طرز پخت خورشت قیمه سیب زمینی خوشمزه و مجلسی

طرز پخت خورشت قیمه سیب زمینی خوشمزه و مجلسی

خورشت قیمه سیب زمینی یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایرانی است که می توانید در منزل برای مهمان هایتان طبخ کنید طرز پخت خورشت قیمه سیب زمینی را در ادامه این مطلب از سایت تفریحی سماتک بیان خواهیم کرد.

 

طرز پخت خورشت قیمه سیب زمینی

از آنجایی که خورشت قیمه با سیب زمینی، بسیار مجبوب است، اغلب برای میهمانی‌ها تهیه می‌شود. این غذا همراه با بادمجان نیز طبخ می‌گردد، اما بعضی از افراد به این ماده غذایی حساسیت دارند، بنابراین برای میهمانی‌ها ترجیحا خورشت قیمه همراه با سیب زمینی را تهیه کنید تا همه از میل کردن آن لذت ببرید. خورشت قیمه سیب زمینی یکی از غذا‌های اصیل و سنتی کشورمان است. این غذای لذیذ از ترکیب گوشت قرمز، لپه، لیموعمانی و سیب زمینی تهیه می‌شود.

 

مواد لازم برای خورشت قیمه سیب زمینی

به منظور تهیه این غذا برای شش الی هشت نفر، به دو الی دو و نیم ساعت زمان و مواد اولیه‌ای که در ادامه مشاهده می‌کنید، نیاز خواهد بود.

مواد لازم
گوشت 750 گرم
پیاز 3 عدد متوسط
لپه 100 گرم
سیب زمینی 750 گرم
رب گوجه فرنگی 2 الی 3 قاشق غذاخوری
لیمو عمانی 6 ال 8 عدد
روغن، نمک و فلفل به میزان لازم

طرز پخت خورشت قیمه سیب زمینی خوشمزه و مجلسی

دستور پخت خورشت قیمه سیب زمینی

در اینجا میخواهیم طرز تهیه خورشت قیمه سیب زمینی را با همه جزئیات و نکات بازگو کنیم و تصویر مراحل تهیه خورشت قیمه سیب زمینی مجلسی را با هم ببینیم. گرچه قیمه بادمجان هم یک گزینه عالی است، در اینجا خورشت قیمه با سیب زمینی سرخ کرده، یک پلوی زعفرانی خوش عطر و رنگ، سبزی خوردن و سالاد سرو میشود. این خورشت قیمه با سیب زمینی برای سرو در مهمانی ها هم عالی است. در آخر ضمن بیان نکات خواهیم گفت که چه چیزهایی به تهیه خورشت قیمه سیب زمینی مجلسی کمک میکنند.

ابتدا گوشت را خرد کرده و بشویید. برای اینکه آب اضافی آن گرفته شود، تکه های گوشت را در آبکش قرار دهید و به مدتی به حال خود رها کنید.
پیازها را نگینی خرد کنید. سپس آنها را سرخ نمایید تا طلایی شوند.
لپه را در آبکش بریزید تا آب آن برود. سپس کاملا بشویید و پس از آنکه پیاز سرخ شد، لپه را اضافه کنید و کمی تفت دهید.
سپس گوشت را اضافه کنید. در این مرحله حرارت حتما باید ملایم باشد. تکه‌های گوشت را تفت دهید تا آب آن گرفته شود.
سه لیوان آب به خورشت قیمه سیب زمینی خوشمزه تان اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا گوشت کاملا بپزد.
لیموعمانی‌ها را با چنگال سوراخ کنید و حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در آب خیس کنید.
در فاصله‌ای که گوشت‌ها پخته می‌شوند، به سراغ سیب زمینی‌ها بروید. سیب زمینی‌ها را پوست گرفته و خلال کنید، می‌توانید به هر شکل دلخواه دیگر مانند ستاره و … نیز برش بزیند. آن‌ها را بشویید و همراه با مقداری آب روی حرارت قرار دهید تا یک جوش بخورد. سپس در آبکش بریزید و با آب سرد بشویید. اکنون سیب زمینی‌ها را سرخ کنید.
سپس رب گوجه فرنگی، نمک و فلفل را به خورشت قیمه سیب زمینی اضافه کنید.
آب لیموعمانی را دور بریزید و پس از آنکه خورشت قیمه سیب زمینی جا افتاد، به آن اضافه کنید. پس از پنج الی ۱۰ دقیقه خورشت آماده است.
برای سرو خورشت قیمه با سیب زمینی دو روش وجود دارد، می‌توانید سیب زمینی را با خورشت یکی دو جوش بدهید یا اینکه هنگام سرو خورشت را در ظرف بکشید و روی آن مقداری سیب زمینی سرخ شده قرار دهید.

طرز پخت خورشت قیمه سیب زمینی خوشمزه و مجلسی

دستور شماره 2:

ابتدا پیاز را پوست کرده، داخل قابلمه روغن ریخته و تفت میدهیم. گوشتها را قیمه ای خرد کرده و به پیاز اضافه کرده و تفت میدهیم تا رنگ گوشت تغییر کند. زردچوبه و پودر سیر را اضافه میکنیم

یک قاشق رب را اضافه کرده و تفت داده، بعد فیله های گوجه و لپه را میریزیم و چند دقیقه همه مواد را تفت میدهیم

مقدار کافی آب جوش و کمی فلفل اضافه میکنیم. خورشت را روی حرارت کم میگذاریم تا خوب بپزد و جا بیفتد

لیمو عمانی ها را شکسته و پوست و هسته را جدا میکنیم و پره های لیمو را به خورشت اضافه میکنیم. من لیمو را درسته نمیریزم چون روغن خورشت را میگیرد

نمک و زعفران را به خورشت قیمه با سیب زمینی اضافه میکنیم. من از عرق داچین به جای دارچین استفاده میکنم تا رنگ خورشت تیره نشود.

سیب زمینی ها را پوست کرده و به هر شکلی دوست دارید برش یا قالب بزنید و داخل روغن سرخ کنید. وقتی خورشت قیمه تان آماده شد در ظرف کشیده و همراه سیب زمینی تزیین کنید ودر کنار پلو زعفرانی سرو کنید خورشت قیمه را در ظرف بریزید و به همراه سیب زمینی سرخ شده و پلو زعفرانی سرو کنید. در کنار پلو قیمه میتوانید از سالاد و سبزی خورن هم استفاده کنید.

غذا حاضر است و می‌توانید آن را سرو کنید. اگر برای میهمانی و مجالس خورشت قیمه را سرو می‌کنید، مقداری پلو زعفرانی درست کنید و پس از آنکه چلو را در دیس کشیدید، روی آن را با پلو زعفرانی تزیین کنید.

طرز پخت خورشت قیمه سیب زمینی خوشمزه و مجلسی

نکاتی برای خوشمزه تر شدن خورشت قیمه سیب زمینی

تفت دادن لپه باعث می‌شود که در طول مدت پخت، لپه شکل خود را حفظ کرده و متلاشی نشود.
حتما لیموعمانی را از قبل خیس کنید، وگرنه طعم خورشت را تلخ خواهد کرد.
در صورتی که در مراحل پخت آب خورشت کم بود می‌توانید مقداری آب جوش به آن اضافه کنید.
دارچین طعم خوب خورشت قیمه سیب زمینی را به غذای شما میدهد اما آن را زود اضافه نکنید زیرا باعث تیره شدن رنگ خورشت قیمه میشود.
گاهی این خورشت با مرغ نیز تهیه می‌شود. برای این منظور مرغ را خرد کرده و بشویید. سپس در آبکش قرار دهید تا آب آن گرفته شود. مرغ را همراه با مقداری آب روی حرارت قرار دهید تا یکی دو جوش بزند، سپس آن را از آبکش رد کنید. در ادامه مرغ را مانند گوشت در مرحله چهارم با پیاز و لپه سرخ نمایید.
گاهی از پودر لیموعمانی به عنوان طعم دهنده استفاده می‌شود. در این صورت مقدار کمی پودر لیمو استفاده کنید، وگرنه غذا تلخ خواهد شد.
لیمو عمانی را در یک ساعت آخر اضافه کنید چون در غیر این صورت باعث تلخ شدن غذا میشود و در ضمن لیمو عمانی ها با پختن بیش از حد له میشوند و ظاهر زیبایی پیدا نمیکنند که به ویژه در تهیه خورشت قیمه سیب زمینی مجلسی اهمیت دارد.
برای این که سیب زمینی ها به هم نچسبند بعد از خرد کردن آنها را در کاسه آب سرد خوب شستشو بدهید و آبکش کنید تا نشاسته روی سطح آنها گرفته شود. سپس بین دستمال حوله ای خشک کنید و در روغن داغ بریزید. همچنین سیب زمینی ها را در تابه بزرگی بریزید تا به هم نچسبند یا آنها را در دو نوبت سرخ کنید.
اگر سیب زمینی را پس از سرخ شدن به خورشت اضافه می‌کنید تا یکی دو جوش بزند، قبل از سرخ کردن نیازی نیست که بجوشانید. یکی دو جوش زدن سیب زمینی قبل از سرخ کردن آن، باعث می‌شود مغز آن خام نباشد و وقتی که شما آن را به خورشت اضافه می‌کنید تا بجوشد، نیازی به این کار نیست.
برای این خورشت از گوشت مغزران گوسفند یا گوساله استفاده کنید.
پخت خورشت قیمه در زودپز زودتر از قابلمه است اما لازم است اول گوشت نیم ساعت در زودپز پخته شود و بعد لپه اضافه شود. بعد از حدود 40 دقیقه پخت لپه هم تمام میشود. اگر گوشت و لپه را همزمان اضافه کنید لپه ها له میشوند.
رنگ رب گوجه فرنگی‌ها با یکدیگر متفاوت است، بنابراین احتمال دارد به میزان بیشتر یا کمتری از رب نیاز داشته باشید.
این خورشت همراه با پلو سرو می‌شود. برای شش الی هشت نفر به یک کیلو و دویست و پنجاه گرم الی یک کیلو و نیم برنج نیاز است. برنج را حتما از چند ساعت قبل در آب و مقداری نمک خیس کنید.
میتوانید برای خوشمزه تر شدن خورشت یک قلم گوسفند را نیز به همراه گوشت اضافه کنید.
معمولا به تعداد نفرات،‌ لیموعمانی در نظر گرفته می‌شود، به عبارت دیگر برای به ازای هر نفر یک لیموعمانی به غذا اضافه می‌کنند.
لپه را پاک کنید و حداقل از پنج الی شش ساعت قبل خیس کرده و چند مرتبه آب آن را عوض کنید.
اضافه کردن زعفران اختیاری است اما رنگ و عطر خیلی خوبی به خورشت شما میدهد.

طرز پخت خورشت قیمه سیب زمینی خوشمزه و مجلسی

خورشت قیمه سیب زمینی قطعاً یکی از محبوب ترین خورش های ایرانی هست که گرچه در ایام خاصی مثل محرم بازارش بیشتر داغ میشود در همه سال در سفره های ما ایرانی ها جا دارد و تقریباً همه دوستش دارند اما درست کردن خورشت قیمه سیب زمینی نکات و جزئیاتی زیادی دارد و در واقع خیلی چیزها میتوانند باعث شوند قیمه شما کیفیتی را که انتظارش را دارید نداشته باشد. گاهی لپه سفت میماند و گاهی بیش از حد پخته شده و به اصطلاح وا میرود. گاهی کمی تلخ میشود یا رنگش تیره میشود. گاهی به نظر میرسد خورشت قیمه سیب زمینی جا افتاده نیست، لعاب ندارد و اجزایش از هم جدا هستند. همه این ها با رعایت چند نکته ساده قابل حل هستند و هر کسی میتواند با کمی صبر و حوصله یک خورشت قیمه سیب زمینی جا افتاده لذیذ درست کند.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب