دلایل سوختن پمپ آب کولر آبی + جلوگیری از سوختن پمپ آب کولر آبی

دلایل سوختن پمپ آب کولر آبی + جلوگیری از سوختن پمپ آب کولر آبی

علت سوختن پمپ آب کولر آبی

سوختن پمپ آب کولر آبی یکی از موراد رایجی است که در برخی از کولر آبی های خانگی دیده می شود. علت سوختن پمپ آب کولر آبی نداشتن آب کافی و یا ریختن آب روی موتور پمپ آب کولر آبی است. دلیل اصلی سوختن پمپ آب کولر آبی ، کم آب و بی آب شدن کولر است . این مشکل به شدت رایج است و جالب است که تنها با یک سرویس دوره ای و تنظیم شناور کولر آبی و ورودی آب کولر می تواند بیش از 70 درصد دلایل سوختگی های پمپ آب را از بین برد. به دلیل ارزان بودن و به صرفه نبودن پمپ کولر آبی ، هیچکس این پمپ را تعمیر و سیم پیچی نمی کند. به دلیل قیمت پایین همه به خرید یک پمپ جدید روی میاورند.

 

علت وجود پمپ آب در کولر آبی

در کولرهای آبی همیشه مقداری آب در کفی کولر ذخیره می شود که این آب توسط پمپ آب یا واتر پمپ به داخل سه راهی های توزیع کننده آب موجود در بالای پوشال های کولر هدایت می شوند و سبب خیس شدن پوشال ها می شود. با برخورد هوای گرم به پوشال های خیس شده هوای خنک تولید می شود و این هوای خنک توسط چرخش پروانه یا دمنده به داخل کانال های کولر هدایت می شود. پس نقش پمپ آب در میزان راندمان و تولید هوای خنک توسط کولر آبی کاملا روشن شد. زیرا در صورتی که پمپ آب را در کولر آبی حذف کنیم کولر آبی تنها مانند یک پنکه عمل می کند که هیچ گونه بازدهی در تولید هوای خنک ندارد. این فرضیه کاملا بر خلاف نظر عامه مردم است که معتقد هستند با قطع بودن پمپ آب موتور کولر آبی نیز می سوزد. در واقع این طور نیست و سوختن موتور کولر آبی در این شرایط به دلیل گرمای بالای موتور به علت عدم وجود آب به عنوان خنک کننده موتور است.

 

دلایل سوختن پمپ آب کولر آبی

دلیل سوختن پمپ آب کولر آبی متعدد است و باید نسبت به گرم شدن باد کولر حساس باشید و دلایل سوختن پمپ آب کولر آبی را که در ادامه آمده است مد نظر قرار دهید. در برخی موارد ممکن است شما نیز با این مشکل مواجه شده باشید که با این که پمپ آب کولر روشن است اما کولر باد گرم می دهد. دلایل مختلفی می توانند سبب بروز این مشکل شوند.

دلایل سوختن پمپ آب کولر آبی + جلوگیری از سوختن پمپ آب کولر آبی

خشک ماندن پمپ آب کولر آبی
ورود آب به بخش الکتروموتور پمپ آب کولر آبی
عدم روغن کاری پمپ آب کولر آبی
ورود اجسام خارجی و رسوبات به داخل پروانه پمپ آب
کثیف بودن پوشال های کولر آبی

 

سوختن پمپ آب کولر آبی به دلیل کمبود آب در کفی

همانطور که گفتیم کم بودن و یا نبود آب در کفی کولر به خودی خود سبب سوختن موتور کولر آبی نمی شود، اما نبود آب در کفی مهمترین علت سوختن پمپ آب کولر آبی است. فرض کنید کلید پمپ آب را زده اید و موتور کولر را نیز روشن کرده اید اما هیچ آبی در کفی کولر برای پمپاژ توسط پمپ وجود ندارد. در نتیجه پمپ در خشکی خواهند ماند و همین مسئله می تواند سبب سوختن پمپ آب کولر آبی شود. دلایل زیادی برای خشک ماندن پمپ آب کولر آبی وجود دارد که دلایل خشک ماندن پمپ آب کولر آبی عبارتند از:

 

خرابی سه راهی های توزیع کننده آب
مسدود بودن شلنگ اصلی آب کولر
وجود نشتی در شلنگ آب کولر
خرابی و تنظیم نبودن شناور کولر آبی
وجود نشتی در بدنه کولر آبی

 


حتما بخوانید: رفع بوی بد کولر آبی


 

دلیل سوختن پمپ آب کولر آبی

یکی از دیگر از دلایل اصلی سوختن پمپ آب کولر آبی پاشیدن آب روی موتور پمپ است. همانطور که در قسمت فوق ذکر کردیم آب پمپاژ شده توسط پمپ آب کولر آبی وارد سه راهی های توزیع کننده های آب بر روی پوشال ها می شود. اما گاهی به دلیل سختی بالای آب مسیر لوله های توزیع کننده آب و لوله خروجی آب در پمپ آب کولر آبی مسدود می شوند. در نتیجه آب به داخل بخش الکترو موتور پمپ آب نفوذ می کند، که همین امر دلیل سوختن پمپ آب کولر آبی خواهد شد. از طرفی گاهی ممکن است پمپ آب و سه راهی های توزیع کننده آب به درستی نصب نشوند و آب های خروجی از سه راهی بر روی پمپ آب ریخته شود، که همین مسئله سبب ورود آب به داخل قسمت برقی پمپ آب شده و باعث سوختن پمپ آب در کولرهای آبی می شود.

 

سوختن پمپ آب کولر آبی به دلیل عدم روغن کاری

موتور پمپ آب کولر آبی هم مانند تمامی وسایل الکتریکی که با برق کار می کنند نیاز به روغن کاری دارند. زیرا تنها ماده ای که سبب چرخش منظم موتور پمپ می شود روغن است. اما اگر مدت زمان طولانی روغن کاری پمپ آب کولر آبی انجام نشده باشد موتور پمپ در حالت خشک کار می کند و همین علت سوختن پمپ آب کولر آبی می شود. این مشکل سبب ایجاد اصطکاک در قطعات داخلی پمپ آب کولر آبی خواهد شد و ایجاد اصطکاک سبب اوورلود کردن پمپ آب شده و در نتیجه پمپ آب می سوزد.

 

کثیف بودن آب کفی موجب سوختن پمپ آب کولر آبی می شود

پمپاژ آب از کفی کولر به خروجی پمپ آب توسط چرخش پروانه پمپ آب صورت می گیرد و وجود جرم و یا حتی اجسام خارجی در کفی کولر مانع از چرخش پره های پروانه پمپ آب شده و در نتیجه فشار مضاعف به موتور پمپ آب وارد می شود و کثیف بودن آب کفی کولر موجبات سوختن پمپ آب کولر آبی را فراهم می آورد. به همین علت توصیه ما به شما این است که از توری در قسمت زیرین پمپ آب کولرهای آبی تان استفاده کنید و هر چند وقت یکبار آن را تعویض کنید تا جلوی ورود اجسام خارجی به بدنه و پره های پمپ آب گرفته شود. همچنین قبل از استفاده مجدد از کولر آبی حتما کفی کولر را تمیز کنید تا لجن های باقی مانده در این قسمت کاملا پاک شوند.

 

علت اصلی سوختن پمپ آب کولر آبی

اگر می خواهید بدانید که علت اصلی سوختن پمپ آب کولر آبی به طور مدام و مستمر چیست بهتر است به پوشال های کولر نگاهی بیندازید. یکی از دلایل سوختن پمپ آب کولر آبی کثیف بودن پوشال های کولر است. شاید این موضوع کمی عجیب به نظر برسد، اما به هر حال اگر پوشال ها کثیف باشند وقتی که توسط سه راهی های توزیع کننده آب خیس می شوند جرم ها و رسوبات چسبیده به خود را بر روی کیفی کولر می ریزند و این یکی دلایل اصلی سوختن پمپ آب کولر آبی است. از آنجا که پمپ آب دوباره آب های موجود در کفی کولر را به داخل خود جذب کرده و پمپاژ می کند، با ریختن این رسوبات احتمال مسدود شدن پروانه پمپ آب افزایش پیدا می کند. این جاست که لزوم استفاده از سرویس کولر آبی مشخص می شود.

 

تشخیص علت سوختن پمپ آب کولر آبی

اگر قصد دارید نسبت به تشخیص علت سوختن پمپ آب کولر آبی تان اقدام کنید ابتدا باید پنل کنار کولر آبی را باز کنید. پمپ آب کولر را پیدا کنید. پمپ آب باید روشن شود. در حالی که پمپ در حال کار است، با دقت شلنگ یا کلاه گشاد آبریزی پمپ کولر آبی را جدا کنید. بررسی کنید که آیا آب به شکل مناسبی به کولر آبی پمپ می‌شود یا نه. اگر به نظر می‌رسد مشکل وجود دارد، پس مرحله بعدی را اجرا کنید و از سوختن آن جلوگیری بعمل آورید.

برق را قطع کرده و قبل از برداشتن پمپ آب موجود برای تعمیر آن، لازم است که کولر آبی خود را خاموش کرده و آنرا از برق بکشید. تا مطمئن باشید که در حین تعمیر پمپ آب به طور تصادفی به خودتان آسیب نزنید. ممکن است نیاز به خرید گیره‌های اضافی یا دستگاه‌های اتصال برای انجام تعمیر داشته باشید.

گیره شلنگ پمپ آب کولر آبی را بردارید، با سیم‌چین، گیره دو انتهای شلنگ پمپ را جدا کنید. گیره شلنگ پمپ را تا جایی که بتوانید آن را از یک طرف شلنگ خارج کنید جابجا کنید. اکنون باید خط آب‌رسانی را حذف کنید. این، در قسمت T شکل آب‌رسانی قرار دارد. یک خط آب‌رسانی انتظار می‌رود ۰.۵ سانتیمتر طول داشته باشد و یک وسیله شبیه لوله نرم است که به قسمت T شکل آب‌رسانی می‌رود. این از طریق ناحیه تخلیه یا لوله سرریز واقع در پایین کولر آبی و سپس از طریق سقف عبور می‌کند.

دلایل سوختن پمپ آب کولر آبی + جلوگیری از سوختن پمپ آب کولر آبی

جلوگیری از سوختن پمپ آب کولر آبی

اگر به صورت مدام پمپ آب کولرتان می سوزد باید نسبت به جلوگیری از سوختن پمپ آب کولر آبی اقدام کنید. راههای جلوگیری از سوختن پمپ آب کولر آبی بسیار ساده و ارزان است که در ادامه مهمترین و بهترین روشهای جلوگیری از سوختن پمپ آب کولر آبی بیان خواهد شد:

 

روغن کاری پمپ آب کولر آبی
شستشوی بدنه کفی و از بین بردن رسوبات در کولر آبی
بررسی سه راهی های توزیع کننده آب
تعویض سالانه پوشال های کولر آبی
تنظیم دقیق میزان آب در کفی کولر آبی توسط تنظیم شناور کولر آبی
بررسی شلنگ آب کولر آبی

شما می توانید تمامی موارد فوق در حفظ و نگهداری و جلوگیری از سوختن پمپ آب کولر آبی را با انجام سرویس دوره ای کولر آبی به صورت یکجا انجام دهید.

 

مشخصات فنی پمپ آب کولر آبی

پایه پمپ آب کولر آبی که آب را به قسمت خروجی پمپ آب پمپاژ می کند.
پروانه پمپ آب کولر آبی که سبب چرخش آب در درون پمپ آب می شود.
خروجی پمپ آب کولر آبی که شلنگ آب پمپ به آن متصل شده و توسط همین خروجی آب به سه راهی های توزیع کننده منتقل می شود.
کلاهک پمپ آب کولر آبی که نقش محافظت کننده از پمپ آب کولر آبی داشته و مانع از ورود آب به قسمت الکتروموتور پمپ آب می شود.

پمپ آب کولر (واترپمپ) همانند همه پمپ ها از دو قسمت الکتریکی (موتور) و یک قسمت مکانیکی (پمپ) تشکیل می‌شود.

 

قسمت الکتریکی پمپ آب کولر آبی

درپوش ها : درپوش‌ها محل قرار گرفتن یاتاقانها و نگهداری دو سر محور موتور می‌باشند، و در نگهداری روتور نقش مهمی دارد.

استاتور: قسمت استاتور از دو بوبین (بالشتک) تشکیل شده است، که روی هسته در داخل شیارها قرار گرفته‌اند.
هسته روتور ، واتر پمپ را از ورق‌های آهن سیلیس‌دار تهیه و شیارهایی به منظور قرار گرفتن میله یا هادی‌ها روی روتور ، روی آن ایجاد می‌کنند. این شیارها به منظور افزایش گشتاور واتر پمپ انتخاب می شوند. در داخل آنها مواد مذاب تزریق می‌کنند. بطوری که یک قفسه آلومینیومی تشکیل می‌شود.

فراموش نکنید کهپمپ کولر آب زمانی که به قسمت جعبه تقسیم برقی وصل شده است دارای دو سیم میباشد. یکی فاز و یکی نول. دقت کنید که سیم پمپ به کجای جعبه تقسیم وصل میشود.

نکته مهم: زمانی که کولر خنک نمیکند. ابتدا پس از چک کردن تسمه کولر و حرکت راحت و روان کولر، چک کنید که آیا آب توسط پمپ آب به پوشال ها میرسد یا نه. چون زمانی که پمپ، پوشال های کولر آبی را خیس نکند. خنکی مطلوبی ایجاد نشده و هوا خنک نمیشود.

 

صافی زیر پمپ آب کولر

همواره به یاد داشته باشید که به دلیل وجود جرم آهکی و یا هرگونه قطعه زاید به دلیل گرفتگی لوله های پمپ یا شیلنگ کولر که به دیواره ها آب را منتقل میکنید ، از صافی استفاده کنید. این فیلتر مواد زائد در کولر را جدا کرده و فقط آب را انتقال می دهد و از سوختن پمپ آب کولر آبی جلوگیری بعمل می آورد.

 

واتر پمپ کولر آبی

 قسمتی از مجموعه موتور کولر که به شکل پره‌های منظم در قسمت انتهایی (پایینی) محور قرار دارد، واتر پمپ نامیده می‌شود، و عمل پمپاژ آب را به بدنه کولر انجام می‌دهد. قسمتهای مختلف پمپ عبارتند از :

چپقی پایه پمپ ، محل قرار گرفتن شیلنگ ، که آب را به سه راهی منتقل می‌کند.

کفی یا پایه پمپ که در زیر پایه نصب می‌گردد و نقش آب‌بندی پمپ را دارد.

پایه اصلی پمپ که در داخل آب قرار می‌گیرد.

پروانه چهار یا سه پره که نقش توربین را داشته و آب را پمپاژ می‌کند.

کلاهک پمپ ، قسمت فوقانی الکتروپمپ ، که به صورت چتری بالای الکتروپمپ قرار می‌گیرد تا از ورود آب به داخل آن جلوگیری کند.

 

تعویض پمپ آب سوخته کولر آبی

برای تعویض پمپ آب سوخته کولر آبی ابتدا نسبت به خرید پمپ آب کولر آبی اقدام نمایید. به سادگی شلنگ پمپ از کولر آبی خود را به قسمت T شکل آب‌رسانی متصل کنید. پس از این، قسمت T شکل آب‌رسانی را به پمپ آب خود وصل کنید. طرف دیگر شلنگ پمپ باید به توزیع کننده آب فن وصل شود. هم اکنون می‌توانید تمام قطعاتی را که جدا کرده اید همچون خط آب‌رسانی، دوباره سر هم کنید. کولر آبی خود را به برق متصل کنید و منبع تغذیه را دوباره روشن کنید. کولر را روشن کنید تا صحت تعمیرات بررسی شود.

 

سوختن پمپ آب کولر آبی بسیار آزار دهنده است و در گرمای تابستان در صورتی که به یکباره پمپ آب کولرتان بسوزد بسیار مشکل ساز است پس همیشه سعی کنید از سوختن پمپ آب کولر آبی تان جلوگیری بعمل آورید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب