بهترین روش رانندگی در شب | نکات ایمنی رانندگی در شب

بهترین روش رانندگی در شب | نکات ایمنی رانندگی در شب

رانندگی در شب با رانندگی در روز تفاوت های اساسی دارد برای رانندگی در شب، راننده باید از دید کافی برخوردار باشد و چشمان قوی داشته باشد بهترین روش رانندگی در شب برای شما که به دنبال آموزش رانندگی در شب هستید در ادامه بیان خواهد شد و در پایان نکات ایمنی رانندگی در شب به شما رانندگان عزیز آموزش داده می شود.

 

بهترین روش رانندگی در شب

رانندگی در شب چگونه است؟ چگونه در شب رانندگی کنیم؟ راه های رانندگی در تاریکی و شب. در این مقاله شما کاربران فرا خواهید گرفت که چگونه در شب و تاریکی می توانید رانندگی بهتر و البته ایمن تری داشته باشید. مسلما رانندگی در شب را تجربه کرده‌اید. انسان ها نیز بیشتر کارهای خود را همانند برخی موجودات به جای روز در شب انجام می‌دهند. همه می‌دانید که انسان ها در بالاترین بخش هرم غذایی قرار دارند اما به همان نسبت بدنمان به تغییرات ناگهانی واکنش شدیدتری نشان می‌دهد. حدود 90 درصد واکنش ما به هنگام رانندگی به میزان دیدمان بستگی دارد که این توانایی در شب به پایین تر سطح ممکن می رسد. هوشیاری، تشخیص رنگ و دید محیطی با غروب آفتاب کاهش می‌یابد که در این میان کاهش سطح هوشیاری یک عامل کاملا طبیعی است. رانندگی در شب یکی از خطرناک ترین کارهایی است که حدود 49 درصد از تصادفات خطرناک را علی رغم حضور تعداد کمتر خودرو در جاده رقم می‌زند؛ گفتنی است که میزان مرگ و میر ناشی از رانندگی در شب سه برابر بیشتر از روز است. مستی، خواب آلودگی و حضور حیوانات سرگردان در جاده تعداد کمی از خطراتی هستند که در رانندگی به هنگام شب ممکن است با آن روبرو شوید.

بهترین روش رانندگی در شب | نکات ایمنی رانندگی در شب

نکات ایمنی رانندگی در شب

چه شما هایی که از رانندگی در شب خوشتان نمی آید و چه شمایی که عاشق رانندگی در شب هستید باید بدانید که تصادفات و سوانح به وجود آمده در شب و تاریکی سه برابر روز است و این در حالی است که تنها یک چهارم رانندگی های انجام شده در طول یک شبانه روز، در تاریکی شب انجام می شوند. بنابر این آمار ارائه شده از National Highway Traffic Safety Administration که نشان دهنده سوانح و خطرات بسیار بیشتر در شب و تاریکی شما کاربران سایت سماتک هم باید با نکات مهم رانندگی در شب و تکنیک های مربوط به آن آشنا شوید.

عمق دید کمتر، توانایی تشخیص رنگ های پایین، دید پیرامونی و محیطی کم و … از جمله مشکلات دید در نور کم و همان رانندگی در شب هستند. همچنین بر همه این مشکلات دیداری، مشکلاتی همچون خستگی بیشتر، خواب آلودگی و تمرکز کمتر را اضافه کنید. از سوی دیگر با چراغ های کم نور نهایتا از ۴۵ تا ۸۰ متر جلوی خودروی خود را دید خواهید داشت و با چراغ های مناسب و پر نور نهایتا ۱۰۶ الی ۱۵۰ متر دید خوب خواهید داشت و این در حالی است که با سرعت حدودا ۹۶ کیلوکتر بر ساعت چیزی حدود ۶۰ متر را تا توقف خودرو نیاز خواهید داشت. بنابر این در سرعت های بالا حتی اگر تمام حواستان و دیدتان کاملا معطوف به رانندگی باشد فرصت مانور چندانی برای جلوگیری از سانحه نخواهید داشت.

 

تنظیم چراغ های خودرو برای رانندگی در شب

تجربه و تحقیقات نشان داده است که حتی در خودرو های جدید با چراغ های جدید بعضی وقت ها، چراغ ها نامیزان و یا تنظیم نشده جایگذاری می شوند که منجر می شود نور و دید شما خوب و صحیح نباشد. بنابراین نور و چراغ های خودرو جای بررسی دارد. از دفترچه راهنمای خودروی خود برای تنظیم دقیق چراغ ها کمک بگیرید و اگر خودتان همچین توانایی و یا مهارتی را ندارید باید به سراغ نمایندگی و یا تعمیرکاران بروید. دقت کنید که مسیر چراغ ها، خطری برای رانندگان مقابل شما ایجاد نکند.

همچنین شما با نظافت و تمیز کردن چراغ ها و لامپ ها تا حدود بسیار زیادی می توانید بر قدرت ان ها تاثیر گذار باشید.

هنگام رانندگی در شب چراغ های جلویی شما خط زندگی شماست. اگر آنها به درستی کار نکنند به راحتی در معرض یک تصادف قرار می گیرید. آنها را شسته و تمیز نگه دارید بطوریکه حالت درخشندگی و وضوح بیشتری پیدا کنند. اگر یکی از آنها از کار افتاد فورا آن را تعمیر یا تعویض کنید .این کار را زمانی انجام دهید که در طول روز رانندگی می کنید از رانندگی در شب بپرهیزید تا زمانیکه آنها درست کار نکنند. توجه داشته باشید که رانندگی با چراغ های معیوب غیرقانونی است.

گاهی اوقات ، نور چراغ های ماشین نسبت به زمین کم زاویه شده که باید به طور صحیح متقارن و زاویه دار باشد.روشن ترین چراغ های موجود در جهان هم ناکارامد خواهند بود اگر آنها برای جاده ای که روشنایی صحیح به آن نیاز است درست تنظیم نشده باشند.مراجعه به یک مغازه ی مکانیکی حرفه ای، این مورد را به آسانی و با هزینه ی کم حل می کند.

بهترین روش رانندگی در شب | نکات ایمنی رانندگی در شب

آموزش تنظیم چراغ جلوی خودرو برای رانندگی در شب

از آن جاییکه خیلی از ماشین ها متفاوتند ، اگر بخواهید این عمل را انجام دهید حتما از راهنمایی که برای نصب آن قرار دارد استفاده کنید.مراقب باشید.کمی زمان لازم است تا بتوانید نور چراغ های خودرا بررسی کرده و تنظیم کنید.

 

تمیز کردن شیشه های خودرو برای رانندگی در شب

بعلاوه برای وضوح و بینایی بیشتر، حتما باید تا جایی که می توانید شیشه جلو، شیشه ها و آیینه های خود را تمیز نگه دارید.هیچ گاه با دست های خود این قسمت های مهم ماشین را پاگ نکنید. لکه ها و چربی هایی که در دست و پوست شما در حالت طبیعی قرار دارد باعث لکه شدن آنها می شود.بجای آن از روزنامه یا از حوله های مایکرو فیبر استفاتده کنید.

در شب و زمانی که هوا تاریک می شود، گستره و کیفیت دید افراد نیز کاهش پیدا می‌کند؛ به همین دلیل کارشناسان حوزه خودرو همیشه پیشنهاد می‌کنند قبل از اینکه بخواهید در هوای تاریک اقدام به رانندگی کنید، شیشه های خودرو را به خوبی تمیز کنید تا در زمان تاریکی هوا گستره و کیفیت دیدتان به جاده ریسک ایجاد تصادفات را بالا نبرد.

 

بهترین زمان روشن کردن چراغ های خودرو در شب

هنگامیکه تاریکی شروع به پهنه انداختن در سطح خیابان های شهر یا بزرگراه ها کرد در عرض 1 الی 2 ساعت ماشین ها شروع به روشن کردن چراغ های جلو می کنند. در حالیکه بعضی ها این کار را انجام نمی دهند. در حالت کلی ، اگر شما ببینید که هوا تاریکتر می شود بهتر است که چراغ های جلو ماشین را روشن کنید.هر چند که شاید شما در این مدت نیازی به دیدن اشیا بوسیله ی چراغ های جلو نداشته باشید اما دیگر رانندگان به راحتی متوجه حضور شما می شوند بخصوص زمانیکه خورشید در حال غروب است و انتظار ایجاد ترافیک در مسیر وجود دارد.

بعلاوه باید توجه داشته باشید که در اکثر مراجع قضایی ، رانندگی بدون روشن کردن چراغ های جلو در هنگام عصر یا اوایل صبح تخطی از قانون محسوب می شود.برای مثال در کالیفرنیا،چراغ ها باید5/1 ساعت قبل غروب تا 5/1 ساعت مانده به طلوع خورشید باید روشن باشند.(و بر طبق قوانین دیگر کشورها، حکم های آنها مشروط به اجراست)

بهترین روش رانندگی در شب | نکات ایمنی رانندگی در شب

جلوگیری از تصادف با حیوانات در هنگام رانندگی در شب

عبور حیوانات از جاده در هنگام شب خیلی خطرناک می تواند باشد.درجاده های تاریک و دورافتاده دیدن حیوانات جلویی خیلی سخت می تواند باشد و تصادف با حیوانات و سرنگون کردن آنها باعث آسیب شدید به راننده، حیوان و حتی ماشین شود.هوشیار باشید موقعی که حیواناتی مثل گوزن می خواهند از جاده عبور کنند به خصوص در مناطق روستایی. با کم کردن سرعت و رانندگی مطمئن توجه خود را به تابلوی عبور حیوانات نصب شده در جاده های روستایی بیشتر کنید.بعلاوه اکثر تصادفات با حیوانات نظیر گوزن در اواخر پاییز و اوایل زمستان صورت می گیرد.( که می تواند یک تصادف فصلی اطلاق شود).

اگر متوجه شدید که حیوانی جلوی شما قرار دارد، بهترین اقدام این است که راه خود را کج نکنید.هرچند که اولین چیزی که به ذهن شما خطور می کند کج کردن ماشین است ولی این عمل باعث میشود که احتمال تصادف و صدمه دیدن با گوزن بیشتر شود. بجای این اقدام ، تا جایی که می توانید با فشار دادن پدال ترمز سرعت خود را کاهش داده تا جایی که اجازه دهید ماشین با حیوان برخورد کند.

تحرک و رفت و آمد حیوانات در شب چند برابر می شود و شما علاوه بر تمام تابلو ها، موانع ، پیچ های جاده و خودرو ها باید حواستان به حرکت و رفت و آمد این حیوانات هم باشد، چرا که به راحتی می توانند باعث بروز و ایجاد سانحه شوند. معمولا بهترین روش تشخیص این حیوانات، انعکاس نور چراغ های خودرو از چشمان این حیوانات است که از فواصل دور می توانید آن ها را تشخیص داده و از بروز حادثه جلو گیری کنید.

یک راه حل و چاره ی موثر هم این است که به شبکیه ی چشم حیوان جلویی نگاه کنید. هرچند که این عمل تاجایی که حیوان مقابل نور چراغ قرار نگرفته غیرممکن یا سخت است.شما می توانید اغلب نور ساطعه از چشم های حیوانات را در فواصل نسبتا دور ببینید.اگر متوجه شدید که در فاصله ی نزدیک شما چیزیشبیه خال یا لکه وجود دارد از سرعت خود بکاهید.

چنانچه شما با حیوانات بزرگ مواجه شدید مطمئنا ادامه رانندگی می تواند یک خطر بزرگ به حساب بیاید. در کمترین زمان سعی در توقف خودرو داشته باشید البته به صورت ایمن. دقت کنید که این حیوانات با مشاهده چراغ ها به سرعت جذب آن ها می شوند و ممکن است حتی به سمت شما هم حرکت کنند و البته شاید برخی فرار کنند. چنانچه حیوان کوچک است ناچارا جان خود و سرنشینان را به جان این حیوانات ترجیح داده و مسیر را ادامه دهید و از هر گونه تغییر مسیر یکباره خودداری کنید. به هر حال با توجه به جثه حیوانات هر چه سریع تر تصمیم بگیرید.

 

آموزش رانندگی در شب

رعایت فاصله ی قانونی برای رانندگان در شب یک مشکل محسوب می شود.هنگام رانندگی با هوشیاری تمام مراقب باشید. به طور دائم جاده را زیر نظر داشته باشیدو خطرات را کنترل کنید. با زیر چشم خود و با استفاده از آیینه ی بغلی رانندگانی را که در آن قسمت قرار دارند را زیر نظر داشته باشید. در حالیکه مراقب همه چیز هستید و در لاین خود در حرکت هستید سعی کنید زیاد اصرار به زیر نظر داشتن خط های موجود در وسط جاده نداشته باشید. چون این مورد اطلاعاتی خاص در مورد بینایی نمی دهد و شاید به نوعی باعث هیپنوتیزم شده و هوشیاریتان را کم می کند.

حال و هوای نسبتا آرام و ساکت رانندگی و یکنواختی و تاریک بودن کامل اطراف می تواند هر دو خطر آفرین باشد برای رانندگان شب. هر چند که یک راننده به طور کامل نمی خوابد ولی این شرایط نامناسب باعث واکنش آرام، حالت فراموشی و دیگر خطرات را به همراه داشته باشد که خیلی نگران کننده است. همیشه هوشیاری و آگاهی خود را حفظ کنید چون زندگی شما و زندگی دیگر رانندگان وسایل نقلیه می تواند بستگی به هوشیاری شما دارد.

 

رانندگی در شب در حالت مستی

طبق آمار تعداد رانندگان مست و خسته هنگام شب بیشتر ازتعداد آنها در روز می باشد. نتیجه ی این اقدام مرگ می باشد.برای مثال در سال 2011سهم افراد مست و الکلی در تصادفات شبانه 4 برابر بیشتر از سایرین در هنگام بروز آن در روز است. هر دو این عوامل ( خستگی و مستی) سرعت عکس العمل راننده را کاهش داده و منجر به رفتار ناشیانه می شود.بنابراین یک چشم خود را نسبت به این افراد ببندید و در جاده برای آنها فرصت آزادی عمل بیشتری قرار دهید.

درنظر داشته باشید که شب ها ی آخر هفته ، تعداد رانندگان مست بیشتر از تعداد آنها در روزهای دیگر است.چون بیشتر افراد ترجیح میدهند که آخر هفته ی خود را با مست شدن شروع کنند.تعطیلات هم وضع را بدتر می کند.برای مثال ، بعضی آمار نشان می دهد که در ساعات اولیه روزنخست ژانویه مرگبارترین لحظات سال برای افراد مست در تصادفات می باشد.

 

سرعت مطمئنه برای رانندگی در شب

طبق مقررات عمومی ، رانندگی در شب باید با سرعت کمتری نسبت به رانندگی در روز باشد.چون بینایی در هنگام شب خیلی کمتر از بینایی در هنگام رانندگی در روز است.( حتی در جاده های شهری).چون دیدن مشکل می شود واکنش و عکس العمل نشان دادن به خطرات موجود ترافیک ،عابران و دیگر موارد طولانی می شود.در حالیکه اتفاقات موجود در ترافیک دست شما نیست اما شما با آن درگیر هستید و بهترین راه این است که رانندگی خود را کنترل کنید و حرکات بجا و هوشمندانه باعث رانندگی با سرعت کم می شود و همچنین باعث می شود که عکس العمل مناسب به هر مشکل احتمالی در مسیر نشان دهید. هیچ وقت نور چراغ های خود را مستقیما به ماشینی که جلوتر وسریع تر از شما حرکت می کند نیندازید چون باعث ایجاد مشکل در رانندگی ماشین مقابل خواهد شد.

بهترین روش رانندگی در شب | نکات ایمنی رانندگی در شب

سرعت مجاز رانندگی در شب

سرعت اعلام شده برای رانندگی در شب، سرعت ترین حالت قانونی اعلام شده می باشد نه اینکه بالاترین سرعت مطمئن ترین آنهاست. اگر نمی توانید دورتر از خود را هنگام رانندگی ببینید بیشتر از حد مجاز تعیین شده حرکت نکرده و حتی می توانید آرام تر از آن برانید. مخصوصا زمانی که به سمت خاکی جاده متمایل هستید و در گردنه ها ویا سربالایی ها قرار دارید در این حالت دید شما محدود است. در این مواقع تا جایی که امکان دارد به رانندگان دیگر امکان رفت و آمد رابدهید.

 

نور داخل کابین خودرو را تا حد امکان کاهش دهید!

روشن کردن چراغ‌های داخل کابین و یا استفاده از نورهای مصنوعی دیگر برای ایجاد روشنایی در زمان تاریکی هوا، می‌تواند دید راننده را نسبت به جاده تا حد زیادی کاهش دهد. از همین رو پیشنهاد می‌کنیم تا حد امکان از پنل‌های نوری داخل خودرو در زمان رانندگی در شب استفاده نکنید.

 

هنگام رانندگی در شب به نور خودروها خیره نشوید

نورهای روشنایی های جاده و یا هر نور در حاشیه جاده و یا در دور دست ها به راحتی می تواند توجه شما را جلب و البته شما نا خواسته به آن خیره شوید که در صورت رانندگی در شب با این صحنه زیاد رو به رو شده اید. خیره شدن به این نور ها به راحتی بر تمرکز شما اختلال ایجاد می کنند، باید بدانید که در درون خودرو چشمان شما به نور های نه چندان درخشان داشبورد و همچنین جاده تاریک خو پیدا کرده است بنابراین به راحتی حواس و چشمانتان جذب این نور های قوی خودرو های پر نور دیگر و … خواهد شد.

بهتر است تا قبل از در گیر شدن با این نور ها تمرین کنید تا از مشاهده و خیره شدن به نور های خارجی جلوگیری کنید. چنانچه این نور از جانب خودروی پشت سری بود و در آینه چشمان شما را اذیت می کرد با بالابردن تمرکز نسبت به شرایط آینه را از مسیر نو بر گردانید و یا حتی با انعکاس نور (با تمرکز بالا به رانندگی) و جا به جایی مکرر آینه راننده عقبی را متوجه این مشکل کنید.

 

اقدامات مناسب هنگام رو به رو شدن با نور بالا در شب

 چنانچه خودروی رو به رویی با نور بالا به سمت شما حرکت می کند در ابتدا از خیره شدن به آن خود داری کنید، چرا که بسته به نوع چراغ ها و نور حتی شما را می تواند برای چند ثانیه نابینا کند، حال سعی کنید که کم کم چشمان خود را به سمت چپ لاین خود معطوف کنید و ضمن زیر نظر داشتن حاشیه ی خط کشی جاده ( چه در کنار و چه در وسط) به نوعی خودروی دیگر را زیر نظر داشته باشید، با این کار خودروی خود را در لاین حفظ کرده و از نور خودروی رو به رو هم در امان هستید.

اکنون شما زمان استفاده از چراغ های مه شکن خود را می دانید. ولی با کسانی که این موضوع را نمی دادند باید چه کار کنید؟ اگر بخواهید می‌توانید نور آن را کاهش دهید. تکلیف رانندگانی که نور چراغ بالای خودروهای دیگر موجب ایجاد حس سوزش در شبکیه چشمانشان می شود چیست؟ اگر این خودرو یک خودروی شاسی بلند باشد که از مسیر مقابل می‌آید، می‌توانید نگاه خود را به سمت پایین یا اطراف مثل نگاه کردن به خطوط جاده بچرخانید. اگر اتومبیلی پشت سر شما قرار دارد، می‌توانید از آینه دید خود به هنگام شب استفاده کنید.

 

برای رانندگی در شب چقدر استراحت کنیم

اگر می خواهید که یک چشم خود را نسبت به دیگررانندگان خسته ببندید، شما باید از خود مطمئن باشید که خسته شده اید یا نه. خستگی در جاده همان خطراتی را که مستی ، هوشیاری کمتر، سرعت عکس العمل پایین، کم و زیاد کردن اندازه ی فاصله با اتومبیل های دیگر،خارج شدن از مسیر و…. دارند شامل می شود. برای غلبه براین مشکل ، استراحت کردن را از دست ندهید. ورزش کردن می تواند موثر باشد ، غذا خوردن یا نوشیدن قهوه و تمرکز کامل قبل از اینکه دوباره شروع کنید به رانندگی در جاده.

اگر از رانندگی خیلی خسته شده اید ،برای مثال، اگر به سختی چشمتان را باز نگه می دارید،حتما کنار کشیده و یک خواب مختصری داشته باشید. این اقدام خیلی بهتر و موثرتر است از بروز بروز مرگ. در حالت کلی دیر رسیدن خیلی بهتر از هرگز نرسیدن است.

بهترین روش رانندگی در شب | نکات ایمنی رانندگی در شب

بهترین عینک رانندگی در شب

نور چراغ های اتومبیل جلویی می تواند به یک دردسر واقعی برای رانندگانی که از عینک استفاده می کنند مبدل شود.عینک می تواند گاهی اوقات نورهایی را کهاز ماشین جلو می آید را منعکس کرده و باعث مختل شدن دید راننده شود.برای جلوگیری از مورد فوق عینکی بخرید که نور را منعکس نکرده ویا بتواند این مورد را به حداقل برساند.

اگر شما یک عینک مخصوص خریداری کنید آن را در ماشین نگه داشته تا هرزمان که رانندگی می کنید بتوانید از آن استفاده کنید.

 

استفاده صحیح از نور بالا در شب

استفاده از نور بالا در شب در صورتی که صحیح و درست استفاده شوند یک امر ضروری و بسیار مفید و کاربردی است. مطمئنا دید شما با نور بالا به واسطه زاویه چراغ ها به مراتب بیشتر خواهید شد. شما از نور بالا زمانی باید استفاده کنید که جاده بسیار تاریک است با دید کم و شما در جاده و یا مسیری کم تردد در حال رانندگی هستید. در این صورت دید شما و همچنین عمق دید بسیار بیشتر و با وضوح کامل تر خواهد بود.

مدام حواستان باشد که هنگامی که با نور بالا در حال رانندگی هستید به محض مشاهده خودرویی در جاده مخصوصا از سمت رو به رو، نور بالا را به پایین تغییر دهید تا از اذیت و حتی بروز سانحه جلوگیری کنید. با رعایت حقوق و قوانین ضمن جلوگیری از حادثه به دیگر رانندگی احترام بگذارید.
در جاده های پر پیچ و خم، در سر هر پیچ چنانچه با حاله نور در حال نزدیک شدن مواجه شدید حتما زاویه نور ها را به پایین تغییر دهید تا از بروز سوانح جدی خود داری کنید.

نور بالا باعث افزایش امنیت شما در هنگام رانندگی در شب می شود،تنها اگر به طور درست از آن استفاده کنید.نور بالا موقعی استفاده می شود که هوا خیلی تاریک باشد و قدرت دید کم و ترافیک سنگین وجود نداشته باشد.در این مواقع، نور بالا باعث افزایش میدان دید و عمق بینایی شما خواهد بود.پس در مواقعی که لازم است از آن استفاده کنید.

حتما نور بالاهای خود را خاموش کنید موقعی که پشت سر ماشین دیگری هستید یا هنگام وجود احتمالی ترافیک در ادامه مسیر. در این مواقع نور و روشنی چراغ باعث اذیت دیگر رانندگان می شود و باعث می شود که آنها به راحتی رانندگی نکنند.اگر درقسمت بیرون جاده و یا در سربالایی و گردنه قرار دارید شروع کنید به دیدن نور های مختصری که از چراغ های ماشین های دیگر به چشم می رسد.بهتر است که چراغ های جلوی ماشین خود را خاموش کنید تا باعث خیرگی، اذیت یا کوری دیگر رانندگان نشود.

 

چرا رانندگی در شب مشکل است

به عنوان یک راننده محتاط همواره باید مراقب افراد مست و عوامل عجیب به هنگام رانندگی در شب باشید. اما بعضی مواقع ممکن است خودتان ارزشمندترین دشمن خود باشید؛ عملکرد شبانه روزی انسان با سطح فعالیت روزانه اش تنظیم می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که تعداد تصادفات رانندگی در اوایل صبح یعنی زمانی که افراد خواب آلود هستند یا تازه از خواب بیدار شده اند و اوایل عصر اتفاق می‌افتد. قبل از رانندگی در طول شب، از مصرف داروهای خواب آور به دلیل کاهش سطح هوشیاری خودداری کنید؛ از غذاهای پروتئین دار به جای کربوهیدرات دار استفاده کنید چون این غذاها باعث خواب آلودگی می شوند؛ سعی کنید قبل از رانندگی خوب استراحت کنید. نداشتن خواب راحت شبانه علت اصلی بروز تصادفات رانندگی در طول شب است.

 

بعضی افراد از خوردن قهوه یا محصولات کافئین دار به دلیل سلامتی یا علل دیگر اجتناب می‌کنند. این در حالی است که تحقیقات جدید نشان داده اند که دو فنجان قهوه می‌تواند خواب آلودگی را حداقل تا یک ساعت کاهش دهد. اگر برایتان مقدور است به هنگام رانندگی در شب فرد دیگری در کنارتان باشد. این فرد می‌تواند با صحبت کردن شما را بیدار نگه دارد و یا حداقل در رانندگی با شما سهیم شود. آمارها این موضوع را برای کاهش خطر مرگ و تصادف به شما گوشزد می‌کنند. هیچ مقاله ای در خصوص ایمنی رانندگی بدون اشاره به مصرف الکل کامل نمی‌شود؛ اگر فردی الکل مصرف کرده باشد و به هنگام شب پشت فرمان بنشیند، شما را نیز، در معرض خطر قرار می‌دهد و باید خیلی بدشانس باشید که سر راه او قرار بگیرید. اکثر تصادفات مربوط به مصرف الکل در طول شب و در تعطیلات بیشتر از هر زمان دیگری اتفاق می‌افتد؛ در حقیقت، 77 درصد از این تصادفات بین 6 عصر تا 6 صبح روی می‌دهد.

 

تاکید می شود که آگاهی و مراقبت در تمام طول روز بیشتر و مهم تر از شب هنگام است. کمربند ایمنی را ببندید، صندلی و آیینه را تنظیم کنید، موبایل خود را کنار بگذارید موقعی که پشت فرمان هستید. این موارد به آسانی باعث می شود که آگاهی و مراقبت خود را افزایش دهید و امکان تصادف را در روز و شب کاهش دهید

 

عدم وجود مانع نوری برای رانندگی در شب

تاکنون به عدم وجود نور در طول شب برای دیدن نقاط مبهم احتمالی اشاره کردیم. بنابراین باید از دو تکنولوژی مهم دیدن و دیده شدن استفاده کنید. اجازه دهید از چراغ های جلوی ماشینتان شروع کنیم. اولا، مطمئن شوید که هر دو آنها روشن می‌شوند. اگر اینگونه نبود، هر دو را عوض کنید. اگر یکی از آنها را عوض کنید، یکی دارای نور ضعیف و دیگری دارای نور قوی است که موجب پرت شدن حواس سایر رانندگان و عدم جهت یابی صحیح خود شما می‌شود. مطمئن شوید که لنزهای داخلی چراغ ها تمیز و شفاف هستند. آلودگی و گرد و غبار روی چراغ ها موجب کاهش نور و دید مقابل شما می‌شود. کیت لنزهای چراغ های جلو به شما شفافیت نوری و امکان تاباندن نور به هر جایی که مد نظرتان است، می‌دهد. از سالم بودن چراغ های ترمز خودرو نیز مطمین شوید. چون به رانندگان پشت سر شما هشدار و واکنش مناسب به هنگام ترمز ناگهانی را می‌دهد. اکثر افراد می دانند که در مناطق روشن یا زمانی که اتومبیلی به آنها نزدیک می‌شود، باید نور بالای خودرو خود را خاموش کنند. رانندگانی که این موضوع را نمی‌دانند یا نسبت به آن بی توجه هستند، باید چراغ های مه شکن را به هنگام رانندگی معمولی در شب خاموش کنند. به هنگام مه، قطرات باران با پخش شدن موجب کاهش دید و بهتر دیده شدن خودروی شما می‌شود. این چراغ ها عملکرد مناسبی در هوای مه آلود دارند ولی در روشنی شب ممکن است به چشم آسیب برساند.

بهترین روش رانندگی در شب | نکات ایمنی رانندگی در شب

گجت های ضروری برای رانندگی در شب

قبلا گفتم که باید گجت ها را کنار بگذاریم ولی در اینجا گفته قبلی خود را اصلاح می‌کنم که بعضی از این گجت ها می‌توانند زندگی انسان را نجات دهند. مطمین شوید که به هنگام توقف کامل خودرو از آنها استفاده می‌کنید. در ذیل به برخی موارد به هنگام رانندگی در شب اشاره می‌کنیم :

 

– تلفن همراه گجتی است که می‌توانید برای درخواست کمک در هنگام بروز تصادف یا رفع خستگی ناشی از رانندگی استفاده کنید.

 

– سیستم مسیر یاب ماهواره ای می‌تواند به شما برای یافتن مسیر درست کمک کند. بعضی از این سیستم ها دارای نقاط تیره و روشن هستند که برای استفاده و خواندن آسانتر مسیر به هنگام شب به شما کمک می‌کنند.

 

– در خودروهایی مثل تویوتا Entune و فورد Sync سیستم اطلاعات و ارتباطات وجود دارد که به راننده علاوه بر نشان دادن مسیر، استراحتگاه ها، اداره پلیس،متل و نیز، برخی از این سیستم ها تعمیرگاه را نیز نشان می‌دهد و می‌تواند با مراکز اورژانس و خدمات فوریتی در هنگام بروز تصادفات تماس بگیرد.

 

– در بعضی خودروهای مدل بالاتر، سیستم مادون قرمز تعبیه شده است. این سیستم قبل از ورود انسان یا حیوان در محدوده چراغ های جلوی اتومبیل به راننده برای عکس العمل مناسب هشدار می‌دهد.

 

جعبه کمک های اولیه خودرو برای رانندگی در شب

تصور کنید که در حال رانندگی در جاده هستید و ناگهان بارش برف آغاز می‌شود. اگر زمان مناسبی باشد، می‌توانید برای چند ساعت به محل امنی بروید و منتظر بمانید. ازدحام کامیون های یدک کش در جاده موجب ایجاد ترافیک سنگین شده است. بارش برف شدیدتر می‌شود و سطح جاده مثل پیست اسکی یخ زده است. علی رغم وجود نیروهای امداد جاده ای و امنیتی در جاده، شما نیز از جمله افرادی هستید که در این جاده در سرما و یخبندان داخل خودرو اتان بیش از 20 ساعت گیر افتاده اید. آیا تا به حال فقط این اتفاقات را در فیلم های تلویزیونی دیده اید؟ آیا فکر می‌کنید که این موضوع فقط در بعضی کشورهای توسعه نیافته بروز می‌کند؟ آیا تا به حال این اتفاق در آمریکا نیفتاده است؟ این دقیقا اتفاقی است که در فوریه 2007 در پنسیلوانیا اتفاق افتاد. این اتفاقات اهمیت وجود جعبه کمک های اولیه در داخل خودرو را به رانندگان گوشزد می کند. امروزه با وجود خودروهای جدید و شاسی بلند، میزان اعتماد مردم به آنها افزایش یافته است. ولی شما دقیقا نمی‌دانید که چه زمانی کمربند ایمنی اتان عمل نمی‌کند، یا لاستیک آن پنچر می‌شود یا یک رویداد طبیعی موجب دیر رسیدن شما به مقصد می‌شود. جعبه کمک های اولیه عامل ایمنی شما در کل مسیر نیست، ولی می‌تواند تا زمان رسیدن شما به مقصد مورد نظرتان موجب دلگرمی و اطمینان خاطر شما باشد. برای خرید این جعبه می‌توانید به نمایندگی خودرو خود یا گمرک بروید و با پرداخت 25 تا 40 دلار این جعبه را تهیه کنید.

 

لوازم مورد نیاز برای رانندگی در شب

– کابل اتصال یا دستگاه شارژ مجدد باتری

– پیت نفت

– بطری آب

– موشک منور

– پتو

– تارپ پلاستیکی

– جعبه ابزار دستی

– درزگیر لاستیک

– گرانول یا آذوقه

– جعبه کمک های اولیه به همراه باند

– چراغ قوه و باتری

– کیسه نایلون برای تمیزی و نگهداشتن بعضی وسایل

 

هر شش ماه این جعبه را مصرف و کنترل و مواد تازه را جایگزین مواد قبلی کنید و باتری ها را کنترل کنید. همانگونه که در صفحات قبلی خواندید، یک راننده مسئولیت پذیر دلایل قابل قبولی برای ترس از رانندگی به هنگام شب دارد. وقتی هوا تاریک می شود، خطرات بیشتری در هنگام رانندگی پیش روی شما قرار می گیرد. خوشبختانه می‌توانید با استراحت کامل، اجتناب از مصرف غذا و نوشیدنی هایی که موجب اختلال حواس در شما می‌شود و بستن کمربند ایمنی از بروز این اتفاقات جلوگیری کنید و امنیت رانندگی خود را در شب بالا ببرید.

 

ترفندهای بیدار ماندن به هنگام رانندگی در شب

یکی از بزرگ ترین و جدی ترین خطرات رانندگی در شب، به خواب رفتن است. اما چگونه می توانید از این مشکل و خطر فرار کنید. شما باید بدانید که قبل از رانندگی در شب و در طی روز میبایست استراحت کامل و لازم را داشته باشید و بازه های رانندگی در شب بلند مدت نباشد و مدام در بازه های مشخص استراحت کنید و سپس مسیر را ادامه دهید.

 

صحبت کردن با مسافران هنگام رانندگی در شب

اگر اصول رانندگی حرفه ای در شب را بدانید شما مسلط به خود هستید و می توانید تجربه ی رانندگی خوب را داشته باشید.مخصوصا اگر ابزارها و موارد سرگرمی خود را به همراه داشته باشید. برای مثال: اگر هم زمان با رانندگی در شب مسافری هم داشته باشید می توانید بطور جزئی وارد صحبت با او شوید. این روش بهترین متدی است که باعث می شود شما خسته نشوید و نیز هوای تاریک و سکوت می تواند بهترین موقعیت را برای هم صحبتی با آنان ایجاد کند.

فقط مراقب باشید که غرق در صحبت نشوید.چون بحث کردن می تواند شما را از انجام اصول رانندگی صحیح منحرف کرده و احتمال ایجاد ناامنی کند.

 

حفظ آرامش هنگام رانندگی در شب

رانندگی در شب شبیه هیچ تجربه ای نیست. با آرامش، صدای شنیدن موتور و تاریکی اطراف حسی به انسان دست می دهد که کنگار در فضا حرکت می کنید.رانندگی در شب، احساس عجیب و خوشایند و حتی هیجان انگیز به بعضی افراد دست می دهد.این یکی از ساده ترین راه های لذت بردن تمام از شب است.خیلی خوشایند است که از یک رانندگی خوب شبانه لذت ببرید.اما فراموش نکنید تمام چیزهایی را که مربوط به امنیت خودتان و دیگر رانندگان می باشد.همیشه به یاد داشته باشید که عدم تمرکز و پریشانی در رانندگی مرگ را همراه خواهد داشت بخصوص در شب. بنابراین تمام حواس خود را به جاده منعطف کنید. اگد با طمانینه و مطمئن رانندگی کنید شما مدبرانه با آرامش و آسایش و صدای دلپذیر از رانندگی خود لذت خواهید برد.

بهترین روش رانندگی در شب | نکات ایمنی رانندگی در شب

بهترین آهنگ ها برای رانندگی در شب

شاید شامگاهان، با آن آرامش مثال زدنی در دل جاده های بی پایان به همراه نسیم و جریان هوای خنک وارد شده از پنجره بهترین زمان برای گوش فرا دادن به یک موسیقی ناب باشد. در این زمان است که جزئیات بیشتری از موزیکی که بار ها گوش فرا داده اید برای شما نمایان می شود. بسته به سلیقه خود و البته شرایط اقدام به روشن کردن سیستم صوتی خودرو کنید و با گوش فرا دادن به موسیقی از به خواب رفتن خود جلوگیری کنید.

گوش دادن به موسیقی شبانه که از ضبط ماشین پخش می شود بهترین فرصت در حالت رانندگی در شب است.خلوت و آرام بودن شب باعث می شود که به راحتی به موسیقی مورد علاقه ی خود با تمام جزئیات گوش دهید و لذت ببرید.بعضی از مردم ترجیح می دهند که آهنگ آرام گوش کنند، بعضی دیگر سنتی و الکترونیکی و بعضی دیگر موسیقی خشن را انتخاب می کنند. متد مشخصی برای گوش کردن موسیقی در شب وجود ندارد و انتخاب آن بهشما بستگی دارد.دراینجا چند نوع موسیقی از انواع مختلف برای گوش دادن هنگام شب موجود می باشد.

Kavinsky – “Nightcall”

Chromatics – “Back From the Grave”

DJ Shadow – “Midnight in a Perfect World”

Kyuss – “Gardenia”

Allan Kingdom – “Evergreens”

Golden Earring – “Radar love”

Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick, and Tich – “Hold Tight”

Quiet Riot – “Party All Night

 

دیدن مناطق زیبا موقع رانندگی در شب

رانندگی در شب گاها سبب می شود با افراد و چیزهایی که تا به حال آن را تجربه نکرده اید روبرو شوید. برای مثال: هنگام شب ودر مرکز شهر زیبایی های آن دو چندان هویدا می شود و یک چهره ی خاصی پیدا می کند وباعث لذت بردن از این ویژگی شب می شود.حتی مناطق روستایی هم دیروقت مناظرو ویژگی های منحصربفرد خود را دارند. امتداد و مسیر هرجاده متفاوت است.پس چشم های خود را هنگام رانندگی باز نگه دارید. اگر هنگام رانندگی درشب استراحت کنید می توانید با غلبه بر خستگی شبانه فرصت های فراوانی را برای تجدید فراش داشته باشید. در اینجا چند چیز وجود دارد که ممکن است به آن توجه کرده و جلب نظر نماید.ضمنا مراقب آنها هم باشید.

غذاهای آخرشبی/ پاتوق های تبه کاران

مشروب فروشی ها و باشگاه های شبانه( مراقب باشید که هنگام رانندگی در شب مشروب نخورید)

توقف کامیونها/ مناطق مخصوص استراحت

مناطق موجود در مسیرو چشم اندازها

اردوگاها( کمپ)

جاذبه های رانندگی ( تئاتر، رستران و …)

 

مواد غذایی ممنوعه برای رانندگی در شب

از خوردن نوشیدنی‌های گازدار و دوغ و ماست ترش اجتناب کنید که باعث خواب‌آلودگی می‌شود.

از خوردن داروهای خواب‌آور و مسکن‌های حاوی مواد مخدر با این ذهنیت اشتباه که سطح هوشیاری را بالا می‌برد، خوداری کنید.

نوشیدنی، چای بنوشید. کمی نرمش سبک انجام دهید و سپس اقدام به رانندگی کنید.

هنگام رانندگی در شب سیگار نکشید. نیکوتین سیگار و منوکسیدکربن حاصل از سوختن آن، بینایی شما را کاهش می‌دهد.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب