نحوه روشن كردن ماشين بدون سوئيچ | روشن كردن خودرو ایموبلایزر دار بدون سوئيچ

نحوه روشن كردن ماشين بدون سوئيچ | روشن كردن خودرو ایموبلایزر دار بدون سوئيچ

روشن كردن ماشين بدون سوئيچ یکی از کارهایی است که رانندگان باید در مواقع اضطراری انجام دهند اگر سوئيچ ماشين تان گم شده است در ادامه نحوه روشن كردن ماشين بدون سوئيچ را بیان خواهیم کرد و همچنین آموزش روشن كردن خودرو ایموبلایزر دار بدون سوئيچ تهیه و گردآوری شده است.

 

نحوه روشن كردن ماشين بدون سوئيچ

روشن كردن ماشين بدون سوئيچ کار خیلی ساده ای نیست و باید طبق مراحل پیش بروید. گاهی پیش می آید که شخصی در مسافرت و یا در شرایطی سخت سوئيچ خود را گم می کند و به دنبال روش روشن كردن ماشين بدون سوئيچ است، چون نمی تواند با جایی ارتباط داشته باشد ، موقعیت بسیار خطرناک است و اصلاً وقت ندارد و تنها راه برای خلاصی از این بحران ؛ رانندگی با همان خودرو است !

نحوه روشن كردن ماشين بدون سوئيچ | روشن كردن خودرو ایموبلایزر دار بدون سوئيچ

باید توجه داشت که قبل از هرچیز روشن كردن ماشين بدون سوئيچ بسیار به نوع ماشين شما بستگی دارد : برای مثال اینکه ماشين شما از چه نوع سیستم های امنیتی استفاده می کند ؟ برای توضیح اینکه فرض کنید که یک ماشين پیکان قدیمی دارید که حتی قبلا دزدگیرش هم از کار افتاده است ! گاهی اوقات مغزی سوئيچ فرسوده است و حتی می توان از یک کلید دیگر ( بجز سوئيچ اصلی یا یدکی خودرو ) و یا حتی یک چاقو بجای آن استفاده کرده و شاید کمی هم زور چاشنی کار کنید تا ماشین روشن شود اما اگر این کارها برای روشن كردن ماشين بدون سوئيچ میسر و مفید نبود باید به سیم های پشت سوئيچ مراجعه کنید که در ساده ترین حالت حداقل چهار سیم را مشاهده خواهید کرد.

نحوه روشن كردن ماشين بدون سوئيچ | روشن كردن خودرو ایموبلایزر دار بدون سوئيچ

اموزش روشن كردن ماشين بدون سوئيچ

برای روشن كردن ماشين بدون سوئيچ در ادامه سریعترین راه روشن كردن ماشين بدون سوئيچ بیان شده است:

 

سیم اول : مستقیم از باطری ماشين به پشت سوئيچ متصل می شود که وظیفه ی برق رسانی به پشت سوئيچ را دارد این سیم ممکن است کمی کلفت تر و با رنگ سفید باشد … این سیم را اگر به بدنه ماشين بزنید جرقه می زند که یکی از راههای تشخیص آن است در حالی اگر سه سیم دیگر را اگر به تنهایی به بدنه خودرو بزنید هیچ اتفاقی نباید بافتند ! حالا اگر سیم اول را مشخص کردید نام آن را BAT یا ۳۰ بگذارید و از آن به عنوان ابزاری برای شناسایی سه سیم دیگر استفاده کنید به نحوی که آن سه سیم دیگر را یکی یکی به سیم اول یک اتصال کوتاه ( برای بک لحظه برخورد ) می دهیم تا اول عملکرد آنها مشخص شده و بعد …

نحوه روشن كردن ماشين بدون سوئيچ | روشن كردن خودرو ایموبلایزر دار بدون سوئيچ

* اگر سیمی را به سیم اول وصل کردید و مثلا ضبط یا رادیو ماشين روشن شد به آن نام ACC یا PR دهید.

 

* اگر سیمی را به سیم اول وصل کردید و پمپ بنزین شروع به کار کرد یا آمپرهای روی صفحه های کیلومتر شروع به حرکت کردند به آن نام IGN یا ۱۵ دهید.

 

* و اگر سیمی را به سیم اول متصل کردید و استارت ماشين شروع به کار کرد بلافاصله آن را جدا کنید و به آن نام ST یا ۵۰ دهید.

نحوه روشن كردن ماشين بدون سوئيچ | روشن كردن خودرو ایموبلایزر دار بدون سوئيچ

و اما هدف نهایی ما برای روشن كردن ماشين بدون سوئيچ این است که سه سیم اول یعنی BAT و ACC و IGN یا همان ۳۰ و PR و ۱۵ را به هم متصل کنیم و نهایتا برای یک لحظه سیم ST یا ۵۰ را متصل کنیم تا ماشين استارت خورده و روشن شود و آن را رها کنیم – سه سیم متصل به هم را با چسب برق عایق کنید و آنها را از از سیم چهارم که آن را هم عایق خواهید کرد را دور نگاه دارید و برای خاموش کردن ماشين سیم اول را از سیم های دوم و سوم جدا کنید تا به مقصد مورد نظر خود برسید …

 

نکته ها :

اگر در هنگام روشن كردن ماشين بدون سوئيچ، سیم های بیشتری را پشت سوئيچ دیدید سعی کنید فقط چهار سیم اصلی را پیدا کنید چرا که مثلا ممکن است سیم IGN یک اشتراک هم داشته یاشد که مثلا برف پاک کن و سایر دستگاهها را فعال کند که بسته به نیاز یا شرایط از آن استفاده کنید.

نحوه روشن كردن ماشين بدون سوئيچ | روشن كردن خودرو ایموبلایزر دار بدون سوئيچ

روشن كردن خودرو ایموبلایزر دار بدون سوئيچ

اگر خودرو شما مجهز به سیستم ایموبلایز باشد در این هنگام روشن كردن خودرو ایموبلایزر دار بدون سوئيچ بسیار سخت و نشدنی است و فقط توسط خواندن کدهای دیجیتال روی سوئيچ، خودرو روشن می شود و تمامی کارهای بالا برای روشن كردن خودرو ایموبلایزر دار بدون سوئيچ بی فایده خواهد بود.

 

غیر فعال کردن سیستم ایموبلایزر خودرو:

سوئيچ از لحاظ فیزیکی با سوئيچ اصلی خودرو مطابقت داشته باشد.
کدی که ریموت می‌فرستد با کد ذخیره شده در واحد مرکزی یکسان باشد.

نحوه روشن كردن ماشين بدون سوئيچ | روشن كردن خودرو ایموبلایزر دار بدون سوئيچ

غیر فعال شدن سیستم ایموبلایزر خودرو زمانی اتفاق می‌افتدکه یک اتصال القایی بین سوئيچ ماشين و سیستم برقرار بشود و در صورتی که هرکدام از موارد فوق محقق نشود ماشين بکار نمی‌افتد. در بعضی سیستم‌های پیشرفته‌تر، این کد امنیتی بعد از هربار فقل و باز شدن سیستم عوض شده و با ریموت هماهنگ می‌شود. لازم به ذکر است که از همین سیگنال کددار برای سیستم قفل مرکزی استفاده می‌شود و در واقع قفل مرکزی تحت کنترل ایموبلایزر در می‌آید.

 

بنابراین با توجه به ویژگی‌های گفته شده برای سیستم ایموبلایزر بتوان گفت که با وجود چنین سیستمی روشن كردن ماشين ایموبلایزر دار بدون سوئيچ امکان پذیر نیست و هزینه کردن برای قرار دادن سیستم دزدگیر فقط برای داشتن امکانی برای داشتن صدای آزیر یا خطر آن باشد. دزدگیر می‌تواند با داشتن صدای آلارم شما را از باز شدن درب‌ها یا ضربه خوردن اتومبیل مطلع سازد که البته در مدل‌های پیشرفته‌تر نیز امکان خاموش و روشن کردن با ریموت نیز تعبیه شده است. در کل می‌توان پیشنهاد کرد که داشتن دزدگیر و ایموبلایزر در کنار هم، امنیت خودروی شما را بالاتر می‌برد البته به‌شرطی که سیستم دزدگیر با سیستم ایموبلایزر هم‌خوانی داشته و مانند بعضی از خودروهای داخلی مشکلی برای سیستم برق خودرو بوجود نیاورد! که در این مورد می‌توانید با یک متخصص مشورت نمائید.

 

روشن كردن خودرو ایموبلایزر دار بدون سوئيچ در ماشين های پیشرفته تر هرگز امکان ندارد و با گم شدن سوئيچ ماشين تحت هیچ شرایطی و توسط یک دیجیتال ساز ماهر هم روشن نخواهند شد این خودروها معمولا از سامانه ای آن لاین پیروی می کنند که شما باید مثلا یا ماشين را به نمایندگی مجاز آن شرکت انتقال دهید و یا توسط تماس و ارائه اطلاعات مورد نیاز از اپراتور شرکت سازنده در خواست روشن کردن خودرو بدون سوئیچ را کنید.

نحوه روشن كردن ماشين بدون سوئيچ | روشن كردن خودرو ایموبلایزر دار بدون سوئيچ

روشن كردن ماشين در موقع نچرخیدن سوئیچ

علت نچرخیدن سوئیچ ماشين ساده است و این نچرخیدن سوئیچ ماشين ممکن است به چند دلیل پیش بیاید: واضح ترین دلیل احتمالی نچرخیدن سوئیچ ماشين است که کلیدی که استفاده می کنید برای این ماشين نیست یا کلیدتان فرسوده شده است. اگر سوئیچ یدکی دارید بهتر است یکبار هم آن را امتحان کنید. یکی دیگر از مشکلات رایجی که منجر به نچرخیدن سوئيچ می شود این است که هنگام پارک کردن همه چرخ های خودرو به یک طرف چرخیده اند و شما هم سوئيچ را در این حالت در آورده اید. دراین حالت وقتی می خواهید سوئيچ را بچرخانید فشار بسیار زیاد روی فرمان مانع از چرخیدن کلید می شود. برای رفع این مشکل، درحالیکه سوئيچ را می چرخانید فرمان را ابتدا به یک سمت و سپس به سمت دیگر بچرخانید. اینکار فشار را کاهش می دهد و باعث چرخیدن کلید می شود.

 

برخی کسانی که تازه ماشين خریده اند یا ماشين سوار شده اند و دارای تجربه قبلی نیستند دچار یک اشتباه و بی اطلاعی فاحش می شوند.

وقتی سوئيچ ماشين را در جای خود می گذارید و با فشارد آوردن کلید تکان نخورد دست چپ خود را روی فرمان بگذارید و کمی فرمان را حرکت دهید تا کلید آزاد شود و باز شود.

نحوه روشن كردن ماشين بدون سوئيچ | روشن كردن خودرو ایموبلایزر دار بدون سوئيچ

( به انگلیسی : switch start ) سوئيچ است که با استفاده از آن حداقل موتور خودرو روشن یا خاموش می شود. محل سوئيچ استارت معمولا در کنار غربیلک فرمان و سمت راست آن قرار دارد. این سوئيچ معمولاً دارای ۴ حالت ON ، ACC ، LOCK و START می باشد. در شکل، سوئيچ استارت و محل قرارگیری آن در کنار غربیلک فرمان نشان داده شده است.

 

حالت اول LOCK ( لاک یا لُک ) یا همان قفل می باشد. با قرار دادن سوئيچ در این حالت علاوه بر اینکه موتور خاموش می باشد فرمان نیز در حالت قفل قرار خواهد داشت؛ بدین معنی که غربیلک فرمان قابلیت چرخش نخواهد داشت. لازم به ذکر است تنها در این حالت است که سوئيچ قابلیت خارج شدن را دارا می باشد.

 

حالت دوم ACC ( ای.سی.سی ) یا تجهیزات جانبی می باشد. با قراردادن سوئيچ در این حالت می توان از تجهیزات جانبی برقی خودرو همچون رادیو استفاده نمود. دراین وضعیت نیز موتور در حالت خاموش قرار دارد.

 

حالت سوم ON ( آن ) یا روشن می باشد. با قرار گرفتن سوئيچ در این حالت سیستم های برقی، مدار جرقه زنی و نشانه ها و هشدارهای نمایشگر جلو داشبورد روشن می گردند اما موتور ماشين همچنان خاموش خواهد بود. بنابراین منظور از ON یا روشن بودن در این وضعیت، روشن بودن موتور نمی باشد بلکه منظور باز بودن مدارات الکتریکی خودرو می باشد.

 

حالت چهارم START ( استارت ) یا راه اندازی می باشد. با قرار دادن سوئيچ در این وضعیت موتور راه اندازی می شود و میل لنگ با سرعت تقریبی ۱۰۰۰ دور بر دقیقه ( ۱۰۰۰rpm ) شروع به دوران خواهد نمود. بعد از روشن شدن موتور و برداشتن دست از روی سوئيچ به طور مجدد به حالت ON باز خواهد گشت …

نحوه روشن كردن ماشين بدون سوئيچ | روشن كردن خودرو ایموبلایزر دار بدون سوئيچ

( اگر در این مرحله ماشين خاموش شد احتمالا مغزی سوئيچ شما خراب شده است و باید تعویش شود که برای تست آن می توانید یک سیم از مثبت باطری به مثبت کوئیل متصل کنید و بعد دنده را در حالت خلاص قرار داده و مجدداً استارت بزنید که در این صورت اگر با برداشتن دست از روی سوئيچ دیگر خودرو خاموش نشد سوئيچ یا مغزی سوئيچ را تعویض کنید و در صورتی که باز هم خاموش شد احتمالا کوئیل شما ضعیف شده یا خراب شده است … )

 

سوئيچ استارت ماشین می تواند انواع بسیار متفاوتی داشته باشد. که از آن جمله می توان به انواع سوئيچ های معمولی ، سوئيچ های دارای ایموبلایزر ( تراشه ای که بواسطه ی یک کد مشترک بین سوئيچ و خودرو موجب شناسایی و ارتباط سوئيچ با خودرو می شود )، سوئيچ های کنترلی از راه دور، سوئيچ های اثر انگشتی و یا حتی به صورت یک اپلیکشن و برنامه نصب شده روی تلفن همراه و …

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب