چگونه لواشک گوجه سبز درست کنیم

چگونه لواشک گوجه سبز درست کنیم

چگونه لواشک گوجه سبز درست کنیم

طرز تهیه لواشک گوجه سبز را در این بخش از سایت سماتک برایتان قرار داده ایم و در صورتی که می خواهید در فصل بهار این مدل لواشک را درست کنید می توانید با استفاده از این مقاله طرز تهیه لواشک آلوچه خانگی را بیاموزید. گوجه سبز طرفداران بسیاری به خصوص در میان کودکان دارد و شما می توانید با این میوه خوشمزه بهاره، لواشک های خوشمزه در خانه درست کنید. طعم ترش و آبدار آن باعث شده تا طرفداران زیادی پیدا کند. اما آیا می دانید چگونه لواشک گوجه سبز درست کنیم؟ جالب است بدانید گوجه سبز در برخی از شهرهای ایران همچون اصفهان به آلوچه شهرت دارد.

چگونه لواشک گوجه سبز درست کنیم

مواد لازم برای تهیه لواشک گوجه سبز

بهترین موقع برای تهیه لواشک گوجه سبز فصل بهار است و شما می توانید در کوتاهترین زمان یک لواشک خوشمزه در منزل درست کنید. در ادامه مواد لازم برای تهیه لواشک گوجه سبز خانگی را برایتان بیان خواهیم کرد:

 

گوجه سبز 5 کیلوگرم

آب به مقدار لازم

نمک 5 قاشق غذاخوری

سرکه 5 قاشق غذاخوری (اختیاری)

روغن به مقدار کم برای چرب کردن کف سینی

چگونه لواشک گوجه سبز درست کنیم

طرز تهیه لواشک گوجه سبز

1. چگونه لواشک گوجه سبز درست کنیم؟ برای تهیه لواشک گوجه سبز ابتدا باید گوجه سبزها را به خوبی شسته و درون یک قابلمه با سایز مناسب بریزید.

 

2. مقدار 1 لیوان آب که در مواد اولیه گفته شد را به گوجه سبزها اضافه کنید و مهم است بدانید آب باید به قدری باشد که کامل روی گوجه سبزها را بپوشاند.

 

3. در این مرحله باید نمک را به گوجه سبزها اضافه کنید و در صورتی که تمایل دارید لواشک هایتان طعم ملس داشته باشد می توانید از مقداری شکر برای تهیه این نوع لواشک استفاده کنید.

 

4. قابلمه را روی شعله قرار دهید تا به جوش بیاید. درب ظرف را کامل نبندید چون سر می رود. از مقدار کم آب استفاده شده تعجب نکنید چرا که به مرور خود گوجه سبزها آب می اندازد و نیازی به آب بیشتر ندارد. حتی ممکن است استفاده کردن از آب بیش از اندازه باعث کپک زدن لواشک بشود.

 

5. گوجه سبزهای درون قابلمه را با یک کفگیر هم بزنید تا هم ته نگیرد و هم بهتر له شود.

چگونه لواشک گوجه سبز درست کنیم

6. هنگامی که گوجه سبزها به جوش آمد زیر شعله را کم کنید و در این مرحله دیگر نیازی نیست که درب قابلمه را بگذارید.

 

7. در طول این مرحله باید سرکه را به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید تا به گوجه سبزها طعم بدهد و همراه آنها پخته شود. (استفاده از سرکه برای تهیه لواشک آلوچه اختیاری است و اجباری نمی باشد)

 

8. مقدار سرکه ای که استفاده می کنید به میزان رسیدگی گوجه سبزها بستگی دارد و می تواند مزه لواشک شما را بیش از اندازه ترش کند. اگر گوجه های شما خیلی رسیده نیست و خودش به مقدار کافی ترش مزه است می توانید مقدار سرکه را کمتر در نظر بگیرید.

 

9. اگر دوست داشتید که لواشک شما ترکیبی از طعم ترش و شور و شیرین داشته باشد می توانید کمی شکر هم به آن اضافه کنید.

 

10. وقتی گوجه‌ سبزها پخته شدند و مایع به غلظت رسید، شعله را خاموش کرده و اجازه دهید کمی خنک شوند سپس از صافی عبور دهید. طول مدت زمان پخته شدن لواشک گوجه سبز هم به میزان رسیدگی آنها بستگی دارد ولی حدود نیم ساعت الی یک ساعت طول می کشد تا پخته شوند؛ البته وقتی که پخته شد رنگ و روی آن کاملا مشخص است.

 

11. حالا باید گوجه سبزها را درون یک آبکش فلزی بریزید که زیر آن یک ظرف گذاشته اید.

 

12. گوجه سبزهای پخته شده را با دست یا ملاقه به خوبی فشار دهید تا به جز هسته و پوسته بقیه مایعات گوجه سبز از آبکش رد شود. غلظت مایع به دست آمده از گوجه سبزها باید شبیه ماست چکیده باشد.

 

13. در این مرحله تهیه لواشک، هسته گوجه‌ سبزها جدا می‌ شود و فقط عصاره میوه از صافی می‌گذرد.

چگونه لواشک گوجه سبز درست کنیم

14. این کار را تا زمانی‌ که تفاله خیلی کمی باقی بماند، ادامه دهید.

 

15. مایع به‌دست‌ آمده پس از هم‌ زدن، باید به اندازه ماست زده‌ شده غلیظ باشد.

 

16. در این مرحله باید یک سینی بزرگ داشته باشید و سطح سینی را با سلفون بپوشانید. روی پلاستیک را با روغن کمی چرب کنید تا در موقع مصرف به راحتی پلاستیک ها از لواشک هایتان جدا گردند.

 

17. مایع لواشک را بهم بزنید تا یکدست شود و بعد داخل سینی بریزید طوری‌ که ضخامت آن کمتر از هشت میلیمتر شود. (اگر لواشک بیش‌ از حد ضخیم شده و یا یکدست نشده باشد خیلی زود کپک می‌ زند.)

 

18. حالا باید سینی لواشک گوجه سبز را برای خشک شدن در برابر نور آفتاب قرار دهید و این در صورتی است که آفتاب به صورت مستیم روی سینی بتابد و بهتر است سینی را در پشت بام قرار دهید. اگر در محل زندگی شما آفتاب به صورت مایل می تابد و هوا مرطوب و خنک است می توانید سینی لواشک را در مقابل باد پنکه قرار دهید تا خشک شود.

 

19. پس از گذشت 3 روز لواشک آلوچه شما خشک شده و آماده مصرف است و می توانید آنها را از داخل سینی برداشته و پس از تکه کردن در یخچال نگهداری کنید.

چگونه لواشک گوجه سبز درست کنیم

فوت و فن های درست کردن لواشک گوجه سبز

1. از جمله طعم دهنده های دیگری که می توانید  برای تهیه لواشک گوجه سبز استفاده کنید زرشک و رب انار است که بسته به سلیقه تان می توانید آنها را به گوجه سبزهای در حال جوشیدن اضافه کنید. رب انار می تواند مانند دلمه برگ مو طعم بی نظیری به لواشک آلوچه شما بدهد.

 

2. یک نکته دیگر درباره لواشک آلوچه این است که شما می توانید قسمتی از مایع به دست آمده را درون یک ظرف شیشه ای درب دار تمیز بریزید و توی یخچال نگه دارید و برای تازه خوری استفاده کنید.

 

3. اگر لواشک را برای خشک شدن در آفتاب قرار دادید نباید اجازه بدهید که بیش از اندازه خشک شود و بعد از چند ساعتی که لواشک های گوجه سبز به قدری خشک شد که وقتی با انگشت فشار دادیم جای انگشت روی آن بماند باید لواشک گوجه سبز را از مقابل آفتاب برداریم.

 

4. سعی کنید ضخامت لواشک آلوچه را درون سینی کم بگیرید تا زودتر خشک شود مثلا ضخامت 8 میلیمتر کافی است. همچنین در صورت تمایل می توانید کمی نمک بر روی لواشک گوجه سبز پهن شده درون سینی بپاشید.

برچسب‌ها: ,

جدیدترین مطالب