روش خشک کردن پسته تازه در خانه | چگونه پسته تازه را خشک کنیم

روش خشک کردن پسته تازه در خانه | چگونه پسته تازه را خشک کنیم

روش خشک کردن پسته تازه در خانه

خشک کردن پسته تازه در خانه یکی از روشهای نگهداری پسته خام است که شما می توانید در این مقاله روش خشک کردن پسته تازه در خانه را یاد بگیرید. بهترین روش نگهداری پسته تازه خشک کردن آن است اما برخی از افراد ترجیح می دهند پسته تازه را در فریزر نگهداری کنند که بسیار کار ساده و راحتی است. برای فریز کردن پسته تازه، می توانید آن ها را به راحتی داخل هر ظرفی که در دسترس دارید قراربدهید و فریز کنید. نیم ساعت قبل از زمانی که قصد مصرف پسته را دارید آن را از فریزر خارج کنید تا یخ زدایی شود. در این روش، طعم و مزه ی پسته تازه کاملا حفظ می شود و می توانید در تمام طول سال از داشتن پسته تازه در خانه لذت ببرید. اما در ادامه روش خشک کردن پسته تازه در خانه را به شما خواهیم آموخت.

روش خشک کردن پسته تازه در خانه | چگونه پسته تازه را خشک کنیم

چگونه پسته تازه را خشک کنیم

در این بخش از مقاله بهترین روش خشک کردن پسته تازه در منزل را به شما آموزش خواهیم داد. برای خشک کردن پسته تازه، کندن پوست پسته تازه با دست کار نسبتا سختی است، مخصوصا اگر پسته ها بیشتر از یک کیلو باشند. پوست پسته زیر ناخن می روند و سر انگشتان را سیاه و چسبناک می کند. حالا ما به شما روشی را معرفی می کنیم که در آن با سرعت حداقل چهار برابر پوست کندن با دست و با دردسر کمتر می توانید پوست آن را جدا کنید. مراحل زیر را دنبال کنید تا بتوانید در زمانی کوتاه پسته ها را از پوست جدا کنید.

 

جدا کردن شاخه های پسته

هرچند معمولا پسته های تازه ای که در مغازه ها بفروش می رسند شاخه ندارند، ولی برای احتیاط کنترل کنید که بین پسته ها شاخه اضافی وجود نداشته باشد. شاخه ها می توانند در مراحل بعد مشکلاتی را ایجاد کنند.

روش خشک کردن پسته تازه در خانه | چگونه پسته تازه را خشک کنیم

ریختن پسته در کیسه پلاستیکی محکم

یک کیسه ناییلونی مقاوم پیدا کنید. ما در این آزمایش، از کیسه پلاستیکی معمولی استفاده کردیم که البته پس از ۲ بار استفاده پاره شد. همچنین می توانید از دو لایه کیسه استفاده کنید. حالا حدود یک چهارم تا یک سوم فضای قابل استفاده کیسه را پر از پسته کنید. منظور از فضای قابل استفاده، فضای کیسه به جز دسته ها یا قسمتی که برای گره زدن کیسه از آن استفاده می شود است. یک چهارم تا یک سوم کیسه را از پسته پر کنید.

 

بستن درب کیسه پسته تازه

کیسه را گره بزنید جوری که هوای زیادی در کیسه نباشد که موقع فشار دادن کیسه، کیسه باد کند. اندازه پسته ها باید به انداره ای باشد که وقتی کیسه را روی زمین می گذارید، پسته های درون کیسه یک لایه مسطح حداکثر ۳-۴ سانتی تشکیل دهد. کیسه را ببندید به طوری که پسته یک لایه ۳-۴ سانتی در کیسه تشکیل دهد.

 

پسته ها را روی هم فشار دهید

با کف دست یا پا (که البته پا راحت تر است) پسته ها رئ روی هم فشار دهید و بلغزانید. این کار را با احتیاط انجام دهید که کیسه پاره نشود و نگذارید قسمت زیادی پسته یک گوشه از کیسه جمع شود و تحت فشار قرار گیرد که موجب پارگی نشود. آنقدر ادامه دهید تا پوست پسته ها جدا شود. با فشار دادن و لغزاندن دانه های پسته بر روی هم پوست را جدا کنید.

روش خشک کردن پسته تازه در خانه | چگونه پسته تازه را خشک کنیم

جداسازی پوست پسته تازه

حالا کافی است گره کیسه را باز کنید و پسته ها را روی یک سینی خالی کنید. به راحتی می توانید پوست ها و پسته ها را از هم جدا کنید. البته هنوز تعدادی پسته باقی مانده اند که پوست آن ها سفت چسبیده است. این پسته ها عموما کال یا پوک هستند. حالا جداکزدن پوست پسته از خود پسته خیلی آسان تر است.

 

شست و شوی پسته تازه

پسته های پوست کنده را در یک ظرف آب شیت و شو دهید. با این روش هم می توانید آن ها را تمیز کنید، هم پسته هی بسته که سبک تر هستند را از روی آب جدا کنید. پسته های پوک بر روی آب شناور می مانند.

 

خشک کردن پسته تازه

برای خشک کردن پسته تازه، پسته ها را می توانید در آفتاب خشک کنید یا در یک تابه تفت دهید تا خشک شوند. استفاده از نمک هم ماندگاری پسته را افزایش می دهد. پسته ها را آبکشی کنید و در یک سینی بزرگ در آفتاب خشک کنید.

روش خشک کردن پسته تازه در خانه | چگونه پسته تازه را خشک کنیم

نکات مهم برای خشک کردن پسته تازه در منزل

1. هنگام پوست گرفتن پسته های تازه نگران در بسته بودن پسته ها نباشید، طی فرآیند خشک شدن پسته، خیلی از پسته ها خود به خود درشان باز می شود.

 

2. تجربه نشان داده است پسته فریز شده خیلی راحت تر پوست گرفته می شوند.

 

3. پسته تازه مرغوب پسته ای است که خودش درش باز شده باشد.

 

4. معمولا پسته های در بسته را با خیساندن و در آب و با استفاده از دستگاه های مخصوص، باز می کنند. به این نوع پسته خندان می گویند. یعنی پسته ای که با این فرآیند لبش خندان شده است.

 

5. برای تشخیص اینکه یک پسته خودش درش باز شده یا به کمک دخالت های انسانی در آن باز شده است کافی است آن را در دستتان بگیرید و سعی کنید از روی پوست پسته آن ها را به هم برسانید اگر با فشار دادن پوسته ها پسته در بسته شد یعنی پسته آب خندان است، ولی اگر اصلا امکان بستن پسته وجود نداشت، پسته شما به صورت طبیعی خندان است.

جدیدترین مطالب