علت کم کردن روغن ماشین + مقدار مجاز کم شدن روغن موتور

علت کم کردن روغن ماشین + مقدار مجاز کم شدن روغن موتور

علت کم کردن روغن ماشین را در این بخش بیان خواهیم کرد و باید بدانید کم کردن روغن موتور در خودروها تا حدی طبیعی است اما اگر مقدار مجاز کم شدن روغن موتور را می دانید و خودروی تان بیشتر از این حد مجاز روغن کم می کند باید به دنبال دلایل کم کردن روغن ماشین بگردید.

 

علت کم کردن روغن ماشین

روغن موتور در خودرو باعث روانکاری قطعات موتور می شود و بودن آن در موتور خودرو امری ضروری است اما علت کم کردن روغن ماشین باید فورا مشخص گردد. در برخی از خودروها ممکن است به دلایل مختلفی کم کردن روغن موتور ماشین اتفاق بیفتد که نیاز به بررسی بیشتر دارد. در اینجا قصد داریم علت کم کردن روغن موتور خودرو را بیان کنیم. کم کردن روغن موتور دلایل متعددی دارد و ممکن است از جایی نشتی کند و این نشتی روغن ممکن است از قسمت های زیر باشد:

 

1- واشر زیر سینی جلوی میل لنگ
2- واشر فیلتر روغن
3- کاسه نمد گلویی دلکو
4- کاسه نمد عقب میل لنگ
5- واشر کارتر
6- واشر درپوش سوپاپ‌ها
7- واشر پمپ بنزین
8- پیچ تخلیه روغن باشد

علت کم کردن روغن ماشین + مقدار مجاز کم شدن روغن موتور

چرا ماشین روغن کم میکند

الف) در موتورهای احتراق داخلی، به دلیل این‌که دمای سیستم بالاست، مقداری از روغنی که درون کارتر وجود دارد تبخیر می‌ شود و به این دلیل ماشین روغن کم میکند. چنانچه اتومبیل پژو دارید، شاید این سؤال برایتان پیش آمده باشد که علت بالا بودن حرارت و نیز بالا بودن آمپر آب خودرو در اتومبیل تان چه می‌باشد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که موتورهایی با احتراق داخلی به منظور عدم خام سوزی و همچنین مشکل در سیستم احتراق نیاز شدیدی به دمای مناسب دارند و در غیر این صورت مصرف بیش از حدی خواهند داشت. افزون بر این منجر به عدم استفاده از قدرت مناسب در اتومبیل خواهد شد.

 

ب) دلیل دیگری که در پاسخ به سؤال چرا ماشین روغن کم میکند می‌توان داد این است که معمولاً 10 الی 20 درصد روغن خروجی از طریق کارتر جداره سیلندر می‌سوزد و از موتور خارج می‌گردد، لازم است بدانید که این میزان از کاهش چیزی حدود mm3/round 06/0 می‌باشد که البته با در نظر گرفتن دور موتور 4000 RPM و سرعتی حدود صد کیلومتر در ساعت، تقریباً در هر 1000 کیلومتر، CM3 150 روغن خارج می‌ شود.

علت کم کردن روغن ماشین + مقدار مجاز کم شدن روغن موتور

دلایل کم کردن روغن موتور

خودروها با توجه به شکل و نوع موتورشان ممکن است به روغن سوزی بیفتند و یا عامل دیگری باعث کم شدن روغن موتور خودرو شود. همچنین باید بدانید که کم کردن روغن موتور خودرو تا حدی طبیعی است که در بخش دیگری از این مقاله توضیح می دهیم. در ادامه این بخش مهمترین علت کم کردن روغن ماشین را توضیح خواهیم داد:

 

1. بالا رفتن دمای روغن اتومبیل

به هر میزان که دمای موتور بالاتر باشد ویسکوزیته روغن هم بیشتر کاهش خواهد یافت و در واقع روغن روان‌ تر خواهد شد و همین دلیل کم کردن روغن ماشین است . چنین شرایطی خروجی روغن را نیز بیشتر خواهد کرد و افزون بر این تبخیر شدن روغن در دماهای بالاتر از حد طبیعی و نرمال، افزایش پیدا می‌کند. لذا بایستی اشکالات مکانیکی در خصوص دمای بالاتر موتور را مورد بررسی قرار دهید. ممکن است که دمای روغن اتومبیل تان از حد مناسب بالاتر رفته باشد که در این صورت بایستی دلیل این امر را در یک سری از اشکالات مکانیکی مورد توجه قرار دهید و در صدد رفع آن‌ها بر بیایید.

علت کم کردن روغن ماشین + مقدار مجاز کم شدن روغن موتور

2. روغن سوزی

یکی از اصلی ترین دلایل کم کردن روغن ماشین روغن سوزی است. در صورتی که با کاهش بیش از حد روغن موتور اتومبیل تان مواجه شده‌اید قطعاً در خصوص وجود روغن سوزی نگرانی در شما ایجاد شده است. بهتر است بدانید که این اشکال زمانی پیش می‌آید که به علت آسیب دیدگی رینگ روغن و یا چسبندگی آن به پیستون، روغن به محفظه کارتر بر نمی‌گردد که همین امر موجب می‌شود مقدار زیادی از آن در محفظه اشتعال بسوزد. به همین دلیل است که به این اشکال روغن سوزی می‌گویند. چنانچه دود آبی از اگزوز خودرویتان خارج می‌شود نشانه‌ای بارزی برای این مسئله خواهد بود. امکان دارد رینگ پیستون خودروی تان سائیده شده باشد و یا دچار چسبندگی باشد. در صورتی که اتومبیل تان با این مشکل مواجه شده باشد به تعمیرکار مراجعه نمائید تا پیستون‌ ها و رینگ‌ های موتور خودروی تان را یا تعمیر کند و یا تعویض نماید.

 

3. بالاتر رفتن سطح روغن از حد مجاز

احتمال دارد که سطح روغن از محدوده‌ای که مجاز می‌باشد بالاتر رفته باشد که در این حال بایستی روغن را تا زیر حد مجاز بالایی تخلیه نمایید. در صورتی عدم تخلیه مقدار اضافی ممکن است موتور خودرو شما آسیب جدی ببینید و این امر منجر به کم کردن روغن ماشین می شود.

 

4. چسبندگی سوپاپ‌

دلیل دیگری که برای کم کردن روغن ماشین می‌توان ذکر کرد این است که شاید آب بندی و همچنین سوپاپ‌ ها در حالت بسته دارای اشکال می‌باشد. در این صورت اقدامی که باید بکنید این است که سوپاپ‌ ها و نشیمنگاه آن‌ ها را مورد بررسی قرار دهید. احتمال این وجود خواهد داشت که ساق سوپاپ‌ها و گاید دچار چسبندگی شده باشند که در صورت بروز این مشکل خودروی شما با مشکل کم کردن روغن موتور مواجه خواهد شد و باید به تعمیرکار مراجعه کنید تا قطعات را تعویض نماید.

 

5. تبخیر روغن

احتمالاً خود شما هم آگاهی دارید که روغن، ترکیبی از روغن پایه و افزودنی‌ها می‌باشد و همانند هر مخلوط دیگری مجاز است در دماهای مختلف، مقداری تبخیر شود. به طبع به هر میزان که دما بالاتر باشد مقدار تبخیر مایعات نیز بیشتر خواهد بود. لازم است بدانید که در مورد روغن‌ها تست میزان تبخیر پذیری با روش ASTMD 5800 تحت عنوان تست NOACK انجام می‌گیرد و تبخیر روغن در شرایط آزمایش بر حسب درصد، اعلام می‌شود. پاسخ این تست می‌تواند معیاری جهت مورد سنجش قرار دادن مقدار تبخیر پذیری روغن در شرایط استاندارد و جدا از اشکالات مکانیکی مختلف و همچنین شرایط موتور باشد. شایان ذکر است که روغنی استاندارد است که مقدار تبخیر پذیری آن در محدوده مجاز باشد.

علت کم کردن روغن ماشین + مقدار مجاز کم شدن روغن موتور

6. روغن موتور بی کیفیت

بایستی ویسکوزیته روغن موتور خودروی تان را بر اساس توصیه‌ی سازنده خودرویتان انتخاب نمائید که در غیر اینصورت منجر به کم کردن روغن ماشین خواهد شد. یکی از اصلی ترین دلایل کم کردن روغن ماشین انتخاب نادرست روغن موتور است. در صورت انتخاب نادرست مقدار روغن بیش از اندازه کاهش می‌یابد و یا این‌ که روانکاری مناسب برای تمامی قطعات موتور انجام نمی‌ شود. در ضمن به دلیل این‌ که استانداردهای زیست محیطی بر کاهش آلاینده خروجی از اگزوز تأکید دارند، استفاده از روغن‌هایی که سبک‌ تر می‌باشند ضمن این‌ که مصرف سوخت را کاهش می‌ دهند برای تولید کننده موتور هم امکان بیشتری فراهم می‌سازند تا قادر باشند آلودگی‌ گازهای خروجی از اگزوز را نیز کاهش دهند. این امر موجب شده است به جای استفاده از روغن‌ های سنگین‌ تر، تمایل به استفاده از روغن‌ هایی که سبک‌ تر می‌باشند افزایش یابد که در نتیجه آن کاهش متداول در موتورهای امروزی از سابق بسیار بیشتر هم شده است.

 

7. سبک رانندگی غلط

یکی از موارد مهمی که ممکن است در خصوص کاهش روغن موتور خودروی تان تأثیر بسزایی داشته باشد سبک رانندگی‌ تان می‌باشد. این هم یکی از مهمترین دلایل کم کردن روغن ماشین است و در حالت کلی همان‌طور که مستحضر می‌باشید به هر میزان فشار کم‌تری به موتور خودروی تان وارد شود به طبع فشار کم‌تری هم به روغن موتور وارد خواهد شد. بهتر است بدانید که مشخصاً رانندگی کردن در دور موتور بالا به معنای افزایش فشار بر موتور خودرو می‌باشد و این فشار اغلب به آب بندها و همچنین واشرها وارد می‌گردد. قطعاً موتورهای جدید هم در پی بالا رفتن دور موتور، کاهش روغن موتور اتومبیل را به دنبال خواهند داشت. چنانچه از خودروی خود در اتومبیل‌رانی استفاده می‌کنید، لازم است بدانید که کارکرد موتور اتومبیل در دمای بالا، سخت‌تر شدن شرایط کاری موتور و همچنین فشار و بازده بالا موجب می‌شود میزانی که روغن ماشین تبخیر می‌شود افزایش یابد که البته این، امری طبیعی خواهد بود.

 

8. نشتی روغن

آخرین دلیلی که می‌توان برای این امر بیان کرد این است که روغن از طریق آب بندهای میل لنگ و میل سوپاپ به بیرون نشت می‌یابد و این دلیل خوبی برای کاهش روغن موتور خودرو است. در صورتی که اتومبیل تان با این مشکل مواجه شد بایستی در صدد بر طرف نمودن اشکالات آب بندها بر بیایید.

علت کم کردن روغن ماشین + مقدار مجاز کم شدن روغن موتور

مقدار مجاز کم شدن روغن موتور

آیا می دانید مقداری از روغن موتور در هر 1000 کیلومتر باید کم شود؟ بلی مقدار مجاز کم شدن روغن موتور در هر خودرو متفاوت است و بستگی به نوع موتور خودروی شما دارد. طراحی موتور جهت محافظت از سیلندر هنگام حرکت‌های رفت و برگشتی پیستون، به گونه‌ ای می‌باشد که مقداری از روغن در سطح داخلی پیستون باقی بماند و از سایش آن جلوگیری نماید. بنابراین لازم است که مقداری روغن در محفظه اشتعال موجود باشد و اینکه روغن موتور تا این اندازه کاهش یابد طبیعی می‌ باشد. این میزان وابسته به طراحی موتور خواهد بود و به همین دلیل است که در دفترچه‌ی راهنمای خودرو هم ذکر می‌گردد. لازم است بدانید که برخی از سازندگان خودرو، مقدار مجاز کم شدن روغن موتور را حتی تا یک لیتر در 1000 کیلومتر هم ذکر نموده‌ اند. مصرف روغن موتور و کاهش سطح روغن خودرو از نگاه دارندگان و رانندگان خودروهای شخصی مشکلی اساسی می باشد ولی از دید سازندگان خودرو و مهندسین مکانیک خودرو با توجه به عملکرد موتور، شرایط مختلف عملیاتی و حرارت بالای موتور امری عادی و طبیعی تلقی می گردد.

 

مقدار طبیعی کم شدن روغن موتور

در هر صورت مجموع کاهش مجاز روغن در 1000 کیلومتر تقریباً نیم لیتر است که در برخی از اتومبیل‌ها به این دلیل که شرایط کاری سخت‌ تری دارند حتی این امکان وجود دارد که این مقدار به 2 لیتر در هر 1000 کیلومتر برسد و این امری طبیعی است. لازم است بدانید که به هر حال بایستی این مقدار کاهش را با سر ریز کردن روغن از همان نوعی که توسط سازنده توصیه شده، و میزانی که درون کارتر موجود می‌باشد، جبران نمود. روغن موتور براى روغن کارى و خنک کردن قطعات متحرک استفاده می شود و طبیعى است که در فاصله بین دو تعویض مقدارى روغن به موتور افزوده شود. اما باید مقدار طبیعی کم شدن روغن موتور خودروی خود را بدانید و  با وجود این اگر بعد از دوره آب بندى، کم شدن روغن بیشتر از نیم لیتر در هر هزار کیلومتر باشد، به نمایندگى مجاز مراجعه نمایید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب