علت یخ زدن کولر گازی در فصل تابستان چیست

علت یخ زدن کولر گازی در فصل تابستان چیست

علت یخ زدن کولر گازی در تابستان

علت یخ زدن کولر گازی در فصل تابستان و هوای گرم را در این پست مورد بررسی تخصصی قرار خواهیم داد و اگر دلیل یخ زدن کولر گازی در تابستان را نمی دانید با ما همراه باشید تا بتوانید این مشکل را حل کنید. یکی از مشکلات عدیده ای که برای کولر گازی در فصل تابستان ممکن است به وجود بیاید یخ زدگی آن است. برفک زدن کولر گازی در فصل تابستان دلایل متعددی دارد که در این بخش بیان خواهیم کرد.

 

اگر شما هم با مشکل یخ زدگی کولر گازی ( پنل داخلی کولر گازی ، پنل خارجی ، کندانسور کولر گازی ، لوله های ارتباطی ) مواجه شده باشید باید فورا به دنبال راه حل اساسی بگردید. برای جلوگیری از یخ زدگی کولر گازی بایستی در ابتدا چند مورد را چک و بررسی کنید.

علت یخ زدن کولر گازی در فصل تابستان چیست

کدام قسمت از کولر گازی در تابستان دچار یخ زدگی می شود؟

دقت داشته باشید شما نمیتوانید به صورت مداوم حواستان به این مسئله باشد که چه زمانی کولر گازی شما در حال یخ زدن است و یا اینکه کدام قسمت از کولر در حال یخ زدن است تا از آن جلوگیری کنید از همین رو در این قسمت به شما میگوییم که قسمت هایی نظیر پنل داخلی کولر گازی، پنل خارجی، کندانسور کولر گازی و لوله های ارتباطی کولر گازی از جمله شایع ترین قسمت هایی هستند که با این مشکل روبرو می شوند که باید به محافظت از آنها پرداخت. همچنین یکی از راه های مراقبت از سیستم تهویه مطبوع یا همان کولر گازی سرویس سالیانه آن است البته نحوه سرویس کردن کولر خود مسئله ای مهم و ضروری است بنابراین با سرویس دوره ای و منظم کولر گازی از یخ زدگی و در نهایت از کار افتادگی آن جلوگیری کنید.

علت یخ زدن کولر گازی در فصل تابستان چیست

دلیل یخ زدن کولر گازی در حالت سرمایش

یخ زدگی کولر گازی در فصل تابستان دلایل زیادی دارد که ما به صورت کاملا ساده به ذکر دلایلی میپردازیم که از شایع ترین دلایل یخ زدن کولر گازی در تابستان است که شما با خواندن آن به اصل موضوع پی خواهید برد. البته دلایل بسیار نادر و اندکی هم هست که به صورت کاملا تخصصی باید به آن پرداخت که از حوصله این بحث خارج خواهد بود و نیاز به رفع مشکل یخ زدگی کولر گازی شما توسط متخصص خواهد بود.

 

یخ زدگی کولر گازی به دلیل کمبود میزان گاز

در صورتی که کولر گازی شما نشتی گاز داشته باشد ممکن است دچار یخ زدن کولر گازی شود. اگر کولر گازی شما به هر دلایلی مانند نشتی گاز فرئون یا جا به جایی کولر گازی با کاهش گاز مواجه شود یا از گاز کافی برخوردار نباشد سیکل سرمایش با مشکل مواجه شده و باعث یخ زدگی کولر گازی در پنل داخلی یا لوله های کولر گازی خواهد شد که شما میتوانید با شارژ کردن گاز کولر گازی این مشکل را برطرف کنید.

 

گرفتگی لوله ها عامل یخ زدن کولر گازی در تابستان

اگر لوله مویی یا قطعاتی مانند شیر برقی کولر گازی یا لوله های ارتباطی گرفتگی داشته باشند امکان یخ زدگی کولر گازی در فصل تابستان بسیار زیاد است. یخ زدن لوله برگشت یکی از دلایل بسیار مهم برای یخ زدگی کولر گازی است. اگر لوله مویی یا قطعات داخلی مختلفی از کولر گازی مانند شیر برقی آن مسدود شود امکان یخ زدگی کولر گازی تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا می‌کند و به همین خاطر متخصصین در این زمینه توصیه می‌کنند که هر سال قبل استفاده از حالت سرمایش کولر گازی حتما یک بار به طور کامل باید تکنسین تعمیرات آن را بررسی کند.

 

یخ زدگی کولر گازی به دلیل یکسره کار کردن کمپرسور

اگر به دلیل هر یک از مشکلاتی مانند خرابی برد فرمان یا خرابی سنسور کولر گازی یا خرابی کمپرسور یا قطعاتی مانند کنتاکتور کمپرسور کولر گازی شما به صورت یکسره کار کند باعث یخ زدن در پنل داخلی و قسمت هایی از کولر گازی خواهد شد. یکسره کار کردن کمپرسور می‌تواند یکی دیگر از دلایل یخ زدگی کولر گازی در فصل تابستان باشد. اگر کمپرسور به صورت مدوام در حال کار کردن باشد ممکن است یخ زدن پنل کولر گازی را به همراه داشته باشد.

 

یخ زدن کولر گازی بخاطر خرابی فن بلوور

یک از مهم ترین قطعات کولر گازی فن بلوور داخلی است که باعث میشود هوای گرم به داخل پنل کشیده شده که با تماس با کویل های اواپراتور سرد به هوای سرد تبدیل شده و به محیط بازگشت داده میشود اگر فن بلوور نتواند هوای سرد را به راحتی از روی کویل های داخلی (اواپراتور) تخلیه کند حتما پنل داخلی شروع به یخ زدن خواهد کرد اما تخلیه نشدن کامل هوا از روی فن های پنل داخلی میتواند دلایل دیگری داشته باشد.

 

یخ زدگی کولر گازی به دلیل استفاده در هوای خنک

زمانی که هوای بیرون نسبتا سرد است سعی کنید که از حالت فن کولر گازی استفاده کنید چون استفاده بیش از حد از حالت سرمایش در هوای خنک و نه چندان گرم باعث یخ زدن سیکل و لوله ها خواهد شد.

 

کولر گازی با هر یک از دلایل بالا امکان یخ زدن در قسمت های مختلف را خواهد داشت که باید بررسی و عیب اصلی را پیدا کرد البته شما برای رفع کردن هر یک از این اشکلات نیاز به ابزار و تخصص کافی دارید که توصیه میشود اگر از تخصص کافی برخوردار نیستید به تنهایی این کار را انحام ندهید.

علت یخ زدن کولر گازی در فصل تابستان چیست

رفع مشکل یخ زدگی کولر گازی در تابستان

تمامی دلایل یخ زدگی کولر گازی را در بالا توضیح دادیم و باید بدانید شما به تنهایی نمی توانید تمامی این مشکلات را بررسی و رفع کنید و بهتر است با یک متخصص تماس بگیرید تا علت یخ زدگی کولر گازی در تابستان را بررسی و رفع کند. برای رفع مشکل یخ زدن کولر گازی در تابستان می بایست اقدامات زیر را به درستی انجام دهید:

 

1. سیستم تهویه مطبوع را در ترموستات خاموش کنید.

 

2. فیلتر هوای موجود در سیستم تهویه مطبوع را چک کنید تا احتمال اینکه یک فیلتر کثیف جریان هوا را مسدود کرده باشد از بین برود. بنابراین در صورت کثیف بودن فیلتر آن را با یک فیلتر جدید عوض کنید.

 

3. کویل اواپراتور را تمیز کنید، زیرا گرد و خاک ممکن است موجب ایجاد یخ زدگی در کویل شود.

 

4. جلوی اتاقک هوا را بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ مانعی در برابر آن وجود ندارد چرا که هر گونه روپوش، پرده یا چیزی را که می تواند جریان هوا را مسدود کند، از جلوی جریان هوا بردارید.

علت یخ زدن کولر گازی در فصل تابستان چیست

جلوگیری از یخ زدن کولر گازی

برای جلوگیری از یخ زدن کولر گازی بهتر است نکاتی را انجام دهید تا به اصطلاح از این مشکل پیشگیری کنید. برای جلوگیری از یخ زدگی کولر گازی باید اقدامات زیر را انجام دهید:

 

1. با خاموش کردن دستگاه به طور کامل در حالت ترموستات کارتان را شروع کنید. سعی نکنید دما را در روی حالت ترموستات بالا ببرید. اطمینان حاصل کنید که سیستم تهویه مطبوع به طور کامل خاموش است.

 

2. تمام فیلترهای موجود را بررسی کرده و در صورت نیاز آنها را جایگزین و تعویض کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که تمام مجاری و راه ها باز هستند. اگر مورد نشتی در مبرد وجود داشته باشد، با سرویس کار تماس بگیرید.

 

3. بهترین راه برای جلوگیری از یخ زدن کولر گازی این است که به طور منظم تعمیر و نگهداری تهویه مطبوع را برنامه ریزی کنید. بنابراین حداقل سالی یک بار را برای چکاپ سیستم تهویه اختصاص دهید.

 

سیستم تهویه مطبوع خانگی قیمت بالایی دارد و در این پست تمامی علل یخ زدن کولر گازی در تابستان را برایتان بیان کردیم و بهتر است هر سال قبل از شروع فصل تابستان نسبت به تست و بررسی دستگاه تهیه مطبوع اقدام کنید و یا با تکنسین ها تماس بگیرید تا این کار مهم را برایتان انجام دهند. به دلیل بالا بودن قیمت کولر گازی در فصل تابستان بهتر است بیشتر مراقب دستگاه کولر خود باشید و در صورت بروز عیب سریعا نسبت به رفع آن اقدام فرمایید.

جدیدترین مطالب