گرفتن کلاچ موقع استارت زدن | تاثیر گرفتن کلاچ هنگام روشن کردن خودرو

گرفتن کلاچ موقع استارت زدن | تاثیر گرفتن کلاچ هنگام روشن کردن خودرو

گرفتن کلاچ موقع استارت زدن توسط برخی از رانندگان ماهر انجام می شود در اینجا می خواهیم بدانیم که تاثیر گرفتن کلاچ برای روشن کردن خودرو در موقع استارت زدن چیست و آیا هنگام استارت زدن خودرو باید کلاچ بگیریم یا نه؟

 

گرفتن کلاچ موقع استارت زدن

گرفتن کلاچ موقع استارت زدن در فصل زمستان تاثیر بسیار مثبتی روی روشن شدن خودرو دارد اگر زمستان خودروی تان را بیرون از پارکینگ می گذارید بهتر است صبح برای بهتر روشن شدن خودرو کلاچ را گرفته و سپس استارت بزنید. برخی از رانندگان عادت دارند برای روشن کردن خودرو ابتدا پدال کلاچ را فشار می‌دهند و بعد خودرو را استارت می‌زنند. با توجه به آنکه پیش از استارت زدن، با جابجایی دسته دنده می‌توان از خلاص بودن خودرو اطمینان حاصل کرد، سؤالی که معمولاً پیش می‌آید آن است که آیا گرفتن کلاچ موقع استارت زدن خودروهای دنده دستی لازم است یا خیر؟ هنگامی که به آموزشگاه رانندگی برای یادگیری می رویم ، با این جمله روبرو می شویم که باید قبل از روشن کردن خودرو دنده در حالت خلاص قرار گیرد. اما خلاص کردن گیربکس و گرفتن کلاچ تفاوتی را در استارت زدن خودرو ایجاد می کنند؟

گرفتن کلاچ موقع استارت زدن | تاثیر گرفتن کلاچ هنگام روشن کردن خودرو

جعبه دنده خودرو به واسطه کلاچ به موتور وصل است و هنگامی که دنده در حالت خلاص است چرخ دنده های هرزگرد و پینیون آزادانه می چرخند. وقتی وضعیت دسته دنده تغییر می کند، ماهک ها جابجا می شوند و دنده های خودرو درگیر شده تا بدین صورت نیروی موتور به جعبه دنده و بعد به چرخ ها انتقال یابد.

موقع روشن کردن خودروهای دنده‌ای پدال کلاچ را فشار دهید تا موتور کاملا از جعبه دنده خلاص شود. پمپ های هیدرولیکی با فشاردادن پدال کلاچ به کار می افتند و با فشار روغن صفحه خورشیدی را فشار داده و دیسک و صفحه کلاچ از هم جدا می شوند و دیگر چرخش موتور بر گیربکس تاثیری نخواهد داشت. توصیه می کنیم اگر خودروی قدیمی دارید در روزهای سرد زمستان، قبل از روشن کردن خودرو پدال کلاچ را فشار دهید.

گرفتن کلاچ موقع استارت زدن | تاثیر گرفتن کلاچ هنگام روشن کردن خودرو

گرفتن کلاچ موقع استارت زدن

 

نکته دیگری که در مورد گرفتن کلاچ موقع استارت زدن و روشن کردن خودرو وجود دارد، مسئله‌ی حواس‌پرتی و استارت زدن در دنده است. به‌احتمال خیلی زیاد برایتان پیش‌آمده که وقتی ماشین در دنده است استارت زده باشید و دیده‌اید که خودروی‌تان خشمگینانه به جلو می‌جهد. این موضوع می‌تواند خطرآفرین باشد. با عادت کردن به گرفتن کلاچ هنگام استارت زدن ماشین این مشکل برای همیشه برطرف می‌شود.

 

توصیه ‌می‌شود که حتی اگر در فصل تابستان و گرما این‌ کار را نمی‌کنید، در زمستان و سرما حتماً قبل از استارت زدن کلاچ را بگیرید. سرما بر تمام مایعات موجود در ماشین تأثیر می‌گذارد، ازجمله مایعات موجود در گیربکس خودروی شما. به زبان ساده اگر قبل از استارت زدن و روشن کردن خودرو کلاچ را نگیرید ماشین سخت روشن می‌شود.

گرفتن کلاچ موقع استارت زدن | تاثیر گرفتن کلاچ هنگام روشن کردن خودرو

تاثیر گرفتن کلاچ هنگام روشن کردن خودرو

بسیاری از رانندگان مبتدی پرسیده اند که تاثیر گرفتن کلاچ موقع استارت زدن و روشن کردن خودرو چیست؟ وقتی دنده را می گیریم ، همه وزن خودرو بر موتورسوار می شود و هنگام روشن شدن، موتور با مشکل روبرو خواهد شد. شاید تا کنون هنگامی که خودرو در دنده است ، آن را روشن کرده باشید در این صورت حتما می دانید موتور در این وضعیت به راحتی روشن نخواهد شد پس حتما قبل از روشن شدن خودرو دسته دنده را در حالت خلاص قرار دهید.

 

در حالت خلاص چرخ دنده های هرزگرد گیربکس غوطه ور در روغن غلیظ در حال گردش بوده و این باعث تلف شدن انرژی موتورمی شود ، خصوصا زمانیکه هوا سرد است و روغن غلیظ تر می گردد. انرژی لازم برای اینکار زیاد نیست اما باری بر موتور می شود و همین موجب اعمال فشار بیشتر بر موتور استارتر شده و رفته رفته آن را ضعیف تر می کند بنابراین لازم است پیش از روشن کردن خودروهای دنده ای ، با گرفتن کلاچ موقع استارت زدن خودرو ، موتور را کاملا از جعبه دنده خلاص کنید.

گرفتن کلاچ موقع استارت زدن | تاثیر گرفتن کلاچ هنگام روشن کردن خودرو

گرفتن کلاچ هنگام استارت زدن

 

کلاچ ((Clutch کلمه‌ای انگلیسی است که ازنظر لغوی به معنای اتصال است. منظور از کلاچ در خودرو وسیله‌ای است که با استفاده از آن، اتصال میان موتور و گیربکس یا جعبه‌دنده قطع و وصل می‌شود. در خودرو های مختلف استارت با یکدیگر متفاوت است اما این تفاوت جزئی است و عملکرد همه آنها بطور کلی یکسان است ، هنگام استارت زدن ، استارتر خودرو که یک موتور الکتریکی با گشتاور راه اندازی بالا است ، موتور را از طریق چرخ دنده هایی با نسبت زیاد ، می چرخاند تا موتور راه افتد.

 

گرفتن کلاچ هنگام استارت زدن برای روشن کردن خودرو اتصال بین فلایویل موتور و گیربکس قطع می‌شود و درنتیجه نیرویی از موتور به گیربکس منتقل نمی‌شود که ماشین حرکت کند. همان‌طور که میدانید گیربکس از چند دنده تشکیل‌شده است که از دنده 1 شروع می‌شود. هرکدام از دنده‌ها میزان نیروی مشخصی را به چرخ‌ها منتقل می‌کنند. به‌عنوان‌مثال دنده 1 نیروی لازم برای رسیدن به ‌سرعت 25 تا 30 کیلومتر بر ساعت (بسته به نوع خودرو) را فراهم می‌کند. هنگامی‌که می‌خواهید سرعت خود را از این حد بیشتر کنید باید دنده را از 1 به 2 تغییر دهید.

گرفتن کلاچ موقع استارت زدن | تاثیر گرفتن کلاچ هنگام روشن کردن خودرو

گرفتن کلاچ هنگام استارت زدن برای روشن شدن بهتر خودرو

همان‌طور که می‌دانید وظیفه سیستم کلاچ انتقال قدرت میان موتور خودرو و گیربکس و قطع آن در زمان لازم است. به‌صورت عمومی تصور بر این است که وقتی دنده در وضعیت خلاص قرار دارد هیچ نیروی اضافه‌ای بر روی موتور نیست چراکه کلاچ عملاً نیرو را از موتور خودرو می‌گیرد اما در سمت دیگر نیرو منتقل نمی‌شود ولی واقعیت آن است که مجموعه کلاچ خودرو حتی در شرایط خلاص بودن دنده‌ها نیز باری را بر موتور خودرو تحمیل می‌کند و گرفتن پدال کلاچ هنگام استارت زدن خصوصا در سردی هوا برای روشن شدن بهتر خودرو موثر است.

 

این بار تحمیل شده روی استارت خیلی کم است و به همین دلیل به‌طور معمول ضرورتی به گرفتن کلاچ هنگام روشن کردن خودرو نیست اما در مورد خودروهایی که باتری قدیمی و ضعیف دارند و یا در هوای سرد زمستان های برفی، به دلیل آنکه مجموعه روغن‌های به کار رفته در مسیر انتقال قدرت سفت و غلیظ می شوند، کلاچ نیروی اضافه بیشتری را به موتور خودرو وارد می‌کند و به همین دلیل توصیه می‌شود در فصول سرد سال برای روشن شدن بهتر خودرو کلاچ گرفته شود. البته در رابطه با ماشین های نو که موتور آن‌ها به‌خوبی تنظیم شده است و وضعیت باتری سالم و قوی دارند نیازی به گرفتن پدال کلاچ هنگام استارت زدن خودرو نمی باشد اما بسیاری از مالکان خوردوها برحسب عادت در هنگام روشن کردن ماشین پدال کلاچ را می فشارند و بعد استارت می زنند.

گرفتن کلاچ موقع استارت زدن | تاثیر گرفتن کلاچ هنگام روشن کردن خودرو

این مورد در مورد خودروهایی که موتورشان تنظیم نیست صدقیت بیشتری دارد و به همین دلیل برای چنین خودروهایی توصیه شده است، گرفتن کلاچ برای بهتر استارت خوردن خوردو و زودتر روشن شدن خوب است. در مورد سایر خودروهای جدید اگر استارت قوی است و خودرو در هوای سرد به‌راحتی روشن می‌شود نیازی به این گرفتن پدال کلاچ نیست اما فشردن پدال کلاچ موقع روشن کردن خوردو کمی از فشار روی سیستم استارت کم می‌کند و ضرری برای خودرو ندارد.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب