علت استارت نزدن ماشین چیست | وقتی ماشین استارت نمیخوره چیکار کنیم

علت استارت نزدن ماشین چیست | وقتی ماشین استارت نمیخوره چیکار کنیم

علت استارت نزدن ماشین

استارت نخوردن ماشین در بسیاری از مواقع به دلیل این است که برق به سر سوییچ نمی رسد و یا باتری ماشین شما خوابیده است. علت استارت نزدن ماشین در خودروهای مختلف متفاوت است و اگر این سوال در ذهن شماست که وقتی ماشین استارت نمیخوره چیکار کنیم ابتدا بهتر است ببینید باتری خودرویتان سالم است یا نه؟ ما برای موارد زیادی به ماشین خود وابسته هستیم و نمی توان تصور کرد که اگر یک روز ماشین روشن نشود چه مشکلاتی پیش روی ما قرار خواهند گرفت. دلایل خیلی زیادی می توانند موجب استارت نزدن ماشین شوند که شماری از آنها بسیار متداول هستند، در این مقاله از سایت سماتک قصد داریم علت استارت نزدن ماشین را به بحث بگذاریم و چند توصیه مهم در راستای پیشگیری یا رفع عیب های احتمالی مطرح نماییم. اگر ماشین شما استارت نمیخوره ، علت های زیادی وجود دارد اما بهتر است برای تصمیم درست از ساده ترین علت ها شروع کنید تا زمان را بیهوده از دست ندهید و موارد زیر را چک کنید:

 

باتری تمام شده
باتری خراب شده
باتری خالی شده
باتری شارژ شده
سوئیچ قطع شده
سیم کشی استارت
خرابی استارت
خرابی سیم کشی و اتصالات

علت استارت نزدن ماشین چیست | وقتی ماشین استارت نمیخوره چیکار کنیم

استارت نزدن ماشین به دلیل خالی کردن باتری

خالی کردن باتری رایج ترین علت استارت نزدن ماشین می باشد. باتری ماشین به دلایل زیادی دچار این معضل می شود؛ ممکن است شما یکی از چراغ های خودرو را برای تمام شب روشن گذاشته باشید یا یکی از سیم ها دچار اتصالی شده و باتری را خالی کرده باشد یا حتی ممکن است بخار آب حاصل از کارکرد پیشرانه موجب زنگ زدگی سرباتری ها شده و جریان الکتریسیته را مختل کرده باشد. اگر خود باتری ماشین تان مشکل و علت استارت نخوردن ماشین باشد در صورت ضعیف بودن باتری در هنگام استارت زدن صدای ضعیف استارتر را خواهید شنید که باتری نمی تواند جریان برق کافی برای روشن کردن خودرو را در اختیار آن قرار دهد؛ در این وضعیت اگر به عمل استارت زدن ادامه دهید بعد از مدت کوتاهی صدا ضعیف و ضعیف تر شده و در آخر به هنگام استارت زدن هیچ صدایی از داخل پیشرانه نخواهید شنید و حتی چراغ های پشت آمپر و صفحه کیلومتر هم خاموش خواهد شد.

 

در این زمان که مشخص شود دلیل استارت نزدن ماشین باتری معیوب بوده است می توانید با استفاده از کابل مخصوص که توانایی انتقال شدت جریان 60 تا 80 آمپر را داشته باشد عمل باتری به باتری را انجام دهید، اگر با این کار خودرو روشن شد، پس مطمئناً می توان گفت باتری شما خالی کرده است، در این صورت اتصالات سر باتری را تمیز کرده و باتری را تعویض کنید. همانطور که اشاره شد ممکن است به دلایلی سرباتری ها سولفاته یا دچار زنگ زدگی شوند، در چنین وضعیتی می توانید با سولفات مس که ماده ای سبز یا فیروزه ای رنگ است اتصالات باتری را تمیز نمایید.

 

علت از کار افتادن باتری ماشین

روشن ماندن چراغ جلو برای مدت طولانی
وجود قطعی در سیم ها
تبخیر آب موجود در ترکیبات باطری که باعث ضعف در برق رسانی می شود
اتمام تاریخ انقضای باطری

 

چگونه بفهمیم علت استارت نخوردن ماشین باتری معیوب است؟

عمل نکردن اجزای برقی ماشین، مثل چراغ ها و رادیو ضبط
روشن شدن چراغ باطری
با استارت زدن می توانید دریابید که مشکل از باطری ست یا نه:
اگر استارت سالم باشد، به احتمال زیاد باطری رو به اتمام است یا دینام در برق کشی از باطری مشکل دارد. باطری یا دینام را عوض کنید، اتصالات را تمیز کنید و از یک متخصص بخواهید ماشین شما را سرویس کند.

 

خرابی دینام از علل استارت نزدن ماشین

اگر دینام خودرو در وضعیت معمول خود نباشد باتری شما ممکن است شارژ نشود؛ و خرابی دینام علت استارت نزدن ماشین شما می‌شود. می‌توانید نخست تسمه کمکی گیربکس را بررسی کنید. اگر دینام کار نکرده یا تسمه پاره شده باشد، احتمالا چراغ هشدار روشن خواهد شد. اگر صرفا مشکل از ضعیف بودن خروجی سیستم شارژکننده است، ممکن است چراغ هشدار روشن نشود. یک راه آسان برای بررسی این مسئله (در صورتی که خودروی شما دارای درجه در قسمت پنل ابزاری است) این است که مطمئن شوید شارژکننده حدودا ۱۴ ولت را نشان می‌دهد. خودروها در دنیای مدرن امروز از درجه‌های دینامی‌ فاصله گرفته‌اند؛ بنابراین ممکن است مجبور باشید از یک تکنسین برای بررسی موضوع کمک بگیرید. همچنین می‌توانید علائم هشداردهنده مانند کند شدن هندل استارت و کم نور شدن چراغ‌های جلوی خودرو را زیر نظر بگیرید.

علت استارت نزدن ماشین چیست | وقتی ماشین استارت نمیخوره چیکار کنیم

استارت نزدن ماشین به دلیل خرابی سوییچ

چنانچه باتری سالم است و خودروی شما کماکان استارت نمیخورد، شاید علت استارت نزدن ماشین خرابی سیستم سوییچ خودرو باشد. شما می توانید با انجام آزمایشی ساده از وجود این ایراد مطمئن شوید. از آنجاییکه باتری مستقیماً به چراغ های جلو و لامپ داخل داشبورد متصل شده است، اگر این چراغ ها بدون هیچ ایرادی روشن شوند ولی خودرو همچنان با زدن استارت روشن نشود پس به احتمال زیاد مشکل از سیستم سوییچ می باشد. اغلب این مشکل زمانی رخ می دهد که راننده بعد از خاموش کردن ماشین به هنگام پیاده شدن مکانیزم قفل فرمان و سیستم سوییچ را با گرداندن فرمان به کار انداخته باشد. برای باز شدن این قفل، نیاز است همزمان با چرخاندن سوییچ، فرمان را به راست و چپ بچرخانید تا قفل باز شود. همچنین در مواردی که باتری ریموت کنترل خودرو تمام شده باشد، از آنجا که سیستم امنیتی خودرو قادر به دریافت سیگنال از ریموت کنترل متصل به سوییچ خودرو نیست به راننده اجازه روشن کردن خودرو را نخواهد داد.

 

استارت نخوردن ماشین به دلیل سوختن فیوز

شاید علت استارت نخوردن ماشین تان سوختن فیوز استارت باشد که می توانید با تعویض فیوز سوخته با فیوز نو مشکل استارت نزدن ماشین را برطرف کنید. برای رفع این مشکل بهتر است از دفترچه راهنما خودرو کمک بگیرید.

 

قفل شدن موتور یکی از دلایل استارت نزدن ماشین

یاتاقان های میل لنگ یا شاتون ها چسبیده ، دنده استارت شکسته و رفتن آن در فلایویل می تواند موجب استارت نزدن ماشین شود . استارت نخوردن ماشین ممکن است به دلیل خراب شدن سلکتور گیربکس اتوماتیک در خودروهای اتومات، باشد . علت های قفل شدن موتور که باعث استارت نزدن ماشین می شوند عبارتند از:

 

شکستگی و چسبیدگی یاتاقان ها و شاطون ها
جمع شدن آب زیاد سر پیستون ها و محفظه احتراق، که به علت سوختن واشر سر سیلندر است.
شکستن استارت یا دنده استارت، و افتادن قطعات شکسته لابلای دنده فلایویل .

 

رفع مشکل قفل شدن موتور

اگر جمع شدن آب زیاد سر پیستون ها و محفظه احتراق دلیل قفل شدن موتور باشد، شمع ها را باز کرده و استارت بزنید، آب سر پیستون خارج شده و موتور آزاد می شود .
اگر شکستگی و چسبیدگی یاتاقان ها و یاتاقان های شاطون ها دلیل قفل شدن موتور و استارت نزدن ماشین باشد از نظر فنی پیچیده است و باید برای تشخیص به کارشناس خبره مراجعه کنید.
اگرعلت قفل شدن موتور، استارتر آن باشد، استارتر را از روی موتور باز کنید و دنده را در وضعیت 5 قرار دهید، می توانید ماشین را هل داده و حرکت دهید . اگرپس از باز کردن استارتر، نتوانید در دنده 5 ماشین را هل دهید، علت قفل شدن موتور، شکستن قطعات موتور، شاطون، یا میل لنگ است .

علت استارت نزدن ماشین چیست | وقتی ماشین استارت نمیخوره چیکار کنیم

روغن موتور بی کیفیت یک علت استارت نزدن ماشین

بسیاری از مواقع عدم توجه به کیفیت روغن موتور باعث می شود تا استارت خوردن ماشین دچار اختلال شود، ولی چگونه؟ در واقع روغن موتور بی کیفیت یا روغن هایی که با پیشرانه خودرو شما سازگار نیستند به ویژه در هوای سرد، لایه ضخیمی بر روی قطعات متحرک داخل پیشرانه خودرو ایجاد می کنند که همین لایه های ضخیم مانع از حرکت نرم قطعات و درنتیحه روشن شدن خودرو می شوند، پس همیشه سعی کنید روغن موتور مناسب با نوع و مدل پیشرانه خودروی خود تهیه نمایید و با این کار مشکل استارت نزدن ماشین تان را حل کنید.

 

وقتی ماشین استارت نمیخوره چیکار کنیم

استارتر که به آن استارت خودرو هم گفته می شود، می تواند یکی دیگر از مهمترین دلایل استارت نزدن ماشین باشد. همانطور که از نامش پیدا است، وظیفه استارتر فراهم آوردن نیروی اولیه برای به حرکت در آوردن قطعات متحرک پیشرانه برای روشن شدن خودرو می باشد و وقتی ماشین استارت نمیخوره چیکار کنیم؟ اگر شما به هنگام استارت زدن نوعی صدای قرقر از داخل پیشرانه موتور شنیدید ولی ماشین تان روشن نشد، مطمئنا ایراد از خرابی استارتر خواهد بود؛ که می تواند به معنای سوختن استارتر یا تمام شدن زغال آن باشد. به این نکته توجه داشته باشید که شنیده شدن صدای قرقر از داخل موتور می تواند شما را به اشتباه بندازد که باتری ضعیف شده است و مشکل از استارتر نیست؛ در چنین وضعیتی باید زمان استارت زدن دقت کنید که آیا تسمه دینام حرکتی اگرچه کوچک از خود نشان می دهد یا خیر، که در این صورت مشکل از باتری است.

علت استارت نزدن ماشین چیست | وقتی ماشین استارت نمیخوره چیکار کنیم

علت اینکه ماشین استارت نمیخوره

اگر خودرو استارت نمیخوره ممکن است علت از شیر معیوب استارت زمانی که موتور سرد است، باشد .

علت اینکه ماشین استارت نمیخوره ممکن است خرابی دنده استارت باشد. اگر دندانه استارت از بین برود صدای جیغ گوش خراشی خواهید شنید و استارت شروع به چرخیدن می کند و نخواهد زد.

یکی دیگر از علت های استارت نخوردن ماشین ، اتصالات معیوب استارت است. گاهی خوردگی موجب صدمه دیدن قطعات الکترونیکی مربوط به استارت میشود. با تستر های مخصوص وباز کردن سوئیچ و بررسی جریان ایجاد شده می توان فهمید آیا استارت نیاز به تعویض دارد یا خیر .

یک استارت خراب معمولا همراه با یک صدای کیلیک‌ مانند مشخص شده و سبب خواهد شد که خودروی شما روشن نشده و حرکت نکند علت اینکه ماشین استارت نمیخوره چیست؟ سایر مشکلات مربوط به استارت می‌تواند مربوط به از بین رفتن دندانه روی گیربکس یا چرخ گردان موتور باشد. همچنین گاهی زمان استارت زدن همراه با صدای استارت، صدایی شبیه به صدای کلاچ ناقص به هنگام تعویض دنده هم به گوش می رسد، در این خصوص شکسته شدن دندانه های چرخ دنده استارتر یا فلایویل محتمل می باشد.

 

فیلتر بنزین

در بسیاری از مواقع علت استارت نزدن ماشین شما کمی گیج کننده تر است و یا اینکه ممکن است خودروی شما استارت بزند اما روشن نشود در این صورت اگر فیلتر بنزین دچار گرفتگی و آلودگی شده باشد بنزین نمی تواند خود را به داخل سیستم پاشش بنزین برساند و در نتیجه ماشین روشن نخواهد شد. فیلتر بنزین هر 15,000 یا حداکثر 25,000 کیلومتر کارکرد پیشرانه، باید عوض شود چون که این مورد می تواند موجب سوختن پمپ بنزین خودرو هم شود. هنگام انتقال بنزین از حامل‌ها به باک خودرو تمام انواع آلودگی‌ها روی موتور خودرو جمع می‌شوند. برای جلوگیری از آلوده شدن بنزین خودرو یا ورود آلودگی‌ها به منافذ سیستم اشتعال موتور، یک فیلتر سوخت نیاز بوده تا از ورود این آلودگی‌ها جلوگیری کند. فیلتر بنزین کثیف، یکی از دلایل استارت نخوردن خودرو است.

علت استارت نزدن ماشین چیست | وقتی ماشین استارت نمیخوره چیکار کنیم

سایر علل استارت نخوردن ماشین

گاهی اوقات به خصوص در هوای مرطوب کلاه توزیع معیوب باعث استارت نخوردن ماشین می شود مانع استارت خوردن خودروی شما می شود اما این مشکل به ندرت اتفاق می افتد . اگر خودرو شما استارت نمیخوره کلاه توزیع را خارج کرده رطوبت آن را بررسی کنید سپس به وسیله پارچه خشک و تمیزی رطوبت آن را خشک کنید و اگر ترک داشت آن را عوض کنید و به احتمال زیاد این علت استارت نخوردن ماشین تان حل خواهد شد. همچنین باید بدانید یکی دیگر از علت های استارت نزدن ماشین سیم پیچ احتراق آن است که برای تست دقیق و اندازه گیری مقاومت آن به مولتی متر نیاز است. اگر سیم پیچ به درستی کار نکرد می توانید آن را عوض کنید.

 

خرابی پمپ بنزین

وجود پمپ بنزین ضعیف یا معیوب به طرز چشم‌گیری روی کیفیت حرکت خودروی شما تاثیر خواهد گذاشت و ممکن است در خودروهای اتوماتیک علت استارت نزدن ماشین، سوختن پمپ سوخت خودرو باشد. وقتی که سوئیچ را می‌چرخانید تا خودرو روشن شود، می‌توانید چند ثانیه‌ حرکت پمپ بنزین در داخل باک خودرو را بشنوید. اگر صدایش را نمی‌شنوید جای نگرانی نیست، چراکه شاید نتوانستید خوب گوش کنید؛ اما اگر پمپ بنزین خودرو کار نکند باعث استارت نزدن ماشین در خودروهای خارجی و شاسی بلند می‌شود. دقت نمایید در مواردی که باک بنزین خودرو کاملاً خالی نشده باشد به خاطر پایین آمدن سطح بنزین در داخل باک، پمپ بنزین آشغال های موجود در داخل باک را به داخل می کشد و این امر باعث گرفتگی پمپ بنزین یا فیلتر بنزین خواهد شد که احتمال استارت نزدن ماشین و روشن نشدن خودرو را افزایش می دهد، همیشه سعی کنید تا پیش از رسیدن بنزین به پایین ترین حد اقدام به سوخت گیری نمایید.

 

اگر هنگام باز کردن سوییچ با دقت گوش کنید، صدای کارکرد اولیه و پمپ شدن بنزین به داخل سیستم سوخت رسانی خودرو را خواهید شنید. ممکن است شنیدن این صدا بهترین راه برای تشخیص درست کارکردن پمپ بنزین بدون استفاده از ابزار تخصصی باشد، که نقص در عملکرد آن می تواند یکی از عوامل روشن نشدن ماشین تان باشد. برای چک کردن پمپ سوخت می توانید تست فشار را در صورت داشتن تجهیزات روی سیستم سوخت خودرو انجام دهید. از آنجایی که بیشتر افراد دسترسی به تجهیزات تست فشار را ندارند ابتدا باید اتصالات الکترونیکی را چک کنید. به وسیله ی تستر جریان در حالی که سوئیچ به حالت روشن قرار دارد جریان سر مثبت پمپ بنزین رابررسی نمایید. اگر وضعیت عادی بود مرحله ی بعدی را امتحان کنید. اگر نه فیوز را بررسی نمایید. اگر فیوز هم سالم بود مشکل از رله پمپ سوخت می باشد .

 

یخ زدن بنزین

امروزه به خاطر استفاده از اتانول در بنزین، بسیار کمتر از گذشته شاهد یخ زدگی بنزین در روزهای خیلی سرد زمستان هستیم و همانطور که می دانید در خودروهای پیشرفته یخ زدن بنزین علت استارت نزدن ماشین است و در سایر خودروها هنگام یخ زدن بنزین ماشین روشن نمی شود. رطوبت هوا می تواند وارد باک خودرو شده و در اثر سرمای محیط به مایع تبدیل شود و بواسطه پمپ بنزین وارد لوله های انتقال سوخت شده و با کاهش دما منجمد شده و باعث مسدود شدن سیستم انتقال سوخت شود. از این رو در فصل سرما و به ویژه در مناطق سردسیر باک بنزین را همیشه پر یا حداقل نیمه پر نگه دارید.

 

وقتی ماشین گرمه استارت نمیخوره

وقتی ماشین گرمه استارت نمیخوره؟ شاید این سوال بسیار غیر حرفه ای باشد چون ماشین سالم چه در سرما و چه در گرما باید استارت بزند. وقتی ماشین گرمه استارت نمیخوره علت چیست؟ بسیاری از مالکین خودرو شمع موتور را فراموش می کنند، در حالی که بررسی دوره‌ای آن در جلوگیری از مشکلات زیادی کمک‌کننده است. یکی از مشکلاتی که در اثر درست کار نکردن موتور به وجود می‌آید و وقتی ماشین گرمه استارت نمیخوره. اگر چه امروزه بروز مشکل در شمع ها یا به بیان بهتر عدم تعویض به موقع شمع خودرو، نمی تواند جزء عوامل اصلی در استارت نزدن ماشین و یا روشن نشدن خودرو باشد، ولی فراموشی در تعویض آنها برای بازه زمانی تا نزدیک به 100,000 کیلومتر، قطعاً می تواند موجب بروز مشکلات جدی و مانع روشن شدن خودرو شود. همچنین اگر سیستم برق رسانی خودرو دچار مشکل شده باشد و برق به سر شمع ها نرسد اغلب در این مواقع ایراد از کوئل خودرو می باشد که با تعویض و یا تعمیر آن، این ایراد هم رفع خواهد شد.

 

استارت نزدن ماشین به دلیل نچرخیدن سوئیچ

گاهی اوقات سوئیچ خودرو ممکن است در داخل جاسوییچی خودرو نچرخیده و همین علت استارت نزدن ماشین است و شما نمی توانید ماشین تان را روشن کنید. گاهی اوقات فرمان قفل شده و باعث نچرخیدن سوئیچ می‌شود. سعی کنید همزمان با چرخاندن سوئیچ فرمان خودرو را به چپ یا راست بچرخانید؛ قفل فرمان در این حالت باز شده و مشکل استارت نزدن ماشین تان حل می شود.

 


حتما بخوانید: تاثیر گرفتن کلاچ موقع استارت زدن خودرو


 

علت استارت نزدن ماشین چیست | وقتی ماشین استارت نمیخوره چیکار کنیم

دزدگیر فعال از دلایل استارت نخوردن ماشین

آیا می دانستید بسیاری از سیستم های دزدگیر خودرو در صورت فعال بودن اجازه استات خوردن ماشین را به راننده نمی دهند؟ دزدگیر فعال علت استارت نخوردن ماشین است. در بسیاری از سیستم های ضد سرقت که بر روی خودروهای سواری و شاسی بلند نصب می گردد در صورتی که این سیستم غیر فعال نشود راننده با مشکل استارت نخوردن ماشین روبرو خواهد شد.

 

همچنین بروز مشکل یا به اصطلاح ارور (Error) در سیستم برقی یا دزدگیر خودرو که به دلایل بسیاری از جمله مشکلات امنیتی رخ می دهد می تواند موجب استارت نزدن ماشین شود. در چنین وضعیتی در بیشتر خودروهای سواری و وانت، ایراد بر روی نمایشگر روبروی راننده نشان داده می شود و اغلب در این موارد باید حداکثر تا 20 دقیقه صبر نمایید تا سیستم امنیتی مجددا اجازه استارت زدن به شما بدهد. خودروهای دارای قابلیت روشن شدن از راه دور یا دارای سیستم تشخیص هویت بیشتر مستعد چنین مشکلات امنیتی هستند.

 

تکنولوژی‌های الکترونیکی جدید مانند ریموت خودرو، می‌توانند اختلالاتی در سیستم الکترونیکی ماشین به وجود آورده و علت استارت نخوردن ماشین شوند. این مشکلات معمولا نیاز به بررسی شدن توسط کامپیوتر دارند. علاوه بر مواردی که یاد شد، می توان موارد ریز و درشت زیادی یافت که باعث بروز مشکل برای شما و عدم روشن شدن خودرو شوند.

 

علت استارت نزدن ماشین همانطور که در این مقاله خواندید بسیار زیاد است و شما باید ابتدا علت استارت نخوردن ماشین را بیابید و وقتی ماشین استارت نمیخوره باید موارد گفته شده در بالا را مد نظر قرار داده و بررسی کنید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب