مواد غذایی که باعث بی خوابی میشوند | مواد غذایی که خواب را کم میکند

مواد غذایی که باعث بی خوابی میشوند | مواد غذایی که خواب را کم میکند

بی خوابی در برخی از افراد شایع است و کسانی که مشکل بی خوابی دارند باید از خوردن مواد غذایی که باعث بی خوابی میشوند پرهیز کنند در اینجا لیستی از مواد غذایی که خواب را کم میکند برای افراد کم خواب تهیه و گردآوری کرده ایم برای خواب راحت از خوردن مواد غذایی ضد خواب دوری کنید.

 

مواد غذایی که باعث بی خوابی میشوند

بی خوابی را می توان با اصلاح تغذیه درمان کرد در ابتدا شما باید از مضرف مواد غذایی بی خوابی آور پرهیز کنید. اگر شما مشکل خوابیدن دارید و تکنیک ها و دارویهای تحریک به خواب زیادی را امتحان کرده اید و نتیجه خوبی نگرفته اید، ابتدا باید به رژِیم غذایی روزانه تان نگاهی بیاندازید. در حقیقت تکنیک ها و ترفند های زیادی برای ایجاد خوابی بهتر وجود دارد. یکی از راه هایی که گمان می شود از بهبود دادن به کیفیت خواب شما بدور است، انتخاب غذا است. شگفت آور است ، غذایی که ما می خوریم می تواند بر ایجاد خواب شبانه خوب تاثیر بزرگی داشته باشد. در اینجا ما لیست 7 غذای رایج که موجب بیخوابی می شوند را برای شما آورده ایم.

مواد غذایی که باعث بی خوابی میشوند | مواد غذایی که خواب را کم میکند

مواد غذایی که خواب را کم میکند

در ادامه فهرست مواد غذایی کاهنده خواب را معرفی خواهیم کرد:

 

قهوه

قهوه یک نوشیدنی رایج برای افراد است.البته یک قانون کلی وجود دارد که شما باید در زمان میل قهوه به یاد داشته باشید: 6 ساعت قبل از رفتن به تخت خواب قهوه نخورید. کافئین موجود در قهوه ماده ی مغذی اضطراب و اختلالات خواب است. کافئین سطح هورمون استرس را افزایش می دهد، شما را بوسیله ی دفع خواب بیدار نگه می دارد، گیرنده های آدنوزین در مغز را افزایش می دهد. خوردن قهوه بعد از ناهار توصیه نمی شود زیرا ممکن است با بیش فعال کردن ذهن شما، در خوابتان مداخله کند. اگر می خواهید ببینید که قهوه مقصر اختلالات خواب شما هست یا نه، مصرف پیوسته ی قهوه در برنامه روزانه تان را قطع کنید.

 

مواد غذایی تند

با وجود اینکه غذاهای تند لذیذ هستند و معمولا با خواص سلامت قابل توجهی تعریف می شوند ولی خوردن آنها قبل از خواب ایده خوبی نیست. غذاهای تند برای دستگاه گوارش زننده هستند. در واقع ناراحتی دستگاه گوارش بدلیل بی خوابی است. خوردن غذاهای تند ممکن است باعث سو هاضمه، سوزش معده، رفلاکس و… شود که ممکن است آرامش خواب شبانه را از شما بربایند.
بنابراین بهتر است از خوردن این غذاها امتناع کنید و بجای آن از عناصر غذایی مفید برای روده استفاده کنید.

 

جو

جو تشکیل شده از ملاتونین شیمیایی است که اغلب بدن انسان را برای استراحت آماده می کند. با این حال، محتوی مقدار زیادی فیبر محلول است که ممکن است عواقب ثانویه ای داشته باشد. اگر جو قبل از خواب مصرف شود زمان کافی برای هضم نخواهد داشت در نتیجه موجب سو هاضمه، ایجاد گاز و سوزش معده می شود. در نتیجه این مشکلات ناراحتی معده بوجود می آورند و شما را در طول شب بیدار نگه خواهند داشت.

 

مواد غذایی قندی و کربوهیدات بالا

انواع شیرینیجات مثل کوکی ها، کیک های شکلاتی و دسرها به سطح گلوکوز خون شما تزریق می شوند و می توانند سطح انرژی شما را خارج از کنترل کنند. قندهایی مثل فروکتوز و گالاکتوز اگر دیروقت مصرف شوند در الگوی خواب بی قاعده دخالت می کنند. بنابراین غذاهای با کربوهیدرات بالا و قندی می توانند موجب بی خوابی شوند.

مواد غذایی که باعث بی خوابی میشوند | مواد غذایی که خواب را کم میکند

الکل

الکل می تواند در ریلکس کردن و ایجاد خواب راحت به شما کمک کند.برخلاف باور عمومی الکل به تهییج خواب کمک نمی کند. الکل شما را از خوابیدن باز میدارد و از ورود شما به چرخه های خواب عمیق تر جلوگیری می کند. زمانی که الکل در نیمه شب شروع به از بین رفتن می کند، کیفیت خواب شما بطور قابل توجهی پایین می آید. این اتفاقات خفیف کم کم از مرحله استراحت ناراحت به کابوس های بد گسترش پیدا می کنند.بنابراین مصرف الکل باید به یکبار در روز برای زن ها و دو بار در روز برای مردها محدود شود.

 

غذاهای با چربی بالا

غذاهای چرب بطور غیرمنتظره ای باعث بی خوابی می شود. غذاهایی که دارای چربی زیاد اند خواب بدی را ارائه می دهند. چربی در نهایت فرایند های گوارشی را راه می اندازد و کمک به ترشح اسید معده می کند. اگر بعد از خوردن غذاهای خیلی چرب دراز بکشید باعث ناراحتی معده خواهد شد.
بعلاوه یک رژیم خیلی چرب تولید اورکسین می کند. اورکسین همراه با ملاتونین یکی از انتقال دهنده های عصبی است که باعث کمک به تنظیم چرخه خواب – بیداری می شود.

 

مواد غذایی پروتئین بالا

غذاهایی که پروتئین بالایی دارند در خون اسید امینه رها می کنند. اگر این اسید ها در خون بدن انسان معلق شوند محرک مرکبی مانند اپینفرین و نورا پینفرین، انتقال دهنده های هیجان و هورمون تیروئید هرموژنیک ایجاد می کنند. انتقال دهنده های هیجان می توانند تا زمان افزایش سطح متابولیک هورمون تیروئید مغز شما را فعال کنند. متاسفانه این انفعالات خواب را مختل می کند و باعث بی خوابی است، بنابراین بهتر است از خوردن غذاهای دارای پروتئین بالا اجتناب کنید تا حواب خوبی داشته باشید.

جدیدترین مطالب