خشک کردن توت سفید؛ چگونه توت سفید را خشک کنیم که سیاه نشود

خشک کردن توت سفید؛ چگونه توت سفید را خشک کنیم که سیاه نشود

خشک کردن توت سفید در منزل به روشهای مختلفی انجام می شود که در این مقاله طرز خشک کردن توت سفید را بیان خواهیم کرد. چگونه توت سفید را خشک کنیم که سیاه نشود؟ با سماتک همراه باشید:

 

بهترین روش خشک کردن توت سفید

توت سفید در فصل بهار بعمل می آید و شما می توانید بهترین روش خشک کردن توت سفید در منزل را در ادامه این بخش از سایت سماتک فرا بگیرید. توت سفید را به روش های متنوعی می توان خشک کرد که هر کدام از این روش ها مدت زمان خاصی طول می کشد. تجربه نشان داده که هر چقدر سرعت خشک کردن توت سفید بیشتر باشد کیفیت آن هم بیشتر خواهد بود.

خشک کردن توت سفید؛ چگونه توت سفید را خشک کنیم که سیاه نشود

چگونگی خشک کردن توت سفید

چندین روش برای خشک کردن توت سفید وجود دارد که معمول ترین و ابتدایی ترین روش خشک کردن توت سفید با استفاده از آفتاب است. در ادامه چگونه توت سفید را خشک کنیم که سیاه نشود را آموزش خواهیم داد.

 

یه پارچه را در جایی آفتابگیر قرار داده و توت ها را به مدت ۳ یا ۴ روز روی آن بگذارید تا خشک شوند .

 

مایکروفر، یک روش سریع دیگری برای خشک کردن توت سفید می باشد.

 

سیستم‌ های خشک کردن مایکروفر، زمان خشک کردن را بدون اینکه اثر منفی بر روی کیفیت محصول داشته باشند، به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند.

 

با استفاده از مایکروفر در عرض سه دقیقه می توانید خشک کردن توت سفید را انجام دهید.

 

راه دیگر استفاده از دستگاه میوه خشک کن است که سبب می شود آب میوه به صورت خیلی آرام، آهسته و با حرارت خیلی کم تبخیر شود. اکثر این دستگاه های میوه خشک کن دارای المنت برقی در کف خود هستند که این المنت ها به صورت مشبک می باشند و روی آنها هواکش قرار دارد. بسته به نوع میوه و نوع دستگاه میوه خشک کن، یک روز وقت لازم است تا میوه ها به صورت کامل خشک شوند. (بهتره کمی آبلیمو به توت ها زد تا سیاه نشوند )

 

اگر در منزل میوه خشک کن ندارید، خشک کردن با فر نیز میتواند یکی از بهترین روش ها برای خشک کردن توت سفید باشد زیرا شکر یا ماده افزودنی دیگری به آن نمی افزایید و تنها چندین ساعت زمان برای این کار نیاز دارید. فایده انجام این کار در خانه آن است که روی نتیجه کار خود کنترل خواهید داشت و میوه ها را به هر اندازه و شکلی که مایل باشید، خشک می کنید.

خشک کردن توت سفید؛ چگونه توت سفید را خشک کنیم که سیاه نشود

چگونه توت سفید را خشک کنیم که سیاه نشود

روشی که برای خشک کردن توت سفید در ایران به کار برده می شود، غالبا یکسان می باشد، توت سفید یکی از بهترین نوع میوه هایی است که خشک کردن آن رواج زیادی دارد، توت خشک سفید به روش سنتی و آفتابی خشک می شود تا سیاه نشود؛، در این روش توت بعد از برداشت لازم است، برای مدتی در معرض حرارت مستقیم خورشید قرار گیرد و بعد از این که به صورت نیمه خشکی تبدیل شد، به سایه منتقل شده و خشک کردن آن به صورت کامل در سایه اتفاق می افتد، کیفیت، رنگ و بسیاری از ویژگی های توت خشک بستگی به روش خشک کردن آن خواهد داشت. برای خشک کردن توت سفید باید به امکانات موجود در منزل و میزان حوصله خودتان یکی از روش های زیر را انتخاب کنید:

 

آفتاب

میوه خشک کن

فر

مایکروفر

 

این روش های خشک کردن توت سفید بدون سیاه شدن به ترتیب از طولانی ترین به کوتاه ترین قرار داده شده است. برای خشک کردن توت سفید در آفتاب به 3 روز زمان نیاز دارید در حالی که خشک کردن توت با مایکروفر در کمتر از پنج دقیقه امکان پذیر است. با سماتک همراه باشید تا بیشتر با جزئیات هر کدام از این روش ها آشنا بشوید.

خشک کردن توت سفید؛ چگونه توت سفید را خشک کنیم که سیاه نشود

خشک کردن توت سفید در منزل

معمولی ترین و قدیمی ترین روش برای خشک کردن توت سفید با استفاده از آفتاب است.

 

برای این کار باید توت ها را تمیز کرده و داخل ظرفی از آب خنک بریزید. برای این که توت ها بعد از خشک شدن سیاه نشوند می توانید مقداری آبلیمو به آب اضافه کنید.

 

بعد از ۱۰ دقیقه توت ها را آبکشی کنید و روی حوله کاغذی بریزید تا آب آن گرفته شود.

 

توت ها را با فاصله مناسب از یکدیگر بر روی پارچه ای تمیز پهن کنید.

 

پارچه باید در محلی خشک پهن شده باشد که در معرض نور مستقیم آفتاب باشد. بعد از ۳ الی ۴ روز تابش مستقیم خورشید توت ها را به صورت نیمه خشک در می آورد.

 

حالا باید پارچه را به محلی در سایه انتقال دهید تا به مدت ۱ هفته در سایه پهن باشد.

 

یکی از دلایل سیاه شدن توت سفید بعد از خشک شدن این است که توت را مطلقا در سایه یا نور مستقیم آفتاب خشک می کنند در حالی که جابجا کردن توت از آفتاب به سایه مانع تیره شدن توت خشک ها می شود.

 

اگر نگران این هستید که در طول خشک شدن توت سفید حشرات بر روی آن بنشینند می توانید یک پارچه توری بر روی آن بیندازید. اما برای در امام ماندن از دست مورچه ها باید مواظب باشید که نزدیک محل پهن کردن پارچه لانه مورچه وجود نداشته باشد در غیر اینصورت بعد از چند روز پارچه توت ها پر از مورچه خواهد شد.

 

به طور کلی در طول مدتی که قصد دارید توت خشک کنید هوا باید آفتابی و بدون وزش باد باشد و رطوبت نسبی هوا هم کمتر از ۶۰ درصد باشد. اگر حدس می زنید که ممکن است هوا شرایط ایده آل برای خشک کردن توت سفید را نداشته باشد توصیه می کنیم از روش های دیگر برای این کار استفاده کنید.

 

خشک کردن توت سفید با میوه خشک کن

دستگاه های میوه خشک کن رطوبت میوه را به مرور و با آهستگی تبخیر می کند. تنظیم دمای دستگاه با خود شماست و باید آن را بر روی ۵۷ درجه سانتیگراد تنظیم کنید تا در طی ۱۴ تا ۱۸ ساعت توت را خشک کند.

 

خشک کردن توت سفید در فر

خشک کردن توت سفید در فر یکی دیگر از روش هایی قابل استفاده در منزل است.

برای این کار باید کف سینی را کاغذ روغنی پهن کنید تا توت ها بعد از خشک شدن به سینی نچسبند.

توت ها را کف سینی با فاصله کافی از هم پهن کنید.

فر را روشن کنید روی دمای ۷۱ درجه سانتیگراد بگذارید تا گرم شود.

سینی حاوی توت ها را درون فر قرار دهید تا توت ها در مدت زمان ۱ الی ۳ ساعت خشک شود.

 

خشک کردن توت سفید با مایکروفر

قطعا سریع ترین روش برای خشک کردن توت سفید استفاده از دستگاه مایکروفر است.

وقتی که توت ها را داخل مایکروفر قرار می دهید روی آن را با پارچه بپوشانید.

شما با این روش می توانید در کمتر از ۳ دقیقه توت ها را خشک کنید.

بعد از ۳ دقیقه اگر احساس کردید که هنوز توت ها خشک نشده مجددا آنها را در مایکروفر قرار دهید.

خشک کردن توت سفید؛ چگونه توت سفید را خشک کنیم که سیاه نشود

جلوگیری از سیاه شدن توت سفید

برای این که توت سفید را با بهترین کیفیت خشک کنید تا سیاه نشود به نکات زیر توجه داشته باشید:

 

برای این کار از توت های کاملا رسیده استفاده کنید.

 

سعی کنید که توت ها را خودتان از درخت بچینید یا با پهن کردن پارچه و تکان دادن درخت آنها را جمع کنید. در بین توت هایی که روی زمین افتاده اند همیشه مقداری سنگریزه است که می تواند توت خشک های شما را کاملا بی استفاده کند.

 

توت ها را بعد از خشک شدن داخل ظرف در بسته و در محیط یخچال نگهداری کنید تا سفت و سیاه رنگ نشوند.

 

در این بخش از سایت سماتک بهترین روشهای خشک کردن توت سفید بدون سیاه شدن را به شما خانم های عزیز آموزش داده ایم و مرسوم ترین روش خشک کردن توت سفید در منزل، استفاده از نور آفتاب است.

جدیدترین مطالب