوابی

روغن بنفشه می تواند به عنوان یک آرامش بخش طبیعی به درمان بی خوابی کمک کند. داشتن یک خواب شبانه‌ی آرام برای حفظ سلامت ارگان‌ها و عملکرد صحیح سیستم‌های مختلف بدن، بسیار ضروری است. خواب شبانه‌ی باکیفیت به شما اطمینان می‌دهد که می‌توانید وظایف روزمره‌تان را هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی، به‌‌طور مؤثر انجام بدهید. روغن بنفشه با خواص آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده‌اش می‌تواند به داشتن یک خواب شبانه‌ی آرام و باکیفیت کمک کند، چون این روغن باعث کاهش تنش و اضطراب می‌شود. بنابراین روغن بنفشه یک راه طبیعی برای درمان بی خوابی و اختلالات خواب فراهم می‌کند و شما مجبور نخواهید بود به قرص خواب نسخه‌ای که ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی داشته باشند، پناه ببرید. مقداری روغن بنفشه را با اسطوخودوس ترکیب کنید و در دستگاه بخور بریزید تا بوی آن در اتاق پخش شود و باعث خواب آرام شود.

روغن گل بنفشه برای چی خوبه | خواص روغن بنفشه برای پوست و مو

روغن بنفشه برای ناباروری خوبه

روغن بنفشه خالص می تواند برای درمان اختلالات جنسی و ناباروری مفید باشد. 2 قطره روغن بنفشه را با 2 قطره روغن یاسمن ترکیب کنید و بگذارید تا بوی آن در اتاق خواب شما پخش شود و یا 2 قطره اروغن بنفشه را با 2 قطره روغن اسطوخدوس ترکیب کنید و آن را به آب وان خود اضافه کنید.

 

تقویت قوای جنسی با روغن گل بنفشه

روغن بنفشه می‌تواند به درمان هرگونه اختلال و مشکل جنسی کمک کند، به‌خصوص اگر استرس علت اصلی بروز چنین اختلالاتی باشد. دلیلش این است که روغن بنفشه به ایجاد آرامش کمک می‌کند و باعث بهتر شدن روحیه‌ی شما می‌شود که این امر به نوبه‌ی خود می‌تواند میل جنسی شما را افزایش بدهد. برای این منظور فقط کافی است روغن بنفشه را با مخلوطی از سایر روغن‌ها در دیفیوزر بریزید تا عطر آن در اتاق‌ خواب‌تان پخش شود. به این ترتیب، احساسات جنسی و عاطفی شما نسبت به همسرتان برانگیخته خواهد شد و می‌توانید هرگونه مشکل جنسی خود یا همسرتان را برطرف کنید. شما می‌توانید ۲ قطره از روغن بنفشه، ۲ قطره روغن یاسمن و ۱ قطره روغن بهارنارنج را به دیفیوزر اضافه کنید و آن را روی میز کنار تخت‌تان قرار دهید.

 

روغن بنفشه برای درد مفاصل

همان‌طور که در بالا گفته شد، روغن بنفشه حاوی ترکیبات ضدالتهابی است. این بدان معناست که این روغن یک درمان عالی و طبیعی برای درمان مشکلات مختلف ناشی از مفاصل سفت و دردناک و همچنین دردهای عضلانی مانند روماتیسم، آرتروز و نقرس است. روغن بنفشه، درد و ناراحتی ناشی از چنین مشکلاتی را تسکین می‌دهد. علاوه بر این، روغن بنفشه می‌تواند گردش خون به عضلات را بهبود ببخشد که این امر نیز به کاهش درد ناشی از گردش خون نامناسب به این نواحی حیاتی بدن کمک می‌کند.

روغن گل بنفشه برای چی خوبه | خواص روغن بنفشه برای پوست و مو

عوارض مصرف روغن بنفشه

1. مصرف خوراکی روغن بنفشه ممکن است باعث تهوع و استفراغ شود، بنابراین نباید آن را بدون مشورت با پزشک استفاده کنید.

 

2. از استفاده بیش از حد روغن بنفشه روی پوست اجتناب کنید. اگر پوست شما حساس است ممکن است در اثر استفاده از روغن بنفشه واکنش نشان دهید پس بهتر است قبل از مصرف مقداری روغن بنفشه را بر روی بازوی خود امتحان کنید.

 

3. قبل از استفاده حتما با روغن حامل یا آب آن را رقیق کنید.

 

4. قبل از مصرف حتما تست حساسیت انجام داده و مقدار کمی از روغن گل بنفشه را روی پوست بازو امتحان کنید.

 

5. به دلیل گران بودن روغن گل بنفشه، گاهی نوع رقیق آن در بازار به فروش می رسد، دقت کنید که روغن بنفشه خالص تهیه کنید.

روغن گل بنفشه برای چی خوبه | خواص روغن بنفشه برای پوست و مو

طرز تهیه روغن گل بنفشه خانگی

به منظور تهیه روغن بنفشه خالص و طبیعی بهتر است که این روغن را در خانه و خودتان تهیه کنید. روغن بنفشه از گل یا برگ های گیاه بنفشه استخراج می شود. این گیاه بیشتر در مناطق معتدل مانند فرانسه، ایتالیا، چین و یونان رشد می کند. بیشتر گل های برداشت شده در عطر ها استفاده می شوند و برای تولید یک کیلوگرم روغن بنفشه از 1000 کیلوگرم گل و برگ گیاه بنفشه استفاده می شود. طبع روغن بنفشه سرد و تر می باشد. تهیه روغن گل بنفشه بسیار ساده بوده، روش زیر یکی از روش های تهیه این روغن است :

 

یک لیوان روغن کنجد را در ظرفی ریخته و آن را از گل بنفشه تا حدی پر کنید، سپس این مخلوط را در یک محل به مدت یک ماه نگه دارید و بعد از یک ماه آن را صاف کنید و روغن را مورد استفاده قرار دهید. برای مرغوبیت هر چه بیشتر روغن گل بنفشه در این روش می‌توانید دوباره بعد از صاف کردن یک واحد گل بنفشه در آن بریزید و یک ماه دیگر صبر کنید و صاف نمایید.

 

این مراحل را تا ده مرتبه می‌توان تکرار کرد، مرغوب‌ترین و بهترین روش تهیه روغن بنفشه که می‌توان از فواید بسیار آن به خوبی بهره برد این روش ده مرحله ای می‌باشد.

 

در این نوع روغن گیری نیازی به افزودن آب نیست و بهتر است از گل بنفشه خشک یا نیمه خشک جهت جلوگیری از کپک زدن استفاده نمایید. همچنین در این روش می‌توانید روغن بنفشه را بر پایه‌ روغن زیتون نیز تهیه کنید.

جدیدترین مطالب