مشکلات کیلس استارتر + معایب نصب کیلس استارتر

مشکلات کیلس استارتر + معایب نصب کیلس استارتر

سیستم کیلس استارتر Keyless Start یکی از جدیدترین فناوری های شرکت های خودروسازی دنیا است که علاوه بر داشتن مزایا، مشکلات کیلس استارتر هم قابل توجه است. معایب نصب کیلس استارتر روی خودرو را در ادامه این بخش بیان خواهیم کرد.

 

مشکلات کیلس استارتر

شاید مهم‌ترین فناوری خودرو‌ها در یک قرن اخیر، تکنولوژی کیلس (Keyless) باشد؛ این تکنولوژی که امروزه بر روی اغلب خودرو‌های وارداتی مشاهده و این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بدون نیاز به استفاده از سوئیچ خودرو، وارد آن شوید و حتی موتور را روشن کنید. فناوری کیلس معمولا به عنوان یک آپشن ارائه می‌شود و می‌توانید زمان سفارش خودرو آن را هم در نظر بگیرید؛ اما حدود سه سال پیش در لندن اتفاقی افتاد که باعث شد محبوبیت تکنولوژی کیلس به شدت کاهش یابد، فردی توانست با هک سیستم کیلس از طریق امواج رادیویی خودرو‌ها را به سرقت ببرد و بعد‌ها در جاهای دیگر دنیا نیز این اتفاق پیش آمد.

 

اگر بخواهیم این مسئله را تخصصی‌تر بررسی کنیم باید ابتدا ساختار فناوری کیلس را آنالیز کنیم؛ در واقع تکنولوژی کیلس با استفاده امواج رادیویی کار می‌کند به شکلی که یک سری امواج با کد‌های مشخص از سوئیچ خودرو به سنسور ایموبلایزر ( دزدگیر ) اتومبیل ارسال می‌شود و این امکان را برای راننده بوجود می‌آورد که درب خودرو را باز کند بدون استفاده مجدد از سوئیچ باز و بسته کند اما همین موضوع باعث شده است بسیاری از کمپانی‌های اتومبیل‌سازی به فکر جایگزینی این فناوری باشند زیرا امواج رادیویی یکی از امواجی است که به راحتی قابل دستکاری است و کسانی که بخواهند این خودرو را به سرقت ببرند می‌توانند با استفاده از امواج رادیویی قوی، کد‌های سوئیچ را دریافت کنند و یک سوئیچ با همان کد‌ها بسازند.

 

از این نظر می‌توان گفت فناوری کیلس دچار ضعف است به همین دلیل در دو سال اخیر خودروسازان بزرگ دنیا، اقدام به توسعه و البته تغییر این فناوری کردند. به عنوان مثال می‌توان به دست‌آوردهای روبه‌رو اشاره کرد؛ در برخی از سری جدید خودرو‌ها از سیستم کیلس با چند کد استفاده شده است، به این ترتیب که سوئیچ این خودرو‌ها به صورت میانگین هربار بین ۳ تا ۸ کد برای سنسور ایموبلایزر اتومبیل ارسال می‌شود که همین امر باعث افزایش امنیت این سیستم شده است. در جای دیگر برای افزایش امنیت فناوری کیلس اتومبیل‌های خود از الگو‌های قطب نما استفاده شده است به صورتی که با تغییر زاویه سوئیچ در هنگام نزدیک شدن به خودرو کد دستوری ایموبلایزر تغییر می‌کند و کد‌های متفاوتی رد و بدل می‌شوند.

مشکلات کیلس استارتر + معایب نصب کیلس استارتر

امنیت سیستم ورود بدون کلید (کیلس)

بسیاری از خودروهای مدرن امروزی از سیستم ورود و استارت بدون کلید بهره مند هستند و این آپشن یکی از موارد مورد علاقه خریداران است. با استفاده از این آپشن دیگر نیازی نیست که برای ورود به خودرو و روشن کردن آن از کلید استفاده کنید و تنها با همراه داشتن ریموت می توانید اقدام به باز کردن در ها و سپس روشن کردن موتور خودرو کنید.

 

با این وجود اما به گزارش نیویورک تایمز، این سیستم خطراتی را نیز به دنبال داشته است و تا کنون 28 نفر در امریکا بر اثر استفاده از این آپشن جان خود را از دست داده اند. مرگ این افراد بر اثر تنفس گاز مونوکسید کربن در خودروهای مجهز به سیستم کی لس بوده است. همچنین حداقل 45 مورد آسیب مغزی نیز برای استفاده کنندگان از این سیستم گزارش شده است.

 

بر اساس این گزارش سیستم ورود و استارت بدون کلید این روزها به صورت استاندارد در بسیاری از خودروها عرضه می شود و تقریبا نیمی از خودروهایی که در بازار آمریکا فروخته می شوند به این آپشن مجهز هستند. اما ایراد این سیستم این است که گاهی راننده فراموش می کند که موتور خودرو را در پارکینگ خاموش کند. بیصدایی موتورهای جدید نیز دیگر عاملی است که باعث می شود رانندگان متوجه روشن بودن اتومبیل خود نباشند.

 

بسیاری از رانندگان خودروی خود را در پارکینگ گذاشته و آن را روشن رها می کنند. به این ترتیب اگر خودرو زمان زیادی را در حالت روشن در پارکینگ باقی بماند این مورد می تواند سبب تجمع گاز مونوکسید کربن در فضای پارکینگ شود.

 

به جز مساله ی افزایش تلفات این سیستم، متاسفانه خودروسازان نیز تا کنون راهکاری را برای این حوادث ارایه نداده اند تا بتوان از انتشار بی مورد و خطرناک گاز مونوکسید کربن جلوگیری کند. همچنین به گزارش این روزنامه جامعه ی مهندسین خودروی آمریکا پیش از این خواستار این شده بود که سیستم های استارت دکمه ای در زمان روشن بودن خودرو و خارج شدن ریموت از خودرو، رانندگان را با یک آلارم از روشن بودن خودرو مطلع کنند.
این مسائل می تواند موجب شود تا سازمان NHTSA خودروسازان را مجبور کند که یک سیستم هشدار را برای خودروهایی که روشن می مانند طراحی و به بازار عرضه کنند. با این وجود اما بیشتر خودروسازان از حالا به این درخواست جواب رد داده اند.

 

یک نکته این است که این خبر شامل خودروهای فورد نمی شود چون محصولات این شرکت در صورتی که خودرو روشن باشد و ریموت از خودرو خارج شود به صورت اتوماتیک پس از 30 دقیقه خاموش می شوند. در حالت کلی می‌توان گفت که سیستم کیلس استارتر علاوه بر دگرگون کردن نحوه فعال‌سازی یا غیر فعال‌سازی دزدگیر خودرو، چگونگی روشن کردن موتور آن را نیز تغییر می‌دهد. به گونه‌ای که با استفاده از این سیستم جدید، شما به عنوان صاحب خودرو از کلید اتومبیل خود همچون گذشته استفاده نخواهید کرد و نقش کلید خودرو بسیار کم رنگ و حتی کاملا بی رنگ جلوه می‌کند.

 

این را باید در نظر بگیریم که فناوری کیلس به صورت کلی فناوری خودرو‌ها را افزایش داده است، زیرا در گذشته بسیاری از سارقان با بدست داشتن ابزار فیزیکی مخصوص به راحتی می‌توانستند درب خودرو را باز کرده و موتور آن را روشن کنند، اما فناوری کیلس از این موضوع جلوگیری کرده است و فردی که بخواهد خودرویی را بدزدد، حداقل باید مسائل اولیه امواج رادیویی را آموخته باشد. اما این که بگوییم به فناوری کیلس چقدر می‌توانیم اعتماد کنیم مسئله دیگری است و بخش بزرگی از آن به خودمان بر خواهد گشت، زیرا بر اساس نظر کارشناسان بسیاری سارقان برای بدست آوردن کد‌های سوئیچ شما باید به آن نزدیک شوند تا بتوانند امواج رادیویی را دریافت کنند، همین موضوع نشان می‌دهد که نباید سوئیچ خود را در جا‌های ناامن رها کنیم.

مشکلات کیلس استارتر + معایب نصب کیلس استارتر

معایب نصب کیلس استارتر

باید اعتراف کرد که سیستم کیلس استارتر با وجود راحت‌تر کردن کار برای دارندگان خودروهای جدید و بی‌نیاز ساختن آنها از استفاده‌های کلاسیک مربوط به کلید خودرو، از وجود معایبی هم برخوردار است. معایبی که افراد محافظه کار را مجاب می‌کند همان روش کلاسیک استفاده از کلید و دزدگیر را برای تضمین و حفظ ایمنی خودروی خود ترجیح دهند. البته باید گفت که بسیاری از معایب و ایرادهای وارد به این سیستم نسبتا جدید به مرور زمان حل شده‌اند.

 

به عنوان نمونه‌ای از این ایرادها می‌توان به امکان هک شدن ریموت اتومبیل‌های مبتنی بر این سیستم اشاره کرد. از آن جا که ریموت مبتنی بر سیستم مذکور یک کد رمز ویژه را برای سنسور ایمنی و ضد سرقت خودرو ارسال می‌کند، می‌توان با دستکاری امواج رادیویی به این کد رمز دسترسی یافت و اقدام به گشودن درهای خودرو نمود. برای رفع این اشکال هم‌اکنون برخی از ریموت‌های جدید مبتنی بر سیستم کیلس استارتر اقدام به ارسال چندین کد رمز برای سنسور دزدگیر خودرو می‌کنند تا موجب افزایش میزان ایمنی آن گردند.

 

یکی دیگر از ایرادهایی که می‌توان از ریموت‌های مبتنی بر سیستم کیلس استارتر گرفت، ماندن دست دارندگان خودروهای مبتنی بر این سیستم در پوست گردو هنگام تمام شدن انرژی باتری ریموت است. در این صورت دارندگان خودروهای مذکور با مشکلی اساسی برای باز کردن درهای آن مواجه خواهند شد. البته این مشکل نیز از طریق تعریف رمز پشت شیشه قابل دور زدن خواهد بود. به این ترتیب شما می‌توانید با چسباندن ریموت به شیشه‌ی خودرو فرآیند شناساندن رمز به سنسورهای ایمنی را به انجام رسانده و اقدام به گشودن در خودرو نمایید.

 

در هر صورت مخفی نگه داشتن رمز و محافظت از ریموت خودروی مبتنی بر این سیستم جدید بسیار واجب به نظر می‌رسد و مهمترین اقدامی است که جهت ایمن نگه داشتن خودروی خود ناگزیر از انجام آن هستید.

 


حتما بخوانید: نحوه روشن كردن ماشين بدون سوئيچ


 

مشکلات کیلس استارتر + معایب نصب کیلس استارتر

معایب سیستم کیلس خودرو چیست

با وجود مزیت‌ها و راحتی کار با سیستم کیلس استارتر معایب آن باعث شده که افراد محتاط به روش سنتی روشن کردن و قفل کردن خودرو بسنده کنند. معایب اصلی این سیستم به ترتیب زیر هستند:

 

هک شدن ریموت خودروی کیلس

به دلیل اینکه ریموت سیستم کیلس استارتر یک رمز برای سنسور ایمنی و ضدسرقت خودرو ارسال می‌کند، می‌توان با دستکاری امواج رادیویی به این کد رمز دست یافت.

 

تمام شدن باتری ریموت

تمام شدن باتری ریموت سیستم کیلس مشکلات متعددی برای رانندگان به ارمغان می‌آورد که زمان زیادی از آن‌ها تلف می‌کند.

 

هزینه بالای تعمیر

ریموت و سیستم کیلس استارتر مثل باقی قطعات الکترونیکی از خراب شدن و استهلاک مصون نیست. ولی بیاد داشته باشید که در صورت خرابی یا گم کردن آن هزینه‌ی زیادی باید صرف تعمیر یا ساخت یک ریموت کنید.

 

مشکلات کیلس استارتر خودروهای مجهز به فناوری ورود بدون کلید را در بالا خواندید و امیدواریم بتوانید با مشورت افراد متخصص معایب نصب کیلس استارتر روی خودروی تان را کاهش دهید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب