علت روشن شدن چراغ روغن خودرو چیست

علت روشن شدن چراغ روغن خودرو چیست

علت روشن شدن چراغ روغن

روشن شدن چراغ روغن خودرو یکی از مهمترین مسائلی است که باید راننده به آن توجه کند تا مشکلات جدی برای موتور خودرو پیش نیاید. علت روشن شدن چراغ روغن چندین مورد است که در اینجا تمام آنها را شرح خواهیم داد. از مهترین چراغ های پشت آمپر خودرو که با روشن شدن آن باید سریعا خودرو را متوقف کنید چراغ روغن ماشین است. این چراغ که در تمامی خودروها طراحی شده است نشان دهنده وجود یک اشکال در سیستم روغن رسانی به موتور می باشد که باید در سریع ترین زمان ممکن مرتفع گردد.

 

البته گاهی اوقات این چراغ به صورت دوره ای روشن می شود که در ادامه در رابطه با آن نیز توضیحاتی خواهیم داد. ولی اگر به یک باره و در حال رانندگی، چراغ روغن خودروی شما روشن گردید، باید هر چه سریع تر خودرو را متوقف و خاموش کنید و تا حل نشدن مشکل، نسبت به راه اندازی مجدد موتور، احتیاط کنید. در ادامه ما به این موضوع پرداخته و دلایل روشن شدن چراغ روغن خودرو را بررسی می کنیم.

 

دلایل روشن شدن چراغ روغن خودرو

از جمله شایع ترین عواملی که منجر به روشن شدن چراغ روغن در خودرو می شود، کاهش سطح فشار روغن در موتور می باشد. این موضوع می تواند بلافاصله به موتور فشار وارد آورده و در صورت عدم اعتنا به آن، باعث سوختن موتور و ایجاد خسارات سنگین به خودرو گردد. همانطور که می دانید، روغن موتور نقش خنک کنندگی و همچنین روان کردن حرکت اجزای موتور را بر عهده دارد.

 

وجود هر گونه مشکل در این امر، باعث خشک کار کردن خودرو، اصطکاک بیش از اندازه بین اجزای مختلف موتور، داغ شدن بیش از حد موتور و در نهایت از حرکت بازماندن و ایجاد خسارت شدید به موتور می شود. این خسارت تا سوختن موتور و تعویض کامل موتور نیز می تواند پیش رود. بنابراین دقت داشته باشید که روشن شدن چراغ روغن موتور خودرو، یک اخطار مهم بوده و باید سریعا به آن واکنش نشان داد. علت روشن شدن چراغ روغن خودرو را در ادامه با هم مرور خواهیم کرد.

علت روشن شدن چراغ روغن خودرو چیست

علت روشن شدن چراغ روغن در دور پایین

1. یکی از مهم‌ترین و البته رایج‌ ترین علت روشن شدن چراغ روغن در دور پایین کم شدن سطح فشار روغن در موتور است. در صورتی که روشن شدن چراغ روغن خودرو ناشی از این علت باشد باید حتماً خودرو را متوقف و خاموش کرد و سپس با امداد تماس گرفت. کم شدن سطح فشار روغن در موتور می‌تواند موجب افزایش فشار روی موتور شده و حتی سوختن موتور را در پی داشته باشد. در واقع زمانی که روغن کم باشد، به تبع این امر اصطکاک اجزای موتور نیز افزایش می‌ یابد و همچنین موتور به شدت داغ می‌شود. این موارد هر یک می‌توانند موجب بروز آسیب‌های جدی در موتور شوند و حتی سوختن آن را در پی داشته باشند.

 

2. روشن شدن چراغ روغن به دلیل کم شدن میزان روغن در کارتر ممکن است اتفاق بیفتد. مورد دیگری که می‌تواند عاملی برای روشن شدن چراغ روغن خودرو باشد کم شدن میزان روغن در کارتر موتور خودرو است. ممکن است مدت زیادی روغن خودرو را عوض نکرده باشید و در چنین شرایطی سطح روغن خودرو کم شده و چراغ روغن خودرو به عنوان آلارم روشن می‌شود.

 

3. گاه سطح و میزان روغن کم نیست، بلکه روغنی که استفاده شده نامناسب و بی کیفیت است و توانایی آن را ندارد که اصطکاک میان اجزای موتور را کاهش دهد. در چنین شرایطی نیز موتور در خطر است و باید هر چه سریع‌ تر نسبت به تعویض روغن خودرو اقدام شود. اگر روغن موتوری که در خودرو استفاده می کنید، نامرغوب باشد در نتیجه حرارت را به خوبی دفع نخواهد کرد و یا باعث ایجاد اصطکاک اجزای موتور خواهد شد. این مشکل بسیار با اهمیت بوده و باید فورا روغن موتور تعویض گردد.

علت روشن شدن چراغ روغن خودرو چیست

علت روشن شدن چراغ روغن در حالت درجا

1. پمپ روغن یا اویل پمپ اگر به خوبی به وظایف خود عمل نکند، ممکن است فشار روغن در جریان حرکت در بخش های مختلف موتور، کاهش یابد و در نتیجه چراغ روغن در پشت آمپر روشن شود و این مهمترین علت روشن شدن چراغ روغن در حالت درجا می باشد. این پمپ که معمولا با استفاده از قدرت موتور فعالیت می کند، در اثر عدم عملکرد صحیح تسمه پروانه یا دینام نیز نمی تواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. بنابراین، قبل از اقدام به تعویض این قطعه، تسمه، بلبرینگ و پولی این پمپ را نیز تست کنید.

 

2. مورد دیگری که می‌تواند عامل روشن شدن چراغ روغن خودرو باشد وجود مشکل در فیلتر روغن است. به عنوان مثال، گاه ممکن است بسته شدن فیلتر به درستی صورت نگرفته باشد. در چنین شرایطی احتمال آن که در روغن نشتی ایجاد شود کم نخواهد بود. افزون بر این، حتی اگر نوع فیلتر روغن به کار گرفته شده نیز مناسب و استاندارد نباشد امکان آن که سطح فشار روغن کاهش یابد نیز وجود خواهد داشت. در هر یک از این وضعیت‌ها، چراغ روغن خودرو روشن خواهد شد. در برخی شرایط نیز ممکن است این مشکل به خاطر پایه فیلتر پیش بیاید که باید توسط یک متخصص بازدید گردد.

 

3. در برخی موارد، زمانی که مشکلی در یاتاقان‌ های خودرو به وجود می‌آید چراغ روغن خودرو روشن می‌شود. البته این مورد خیلی اتفاق نمی‌افتد اما اگر اتفاق افتد هزینه‌ زیادی روی دست راننده می‌گذارد و در اصل یعنی خودرو یاتاقان زده است.

 

4. آخرین موردی که می‌تواند سبب روشن شدن چراغ روغن خودرو در حالت درجا شود قاطی شدن آب با روغن یا در برخی موارد بنزین با روغن است. قاطی شدن هر یک از این موارد با روغن طبیعتاً موجب کاهش کیفیت روغن شده و در نتیجه‌ی این امر چراغ روغن روشن خواهد شد. به خاطر داشته باشید که عمدتاً مشکل قاطی شدن آب و روغن به سبب خرابی در واشر سر سیلندر است. افزون بر این، اگر بنزین با روغن قاطی شود احتمالاً در انژکتورهای خودرو مشکلی وجود دارد.

 

هر یک از این موارد می‌توانند موجب روشن شدن چراغ روغن خودرو شوند. اما نکته‌ ای که در این بین وجود دارد این است که، همان گونه که در ابتدای متن نیز گفته شد، در صورت روشن شدن چراغ روغن خودرو نباید دست روی دست گذاشت بلکه باید هر چه سریع‌تر این موضوع را جدی گرفت و نسبت به رفع مشکل اقدام کرد. 7 مورد از مهترین علت روشن شدن چراغ روغن خودرو را در این بخش برای شما راننده عزیز توضیح دادیم و باید بدانید که روشن شدن چراغ روغن خودرو امری بسیار حیاتی تلقی شده و تا قبل از رفع مشکل باید سریعا موتور خودرو را خاموش کنید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب