بهترین زمان ورزش در ماه رمضان برای لاغری | چه زمانی در ماه رمضان مناسب ورزش است

بهترین زمان ورزش در ماه رمضان برای لاغری | چه زمانی در ماه رمضان مناسب ورزش است

بهترین زمان ورزش در ماه رمضان برای لاغری چه موقع است؟ یکی از کارهایی که می توانید برای لاغر شدن در ماه مبارک رمضان انجام دهید ورزش کردن است و اینکه چه زمانی در ماه رمضان مناسب ورزش است را در این بخش از سایت سماتک توضیح خواهیم داد.

 

بهترین زمان ورزش در ماه رمضان برای لاغری

ورزش کردن در ماه رمضان، از تجمع چربی در بدن جلوگیری و عمل سوخت و ساز را تسهیل می‌کند و نهایتا موجب لاغری و کاهش وزن می شود. همچنین ورزش علاوه بر تاثیر مثبت بر توانایی‌های جسمانی، سهم زیادی در افزایش قدرت یادگیری و توانایی‌های ذهنی انسان دارد اما عزیزان روزه دار باید بهترین زمان ورزش در ماه رمضان برای لاغری را انتخاب کنند و از ورزش کردن در برخی ساعات روز پرهیز کنند.

 

آیا ورزش در ماه رمضان برای ورزشکارانِ روزه‌ دار مفید است؟ شاید بگویید ورزش در ماه رمضان آن هم با ۱۷ ساعت روزه‌داری و نخوردن غذا و آب؟ ورزشکار چطور می‌تواند انرژی داشته باشد و با وجود کم‌آبی بدن، ورزش کند؟ خب، لازم است بدانید که تحقیقات بسیاری در این مورد صورت گرفته و تمام آن‌ها نتایج یکسان داشته، آن هم این‌ که ورزش در ماه رمضان با رعایت نکات تغذیه‌ ای و انجام تمرینات ورزشی در بهترین ساعات روز، نه‌ تنها آسیبی به فرد نمی‌رساند، بلکه برای سلامت بدن نیز بسیار مفید بوده و حتی باعث کاهش وزن و لاغری نیز می‌شود.

 

در ماه رمضان چگونه لاغر شویم

بهترین زمان ورزش در ماه رمضان برای لاغری | چه زمانی در ماه رمضان مناسب ورزش است

از آنجا که امسال نیز ماه مبارک رمضان با تابستان همزمان شده است بهتر است خیلی به دنبال ورزش های سنگین نباشید و برای لاغری از ورزش های سبک تر استفاده کنید. روزه‌ داران باید قدری بیشتر مراقب حفظ سلامت خود باشند و فقط همه فکر شان را به ورزش های سنگین متمرکز نکنند. چرا که ممکن است علاوه بر روزه‌ داری، گرمای هوا نیز انجام فعالیت‌ های جسمی روزانه از جمله ورزش را با مشکل مواجه ‌کند. اما اگر شما هم به ورزشی منظم و مرتب عادت داشته‌ اید و یاد می خواهید در ماه رمضان امسال لاغر شوید می توانید بر طبق اصول زیر از انجام فعالیت های ورزشی بهرمند شوید.

 

چه زمانی در ماه رمضان مناسب ورزش است

بهترین زمان ورزش در ماه رمضان برای لاغری | چه زمانی در ماه رمضان مناسب ورزش است

در ادامه این مقاله از سایت سماتک بهترین زمان ورزش در ماه رمضان برای لاغری و کاهش وزن را برای شما سروران گرامی بیان خواهیم کرد. ورزشکاران در ماه مبارک رمضان باید نوع تمرین و تغذیه‌ شان را متناسب با شرایط روزه‌ داری پیش ببرند، تا دچار ضعف بدنی و کاهش عملکرد ورزشی نشوند. بنابراین بهتر است که از ساعات طلایی ورزش در ماه رمضان آگاه شوند تا به بهترین شکل تمرینات شان را مانند قبل ادامه دهند. اگر می خواهید زمان های مناسب ورزش کردن در رمضان را بدانید با سماتک همراه باشید.

 

قبل از سحر

بدون‌ شک بهترین زمان ورزش کردن در ماه رمضان برای لاغر شدن، دقیقاً قبل از خوردن وعده سحری است. بهتر است که مقدار زیادی آب بنوشید و نیم ساعت بعد، ورزش کنید. دقت داشته باشید که تمریناتی که در این محدوده زمانی انجام می‌دهید، باید شدت کم یا متوسط داشته باشند تا دچار تحلیل عضلانی نشوید.

 

بعد از نماز صبح

یکی دیگر از بهترین زمان های ورزش کردن در ماه رمضان برای کاهش وزن بعد از نماز صبح است. این‌ بار بعد از نماز صبح می‌توانید تمرینات متوسط تا شدید را انجام دهید.

 

بین نماز مغرب و عشا

بعد از افطار و قبل از نماز عشا سومین زمان مناسب برای ورزش در ماه رمضان برای لاغر شدن است. این زمان برای انجام تمرین‌ هایی با شدت کم تا متوسط مناسب بوده؛ البته شاید این کار در ایران کمی مشکل باشد، چون بین نماز مغرب و عشا فقط نیم ساعت زمان برای ورزش‌ کردن وجود دارد. بنابراین قطعاً به‌ سختی می‌توانید یک برنامه ورزشی را در این محدوده زمانی بگنجانید.

 

بعد از افطار

چهارمین گزینه زمانی، برای انجام تمرینات ورزشی در ماه مبارک رمضان یک ساعت بعد از افطار است. این تمرین می‌تواند شامل حرکات سنگین باشد؛ اما دقت داشته باشید که در هنگام افطار وعده‌ای سبک میل کنید تا موقع ورزش اذیت نشوید.

 

بهترین زمان ورزش در روزه داری

بهترین زمان ورزش در ماه رمضان برای لاغری | چه زمانی در ماه رمضان مناسب ورزش است

بهترین زمان ورزش برای روزه‌ داران در ماه مبارک رمضان باتوجه به کمبود ذخایر گلوکوژن و قندی عضلات در سه مورد خلاصه شده است:

 

1. هیچ‌ گاه روزه را بهانه‌ ای برای ورزش‌ نکردن و کم‌ تحرکی قرار ندهید. از این ماه مبارک در کنار بهره معنوی، برای سوزاندنِ چربی بیشتر و رسیدن به وزن دلخواه تان استفاده کنید.

 

2. حداقل ۳۰ دقیقه در منزل ورزش کنید (حتی هنگام تماشای تلویزیون). می‌توانید حرکاتی مانند دراز نشست، اسکوات انجام دهید؛ یا ۳۰ دقیقه برای دویدن و پیاده‌روی به بیرون از منزل بروید.

 

3. می‌توان در ابتدای روز به‌ خاطر انرژی بیشتر به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه با ۵۰ درصد توان خود به ورزش پرداخت؛ ولی فراموش نکنید که اگر بخواهید روز سختی را نگذرانید باید از شدت تمرینات ورزشی تان کم کنید.

 

4. یک زمان مناسب دیگر با هدف کاهش بافت چربی، ۴۰ دقیقه قبل از افطار است. شما می‌توانید در این زمان تمرینات ورزشی انجام دهید و بلافاصله وعده افطار میل کنید. این ساعت بهترین زمان تمرین برای این دسته افراد است.

بهترین زمان ورزش در ماه رمضان برای لاغری | چه زمانی در ماه رمضان مناسب ورزش است

5. بهترین زمان برای کسانی‌که می‌خواهند تمرینات خود را جدی‌تر و با هدف نگهداری بافت عضلاتشان پیگیری کنند، ۲ تا ۳ ساعت بعد از افطار است. به‌طوری‌که دو وعده کم‌ حجم تا قبل از تمرین خود میل کرده باشند.

 

6. فراموش نکنید که در این ماه شما نهایتاً باید با هدف نگهداری بافت عضلات و آمادگی بدنی‌ تان تمرین کنید و برای لاغری در ماه رمضان به خودتان فشار نیاورید.

 

7. به جای این‌ که هر زمان راحت بودید ورزش کنید، زمانی را انتخاب کنید که بیشترین میزان انرژی را دارید و ورزش لطمه‌ ای به روزه شما نمی‌ زند.

 

8. شاید راحت‌ تر باشید اگر 20 دقیقه زودتر از خواب بلند شوید و قبل از خوردن سحری ورزش کنید؛ گروهی نیز ممکن است ترجیح بدهند پس از وعده افطار ورزش کنند. اما به یاد داشته باشید که بلافاصله بعد از مصرف غذا نباید ورزش کرد و فقط به دنبال لاغری سریع نباشید و به سلامت بدن تان توجه کنید.

 

9. به میزان انرژی خود در طی روز دقت کرده و زمان مناسب برای ورزش کردن در ماه رمضان را پیدا کنید.

 

10. هر زمان از شبانه‌ روز که شما بتوانید بدون لطمه به روزه و احساس خستگی ورزش کنید، همان موقع بهترین زمان ورزش در ماه رمضان برای لاغری خواهد بود.

 

اصول ورزش کردن در ماه رمضان برای لاغری

بهترین زمان ورزش در ماه رمضان برای لاغری | چه زمانی در ماه رمضان مناسب ورزش است

در صورتی که می خواهید در این ماه ورزش کنید و وزن تان را کاهش دهید، کل زمان تمرینات ورزشی تان نباید کمتر از ۳۰ دقیقه باشد و بیشتر از ۶۰ دقیقه طول بکشد؛ همچنین حتماً تمرینات هوازی را به دو بار در هفته محدود کنید.

 

از ورزش‌ های سنگین مثل شنا، دویدن، وزنه‌زدن نیز به شدت دوری کنید و ورزش‌ های سبک مثل شنا، پیلاتس، دوچرخه‌ سواری و حرکات کششی را جایگزین کرده و در ماه رمضان برای لاغری دنبال کنید.

 

جدا از اینکه چه زمانی ورزش را شروع کرده‌اید، هرگاه که احساسِ سرگیجه یا ضعف داشتید، به‌سرعت تمرین را متوقف کرده و استراحت کنید.

 

بهترین تمرینات ورزشی در ماه رمضان برای لاغری

بهترین زمان ورزش در ماه رمضان برای لاغری | چه زمانی در ماه رمضان مناسب ورزش است

تداوم ورزش، راهی مناسب برای سلامت و لذت بردن بیشتر از این ماه است و همچنین باعث لاغری افرادی می شود که اضافه وزن دارند. اگر فرد اصول تغذیه‌ای صحیح را رعایت کند و بهترین تمرینات ورزشی در ماه رمضان برای لاغری را انتخاب کند می‌تواند در کنار روزه‌ داری به ورزشی منظم و ملایم نیز بپردازد و این‌گونه به کاهش وزن خود نیز کمک کند.

 

پیاده روی

برای جلوگیری از ضعف قوای جسمانی در ماه رمضان باید از انجام حرکات سنگین ورزشی اجتناب کرد. فعالیت زیاد فرد روزه دار در ماه رمضان، به صرف انرژی بیشتر و افزایش تعریق طی ساعات روز منجر می شود که می‌تواند موجب عطش فراوان و افت فشارخون فرد شود. با کاهش شدت برنامه تمرینات ورزشی، می‌توانید فعال بمانید و در عین حال انرژی خود را از دست ندهید. به عنوان مثال اگر همیشه می‌دویدید ، آن را به پیاده‌ روی سریع تبدیل کنید، یا اگر همیشه به مدت یک ساعت ورزش می‌کردید، زمان آن را (بسته به قدرت جسمانی خود) به 30 تا 45 دقیقه کاهش دهید.

 

تمرینات ورزشی سبک

نکته مهم آن است که در این ماه به ورزش ادامه دهید و تمرینات ورزشی سبک را انتخاب کنید. ثبات و تداوم فعالیت بدنی، عنصری کلیدی برای حفظ سلامت و تناسب اندام است که نباید فراموش شود. با این‌ که شاید در ماه مبارک رمضان، فرصت زیادی برای ورزش و انجام تمرینات بدنی نباشد، اما همین 20 دقیقه فعالیت هم کمک زیادی به حفظ سلامت و وزن مناسب می‌کند و این گونه پس از ماه رمضان برگشتن به برنامه ورزشی عادی ساده‌ تر خواهد بود. لازم نیست که یک ساعت تمام و به همان شدت سابق ورزش کنید، فقط همان‌ قدر که می‌توانید تلاش کنید تا در طول این ماه نیز تداوم برنامه ورزشی را حفظ کرده باشید و چاق تر از قبل نشوید.

 

تمرینات ورزشی هوازی

بهترین ورزش در طول ماه رمضان، شنا و پیاده روی و ورزش‌ های هوازی پس از صرف افطار است، چرا که از گرفتگی عضلات پیشگیری می‌کند. به انواع ورزش‌هایی که به طور مستمر و طولانی مدت (بیش از 2 دقیقه) طول می‌کشند و ضربان قلب در هنگام تمرین، کمتر از 70 درصد حداکثر ضربان قلب است تمرینات هوازی گفته می‌شود.  پیاده روی، دوی نرم، دوی استقامت، شنا و دوچرخه سواری، استفاده از تردمیل و دوچرخه ثابت جزء ورزش های هوازی هستند. ورزش‌ های هوازی تفریحی، ملایم و با نشاط (به ویژه تمرینات هوازی) موجب تسریع گردش خون می‌شوند. بدین ترتیب خون و در نتیجه اکسیژن بیشتری به مغز می‌رسد و شادابی و نشاط را در ورزشکاران روزه‌ دار به دنبال دارد و ذهن را برای یادگیری و تمرین، خلاق تر می‌کند. این امر تنها منحصر به نوجوانان و جوانان نمی‌شود، بلکه در بزرگسالان نیز صادق است.

 

بهترین زمان ورزش در ماه رمضان برای لاغری و کاهش وزن سریع را در این پست بیان کردیم و باز هم به شما توصیه می کنیم در ماه مبارک رضمان از تمرینات ورزشی سبک استفاده کنید و برای لاغر شدن به خودتان آسیب نزنید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب