بزرگترین دریاچه جهان چه نام دارد

بزرگترین دریاچه جهان چه نام دارد

بزرگترین دریاچه جهان چه نام دارد

دریای خزر از نظر مساحت و حجم آب بزرگترین دریاچه جهان است که وسعت آن به بزرگی یک کشور پهناور بوده و حجم زیادی از آب های شور را در خود جای داده است. حال اگر رتبه بندی خود را به آب شیرین محدود کنیم، دو نتیجه متفاوت به دست می آوریم. از نظر حجم آب، بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان در واقع دریاچه بایکال در روسیه است. این عمیق ترین دریاچه جهان دارای آب شیرین است. اما اگر بر اساس سطح آنها رتبه بندی کنیم در این صورت بزرگترین دریاچه آب شیرین دنیا، دریاچه سوپریور در ایالات متحده خواهد بود.

 

تحقیقات نشان می دهد از چند سال گذشته تاکنون سطح دریاچه خزر در حال کاهش است. این افت سطوح خبر بدی برای سیاره و مردم دنیا است. به عنوان مثال، دریای خزر بزرگترین محل تخمگذاری ماهیان خاویاری در جهان است و محل زندگی فوک خزر تنها پستاندار دریایی است که در آنجا زندگی می کند. همچنین از نظر اقتصادی برای مردمی که در خط ساحلی آن زندگی می کنند، به عنوان مثال برای ماهیگیری بسیار حیاتی است.

بزرگترین دریاچه جهان چه نام دارد

نام بزرگترین دریاچه جهان چیست

دریاچه خزر نام های زیادی دارد که در طول سالیان زیاد، کشورهای حاشیه دریای خزر این نام ها را روی آن گذاشته اند. آب این دریاچه از جمله آب های نیمه شور جهان به حساب می آید که میزان نمک محلول در آن حدود 12 تا 13 گرم در یک لیتر می باشد. از دیگر عناصر محلول در آن می توان به منیزیم، کلسیم و سولفات اشاره کرد. شیرین ترین قسمت دریای خزر دهانه رودخانه ولگا است و شور ترین مکان دریاچه خزر خلیج قره بغاز می باشد.

 

دریای خزر: که برگرفته از نام قوم خزران است دیگر نامی است که به این دریاچه نسبت داده اند. این دودمان مابین این دریا و دریای سیاه سکونت داشتند و چندین بار ایران را از بخش رود کورا قفقاز مورد حمله قرار داده بودند که هربار نیز به دست سپاه ساسانی به خارج از مرزهای ایران رانده می شدند این خیال را برای اعراب ایجاد کرد که عنوان دریای خزر را به دریای شمال ایران نسبت دهند.

 

دریای مازندران: در هیچ یک از اسناد و کتاب های تاریخی چنین نامی برای این دریاچه وجود نداشته و تنها افرادی که از این عنوان برای این دریاچه استفاده می کردند  ایرانیان می باشند که در سال 1361 دولت این نام را نام رسمی برای این دریاچه اعلام کرد.

 

دریای کاسپین: نام اروپایی دریا خزر است که ریشه آن به کاسپی ها (مردمان سفید پوست هزاره دوم پیش از میلاد) باز می گردد. هر کشور مطابق با زبان رسمی خود نام این دریاچه را با پسوند های مختلف بیان می کند برای مثال: در زبان فارسی “کاسپی”، در زبان آلمانی Caspisches see، در زبان انگلیسی Caspian Sea، در زبان لاتینی Mare Caspium و در زبان یونانی Kaspia Thalassa نام دریاچه اینگونه رواج دارد.

 

دریای هیرکان: این نام را حکومت هخامنشیان و اشکانیان به این دریاچه نسبت داده اند.

 

دریای گیلان: نامی است که در کتابی مربوط به اواخر دوران ساسانیان به نام “خوتای نامگ” به این دریاچه نسبت داده اند.

 

دریای طبرستان: به استناد اسناد تاریخی در روسیه ایرانیان صد ها سال این دریاچه را با این نام می شناختند و پس از آن نام دریا مازندران از سوی محلی های طبرسان به آن نسبت داده شد.

بزرگترین دریاچه جهان چه نام دارد

مساحت بزرگترین دریاچه جهان

دریاچه خزر دارای مساحت کلی برابر با 376345 کیلومتر مربع می باشد. مساحت سطح دریای خزر حدود 370.000 تا 420.000 کیلومتر و میانگین عمق آن برابر با 187 متر می باشد. این دریاچه بنا به موقعیت جغرافیایی آن، فرم فیزیکی و ویژگی های آب شناسی آن به سه بخش خزر شمالی، خزر میانی و خزر جنوبی تقسیم بندی شده است.

 

خزر شمالی: مساحت این بخش که شبه جزیره چچن را به دهانه تیوپ کارگان و صل می کند برابر است با 80000 کیلومتر مربع، حجم آب آن برابر است با 397 کیلومتر مکعب و میانگین عمق آن بین 5 الی 6 متر می باشد.

 

خزر میانی: این بخش خط فرضی است که شبه جزیره آبشوران را به دماغه کوالی در قسمت شرقی دریای خزر وصل می کند. این بخش به نسبت خزر شمالی از عمق بیشتر برخوردار است. خزر میانی دارای مساحتی نزدیک به 138000 کیلومتر مربع و حجم آب 26439 کیلومتر مکعب می باشد.

 

خزر جنوبی: این بخش از دریاچه خزر مرز جنوبی خزر میانی تا  عرض ساحل ایران است که عمیق ترین بخش دریاچه نیز به حساب می آید. مساحت خزر جنوبی در حدود 168000 کیلومتر مربع و حجم آن معادل 51245 کیلومتر مکعب می باشد.

 

دریای خزر بزرگ ترین دریاچه جهان است با وجود اینکه ویژگی‌ های مشترکی با دریا دارد، از جمله شوری و این واقعیت که حوضه اقیانوسی زیر سطح دریا دارد. این دریاچه به دلیل وسعت زیاد در بسیاری از کشورها مانند قزاقستان، روسیه، ایران، ترکمنستان و آذربایجان دارای خطوط ساحلی است. آب این دریاچه در برخی نقاط شور با شوری تا حدودی زیاد اما کمتر از یک اقیانوس است.

بزرگترین دریاچه جهان چه نام دارد

بزرگترین دریاچه جهان در کجا واقع شده است

بزرگترین دریاچه جهان در مرز قاره آسیا و اروپا واقع شده است که کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و ایران در اطرف آن قرار گرفته است. برخی بر این باورند که ایران و شوروی در سال های 1921 و 140 عهدنامه ای داشتند که طبق مالکیت آن به دو قسمت میان آنها تقسیم شده است اما جالب است که بدانید امروزه سهم کشور ایران از سایر چهار کشور دیگر کمتر می باشد. درصد مالکیت کشور های نامبرده به شکل ذیل می باشد:

 

قزاقستان: 1900 کیلومتر

ترکمنستان: 1768 کیلومتر

روسیه: 1355 کیلومتر

جمهوری آذربایجان: 820 کیلومتر

ایران: 657 کیلومتر

 

لازم به ذکر است دریای خزر در قسمت تحت ملکیت ایران بسیار عمیق می باشد از همین جهت بهره برداری از ذخایر نفت و گاز آن نیازمند تکنولوژی های مدرن و سرمایه کلان است که تا به امروز ممکن نبوده است. بد نیست بدانید عمیق ترین دریاچه جهان به نام دریاچه بایکال نیز در کشور روسیه واقع شده است.

بزرگترین دریاچه جهان چه نام دارد

وضعیت آب و هوای بزرگترین دریاچه جهان

آب و هوای دریای خزر تحت تاثیر ارتفاع ساحل، موقعیت جغرافیایی دریا و چرخه های عبوری از دریا می باشد. شرایط آب و هوایی بزرگترین دریاچه جهان به توده های سرد قطب شمال، توده های خشک و سرد قاره ای از قزاقستان، توده های مرطوب دریایی اقیانوس اطلس، توده های گرمسیری از دریای مدیترانه و کشور ایران وابسته است. در قسمت جنوبی عمیق دریای خزر دمای آب به صورت میانگین بالا می باشد به همین دلیل کومه های شمالی هوا گرمای مازاد را دریافت می کند. به غیر از فصل های بهار و تابستان در مابقی فصل های سال دمای هوا بر سطح دریا بیشتر از کرانه آن است.

 

میانگین دمای هوا دریاچه خزر در فصول مختلف سال

در فصل بهار میانگین دمای دریای خزر در کشور روسیه معادل 9 درجه سانتی گراد، در کشور قزاقستان معادل 11 درجه سانتی گراد، در کشور ترکمنستان معادل 11 درجه سانتی گراد، در جمهوری آذربایجان معادل 12 درجه سانتی گراد و در کشور ایران معادل 14 درجه سانتی گراد می باشد.

 

در فصل تابستان میانگین دمای دریای خزر در کشور روسیه معادل 25 درجه سانتی گراد، در کشور قزاقستان معادل 26 درجه سانتی گراد، در کشور ترکمنستان معادل 26 درجه سانتی گراد، در جمهوری آذربایجان معادل 24 درجه سانتی گراد و در کشور ایران معادل 25 درجه سانتی گراد است.

 

در فصل پاییز میانگین دمای دریای خزر در کشور روسیه معادل 9 درجه سانتی گراد، در کشور قزاقستان معادل 8 درجه سانتی گراد، در کشور ترکمنستان معادل 19 درجه سانتی گراد، در جمهوری آذربایجان معادل 17 درجه سانتی گراد و در کشور ایران معادل 21 درجه سانتی گراد می باشد.

 

در فصل زمستان میانگین دمای دریای خزر در کشور روسیه معادل منفی یک درجه سانتی گراد، در کشور قزاقستان معادل منفی 5 درجه سانتی گراد، در کشور ترکمنستان معادل 6 درجه سانتی گراد، در جمهوری آذربایجان معادل 7 درجه سانتی گراد و در کشور ایران معادل 8 درجه سانتی گراد می باشد.

بزرگترین دریاچه جهان چه نام دارد

عمیق ترین دریاچه جهان کدام است

دریاچه بایکال عمیق ترین دریاچه جهان است. این دریاچه کاملاً در داخل کشور روسیه قرار دارد و به یک جاذبه گردشگری محبوب برای کوهنوردان تبدیل شده است. مسیر بزرگ بایکال در امتداد محیط این دریاچه قرار دارد و به مردم اجازه می دهد تا در حومه آن پیاده روی، پیاده روی و دوچرخه سواری کنند و مناظر فوق العاده ای داشته باشند. در اینجا، آب های یخی بیش از 5000 فوت در زمین فرو می روند. همچنین از نظر حجم از آن به عنوان عمیق ترین دریاچه آب شیرین جهان یاد می شود. بایکال به دلیل موقعیت منحصر به فرد خود در یک منطقه شکاف فعال قاره ای بسیار عمیق و حجیم است که باعث می شود عمق آن تقریباً به 4000 فوت زیر سطح دریا برسد. 22 درصد از کل آب شیرین زمین در این دریاچه سیبری ذخیره شده است. دریاچه بایکال نیز یکی از شفاف ترین دریاچه های آب شیرین روی کره زمین است.

بزرگترین دریاچه جهان چه نام دارد

بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان کجاست

دریاچه سوپریور دارای خطوط ساحلی هم در ایالات متحده و هم در کانادا است و به تنهایی بزرگترین دریاچه آب شیرین در جهان است. این دریاچه دارای حجم عظیمی است که از بسیاری از دیگر “دریاچه های بزرگ” که در نزدیکی هستند بیشتر است. دریاچه سوپریور بیش از یک قرن است که برای حمل و نقل استفاده می شود. بزرگترین دریاچه بزرگ آمریکای شمالی با کانادا، ویسکانسین، میشیگان و مینه سوتا مرز مشترک دارد و بیش از 10 درصد حجم آب های شیرین دنیا را در خود جای داده است و در مجموع 82367 کیلومتر مربع وسعت دارد.

 

حال که متوجه شدید بزرگترین دریاچه جهان، خزر نام دارد در پایان باید بگوییم پس از خلیج فارس و سیبری این دریا سومین منشا تامین انرژی در کل دنیا است. آمار کلی که برای ذخایر نفت و گاز این دریا وجود دارد حدود پنجاه میلیارد بشکه نفت و حدود سیصد هزار میلیارد متر مکعب گاز طبیعی می باشد. تنها کشور همسایه این دریا که هیچ تولیدی از این ذخایر ندارد کشور ایران است. برای اولین بار در سال 1997 جمهوری آذربایجان اولین کشوری بود که از ذخایر دریای خزر استخراج کرد، پس از آن ترکمنستان در سال 2007، روسیه در سال 2010 و قزاقستان در سال 2016 استخراج منابع هیدروکربور از این دریا را آغاز کردند.

 

جالب است که بدانیم بزرگترین میدان هیدروکربور (مخازن گازی، مخازن نفتی) دریای خزر با سیزده میلیارد بشکه نفت در کشور قزاقستان واقع شده است. این میدان که در نزدیکی ساحل آتیرائو قرار گرفته است و کاشاقان نام دارد در سال 2000 میلادی کشف شد. از دیگر منابع ارزشمند دریای خزر که می توان به خاویار که تخم تاس ماهیان می باشد و یکی از قیمتی ترین غذاهای جهان به حساب می آید اشاره کرد. حدود 93% از کل ذخایر خاویاری جهان در دریای مازندران قرار گرفته است. اگر می خواهید به بزرگترین دریاچه جهان سری بزنید و تفریح کنید می توانید به استان مازندران یا گیلان بروید و از زیبایی های طبیعی این دریاچه عظیم لذت ببرید.

جدیدترین مطالب