آیا ایردراپ با هارد فورک (hard forks) متفاوت است؟

آیا ایردراپ با هارد فورک (hard forks) متفاوت است؟

ایردراپ به زبان ساده به معنای توزیع رایگان توکن‌های خاص برای برخی کاربران است. در عین حال، فورک نیز پدیده تولید ارز دیجیتال جدید بوده که به برخی کاربران خاص تعلق می‌گیرد. برخی از شباهت‌های بین ایردراپ و هارد فورک گاهی باعث سردرگمی کاربران شده است. در این مقاله قصد داریم برخی تفاوت‌های ایردراپ ارز دیجیتال و فورک ارز دیجیتال را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

 

تفاوت ایردراپ و هارد فورک در ارزهای دیجیتال چیست؟

با توجه به مقاله والکس، هارد فورک زمانی اتفاق می‌افتد که پروتکل یک بلاک چین تغییر می‌کند و یک بلاک چین جدید که موازی با اصلی است، تشکیل می‌شود. اغلب هدف ایجاد یک پروتکل جدید است که درخواست‌های برخی از کاربران بلاک چین اصلی مانند سازندگان، سرمایه‌گذاران و استخراج‌کنندگان را برآورده کند.

 

هارد فورک زمانی اتفاق می‌افتد که درخواست‌ها به اندازه‌ای عمیق است که صرفاً یک پروتکل را تغییر نمی‌دهد بلکه یک بلاک چین جدید ایجاد کرده که برای همیشه از بلاک چین مادر خود جدا می‌شود. به دلیل تغییری که در کد یک ارز دیجیتال وجود دارد، دو مسیر ایجاد می‌شود؛ بلاک چین جدید در یک مسیر و بلاک چین قدیمی در مسیر دیگر به راه خود ادامه می‌دهند.

 

توکن جدید بلاک چین جدید به‌عنوان بخشی از ایردراپ، فوراً به کیف پول کاربرانی که ارز دیجیتال بلاک چین مادر را هلد کرده بودند، واریز می‌شود. اگر یک ارز دیجیتال به دو قسمت تقسیم شود، مردم از ایردراپ برای دریافت ارز دیجیتال جدید بهره می‌برند.

 

هارد فورک

پیش‌بینی شده‌ترین اتفاقات گذشته در بازار بیت کوین وجود هارد فورک‌های مختلف بوده است. به عنوان مثال، زمانی که بیت کوین فورک کرد، تعداد زیادی از سرمایه گذاران را به شک انداخت و شبکه‌های اجتماعی و سراسر وب پر شد از حدس و گمان‌های مختلف. هارد فورک بیت کوین کش حاصل رفتار کاربران بود که کاربران توسعه دهنده‌ای را به فکر تولید بیت کوین کش انداخت. پس از تولید بیت کوین کش، به کیف پول تمام کاربرانی که در آن زمان بیت کوین هلد کرده بودند به اندازه بیت کوین آنها، بیت کوین کش واریز شد. در هارد فورک، توکن‌ها بین صاحبان بلاک چین مادر مانند بیت کوین و اتریوم توزیع می‌شوند.

 

البته، با گذشت زمان، چندین فورک بیت کوین ایجاد شد که بسیاری از آنها عمدتاً مورد توجه قرار نگرفته‌اند. اما بسیاری از آلت کوین‌های کنونی حاصل فورک‌های بیت کوین هستند (البته خود اتریوم در ابتدا فورکی از بیت کوین بوده است).

 

ایردراپ ارز دیجیتال

ایردراپ ارز دیجیتال توزیع یک رمز ارز خاص بین تعداد خاصی از سرمایه گذاران است. ایردراپ ممکن است از طریق تراکنش‌هایی مانند خرید ICO (عرضه اولیه رمزارز) و هدایای توسعه دهندگان به کاربران باشد.

 

در برخی موارد ایردراپ صرفاً برای افزایش آگاهی از یک کوین جدید، یا یک رویداد در شبکه بلاک چین رخ می‌دهد. گاهی دارندگان رمز ارزهای پایه از دیدن ارزهای اضافی و جدید در کیف پول‌های خاص شوکه می‌شوند. چرا که بسیاری از ایردراپ‌ها بدون اعلام قبلی اتفاق می‌افتند. از آنجایی که گاهی کاربران ارزهای دیجیتالی که از طریق ایردراپ به دست آمده باشد را نمی‌پذیرند بلافاصله ارز دیجیتال مذکور را می‌فروشند. همین امر موجب بالا رفتن عرضه در بازار می‌شوند که باعث افت قیمت شدید ارز دیجیتالی می‌شود که از طریق ایردراپ به دست کاربران رسیده است. برخی از منتقدان در جامعه ارزهای دیجیتال، ایردراپ‌ها را نوعی اتلاف وقت می‌دانند.

 

تفاوت ایردراپ و هارد فورک به زبان ساده

ایردراپ در ماهیت ارز دیجیتال مورد نظر خود با هارد فورک تفاوت دارد. زیرا دو نسخه متفاوت از یک ارز دیجیتال اصلی را تولید نمی‌کند. بلکه یک کوین جدید است که در شرایط خاصی به کیف پول کاربر واریز می‌شود؛ شاید دوام بیاورد یا در کمترین زمان ممکن از بین برود.

آیا ایردراپ با هارد فورک (hard forks) متفاوت است؟

ایردراپ حالتی است که تیم توسعه، بنا به دلایلی که توضیح آنها از چارچوب مقاله خارج است، کوین‌های جدیدی را مستقیماً به کیف پول کاربر واریز می‌کند. اما کوین‌های هارد فورک، به کاربرانی تعلق می‌گیرد که از کوین مادر هلد کرده‌اند. اگرچه واریز ارز دیجیتال هارد فورک شده را نیز به نوعی ایردراپ می‌توان در نظر گرفت اما نحوه پردازش و واریز آن کاملاً متفاوت است.

 

با کمک ایردراپ، صادرکننده اغلب توکن‌ها را به عنوان بخشی از یک کمپین تبلیغاتی به کاربران می‌دهد. تیم توسعه یک استارتاپ ممکن است توکن‌های ایردراپ را در ازای جوایز، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی یا انجام برخی کارهای ساده به کاربران پرداخت کنند.

 

فورک و ایردراپ چگونه بر بازار ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارد؟

هر هارد فورک فرصتی را برای یک توکن جدید ارزشمند با پشتیبانی از یک پروتکل تست شده توسط تیم توسعه فراهم می‌کند. فرصتی که ارز دیجیتال فورک شده توسط بازار پذیرفته شود. در عمل، پذیرش هارد فورک جدید می‌تواند کمتر از حد انتظار باشد. چندین هارد فورک تا کنون اتفاق افتاده که ارزش خود را از دست داده و از بین رفته‌اند.

 

در این مورد می‌توان به هارد فورک بیت کوین یعنی بیت کوین کش در سال ۲۰۱۷ اشاره کرد. بیت کوین کش در نهایت بیش از ۸۰ درصد از ارزش خود را از دست داد چرا که دارندگان آن به سرعت بیت کوین کش خود را فروختند و تعادل عرضه و تقاضا را بر هم زدند. به طور مشابه، اتریوم کلاسیک (ETC) ارزشی در حدود ۱۶ دلار در مقایسه با ارزش اتریوم (ETH) که ۱۲۲۳ دلار ارزش دارد (قیمت‌ها در زمان نگارش مقاله هستند).

 

همین سرنوشت می‌تواند در مورد کوین‌های تازه ایجاد شده که از طریق ایردراپ ارز دیجیتال منتشر می‌شوند نیز صادق باشد. آلت کوین‌های جدید توسط کاربران پذیرفته نشده و بلافاصله توسط کاربران به فروش می‌رسند. این امر می‌تواند منجر به کاهش شدید ارزش رمزارز تازه تولید شده شود. اما همیشه اینطور نبوده و تا کنون ایردراپ‌های موفق هم اتفاق افتاده است.

 

چگونه می‌توان از فورک و ایردراپ ارز دیجیتال سود برد؟

سود بردن از فورک‌ها و ایردراپ‌ها ممکن است، اما به شرطی که کاربر حتماً اطلاعات کافی از بازار داشته و در مورد رویدادهایی که منجر به فورک یا ایردراپ می‌شود تحقیق کرده باشد. پس از دریافت توکن‌های اضافی از طریق هارد فورک یا ایردراپ، باید یکی از سه حالت نگه داشتن، فروش یا سرمایه گذاری مجدد یکی را انتخاب کنید.

 

تحقیق در مورد پتانسیل بازار و پذیرش کاربر به شما نشان خواهد داد که کدام مسیر عاقلانه‌تر است. از آنجایی که سنجش پذیرش کوین جدید توسط کاربر ممکن است دشوار باشد و ایردراپ می‌تواند کاربران و تمایل بازار را به فروش سریع کوین‌های جدید سوق دهد. اما همانطور که گفته شد، نمونه‌هایی از کمپین‌های موفق ایردراپ ارز دیجیتال وجود دارد. علاوه بر این، ایردراپ می‌تواند سود باورنکردنی را به کاربر برساند.

 

از طرفی اگر توکن یا شبکه جدید از staking (اثبات سهام) پشتیبانی می‌کند، عاقلانه‌تر این است که توکن‌های جدید را سرمایه گذاری کرد. این توکن‌ها را می‌توان به‌عنوان وسیله‌ای برای سرمایه‌گذاری بیشتر و درآمد غیرفعال بیشتر در نظر گرفت.

جدیدترین مطالب