نشانه های سوختن واشر سرسیلندر کدامند | چگونه بفهمیم واشر سرسیلندر سوخته است

نشانه های سوختن واشر سرسیلندر کدامند | چگونه بفهمیم واشر سرسیلندر سوخته است

سوختن واشر سرسیلندر خودرو باعث می شود که عملکرد موتور خودروی شما ضعیف شود نشانه های سوختن واشر سرسیلندر سمند، تیبا، پژو پارس و پراید را در اینجا بیان می کنیم چگونه بفهمیم واشر سرسیلندر سوخته است؟ علائم سوختن واشر سرسیلندر بسیار محسوس است و شما می توانید با خواندن این مطلب به این مهم پی ببرید.

 

نشانه های سوختن واشر سرسیلندر

از مهمترین نشانه های سوختن واشر سرسیلندر گرمای بیش از حد موتور، زدن جوش کاذب در رادیاتور، وجود آب در سرپیستون ها، مخلوط شدن آب و روغن، دیر روشن شدن موتور، بد کار کردن موتور، خروج بخار آب از اگزوز و رنگ روغن موتور تقریباً به صورت شیری رنگ خواهد بود و همچنین کم شدن قدرت و کشش موتور هستند. در هنگام سوختن واشر سر سیلندر اول آب رادیاتور داغ می شود و حرارت افزایش می یابد و پس از چند دقیقه بعد از رسیدن آمپر به خط قرمز واشر شروع به صدمه دیدن می کند.

 

بد کار کردن موتور

بد کار کردن موتور یکی از مهمترین نشانه های سوختن واشر سرسیلندر است که راننده‌ها، هنگامی که واشر سرسیلندر خودرو می‌سوزد به آن اشاره می‌کنند. در این مورد، به دلیل خراب شدن رینگ اطراف سیلندر، واشر سرسیلندر به درستی نمی‌تواند کار خود را انجام دهد. به دلیل این که سیلندر نمی‌تواند فشار کافی را ایجاد نماید، ممکن است نتواند به درستی کار کند. اگر دو سیلندر مجاور چنین مشکلی پیدا کنند، این معمولاً بدین معنی می‌باشد که واشر سرسیلندر بین رینگ‌های دو سیلندر مجاور نشتی دارد. این مشکل بیشتر در واشر سرسیلندرهای کامپوزیتی وجود دارد، ولی در واشر سرسیلندرهای مسی و فولادی هم بی سابقه نیست.

 

کم کردن آب

اگر هر از چند گاهی و در فواصل کوتاه احساس می کنید که آب رادیاتور شما کم می شود ،می تواند نشانه ای از سوختن واشر سر سیلندر باشد. چرا که آب بدلیل خرابی واشر سر سیلندر با بدرون محفظه احتراق رفته و بخار می شود و یا با روغن مخلوط می گردد.

 

کم کردن روغن

دقیقا شبیه به کم کردن آب این امکان وجود دارد که روغن موتور نیز نشت کند و به درون محفظه احتراق و یا سیستم خنک کننده موتور راه باید.

 

نشتی مایعات خارجی

این نوع نشتی را خیلی راحت می‌توان دید و متوجه شد، معمولاً در این شرایط موتور روغن و آب کم می‌کند و می‌توانید آثار آب و روغن را روی موتور ببینید که از شکاف موجود بین بلوک موتور و سرسیلندر خارج می‌شوند. به غیر از نشتی‌هایی که از هر جایی بالاتر از نقطه مذکور، مانند روی سرسیلندر یا کاور سوپاپ‌ها باشد، علت به احتمال زیاد سوختن واشر سرسیلندر است.

 

نشتی داخلی

کشف این مشکل ممکن است سخت‌تر باشد و در اکثر اوقات، مشخص کردن محل دقیق آن بسیار دشوار است، زیرا شما نمی‌توانید با چشمان خود ببینید که داخل موتور چه اتفاقاتی در حال رخ دادن می‌باشد. اگر روغن موتور وارد مسیرهای ویژه مایع خنک کننده شود، روی درب رادیاتور یا در مخزن ذخیره آب رادیاتور، مایعی شبیه به سس مایونز، به رنگ قهوه‌ای روشن خواهید دید که این یکی از نشانه های مهم سوختن واشر سرسیلندر است.

 

تغییر رنگ روغن

یکی دیگر از علائم سوختن واشر سرسیلندر تغییر رنگ روغن موتور خودرو است اگر آب به بدرون حفره روغن نفوذ کند، روغن به رنگ قهوه ای روشن در خواهد آمد و در زیر کاورهای سوپاپ های یا روی درپوش ورودی روغن به موتور قابل مشاهده است.

نشانه های سوختن واشر سرسیلندر کدامند | چگونه بفهمیم واشر سرسیلندر سوخته است

تغییر رنگ آب

همچنین روغن نفوذی به حفره آب پس از سوختن واشر سرسیلندر باعث شیری شدن رنگ آب می گردد ، از این رو اگر در مخزن آب یا در پوش رادیاتور نشانه ای از مایع شیری رنگ مانند سس مایونز روبرو شدید بدانید که واشر سر سیلندر موتور سوخته است. از سوی دیگر، اگر مایع خنک کننده وارد مسیرهای ویژه روغن شود، مایع به رنگ قهوه‌ای روشن و کثیف را روی کاورهای سوپاپ یا زیر درب موتور می‌توانید ببینید.

 

وجود حباب در رادیاتور

اگر واشر سر سیلندر مابین محفظه سیلندر و حفره آب آسیب دیده باشد فشار حاصل از محفظه احتراق به سیستم خنک کننده نشت می کند . از همین رو اگر درب رادیاتور را باز کردید و با حباب های روی آب شبیه به چوش آوردن روبرو شدید یکی از نشانه های سوختن واشر سر سیلندر همین مورد است. اگر گازهای سیلندر وارد سیستم خنک کننده می‌شوند، این موضوع می‌تواند منجر به ایجاد حباب در آب رادیاتور و داغ کردن موتور شود. مشاهده حباب داخل مایع خنک کننده موجود در منبع ذخیره آب رادیاتور یک نشانه قطعی از سوختن واشر سرسیلندر خودرو است.

نشانه های سوختن واشر سرسیلندر کدامند | چگونه بفهمیم واشر سرسیلندر سوخته است

خروج دود سفید از اگزوز

اگر دود سفید از اگروز خارج شد، نشان دهنده حضور آب در محفظه احتراق است. این مورد بیشتر در ابتدای روشن کردن موتور قابل رویت است چرا که وقتی موتور خاموش است آب تحت فشار بدرون محفظه احتراق نفود کرده و پس از روشن شدن موتور تحت حرارت محفظه احتراق به بخار تبدیل شده و رنگ دود را سفید می کند. ورود مایع خنک کننده به داخل سیلندر را به شکل دود سفید در اگزوز مشاهده خواهید کرد که معمولاً هنگام استارت اولیه بیشتر هم هست، زیرا هنگامی که موتور خاموش می‌شود، مایع خنک کننده تحت فشار به داخل سیلندر نشت می‌کند.

 

خرابی کامل موتور

در موارد خرابی شدید واشر سرسیلندر، وقتی مقدار زیادی مایع خنک کننده وارد سیلندر شود، می‌تواند موجب قفل هیدرواستاتیکی که به اصطلاح هیدرولاک می گویند شده و آسیب دائمی به موتور خودرو وارد کند.

 

خروج دود آبی از اگزوز

وقتی بدلیل سوختن واشر سر سیلندر روعن به درون محفظه احتراق برود به همراه مخلوط آب و بنزین می سوزد و دود خارج شده از اگروز به آبی کم رنگ متمایل می شود. هر چقدر میزان آسیب دیدن واشر سر سیلندر بیشتر باشد ،روغن بیشتری نشت می کند و رنگ دود آبی تر می شود.

نشانه های سوختن واشر سرسیلندر کدامند | چگونه بفهمیم واشر سرسیلندر سوخته است

چگونه بفهمیم واشر سرسیلندر سوخته است

علائم واشر سرسیلندر سوخته به خوبی مشهود است و در اینجا 13 نشانه سوختن واشر سرسیلندر بیان شده است اگر نمی دانید که واشر سرسیلندر خودروی شما سوخته است یا نه به این 13 مورد توجه کنید.

 

1.وقتی درب رادیاتور رو باز میکنید مایع سفید رنگ یا لکه های روغن رو در قمقمه اب رادیاتور مشاهده میکنید.
2.جنت بالایی رادیاتور که به موتور وصل شده (باد میکند ) حالت ترکیدن
3.افزایش مصرف سوخت
4.وقتی درب روغن رو باز میکنید مایع شیری رنگ روی درب یا سفیدک میبینید
5.گیج روغن رو میکشید مایع شیری رنگ میبینید.
6.وقتی درب قمقمه رو باز میکنیم صدای فیس شدیدی میده مثل باز کردن درب نوشابه
7.روغن کم میکنه و یا ماشینی ک داره واشر میزنه بخاطر مخلوط شدن اب و روغن حتی میتونه ……. روغن رو مچاله کنه ( تجربه خودم)
8.صدای شر شر هنگام روشن کردن ماشین ( اگر هواگیری کردید و از جایی سیستم خنک کننده دچار مشکل نیست پس خیالتون تخت باشه واشر سر سیلندر سوخته )
9.ریپ زدن موتور و شتاب کم مخصوصا در هوای سرد ( بخاطر خیس بودن شمع ها)
10.حرارت بسیار بالا
11.جوش امدن ماشین
12.هر روز یا هر هفته مقداری اب کم میکنه ( در صورتی که سیستم خنک کننده دچار نشتی نباشه ) در یک هفته اصلا نباید مقداری اب از رادیاتر شما کم شود.
13.اگر بخار در حالت گرم بودن موتوراز اگزوزخارج شود دلیل بر سوختن یا نیم سوز بودن (ترسیدگی) واشر سرسیلندر است.

نشانه های سوختن واشر سرسیلندر کدامند | چگونه بفهمیم واشر سرسیلندر سوخته است

علت سوختن واشر سرسیلندر

یکی از عللی که میتواند سوختن واشر سرسیلندر را به دنبال داشته باشد ، کم بودن آب رادیاتور است به گونه ای که این امر به موتور و واتر پمپ خودرو فشار وارد می کند و در برخی موارد باعث سوختن واشر سر سیلندر خواهد شد که تعمیر آن هزینه گزافی خواهد داشت. از دیگر علت سوختن واشر سرسیلندر می توان به گرمای بیش از حد موتور، زدن جوش کاذب در رادیاتور، وجود آب در سرپیستون ها، مخلوط شدن آب و روغن، دیر روشن شدن موتور، بد کار کردن موتور، خروج بخار آب از اگزوز و تغییر رنگ روغن موتور به صورت شیری رنگ خواهد بود که مسلما این موارد کم شدن قدرت و کشش موتور را به همراه دارند.

 

شایان ذکر است سوختن واشر سرسیلندر در یک لحظه و یک دقیقه رخ نمی دهد بلکه اول آب رادیاتور داغ می شود و حرارت افزایش پیدا می کند و چند دقیقه بعد از رسیدن آمپر به خط قرمز صدمه دیدن واشر آغاز می شود. از این رو توصیه می شود در صورت مطلع شدن از بروز چنین وضعیتی در موتور خودرویتان از پیمودن ادامه مسیر خودداری نمایید و ماشین تان را توسط بکسل به تعمیرگاه منتقل کنید. چراکه در صورت بی توجهی و یا عدم آگاهی از مشکل پیش آمده ممکن است آسیب جدی تری خودرویتان را تهدید کند و هزینه های گزافی را متحمل شوید.

 

البته در صورتی که تا تعمیرگاه مسیر کوتاهی پیش رویتان باشد می توانید با خودرویتان مسیر را بپیمایید. فقط دقت داشته باشید که قبل از پیمودن ادامه مسیر ابتدا در مخزن روغن موتور را باز نمایید تا آبی که با روغن قاطی شده است در اثر حرارت بخار گردد پس از انجام این کار می توانید دوباره خودرویتان را روشن نمایید تا به تعمیرگاه نزدیک مراجعه نمایید.

نشانه های سوختن واشر سرسیلندر کدامند | چگونه بفهمیم واشر سرسیلندر سوخته است

دلایل سوختن واشر سرسیلندر

در ادامه، برخی از مهم‌ترین نشانه‌های یک واشر سرسیلندر سوخته و این که چگونه می‌توانید آن‌ها را بررسی کنید را توضیح خواهیم داد:

1. کم شدن آب رادیاتور

2.مسدود شدن مجراهای عبور آب در موتور

3. خنک نشدن آب رادیاتور به علت رسوب و یا نقص در عملکرد پروانه.

4. نقص فنی در ترموستات.

5. نقص فنی در واتر پمپ و عدم گردش جریان آب در موتور.

6. پیچ خوردگی شلنگ های ورودی و خروجی رادیاتور.

7. رانندگی طولانی در ترافیک و فشار بر موتور در فصل گرما.

نشانه های سوختن واشر سرسیلندر کدامند | چگونه بفهمیم واشر سرسیلندر سوخته است

اقدامات اولیه بعد از سوختن واشر سرسیلندر

موارد ذکر شده در بالا می‌تواند از نشانه های سوختن واشر سرسیلندر باشد پس در صورت مشاهده چنین مواردی حتما به تعمیرگاه مراجعه کرده تا از صرف هزینه‌های سنگین تر جلوگیری کنید. بر این اساس در صورت مطلع شدن از بروز چنین وضعیتی در موتور خودرویتان از پیمودن ادامه مسیر خودداری کرده و ماشین‌تان را توسط بکسل به تعمیرگاه منتقل کنید. چراکه در صورت بی‌توجهی و یا عدم آگاهی از مشکل پیش آمده ممکن است آسیب جدی تری خودرویتان را تهدید کند و هزینه‌های گزافی را متحمل شوید.

 

کار واشر سرسیلندر در موتور خودرو چیست؟

واشر سر سیلندر بین بلوک موتور که قطعاتی مانند میل لنگ و پیستون ها داخل آن قرار دارند و فضای بین سیلندر و سرسیلندر را آب بندی می کند تا از فرار گاز از محفظه احتراق، نشت آب از کانال های آب و نشت روغن از کانال های روغن جلوگیری کند. واشر سرسیلندر از جنس پنبه نسوز ، فولاد و مس می باشد تا بتواند فشار و حرارت زیاد ناشی از موتور را تحمل کند. شایان ذکر است سوختن واشر سرسیلندر به دفورمه شدن واشر گفته می شود که در حقیقت از فرم خارج شدن این قطعه موجب از بین رفتن آب بندی بین سیستم های مختلف موتور خواهد شد.

نشانه های سوختن واشر سرسیلندر کدامند | چگونه بفهمیم واشر سرسیلندر سوخته است

وظایف واشر سرسیلندر در موتور خودرو

حفظ و نگهداری مایعات از وظایف واشر سرسیلندر است مسیرهای مخصوص مایع خنک کننده و روغن موتور تنها چند میلی متر با هم فاصله دارند. جلوگیری از ترکیب مایع خنک کننده و روغن موتور با هم یکی از وظایف اصل واشر سرسیلندر است. یکی دیگر از وظایف واشر سرسیلندر جلوگیری از نزدیک شدن گازهای احتراق به مسیرهای مخصوص مایع خنک کننده و روغن موتور است.

 

هدایت مایعات: داخل بلوک موتور و سرسیلندر مایع خنک کننده موتور و هم روغن موتور مورد نیاز هستند و مسیرهایی در واشر سرسیلندر وجود دارند که بین سر سیلندر و بلوک موتور در گردش باشند. در سرسیلندر، وظیفه مایع خنک کننده تنظیم دمای سوپاپ و شمع ها است.

 

آب بندی سیلندر: وقتی موتور در حال کار کردن است، فشار سیلندر در موتور بنزینی به راحتی می تواند به 700 psi و در موتور دیزلی، تا 2 هزار psi برسد. واشر سرسیلندر سبب بهینه تر شدن حالت کارکرد سیلندر می شود . آب بندی واشر سرسیلندر با اهمیت است زیرا هر گونه نشتی گاز در دقت کار موتور تاثیر گذار بوده و موجب کاهش قدرت و راندمان موتور می گردد. واشرسر سیلندر باید بتواند فشار و حرارت زیاد ناشی از موتور را تحمل نماید. در صورتی که آب رادیاتور اندک باشد فشار زیادی به موتور و واتر پمپ وارد می شود و موجب سوختن واشر سر سیلندر می شود ، تعمیر واشر سر سیلندر هزینه هنگفتی را به همراه دارد.

جدیدترین مطالب