سرد بودن لوله بخاری نشانه چیست | رفع مشکل سرد شدن لوله بخاری گازی

سرد بودن لوله بخاری نشانه چیست | رفع مشکل سرد شدن لوله بخاری گازی

سرد بودن لوله بخاری نشانه چیست

سرد بودن لوله بخاری گازی در فصل های سرد سال باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد و تا قبل از رفع مشکل سرد شدن لوله بخاری، باید تمام درب ها و پنجره ها را باز بگذارید و تا زمان رسیدن تکنسین تعمیرات باید بخاری را خاموش کنید. اگر می خواهید بدانید که سرد بودن لوله بخاری نشانه چیست باید بگوییم که عوامل بسیاری در سرد شدن لوله بخاری گازی دخیل هستند که یکی از آنها نبود کلاهک اچ روی خروجی دودکش بخاری در پشت بام است. متاسفانه بسیاری از افراد هستند که با بی احتیاطی تمام، نسبت به سرد بودن لوله های بخاری گازی بی توجه هستند و این یعنی ورود گاز مونوکسید کربن به داخل فضای خانه که بسیار کشنده است و قاتل خاموش نام گرفته است. سرد بودن لوله بخاری نمی تواند نشانه خوبی باشد و باید سریعا علت سرد بودن لوله بخاری را پیدا کرده و نسبت به رفع مشکل سرد شدن لوله بخاری اقدام کنید. یکی از مهمترین علائم عدم خروج مونوکسید کربن حاصل از سوختن بخاری، سرد بودن لوله بخاری گازی است و توصیه می شود در محیط خانه که بخاری روشن است از سنسورهای حساس به گازهای سمی و کشنده حاصل از احتراق بخاری گازسوز قرار داده شود.

 

لوله بخاری باید سرد باشد یا گرم

آنچه که واضح است گازهای خروجی از بخاری گازسوز بسیار گرم و داغ هستند طوری که اگر کمی بخاری را زیاد کنید دیگر نمی توانید دستتان را روی لوله بخاری قرار دهید. اینکه لوله بخاری باید سرد باشد یا گرم سوال بسیاری از افراد است و همگان باید بدانند که سرد بودن لوله بخاری نشانه عدم خروج گازهای سمی و کشنده است که مرگ را به دنبال دارد و در هنگامی که بخاری روشن است حتما باید لوله بخاری گرم و داغ باشد.

سرد بودن لوله بخاری نشانه چیست | رفع مشکل سرد شدن لوله بخاری گازی

علت سرد بودن لوله بخاری گازی

در برخی از منازل مسکونی به دلیل طراحی غلط دودکش بخاری گازی و یا عدم گذاشتن کلاهک اچ در پشت بام، خروج گازهای خطرناک و کشنده صورت نمی گیرد و تمام گازهای سمی و کشنده حاصل از احتراق بخاری گازی به داخل فضای خانه می آید و در مدت زمان بسیار کم باعث مرگ افراد حاضر در محل می شود. به همین دلیل مهم است که علت سرد بودن لوله بخاری گازی خانه و محل کار شما مورد بررسی قرار بگیرد و تا قبل از رفع مشکل سرد شدن لوله بخاری باید نسبت به باز گذاشتن تمام پنجره ها اقدام کرده و سریعا مشکل را رفع کنید. سرد بودن لوله بخاری گازی دلایل زیادی می تواند داشته باشد که از مهمترین آنها نصب دودکش بخاری از پنجره ساختمان یا دیواره های جانبی و همچنین دودکش هایی که ارتفاع آنها از پشت بام ساختمان کمتر است و غیر اصولی خارج شدن دودکش است که وجود هر کدام از این موارد به تنهایی می تواند باعث شود که محصولات احتراق از فضای داخل منزل خارج نگردد که منجر به مرگ خاموش خواهد شد.

 

اگر می خواهید در فصل زمستان در محل زندگی تان بخاری گازسوز نصب کنید باید حتما قبل از نصب، مسیر دودکش را چک کنید تا از باز بودن راه خروج گازهای حاصل از احتراق بخاری مطمئن شوید. همچنین از دیگر دلایل سرد بودن لوله بخاری گازی، کم بودن ارتفاع لوله بخاری از کف است که به این مورد باید خیلی توجه کنید. اگر قصد روشن کردن بخاری در هوای سرد را دارید باید بدانید که سرمای زیاد هوا باعث می شود تا دودکش های فلزی که به صورت غیر اصولی نصب شده اند و عایق مناسب ندارند، به شدت سرد شوند و پس از آن به علت سرد بودن دودکش، گازهای حاصل از احتراق بخاری به جای خروج از طریق دودکش، وارد فضای خانه می شود که تاکنون بسیاری از انسان ها به این دلیل جان خود را از دست داده اند.

 

علت سرد شدن لوله بخاری در باد

شرایط آب و هوایی مثل باد تاثیر مستقیم روی سرد شدن لوله بخاری گازی دارند و اگر دودکش بخاری شما که از پشت بام خارج شده، اصولی ساخته نشده باشد منجر به عدم خروج گاز سمی و کشنده منواکسید کربن از لوله بخاری می شود. علت سرد شدن لوله بخاری در باد جریان هوای تند است که هم بصورت مستقیم و هم بصورت غیرمستقیم بر دودکش های بخاری وارد و بر جریان خروج محصولات احتراق و حرارت از دودکش غالب می شوند و برگشت این محصولات به داخل محیط داخل را به همراه دارد.

سرد بودن لوله بخاری نشانه چیست | رفع مشکل سرد شدن لوله بخاری گازی

علت سرد و گرم شدن لوله بخاری چیست

یکی از مهمترین علت سرد و گرم شدن لوله بخاری گازی می تواند به عدم نصب صحیح دودکش در بالای پشت بام مربوط باشد. برخی از مالکین منازل مسکونی از کلاهک غیر استاندارد در بالای پشت بام استفاده می کنند و یا دودکش های فلزی نصب می کنند که در هوای سرد بدنه دودکش سرد شده و همین مورد علت سرد و گرم شدن لوله بخاری در فصل زمستان است. مورد دیگر وزش باد ناگهانی و شدید است که در برخی از مواقع که باد زیادی می وزد اگر دودکش بالای پشت بام ارتفاع مناسبت تا کف بام نداشته باشد منجر به سرد و گرم شدن لوله بخاری می شود.

 

سرد شدن لوله بخاری به دلیل نصب افقی

یکی از کارهای اشتباه که بعضا برخی از افراد انجام می دهند نصب افقی لوله بخاری است که با این کار شما با جان خود و خانواده تان بازی می کنید و همیشه امکان سرد شدن لوله بخاری به دلیل نصب افقی وجود دارد و اکیدا توصیه می شود از نصب لوله بخاری افقی به شدت خودداری کنید. همچنین شما باید در هنگام نصب لوله بخاری باید از زانوی استاندارد استفاده کنید و لوله رابط دودکش باید کوتاه و مستقیم باشد و از قرار دادن زانوهای کوتاه و خم های تند که ممکن است موجب اختلال در خروج دود شود پرهیز کنید.

سرد بودن لوله بخاری نشانه چیست | رفع مشکل سرد شدن لوله بخاری گازی

رفع مشکل سرد شدن لوله بخاری

سرد شدن لوله بخاری گازی مطمئنا علتی مشخص دارد و افراد باید برای رفع مشکل سرد شدن لوله بخاری در اسرع وقت اقدام کنند و تا آن زمان از بخاری برقی برای گرم کردن محل زندگی شان استفاده کنند. در بالا شما را با مهمترین علل سرد شدن لوله بخاری های گازسوز آشنا کردیم. همانطور که در بالاتر هم توضیح داده شد وقتی یک بخاری در خانه یا اداره شما روشن است، اکسیژن محیط داخل اتاق را به سرعت مصرف می کند و در صورت کمبود اکسیژن در فضای اتاق، دودکش دیگر قدرت خروج گازهای سمی حاصله از بخاری گازسوز را ندارد و خیلی زود دودکش و لوله بخاری سرد می شود و در این موقع است که محصولات احتراق به جای خروج کامل از دودکش، وارد فضای خانه می شوند و برای رفع مشکل سرد شدن لوله بخاری توصیه می شود حتما با باز گذاشتن لای درب یا پنجره هایی که در مسیر ورود هوای تازه هستند، اکسیژن لازم را به داخل خانه هدایت کنید و توجه داشته باشید که مسیر ورودی هوای تازه را تا زمانی که بخاری روشن است باز بگذارید و یا نسبت به ساخت یک دریچه ثابت ورود هوای تازه به داخل خانه اقدام کنید.

سرد بودن لوله بخاری نشانه چیست | رفع مشکل سرد شدن لوله بخاری گازی

چگونه از سرد شدن لوله بخاری جلوگیری کنیم

همانطور که می دانید علت سرد بودن لوله بخاری، خارج نشدن محصولات احتراق است که برای رفع دائمی مشکل سرد شدن لوله بخاری باید نسبت به نصب صحیح و استاندارد لوله بخاری و دودکش ها تا بالای اقدام کنید و همچنین باید اکسیژن کافی جهت سوخت بخاری گازسوز در محیط تامین گردد. در صورتی که پس از گذشت چند دقیقه بازهم دودکش به دلایل مختلف گرم نشده است، توصیه ميگردد که بخاری گازی را خاموش کرده و بتوسط متخصصین مورد بررسی کامل قرار گیرد و تا آن موقع از بخاری برقی جهت گرمایش استفاده شود.

 

اگر لوله بخاری پشت دیوار قرار دارد و از لوله سیمانی تا دهانه ورودی دودکش داخل اطاق، فاصله ( قطر دیوار ) وجود دارد این فاصله نباید هیچ شیاری داشته باشد. و برای اطمینان باید روی تمام لوله بخاری و بدن دیواره سیمان کشیده شود تا جریان هوا از دیوار نتواند به درون بخاری کشیده شود. همچنین باید بدانید که قرار دادن لوله بخاری در آب ممنوع است زیرا در این حالت به هیچ عنوان محصولات حاصل از احتراق بخاری گازسوز خارج نمی شود و حتی جذب آب هم نمی شود و این باور غلط تاکنون منجر به مرگ بسیاری از افراد شده است با و با گذاشتن سر لوله بخاری در آب محصولات احتراق همچون منواکسید کربن در محیط پخش می شود و این عمل بسیار خطرناک می باشد.

 


حتما بخوانید: علت خاموش شدن ناگهانی بخاری گازی


 

سرد بودن لوله بخاری نشانه چیست | رفع مشکل سرد شدن لوله بخاری گازی

راههای جلوگیری از سرد شدن لوله بخاری

زمانیکه یک وسیله گازسوز مثل بخاری در فضای خانه روشن است، اکسیژن محیط توسط آن مصرف می شود و در این هنگام اگر مجرا و منافذ ورودی هوا برای سوختن بخاری یا هر وسیله گازسوزی کافی نباشد، میزان اکسیژن هوا در فضای محیط به شدت پایین می آید و فضای داخلی خانه نسبت به هوای بیرون یک نوع فشار منفی را دچار می شود که در این وضعیت لوله بخاری به جای اینکه هوای داخل را به بیرون منتقل کند بلعکس عمل کرده و سرد می شود. این وضعیت بسیار خطرناک است و گازهای خطرناکی از قبیل co و co2 که حاصل احتراق بخاری گازسوز است، در فضای اتاق مانده و سبب مرگ و میر می شوند به خصوص گاز co که بدون رنگ و بو است و خیلی سریع انسان را دچار خفگی می کند و همانطور که می دانید این گاز به قاتل خاموش معروف است. برای جلوگیری از اینگونه حوادث توصیه می شود در محیطی که بخاری گازسوز روشن است یک دریچه ثابت برای ورود هوا در نظر بگیرید و یا بخشی از درب یا پنجره را باز بگذارید تا اکسیژن کافی به محیط برسد.

 

برای رفع مشکل سرد شدن لوله بخاری در باد توصیه می شود بعد از نصب اصولی و استاندارد دودکش بر روی پشت بام، در قسمت فوقانی دودکش کلاهک اچ نصب کنید و حدود فاصله دودکش بخاری از دیوارهای جانبی و ارتفاع دودکش از کف پشت بام رعایت شود. حداقل ارتفاع دودکش بخاری و وسایل گازسوز باید 60 سانتی متر از سطح پشت بام بالاتر باشد تا محصولات احتراق بتوانند از دودکش خارج شوند.

 

سردی دودکش در بخاری گازی بیشتر از هر وسیله گازسوزی دیده می شود، اگر با رعایت نکات بالا باز هم نتوانستید نسبت به رفع مشکل سرد شدن لوله بخاری گازی اقدام کنید سریعا بخاری را خاموش کرده و با متخصصین وسایل گازسوز تماس بگیرید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب