هفت سین شامل چیست + برای سفره هفت سین چی لازمه

هفت سین شامل چیست + برای سفره هفت سین چی لازمه

هفت سین شامل چیست؟ این سوال بسیاری از خانم های ایرانی است که می خواهند برای عید نوروز یک سفره هفت سین بچینند. اگر به این فکر می کنید که چگونه برای نوروز امسال یک سفره هفت سین سنتی بچینید و یا اینکه فقط کنجکاو هستید که با سنت های نوروزی ایرانی آشنا شوید، جای درستی آمده اید. در این پست به شما خواهیم گفت که برای سفره هفت سین چی لازمه و همه چیزهایی را که در مورد سفره هفت سین سنتی که در فصل بهار تقریباً در همه خانواده های ایرانی دیده می شود، به اشتراک می گذاریم، از جمله نکات مهم در مورد نحوه تزیین سفره هفت سین، سین هایی است که باید در سفره هفت سین تان گنجانده شود، و شیرینی های ایرانی خوشمزه برای لذت بردن در جشن سال نو و امیدواریم سال خوبی داشته باشید.

هفت سین شامل چیست + برای سفره هفت سین چی لازمه

هفت سین شامل چیست

فرهنگ ایرانی یکی از غنی‌ترین فرهنگ‌های جهان است و بر سایر فرهنگ‌ها نیز تأثیر عمیقی گذاشته است. ایران معمولاً به عنوان مهد تمدن شناخته می شود و تأثیر آن بر مناطق و سنت های مختلف هنوز قابل مشاهده است. یکی از زیباترین آداب و رسومی که بیش از 3000 سال از آن می گذرد، عید نوروز است. نوروز در لغت به معنای روز نو است و آغاز سال نو ایرانی است که در اولین روز بهار، حدود 21 مارس جشن گرفته می شود.

 

مردم ایران برای گرامیداشت چنین روز بزرگی از آداب و سنن مختلف پیروی می کنند. هر یک از آنها معنای خاصی دارند و به یک جنبه مهم و اساسی فرهنگ ایرانی اشاره دارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی هفت سین شامل چیست، یکی از زیباترین سنت های نوروزی و معنای پنهان آن بپردازیم.

هفت سین شامل چیست + برای سفره هفت سین چی لازمه

بهترین سین سفره هفت سین چیست

در حالی که هر هفت مورد در هر سفره هفت سین ضروری است، میز ممکن است شامل موارد دیگری نیز باشد که برای هر خانواده اهمیت خاصی دارند و مهمترین آن قرآن است. همچنین ایرانیان گاه کتاب شعری از حافظ یا سعدی را در میان سفره شان می گذارند. بسیاری از مردم یک ماهی قرمز را به عنوان نمادی از زندگی جدید در نظر می گیرند و بهترین سین سفره هفت سین به نظر من همه 7 مورد آنهاست.

 

در مورد اینکه هفت سین شامل چه چیزهایی است در مناطق مختلف کمی متفاوت است، اما عناصر خاصی وجود دارد که هفت سین را تعریف می کند. این عناصر عبارتند از: سبزه، سمنو، سنجد، سرکه، سیب، سیر و سماق. علاوه بر این عناصر، ایرانیان از قدیم اقلام دیگری مانند قرآن، آینه، شمع، تخم مرغ رنگی، کاسه آبی که پرتقال در آن شناور است، ماهی قرمز، سکه، گل سنبل و شیرینی سنتی مانند نخودچی را در سفره هفت سین شان قرار می دهند.

هفت سین شامل چیست + برای سفره هفت سین چی لازمه

برای سفره هفت سین چی لازمه

چیدن هفت سین در زمره مشهورترین آیین های نوروزی ایرانیان است. روی این سفره چیزهایی می‌گذاشتند که نام آن‌ها با حرف سین شروع شود، پارسی باشد، ریشه گیاهی داشته باشد، خوردنی باشد، اسم مرکب نباشد و برای بدن سودمند باشد. امروزه بیشتر مردم ترجیح می دهند به جای پهن کردن هفت سین روی زمین از یک میز استفاده کنند. اما سایر قسمت های دیگر این سنت نسبتاً دست‌نخورده باقی مانده است و مردم همچنان از کاری پیروی می‌کنند که والدین و پدربزرگ و مادربزرگ شان برای سال‌ها انجام داده‌اند. مردم ایران قبل از شروع سال نو شروع به تهیه اقلام مورد نیاز هفت سین می کنند و پس از تهیه سفره هفت سین، تا آخرین روز تعطیلات سال نو که سیزده روز به طول می انجامد در خانه هایشان باقی می ماند.

 

قرآن

هفت سین شامل چیست + برای سفره هفت سین چی لازمه

یکی از موارد مهم سفره هفت سین قرآن است و وقتی سال جدید شروع می شود، اعضای بزرگتر خانواده قرآن را باز می کنند و برای شروع سال جدید با یک سوره یا یک آیه قرآن می خوانند. به علاوه در این لحظه که بزرگان به خردسالان و کودکان پول می دهند که به آن «عیدی» می گویند. معمولاً بین صفحات قرآن اسکناس های نو می گذارند و به محض شروع سال نو، قرآن را باز می کنند و پول نو را به اعضای خانواده هدیه می دهند.

 

رومیزی

هفت سین شامل چیست + برای سفره هفت سین چی لازمه

بهتر است در ابتدا و قبل از چیدن هفت سین یک رومیزی سنتی انتخاب کنید و شما می توانید از یک پارچه ترمه با نقش و نگار برجسته استفاده کنید. سفره های ترمه تنوع بیشماری دارند و اگر گذرتان به اصفهان افتاد می توانید از ترمه های سنتی این شهر برای سفره هفت سین تان خریداری کنید. همچنین سفره های چاپی هم در بازار موجود است که هزینه زیادی لازم نیست برای خرید آنها بپردازید و طرح های سنتی زیبایی هم دارند.

 

ظروف

هفت سین شامل چیست + برای سفره هفت سین چی لازمه

حال که متوجه شدید هفت سین چه چیزهایی است باید ظروفی را انتخاب کنید که بتوانید سین های هفت سین تان را درون آنها قرار دهید. این ظروف معمولا باید مشابه یکدیگر باشند و بهتر است از ست های 7 عددی موجود در بازار استفاده کنید.

 

آینه

هفت سین شامل چیست + برای سفره هفت سین چی لازمه

گذاشتن یک آینه روبروی قرآن در سفره هفت سین جلوه خوبی به سفره تان خواهد داد. شما با اینکار می توانید بازتاب هفت سین تان را در آینه مشاهده کنید. بهتر است آینه را در بالای سفره قرار دهید و قرآن روی جلوی آینه بگذارید و سپس شروع به چیدن سین های هفت سین کنید.

 

تنگ ماهی

هفت سین شامل چیست + برای سفره هفت سین چی لازمه

ماهی قرمز در تنگ ماهی بیش از یک جایگزین در هفت سین است، چیدمان هفت اقلام نمادین که به طور سنتی در تعطیلات سال نو ایرانیان به نمایش گذاشته می شود. رنگ قرمز ماهی قرمز یکی از دلایل حضور آن در هفت سین است. رنگ قرمز که در سایر اقلام هفت سین استفاده می شود، به مهربانی، پیروزی، امرار معاش و ثروت معنی می شود. همانطور که به نظر می رسد ماهی قرمز را نمی توان از هفت سین ایرانی حذف کرد. پس بهترین راه این است که به مردم یاد دهید چگونه آنها را نگه دارند و سپس آنها را در آب روان آزاد کنند.

 

تخم مرغ رنگی

هفت سین شامل چیست + برای سفره هفت سین چی لازمه

سفره هفت سین شامل چیزهایی است که در زبان فارسی با علامت “س” شروع می شود. از جمله این وسایل می توان به شمع، ماهی قرمز و البته تخم مرغ تزئین شده یا تخم مرغ رنگی عید نوروز اشاره کرد. تزئین تخم مرغ ایده بسیار قدیمی به نظر می رسد. برخی معتقدند که ریشه در نقاشی روی سنگ ها دارد. تخم مرغ های تزیین شده سفره هفت سین ایرانی بسیار مورد علاقه کودکان است. ایرانیان به عنوان بخشی از یک سنت دیرینه در سفره هفت سین تخم می گذارند. این به معنی امید، باروری و رشد است. تخم مرغ رنگی نوبید سالی پر از شادی می دهد. علاوه بر این، آنها خلق و خوی رنگارنگی را در سفره ایجاد می کنند که همه می توانند در اواخر سال به یاد بیاورند، حال و هوای شکوفایی و ثمربخشی.

هفت سین شامل چیست + برای سفره هفت سین چی لازمه

هفت سین ایرانی

سفره هفت سین ایرانی فلسفه بزرگ نوروز است. این سفره در 13 روز عید در منازل پهن می شود و برخی در کنار این سفره از مهمانان خود پذیرایی می کنند. در گذشته با تفاسیر و شواهدی که وجود دارد، هفت سین به شیوه های مختلف برگزار می شده است و تاکنون فلسفه هفت سین ایرانی تغییر کرده است. هفت سین ایرانی قرن هاست که بر سر سفره عید ایرانیان است. در این سفره از هفت خوراکی و اشیایی که با حرف سین شروع می شود استفاده می شود.

 

همچنین بعد از اسلام، قرآن جزء مهم سفره هفت سین ایرانیان است و مسلمانان سال جدید را با تلاوت آیاتی از قرآن آغاز می کنند. ماهی، تخم مرغ رنگ شده و یک آینه اجزای دیگر هفت سین را تشکیل می دهند. همچنین گذاشتن اسطوخودوس و سکه و سماور ایرانی که ربطی به حقیقت هفت سین ندارد هم در سفره می گذارند. در هفت سین پارسی انار ایرانی نیز وجود داشت که نشانه عشق و باروری است و سیب را در ظرفی پر از آب تمیز و زلال می گذاشتند تا عشق و باروری ادامه یابد.

 

حال که متوجه شدید هفت سین شامل چه مواردی است باید بگوییم که حضور همه سین ها در سفره هفت سین ضروری هستند و باید همه 7 مورد را در سفره جای دهید. همچنین همانطور که توضیح دادیم چیزهای دیگری هم برای سفره هفت سین لازمه و شما باید آنها را هم تهیه و در سفره تان بگذارید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب