دیه سال 99 در ماه های عادی و حرام چقدر است | نحوه محاسبه نرخ دیه سال 99

دیه سال 99 در ماه های عادی و حرام چقدر است | نحوه محاسبه نرخ دیه سال 99

دیه سال 99 تعیین شد نرخ دیه سال 99 در ماه های عادی و قیمت دیه کامل سال 99 در ماه حرام ابلاغ شده است که در ادامه دیه سال 99 در ماه های عادی و حرام و همچنین نحوه محاسبه نرخ دیه سال 99 بیان شده است.

 

دیه سال 99 در ماه های عادی

نرخ دیه سال 99 در ماه های عادی چقدر است؟ نرخ دیه سال 99 در ماه های عادی و غیر حرام تعیین شده است معاون اول قوه قضاییه با اشاره به ابلاغ قیمت دیه در سال 99، گفت: دیه یک مرد مسلمان برای ماه های عادی در سال 99، 330 میلیون تومان تعیین شد. حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه در حاشیه نشست امروز مسئولان عالی قضایی در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس ابلاغ رئیس قوه قضاییه، دیه یک مرد مسلمان برای ماه‌های غیرحرام در سال 99، 330 میلیون تومان تعیین شد.

دیه سال 99 در ماه های عادی و حرام چقدر است | نحوه محاسبه نرخ دیه سال 99

نرخ دیه سال 99 در ماه های حرام

بر این اساس، نرخ دیه سال 99 در ماه های حرام 440 میلیون تومان می باشد که نرخ دیه در ماه حرام 110 میلیون تومان بیشتر است. افزایش قیمت هر نفر شتر در سال جاری، این نگرانی را ایجاد می‌کند که احتساب نرخ دیه سال 99 در ماه های عادی و حرام براساس قیمت پایه “شتر” نرخ دیه را به مرز یک میلیارد برساند. رئیس محترم قوه‌ قضاییه در اسفند سال 98، قیمت دیه سال 99 در ماه های عادی را به مبلغ 330 میلیون تومان و در ماه حرام مبلغ 440 میلیون تومان تعیین و ابلاغ کردند. ماه‌های حرام شامل 4 ماه قمری محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه می‌باشد، اگر دیه ماه غیر حرام را با یک سوم مبلغ آن جمع ببندیم، مقدار دیه ماه‌های حرام به‌دست خواهد آمد که این مقدار 440 میلیون تومان می‌باشد.

 

نرخ دیه مصوب امسال بر اساس قیمت یک‌ میلیون و 500 هزار تومانی هر نفر شتر تعیین شده بود و حالا که قیمت شتر به رقمی حدود 9 میلیون تومان رسیده و نسبت به سال گذشته افزایشی حدود چند برابری را تجربه کرده است،‌ باید دید متولیان تعیین نرخ دیه برای سال 99 چه راهکاری برای این وضعیت می‌اندیشند.

دیه سال 99 در ماه های عادی و حرام چقدر است | نحوه محاسبه نرخ دیه سال 99

در حالت اول و پیش‌فرض، با توجه به اینکه دیه هر فرد معادل یک صد شتر است و باید احتمال تعیین نرخ دیه سال 99 بین 900 میلیون تا رقمی حتی بالاتر از یک میلیارد تومان را داد که تصویب آن باعث افزایش تعداد زندانیان دیه در سال 99 و ماندگاری آنها در زندان‌ها به دلیل ناتوانی در پرداخت دیه باشیم و این موضوع درباره کسانی که به دلایل خاص مانند قطع نخاع محکوم به پرداخت دیه هستند، وخیم‌تر می‌شود.

 

در حالت دوم هم باید منتظر خروجی جلسات تصمیم‌گیری مسئولان ماند که آیا ملاک تعرفه‌گذاری تغییر می‌کند یا نرخی ثابت برای دیه سال 99 تعیین می‌شود؟ اما چیزی که قطعی به نظر می‌رسد این است که با توجه به افزایش شدید قیمت گوشت در سال جاری، تعیین نرخ دیه سال 99 در ماه های عادی و حرام براساس تعداد شتر، گاو و گوسفند منتفی خواهد بود. قیمت هر نفر شتر زنده در حال حاضر بسته به وزن آن بین 8 تا 12 میلیون تومان متغیر است.

دیه سال 99 در ماه های عادی و حرام چقدر است | نحوه محاسبه نرخ دیه سال 99

نحوه محاسبه نرخ دیه سال 99

محاسبه نرخ دیه امری بسیار مشکل است و نحوه محاسبه نرخ دیه سال 99 در اسفندماه 1398 امسال تعیین شد. مبحث نحوه محاسبه قیمت دیه در سال 1399 کار بسیار تخصصی و دقیقی است که حتما باید توسط کارشناسان این رشته، پزشکی قانونی و مراجع قضایی انجام شود. اما در اینجا با برخی از روش‌ها و نحوه محاسبه دیه و انواع جراحات به صورت کلی آشنا می‌شویم.

 

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در دیه جرح به آن توجه نمود این است که ماه حرام فقط در موارد فوت ملاک محاسبه دیه است، و دیه جرح و شکستگی بر اساس دیه ماه عادی محاسبه می‌گردد. دیه به معنای چیزی است که در مقابل قتل به اولیای مقتول پرداخت می‌شود و از آن در عرف عام به خون‌بها یاد می شود و معیار محاسبه نرخ دیه ارزش 100 شتر است.

دیه سال 99 در ماه های عادی و حرام چقدر است | نحوه محاسبه نرخ دیه سال 99

معیار محاسبه قیمت دیه در ماه های عادی و حرام

معیار محاسبه دیه در ماه های عادی و حرام  چگونه است. در اسلام علاوه بر 100 شتر، موارد دیگری را هم شامل می‌شود که عبارتند از 100 گاو، یک هزار گوسفند، 200 حلّه، یک هزار دینار و 10 هزار درهم. فرد قاتل که دیه را پرداخت می‌کند، اختیار دارد که هر یک از این موارد را انتخاب کند، همچنین اگر طرفین با هم توافق کنند، می‌تواند قیمت مورد انتخاب شده را بپردازد.

 

اما اینکه چرا این موارد به عنوان معیار محاسبه نرخ دیه در ماه های عادی و حرام تعیین شده است، ممکن است علت‌های مختلفی داشته باشد مانند در دسترس نبودن پول نقد یا طلا برای همه و در همه جا، به همین جهت، موارد مختلف تعیین شده است تا پرداخت کننده در موقع پرداخت با مشکل مواجه نشود.

دیه سال 99 در ماه های عادی و حرام چقدر است | نحوه محاسبه نرخ دیه سال 99

ديه نفس انسان با شتر محاسبه می‌شود و ديه ساير اعضای بدن با دينار، امروزه يک شتر و يک دينار معادل چقدر از پول امروزی است؟

بر اساس شرع و قانون مجازات اسلامی (ماده 297 ) دیه نفس انسان مسلمان يکی از امور شش گانه است كه قاتل در انتخاب هر يک از آن‌ها مخير می‌باشد و تلفيق آن‌ها جايز نيست:

 

1- 100 شتر سالم و بدون عيب كه خيلی لاغر نباشند.

2- 200 گاو سالم و بدون عيب كه خيلی لاغر نباشند.

3- يک هزار گوسفند سالم و بدون عيب كه خيلی لاغر نباشند.

4- 200 دست لباس سالم از حله های يمن

5- يک هزار دينار مسكوک و غير مغشوش كه هر درينار يک مثقال شرعی طلا به وزن 18 نخود است.

6- 10 هزار درهم مسكوک سالم و غير مغشوش كه هر درهم به وزن 6/12 نخود نقره هستند.

 

تبصره- قيمت هر يک از امور ششگانه در صورت تراضی طرفين و يا تعذر همه آن‌ها پرداخت می‌شود.

 

بر اساس ماده فوق قاتل می‌تواند هر يک از موارد فوق را انتخاب کند اما مورد چهارم (حله يمن) به لحاظ اينکه امروزه وجود ندارد و تحصيل آن متعذر است از اين شش قسم خارج شده است.

دیه سال 99 در ماه های عادی و حرام چقدر است | نحوه محاسبه نرخ دیه سال 99

درهم و دينار هم به نظر برخی فقها و از جمله فتوای مقام معظم رهبری در حقيقت همان قيمت احشام ثلاثه است. يعنی قيمت یک هزار دينار و 10 هزار درهم برابر قيمت 100 شتر و 200 گاو و يا یک هزار گوسفند بوده است و از اين نظر موضوعيت ندارد. لذا وزارت دادگستري به منظور تعيين و تثبيت نرخ ديه با استفاده از نظر هيئت كارشناسان قيمت سوقيه احشام (گاو ، گوسفند و شتر) را ابتدا هر 6 ماه يک بار و بعد هر يک سال يک بار تعيين و مراتب را به صورت بخشنامه به دادگستری‌های سراسر كشور ابلاغ می‌کند. علت تقويم سالانه ديه انسان بر اساس قيمت شتر که به وسيله قوه قضاييه هر سال ابلاغ می‌شود هم اين است که شتر در بين همه اين موارد قيمت کمتری دارد و نوعی قاتل يا جانی شتر يا قيمت شتر را برای پرداخت انتخاب می کند با اين حال پرداخت ديه بر اساس شتر يا قيمت شتر موضوعيت ندارد و قاتل می‌تواند هر کدام از موارد ديگر را نيز انتخاب کند. در مورد قيمت ديه ديگر اعضای بدن هم همين نکته وجود دارد. اگر در رأی دادگاه ديه عضوی با عنوان کسری از ديه کامل عنوان شد(مانند ديه دست که نصف ديه کامل است) به همين روال عمل میشود و اگر ديه جراحتی با دينار عنوان شد معيار اندازه گيری دينار بر اساس همان قيمت شتر سنجيده می‌شود.

دیه سال 99 در ماه های عادی و حرام چقدر است | نحوه محاسبه نرخ دیه سال 99

تاثیر افزایش دیه سال 99 بر روی بیمه شخص ثالث

یکی از مواردی که با افزایش مبلغ دیه تحت تأثیر قرار می‌گیرد، نرخ بیمه شخص ثالث و میزان تعهدات آن است. حداقل تعهدات مالی بیمه شخص ثالث 2.5 درصد مبلغ دیه در ماه حرام است و در سال 99 این حداقل تعهدات 11 میلیون خواهد بود. تعهدات جانی بیمه شخص ثالث هم که معادل دیه ماه حرام است، با افزایش دیه تغییر پیدا می‌کند. همچنین افزایش دیه در سال 1399 باعث افزایش نرخ بیمه شخص ثالث در سال 99 خواهد شد.

 

الحاقیه بیمه شخص ثالث سال 99

در گذشته با افزایش میزان دیه، بیمه‌گذاران موظف به دریافت الحاقیه بودند تا با افزایش سقف تعهدات بیمه‌نامه خود، برای دریافت خسارت با مشکلی رو به رو نشوند. اما از سال 96 و بر اساس قانون جدید بیمه شخص ثالث، دیگر نیازی به دریافت الحاقیه نیست و مابه‌التفاوت مبلغ دیه توسط صندوق خسارت بدنی پرداخت می‌شود. در واقع با افزایش نرخ دیه در سال 99، سقف تعهدات مالی و جانی بیمه شخص ثالث به صورت خودکار افزایش پیدا می‌کند.

 

ملاک پرداخت دیه چه زمانی است

من تصادف کردم و تا زمستان سال 98 استراحت پزشکی دارم میخواستم بدونم ملاک پرداخت دیه چه زمانی است و آیا به من نرخ دیه سال 99 تعلق می گیرد یا نه؟

 

طبق قانون چنانچه مشخص شود تاخیر در پرداخت دیه به سبب قصور زیاندیده و عدم مراجعه در زمان مقرر بوده است پرداخت خسارت به نرخ سال گذشته خواهد بود اگر می خواهید بدانید که دیه بر اساس چه سالی پرداخت میشود به یکی از مراکز بیمه ای کشور مراجعه کرده و سوال کنید. دیه سال 99 در ماه های عادی و حرام تعیین گردید و امیدواریم هیچ راننده ای تصادف منجر به فوت در سال 1399 نداشته باشد.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب