هلیکوپتر مدل AW101 نابودگر زیردریایی ها

هلیکوپتر مدل AW101 نابودگر زیردریایی ها

هلیکوپتر مدل AW101 نابودگر زیردریایی ها

هلی کوپتر مدل AW101 می تواند از راه دور زیردریایی ها را تشخیص داده و ه زیر دریایی حمله نماید و زیر دریایی را از بین ببرد در ادامه تصاویر و جزئیات بیشتر هلیکوپتر مدل AW101 نابودگر زیردریایی ها را در سایت سماتک خواهید دید با ما همراه باشید.

 

نام آگوستا وستلند از جمله اسم های بسیار شناخته شده و معتبر در جهان بالگردسازی محسوب می شود. طیف گسترده ای از محصولات بالگردی این نام تجاری اکنون در نقاط مختلف دنیا در حال پرواز هستند. البته اکنون این شرکت تبدیل به زیرمجموعه ای از یک شرکت در ایتالیا شده است. در این مطلب شما را با یکی از بهترین محصولات این شرکت در حوزه بالگردی یعنی AW101 آشنا می کنیم.

 

از ترابری تا شکار زیردریایی با AW101

 هلیکوپتر AW101 در حقیقت یک پلتفرم چند منظوره است که در نقش هایی مثل ترابری و جنگ ضد زیردریایی توان عملیات دارد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که قیمت این ماشین پرنده نیز حدود 21 میلیون دلار است که آن را در میان گران ترین هلیکوپترهای عملیاتی حال حاضر دنیا قرار می دهد.

هلیکوپتر مدل AW101 نابودگر زیردریایی ها

هلیکوپتر مدل AW101 نابودگر زیردریایی ها

 

هلیکوپتر مدل AW101 نابودگر زیردریایی ها در دهه 80 ساخته شد هلیکوپتری که می تواند زیر دریایی ها را از فاصله دور هدف گیری نماید و آن را نابود نماید این هلیکوپتر  مدل پیشرفته اش در ایران ساخته شده است.

 

جایگزین سی کینگ

در سال 1977 نیروی دریایی انگلیس به دنبال جایگزین هلیکوپترهای سی کینگ خود بود و قصد داشت تا بالگرد ضد زیردریایی جدیدی را با توجه به ظهور نسل جدید زیردریایی های ساخت شوروی سابق وارد خدمت کند. به همین دلیل شرکت وستلند هلی کاپترز، که در آن زمان در انگلستان حضور داشت، طرح اولیه این بالگرد را ارائه داد. این شرکت بعد با آگوستای ایتالیا ادغام شد.

 

اولین پرواز در دهه 80

اولین پرواز این  هلیکوپتر در سال 1987 صورت گرفت و از سال 1999 وارد خدمت شد. از آن زمان تا به امروز مدل های گوناگونی از این بالگرد برای امور مختلف نظامی و غیرنظامی تولید و به مشتری های گوناگون عرضه شده است. این  هلیکوپتر دارای سه تا چهار خدمه است و میتواند بسته به نوع ماموریت تا 26 نیروی آماده به رزم یا 28 مسافر یا حدود پنج تن بار را حمل کند.

 

قلب تپنده بالگرد

قلب تپنده این بالگرد سه دستگاه موتور RTM322 ساخت شرکت رولزرویس انگلستان است که هر کدام از آنها توانی در حدود 2100 اسب بخار را تولید می کنند. طول این بالگرد 19.5 متر و ارتفاع آن 6.62 متر و وزن خالی آن 10.5 تن است. در AW101 توان سوخت گیری هوایی نیز موجود است. این بالگرد توان پرواز در دمای هوای 45- تا 50- درجه سانتیگراد را دارد.

هلیکوپتر مدل AW101 نابودگر زیردریایی ها

هلیکوپتر مدل AW101 نابودگر زیردریایی ها

 

ماموریت صلح محورانه

از دیگر نقش هایی که به این بالگرد واگذار شده بحث جستجو و نجات است که هم می تواند در قالب زمان صلح و هم جستجو و نجات رزمی در زمان جنگ مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر بحث ترابری نیرو و بار، از دیگر نقش هایی که می توان به این بالگرد واگذار کرد، عملیات جابجایی اشخاص مهم (VIP) است.

 

بالگردی با مشتری های فراوان

ارتش های کشورهای زیادی و همچنین کاربران غیرنظامی در فهرست کاربران این بالگرد حضور دارند. ایتالیا، نروژ، انگلستان، ژاپن، عربستان سعودی، اندونزی، نروژ، پرتغال و ترکمنستان از جمله کاربران این بالگرد به حساب می آیند. در سال 2005 گونه ای از این بالگرد که قرار بود با همکاری شرکت لاکهید مارتین آمریکا ساخته شود به عنوان بالگرد نسل آینده حامل رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد. این پروژه که VH7KESTREL نام داشت به دلیل افزایش شدید قیمت و همچنین مخالفت های سیاسی با آن در داخل آمریکا متوقف شد.

هلیکوپتر مدل AW101 نابودگر زیردریایی ها

هلیکوپتر مدل AW101 نابودگر زیردریایی ها

 

از جستجو و نجات تا شکار زیردریایی

همان طور که در ابتدای متن اشاره شد این بالگرد ابتدا و در اوج جنگ سرد برای مقابله با نسل جدید زیردریایی های شوروی طراحی و ساخته شد. امروزه در نیروی دریایی انگلیس و چند ارتش دیگر این بالگرد در نقاش مقابله با زیردریایی ها حضور دارد و معمولا به چهار اژدر سبک هوا پرتاب Sting Ray مسلح می شود. در کنار این سلاح، سامانه های سونار مخصوص کشف زیر سطحی نیز روی این بالگرد نصب شده است.

 

حضور در افغانستان

این بالگردها حضور گسترده ای را در افغانستان به خصوص در خدمت ارتش انگلستان تجربه کردند و برای چند سال در نقش جابجایی نیروها و تدارکات و همچنین جستجو و نجات به خدمت پرداختند. در عین حال و برای آینده، انگلیسی ها برنامه جالبی را برای این بالگرد در نظر دارند. آنها قصد دارند در کنار نقش هایی که تاکنون توسط این بالگرد انجام شده است، بحث هشدار زودهنگام هوابرد را نیز برای این بالگرد تعریف کنند.

قرار است به زودی دو فروند ناو هواپیمابر کلاس ملکه الیزابت به نیروی دریایی انگلستان بپیوندند که این ناوهای هواپیمابر فاقد هواپیماهای پیش اخطار ناونشین هستند. از این رو انگلیسی ها طرحی را در دست دارند که بر اساس آن در محفظه ای که در زیر این بالگرد وصل می شود یک دستگاه رادار ارائه فازی فعال را نصب کنند و از آن برای شناسایی اهداف هوایی بهره ببرند. از نکات جالب دیگر درباره این بالگرد این مسئله است که از آن در فیلم سینمایی SkyFall از سری فیلم های جیمزباند نیز استفاده شده است.

هلیکوپتر مدل AW101 نابودگر زیردریایی ها

هلیکوپتر مدل AW101 نابودگر زیردریایی ها

AW101

شرکت سازنده: آگوستا وستلند – انگلیس
سرعت: 309 کیلومتر
ماموریت: حمل و نقل و ترابری، جستجو و نجات، جنگ ضد زیردریایی
تسلیحات: خرج انفجاری ضد زیردریایی و اژدر سبک Sting Ray
طول: 19.5 متر
وزن خالی: 10.5 تن
تعداد خدمه: 3 تا 4 نفر
تعداد نیروی نظامی قابل حمل: 26 نیروی آماده به رزم

 

هلیکوپتر مدل AW101 نابودگر زیردریایی ها

 

منبع: bartarinha.ir

جدیدترین مطالب