معرفی مدل های مختلف قیمه ایرانی

معرفی مدل های مختلف قیمه ایرانی

خورش قیمه در میان انواع غذاهای سنتی و لذیذ قرار می‌گیرد که دستورالعمل‌های متفاوتی در شهرهای مختلف ایران برای پخت آن وجود دارد. این غذا هم در حالت عادی برای شام و ناهار و هم به عنوان یک غذای اصلی در مهمانی‌ها و مراسم مهم طبخ می‌شود و با ذائقه اکثر افراد سازگار است. به جز این دستورالعمل‌های مختلفی از قیمه هم وجود دارند که برای ایام مذهبی و مناسبت‌های خاص پخته می‌شوند و طعمشان نسبت به مدل‌های معمولی کمی متفاوت‌تر است. اصلی‌ترین مواد اولیه موجود در خورش قیمه شامل گوشت گوسفند یا مرغ و لپه است و در مدل‌های مختلف آن از سبزی یا مواد خوراکی دیگر نیز استفاده می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم به معرفی انواع خورش قیمه پرداخته و با تفاوت‌هایشان آشنا شویم.

 

معرفی قیمه‌های ایرانی که طعم متفاوتی دارند…

طرز تهیه خورش قیمه در برخی از شهرهای ایران متفاوت است. عده‌ای آن را با گوشت و گروهی دیگر با مرغ درست می‌کنند. به‌علاوه ممکن است ادویه یا سبزیجات به کار رفته برای پختن آن نیز با هم فرق کند؛ طبیعی است که این موضوع باعث می‌شود تا مزه نهایی نیز متفاوت‌ باشد. انواع قیمه ایرانی را می‌توانید با اسامی قیمه‌ نثار، خورشت قیمه با مرغ، قیمه بادمجان، پیچاق قیمه، قیمه نخود، قیمه بامیه، قیمه هویج، قیمه کدو و قیمه رشتی ببینید که هرکدام دستورالعمل و طعم متفاوتی دارند. در ادامه آنها را معرفی و شیوه پختشان را بیان خواهیم کرد.

 

قیمه نثار

خورشت «قیمه نثار» مخصوص شهر قزوین است و به خورشت قیمه نذری شباهت زیادی دارد. در این غذا به جای سیب‌زمینی سرخ‌شده، از مغز آجیل‌هایی مانند بادام و پسته یا خلال پوست پرتقال و زرشک استفاده می‌شود که ظاهر بسیار جذابی به آن می‌دهد. ترکیب خلال‌های استفاده‌شده برای درست کردن این قیمه و ترکیب آنها با زرشک، بسیار رنگارنگ و دلپذیر است و دقیقا همین ویژگی آن را نسبت به مدل‌های سنتی، متفاوت‌تر نشان می‌دهد.

 

خورشت قیمه با مرغ

خورش قیمه در اکثر مواقع با استفاده از گوشت خورشتی تهیه می‌شود، ولی گاهی نیز گزینه انتخابی سرآشپزان، مرغ است. «قیمه با مرغ» برای افرادی که علاقه‌ای به گوشت قرمز ندارند، انتخاب بهتری است و طعم متفاوت و جذابی نیز خواهد داشت. بقیه موادی که برای درست کردن این قیمه استفاده می‌شود، دقیقا مشابه مدل‌های سنتی است.

 

قیمه بادمجان

طرز تهیه خورش قیمه به همراه بادمجان نیز یکی دیگر از مدل‌های این غذای پرطرفدار است که طعم بی‌نظیری دارد؛ درواقع بادمجان جایگزینی برای سیب‌زمینی سرخ‌کرده به حساب می‌آید. گاهی نیز در کنار آن از غوره استفاده می‌شود. «قیمه بادمجان» را می‌توان با استفاده از گوشت قرمز، مرغ یا حتی گوشت چرخ‌کرده تهیه کرد. گاهی نیز لپه از داخل مواد اولیه آن حذف می‌شود.

 

پیچاق قیمه

«خورشت پیچاق قیمه» نوعی غذای نذری است که اصالت آن به شهر اردبیل برمی‌گردد. طعم این غذا را معمولا می‌توانید در مراسم نذری یا عزاداری‌ها بچشید. برای درست کردن آن اغلب از گوشت گوسفندی، خلال بادام و تخم‌مرغ استفاده می‌شود. طرز تهیه این مدل قیمه، نسبت به انواع سنتی آن کاملا متفاوت است؛ به همین دلیل افراد زیادی آن را امتحان نکرده‌اند.

 

قیمه بامیه

«خورش قیمه بامیه» بسیار خوشمزه و پرخاصیت است و برای کسانی که به طعم بامیه علاقه دارند، می‌تواند بهترین انتخاب باشد. خود بامیه به تنهایی باعث کاهش خطر بسیاری از بیماری‌ها و سرطان‌ها می‌شود و می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. علاوه بر این بامیه بهترین دارو برای افراد مبتلا به قند است، زیرا عملکرد لوزالمعده را بهبود می‌بخشد. استفاده از بامیه در غذاها می‌تواند مشکلات روده و معده را نیز درمان کند.

معرفی مدل های مختلف قیمه ایرانی

قیمه نخود

«قیمه نخود» غذای سنتی و محلی استان یزد است. برای درست کردن این قیمه از نخود، گوشت گوسفندی، پیاز، لیمو عمانی، رب گوجه‌فرنگی، روغن، زعفران، نمک، فلفل و زردچوبه استفاده می‌شود. گاهی این غذا را در کنار دیگر خورشت‌ها و برای تکمیل سفره در نظر می‌گیرند؛ اما گاهی نیز به منزلۀ غذای اصلی سرو می‌شود. روش درست کردن این غذا تفاوت چندانی با قیمه سنتی ندارد؛ تنها تفاوت در استفاده از نخود به جای لپه است.

 

قیمه هویج

«قیمه هویج» را با نام «قیمه ترکی» نیز می‌شناسند. این غذا با استفاده از ریشه زردک که شباهت بسیاری به هویج دارد، پخته می‌شود؛ البته بسیاری از افراد به دلیل در دسترس نبودن زردک، از همان هویج استفاده می‌کنند. قیمه هویج تبریزی با گوشت مرغ یا بوقلمون در کنار موادی مانند پیاز، آلو خورشتی، هویج یا زردک، رب گوجه‌فرنگی، روغن، زعفران، شکر، لیموترش، چوب دارچین، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه درست می‌شود. استفاده از هویج و زردک باعث طعم شیرین‌تر این قیمه می‌شود.

 

قیمه کدو

مواد اولیه برای درست کردن خورشت «قیمه کدو» شامل گوشت خورشتی، پیاز، لپه، رب گوجه‌فرنگی، لیموعمانی، زعفران دم‌کرده، نمک، فلفل، زردچوبه، روغن و کدوست. این مدل قیمه بدون سیب‌زمینی است و کدوی سرخ‌کرده در کنار آن قرار می‌گیرد. کدوسبز دارای خواص فروانی برای سلامتی است که از بین آنها می‌توانیم به ضدپیری و کمک به سلامت پوست اشاره کنیم. همچنین این ماده خوراکی، باعث احساس سیری طولانی مدت میشود و بهبود سلامت قلب، کنترل دیابت، کاهش فشار خون و بهبود عملکرد گوارش را هم به همراه دارد.

 

قیمه رشتی

آخرین گزینه در لیست ما «قیمه‌ رشتی» است که می‌توان آن را خوشمزه‌ترین نوع قیمه‌های ایرانی به حساب آورد. در این خورشت از گوجه‌فرنگی به جای رب‌گوجه استفاده می‌شود که شباهت زیادی به روش سنتی پخت قیمه دارد. در دستورالعمل تهیه غذا، آبغوره، آب انار یا رب انار نیز وجود دارد که به جای لیمو و لیمو عمانی استفاده می‌شود و طعم ترشی در غذا ایجاد می‌کند.

 

سفارش آنلاین انواع غذای ایرانی در سریعترین زمان

معرفی مدل های مختلف قیمه ایرانی

در این مطلب به معرفی انواع خورش قیمه پرداختیم و تفاوت‌هایی که بین مدل‌های مختلف آن وجود دارد را به شما گفتیم. برای درست کردن هر غذا، نیاز به دستورالعمل خاصی دارید؛ اما اگر زمان کافی را برای درست کردن آنها ندارید، می‌توانید اسنپ فود را برای سفارش غذا انتخاب کنید. در این پلتفرم باید نام قیمه مورد نظرتان را جستجو کرده و نزدیکترین رستوران را به موقعیت مکانی خود انتخاب کنید. در نهایت نیز با پرداخت هزینه مربوط به غذا، سفارش درب منزل برایتان ارسال خواهد شد.

جدیدترین مطالب