آموزش تصویری جلوگیری از هک تلگرام + نکات امنیتی تلگرام

آموزش تصویری جلوگیری از هک تلگرام + نکات امنیتی تلگرام

چگونه امنیت تلگرام را افزایش دهیم؟ یکی از دغدغه های امروز کاربران در شبکه اجتماعی تلگرام، هک شدن است که در این بخش راهنمای تصویری جلوگیری از هک شدن در تلگرام را آماده کرده ایم و در پایان مهمترین نکات امنیتی تلگرام آورده شده است.

 

آموزش تصویری جلوگیری از هک تلگرام

آیا کسی حساب تلگرام من را هک کرده است؟ احتمالا متوجه مورد مشکوکی شده‌اید که این سوال به ذهن شما خطور کرده است. شاید دلیل اینکه شما نمی‌توانید به حساب تلگرام خود دسترسی پیدا کنید، این باشد که رمز عبور شما بدون اجازه شما تغییر داده شده است. شاید متوجه فعالیت مشکوکی در حساب کاربری خود شده‌اید. ممکن است شخص دیگری ماجرای یک حساب کاربری هک شده را برای شما تعریف کرده است. هر چه که باشد، اگر مشکوک هستید که شاید کسی حساب کاربری شما را هک کرده، لازم است با تمام توان خود از آن محافظت کنید. تلاش ما این است که نشان دهیم چگونه شما می‌توانید حساب تلگرام خود را ایمن کرده و اطمینان حاصل کنید که غیر قابل نفوذ است.

 

اگر حساب کاربری شما هک شده باشد، باید بسیار هوشیار باشید، به خصوص اگر انتخاب کرده‌اید که ID خود را در ابر مجازی تلگرام ذخیره کنید. نشست‌های مشکوک را خاتمه دهید و بلافاصله برای جلوگیری از ورود ناخواسته اشخاص ثالث به حسابتان، تایید دو مرحله ای را تنظیم کنید و اگر رمز عبور (گذرواژه) شما در معرض خطر قرار گرفته، آن را در اسرع وقت تغییر دهید. در آینده، در مورد چگونگی تعامل با دیگران محتاطانه برخورد کنید. اگر می‌خواهید تلگرام را امن نگه دارید، بر روی لینک‌های مشکوک کلیک نکنید و اطلاعات خصوصی خود را با هیچ کس به اشتراک نگذارید. همچنین، از چت‌های مخفی استفاده کنید تا مطمئن باشید تمام اطلاعات رمزگذاری شده و توسط هکرها شنود نمی‌شوند.

آموزش تصویری جلوگیری از هک تلگرام + نکات امنیتی تلگرام

چگونه بفهمیم در تلگرام هک شدیم

اینکه شما متوجه شوید حساب تلگرام شما هک شده، بستگی به نحوه هک شدن آن دارد. نیازی به گفتن نیست، اگر حساب تلگرام خود را امن نکنید، خطر هک شدن آن بسیار بیشتر خواهد بود. به طور کلی، زمانی که یک هکر حساب کاربری را هک می‌کند، ورود به سیستم در معرض خطر قرار می‌گیرد. هکرها قادر به انجام هیچ کاری نخواهند بود، مگر اینکه به حساب تلگرام ناامن شما دسترسی پیدا کنند. بنابراین، هکرها دقیقا چگونه به حساب‌های ظاهرا امن نفوذ می‌کنند؟ آن‌ها اغلب از حملات «جستجوی فراگیر با روش سعی و خطا» (brute-force) برای حدس زدن اطلاعات ورود به سیستم استفاده می‌کنند. اگر فکر می‌کنید مجرمان اینترنتی برای حدس زدن ترکیب رمز عبور و نام کاربری ساعت‌ها وقت صرف تایپ کردن به صورت تصادفی می‌کنند، اشتباه می‌کنید. روش‌های هک کردن امروزه بسیار پیشرفته‌تر هستند و با استفاده از سخت‌افزار و نرم‌افزار می‌توان یک حمله brute-force موفق را ظرف چند دقیقه یا چند ثانیه انجام داد. اگر رمز عبور و نام کاربری قابل پیش‌بینی باشد، مانند password123 و mycomputer، این کار بسیار ساده است. البته، برای ورود به تلگرام به طور کلی از کلمه عبور استفاده نمی‌شود.

آموزش تصویری جلوگیری از هک تلگرام + نکات امنیتی تلگرام

هنگام ورود به تلگرام، باید شماره تلفن خود را وارد کنید تا کد تأییدی دریافت شود که اجازه دسترسی به حساب شما را می‌دهد. اگر فکر می‌کنید این روش تلگرام یک روش امن است، زیاد مطمئن نباشید. در سال 2016، هکرها توانستند حساب‌های تلگرام را در ایران با استفاده از نقص در پروتکل پیام کوتاه (پیامک) در معرض خطر قرار دهند. بر اساس گزارش رویترز، کدهای تأیید ارسال شده از طریق پیامک در بین راه توسط هکرها متوقف و خوانده می‌شدند. به این ترتیب آن‌ها اجازه دسترسی کامل به حساب‌های تلگرام تحت تاثیر واقع شده را داشتند و همچنین برای ادامه حمله، دستگاه‌های جدیدی را به همان حساب اضافه (وصل) می‌کردند. این نقص همچنین باعث شد تا هکرها 15 میلیون شماره تلفن ثبت شده در تلگرام را شناسایی کنند. در وضعیتی مانند این، اگر هکرها رمزهای عبور را تغییر ندهند و دسترسی شما به حسابتان را مسدود نکنند یا پیام‌های قابل مشاهده در صفحه چت (گفتگو) ارسال نکنند، شما ممکن است به هیچ وجه از هک شدن مطلع نشوید. در نهایت، اگر حساب‌های ناامن تلگرام هک شوند، هکرها می‌توانند به جاسوسی کاربران بپردازند و اطلاعات حساسی را جمع‌آوری کنند تا بعدها برای هک کردن حساب‌های بیشتر و یا آسیب زدن بیشتر مورد استفاده قرار گیرند.

 

جلوگیری از هک شدن با رمز گذاری روی برنامه تلگرام

گذاشتن یک پسورد روی برنامه تلگرام برای جلوگیری از هک شدن ضروری است:

 

1- وارد برنامه تلگرام شوید.
2- به قسمت تنظیمات (settings ) وارد شوید.
3- گزینه privacy and security را انتخاب کنید.
4- گزینه passcode lock را انتخاب کنید.
5- در این مرحله رمز مورد نظر خود را وارد کنید.
6- عملیات رمزگذاری در این مرحله به پایان رسیده است و در قسمت بالا آیکون قفل باز ظاهر شده است.

اما این امکان وجود دارد که هنگام خروج فراموش کنید روی قفل کلیک کنید که اگر بخواهید به صورت اتوماتیک این کار انجام شود در قسمت password lock گزینه Auto lock را انتخاب و مقدار آن را به زمان دلخواه خود تغییر دهید تا در زمان تنظیم شده به طور اتوماتیک تلگرام قفل شود.

 

جلوگیری از هک تلگرام با فعال سازی تایید دو مرحله ای

آموزش تصویری جلوگیری از هک تلگرام + نکات امنیتی تلگرام

شما باید با تایید دو مرحله ای، که تحت عنوان 2FA یا احراز هویت دو مرحله ای هم شناخته می‌شود، آشنا باشید. احتمالا آن را در سایر حساب‌های کاربری مانند جیمیل، فیس‌بوک یا اینستاگرام تنظیم کرده‌اید. اگر تلگرام را با استفاده از ویژگی تایید دو مرحله ای امن نکرده‌اید، پیشنهاد ما به شما این است که در اسرع وقت این کار انجام دهید. با این کار، هنگام ورود به حسابتان با استفاده از یک دستگاه جدید، باید رمز عبور را وارد کنید. در ادامه یک راهنما برای تنظیم تایید دو مرحله ای در برنامه تلگرام و امن کردن تلگرام آورده شده است.

 

برنامه تلگرام را باز کنید و وارد شوید.
بر روی دکمه «منو» در گوشه بالا سمت راست کلیک کنید (ضربه بزنید).
به «تنظیمات» (Settings) و سپس به «حریم خصوصی و امنیت» (Privacy and Security) بروید.
روی «تایید دو مرحله ای» (Two-Step Verification) ضربه بزنید.
یک رمز عبور قوی ایجاد کنید و برای تأیید آن را دوباره وارد کنید.
برای رمز عبور یک راهنمایی (اشاره) ایجاد کنید.
آدرس ایمیل خود را وارد کنید و آیکون «تیک سبز» را لمس کنید.
به صندوق پستی ایمیل خود بروید، ایمیل را باز کنید و بر روی «لینک تایید» کلیک کنید.

آموزش تصویری جلوگیری از هک تلگرام + نکات امنیتی تلگرام

تلگرام شما را قادر به ایجاد یک رمز عبور قوی می‌کند، بنابراین مطمئن شوید که یک ترکیب طولانی از اعداد، حروف کوچک و بزرگ، و نمادها ایجاد کرده‌اید. البته، ایجاد یک راهنمایی (hint) برای یک رمز عبور تصادفی اصولا بی‌فایده است، اما شما می‌توانید رمز عبور تأیید تلگرام را با استفاده از یک برنامه قابل اعتماد برای مدیریت رمز عبور، امن کنید. با این کار اطمینان حاصل خواهید کرد که می‌توانید در صورت فراموشی، به رمز عبور خود دسترسی داشته باشید.

 

به عنوان مثال، اگر از برنامه رایگان مدیریت رمز عبور Cyclonis استفاده می‌کنید، می‌توانید رمز عبور را به عنوان یک یادداشت خصوصی ذخیره کنید، و این یادداشت رمزگذاری می‌شود تا هیچ کس به جز خودتان قادر به دسترسی به آن نباشد.

 

چطور امنیت تلگرام را بالا ببریم

به منظور جلوگیری از هک شدن و افزایش امنیت حساب کاربری شما در تلگرام راهکارهایی در این پست بیان شده است که منجر به ضد هک شدن و افزایش امنیت تلگرام تان خواهد شد لطفا با سماتک همراه باشید:

 

افزایش امنیت تلگرام با عدم نمایش آنلاین بودن

آموزش تصویری جلوگیری از هک تلگرام + نکات امنیتی تلگرام

در برخی مواقع نیاز هست که کسی از آنلاین بودن شما با خبر نشود برای این که زمان آنلاین شدن قابل رویت دیگران نباشد طبق روش زیر عمل کنید:

 

1- وارد برنامه تلگرام شوید.
2- به قسمت تنظیمات (settings ) وارد شوید.
3- وارد قسمت privacy and security شوید.
4- گزینه Last Seen را انتخاب کنید.
5- در قسمت اول 3 گزینه وجود دارد که Everybody اشتراک عمومی بوده و همه می توانند آنلاین بودن شما را رویت کنند.
6- گزینه دوم My Contacts نفراتی که شماره آنها در دفترچه تلفن شما ذخیره شده است می توانند مشاهده کنند.
7- گزینه سوم Nobody بوده و هیچ کس نمی تواند زمان آنلاین بودن شما را مشاهده کند.
در برخی منابع این روش برای مخفی کردن عکس پروفایل نیز گفته شده که این روش هیچ ربطی به تصویر پروفایل ندارد.

 

بررسی نشست‌های فعال برای افزایش امنیت تلگرام

آموزش تصویری جلوگیری از هک تلگرام + نکات امنیتی تلگرام

اگر کسی به حساب تلگرام شما وارد شده باشد، می‌توانید آن را در منوی نشست‌های فعال (Active Sessions) ببینید. این ویژگی شما را قادر می‌سازد به نشست‌های ناخواسته خاتمه دهید، که امیدواریم، به شما کمک کند تا هکرها را بیرون بیندازید.

 

برنامه تلگرام را باز کنید و وارد شوید.
بر روی دکمه «منو» (Menu) در گوشه بالا سمت راست ضربه بزنید.
به «تنظیمات» (Settings) و سپس به «نشست‌های فعال» (Active Sessions) بروید.
بر روی «پایان دادن به تمام جلسات دیگر» (Terminate All Other Sessions) ضربه بزنید یا یکی یکی نشست‌ها را انتخاب کنید و برای خاتمه دادن به آن‌ها بر روی OK ضربه بزنید.

 

چگونه امنیت تلگرام را افزایش دهیم

آموزش تصویری جلوگیری از هک تلگرام + نکات امنیتی تلگرام

۱- تحت هیچ شرایطی کد ارسالی از سوی تلگرام را برای دیگران ارسال نکنیم، حتی افراد نزدیک و مورد اطمینان.

۲- حتما و در اولین فرصت رمز دوم برای تلگرام خود فعال کنیم.

۳-حتی الامکان از نصب تلگرام های متفرقه روی دستگاهمان خودداری کنیم و از تلگرام رسمی استفاده کنیم.

۴- گاهی وارد تنظیمات برنامه شده و از آنجا تمام نشستهای تلگراممان را کنترل کنیم و در صورت مشاهده ی فعالیت مشکوک آی پی شخص مشکوک را برداریم.

۵- در صورتی که از تلگرام تحت وب استفاده میکنید آن را در سیستمهای غیر امن مثل کافی نتها و کامپیوتر اقوام و… استفاده نکنیم.

۶- رباتهای متفرقه را Add نکنید و روی هر لینکی کلیک نکنید.

۷- در صورتی که نگران خوانده شدن پیامهایتان هستید حتما روی تلگرام تحت ویندوز یا اندرویدی خود رمز بگذارید.

۸- نرم افزارهای متفرقه ی موجود در سایتها را روی سیستم های خود نصب نکنید زیرا ممکن است اولین قربانی خودتان باشید.

۹- در صورتی که با شخص متخلف و مشکوکی برخورد کردید که به نحوی سعی در بدست آوردن اطلاعاتتان میکند باید موضوع را به پلیس فتا www.cyberpolice.ir اطلاع دهید.

۱۰ – همواره در نظر داشته باشیم که دست یابی به اطلاعات شخصی دیگران و تلاش برای کنجکاوی در زندگی خصوصی بقیه کاری دور از انسانیت است چه بسا که اینکار ضررهای جبران ناپذیری بر روح و اعصاب دیگران به جای خواهد گذاشت.

 

آموزش تصویری جلوگیری از هک تلگرام را در این بخش از سایت سماتک بیان کردیم و به شما اطمینان می دهیم با انجام اقدامات امنیتی که در این مطلب بیان شده است، تلگرام شما غیر قابل نفوذ خواهد شد.

جدیدترین مطالب