شارژ باتری موبایل به شیوه صحیح

شارژ باتری موبایل به شیوه صحیح

شارژ باتری موبایل به شیوه صحیح

قطعات مختلف گوشی‌های موبایل ممکن است به مرور زمان دچار آسیب شده و نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا کنند. یکی از بخش‌های ارزشمند گوشی که امروزه اهمیت بیش‌تری نیز پیدا کرده، باتری است. باتوجه به افزایش میزان استفاده از گوشی در سال‌های اخیر، تلاش‌ها برای بهبود کیفیت باتری نیز اهمیت بیش‌تری پیدا کرده است. کمپانی‌های مختلف سازنده گوشی موبایل امروزه از باتری‌هایی با ظرفیت بالا رونمایی کرده و تلاش‌های گسترده‌ای برای افزایش میزان دوام آن‌ها انجام داده اند. با این حال همچنان باتری جزو بخش‌های آسیب‌پذیر گوشی بوده و خرابی آن نیز امری اجتناب ناپذیر محسوب می‌شود. شما می‌توانید با رعایت برخی موارد، فرآیند خرابی باتری را با تأخیر مواجه کنید؛ ولی جلوگیری از آن بصورت کامل امکان‌پذیر نخواهد بود. از جمله این موارد مرتبط با سلامت باتری، می‌توان به شیوه شارژ آن اشاره کرد. در این مقاله بطور دقیق به بررسی جوانب مختلف شارژ باتری‌های موبایل خواهیم پرداخت.

شارژ باتری موبایل به شیوه صحیح

رعایت بازه مناسب شارژ، میزان شارژ و چگونگی شارژ باتری جزو مواردی بوده که معمولاً کمتر به آن‌ها توجه می‌شود. سلامت باتری بطور مستقیم به تعداد چرخه‌های شارژ و دشارژ آن بستگی دارد. بطور مثال،  باتری هواوی پس از 500 چرخه وارد روند خرابی شده و تقریباً پس از 700 چرخه نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. با این وجود تعداد دفعات شارژ باتری در اختیار شما نبوده و صرفاً به میزان استفاده شما از گوشی بستگی دارد. نکته مهم‌تر، شارژ باتری به شیوه صحیح بوده که جنبه‌های مختلفی داشته و در این مقاله به بررسی جزئی آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

میزان شارژ باتری موبایل

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات در رابطه با شارژ باتری موبایل، تکرار بازه‌های صفر تا صد است. احتمالاً شما نیز تا کاهش شارژ گوشی تا نزدیکی‌های صفر درصد، آن را شارژ نمی‌کنید. تکرار مداوم این شرایط در نهایت منجر به خرابی باتری خواهد شد. اساساً خالی و پر شدن پیاپی باتری‌های لیتیومی به دلیل ساختار شیمیایی خاص آن‌ها، یکی از مهم‌ترین دلایل بروز آسیب محسوب می‌شود. براساس بررسی‌های صورت گرفته، بهتر است از کاهش شارژ باتری به کمتر از 20 درصد تا حد امکان جلوگیری کنید. از طرفی شارژ کامل باتری تا 100 درصد نیز چندان توصیه نمی‌شود. هرچند اثر تخریبی این فرآیند کمتر از کاهش بیش از حد شارژ است، با این حال بهتر است از آن نیز جلوگیری کنید. براساس ادعای کارشناسان، بهترین بازه برای شارژ باتری‌های موبایل، 40 تا 80 درصد بوده که البته با توجه به شرایط زندگی امروزی، دستیابی به آن چندان کار راحتی نیست.

 

شارژ بیش از حد باتری موبایل

احتمالاً شما نیز جزو افرادی هستید که در طول شب گوشی خود را به شارژ متصل می‌کنید. به دلیل مشغله زیاد در طول روز، بسیاری از فراد فرصت کافی برای شارژ گوشی خود پیدا نمی‌کنند. از این رو گوشی خود را قبل از خواب به شارژ متصل کرده و صبح آن را جدا می‌کردند. مشخصاً در این حالت گوشی پس از شارژ کامل، متصل به برق باقی مانده و بیش از حد شارژ می‌شد. بنابراین در گذشته توصیه می‌شد که تا حد ممکن از شارژ بیش از حد باتری موبایل جلوگیری شود. با این حال در سال‌های اخیر کمپانی‌های شناخته شده سازنده گوشی موبایل از فناوری جدیدتری استفاده کرده اند که ورود جریان را پس از 100 درصد شدن شارژ متوقف می‌کند. از این رو شارژ بیش از حد باتری چندان آسیب‌رسان نخواهد بود. البته در این حالت نیز با مشکلی جزئی مواجه خواهد شد.

 

گوشی در حالت استندبای نیز اندکی شارژ مصرف می‌کند. هنگامی که گوشی به شارژر متصل بوده و درصد آن نیز به 100 رسیده باشد، همچنان مقداری شارژ مصرف می‌شود. سپس جریان مجدداً برقرار شده و شارژ مصرف شده را جبران می‌کند. از این رو حتی با استفاده از فناوری جدید نیز شارژ بیش از حد باتری موبایل می‌تواند منجر به بروز خرابی شود. البته برای باتری موبایل آیفون در سال‌های اخیر از فناوری پیشرفته‌تری استفاده شده است. اپل در سیستم عامل iOS 13 از قابلیت جدیدی تحت عنوان Optimized Battery Charging رونمایی کرد. در این حالت گوشی زمان خواب شما و شارژ گوشی را آنالیز کرده و پس از چند چرخه شارژ، الگوی عملکردی شما را ثبت می‌کند.

شارژ باتری موبایل به شیوه صحیح

اگر بطور مثال شما چند روز پیاپی گوشی خود را شب ساعت 11 به شارژر متصل کرده و صبح ساعت 8 از آن جدا کنید، آیفون پس از آنالیز باتری را تا 80 درصد شارژ کرده و در این درصد تا ساعت 7 متوقف می‌کند. سپس مجدداً به شارژ باتری ادامه داده و تا نزدیکی‌های ساعت 8 آن را به 100 درصد می‌رساند. با استفاده از این فناوری بطور کامل از شارژ بیش از حد باتری جلوگیری شده و از آن بطور کامل در برابر این عامل آسیب‌رسان محافظت می‌کند.

 

بررسی نکات تکمیلی

قابلیت فست شارژ یا شارژ سریع جزو مواردی بوده که امروزه بیش‌تر مورد توجه قرار گرفته است. باتری اصلی گوشی سامسونگ جزو اولین گروه‌هایی بودند که از این قابلیت برای شارژ سریع‌تر آن‌ها استفاده شد. باتوجه به نقش ویژه فست شارژ در زندگی روزمره و افزایش قابل توجه سرعت شارژ باتری، این مسئله گاهاً به عنوان یکی از دلایل خرابی باتری‌های موبایل ذکر می‌شود. با این حال طبق بررسی‌های صورت گرفته، این مسئله رد شده و مشکلی بابت استفاده از حالت شارژ سریع نخواهید داشت. البته می‌توانید گاهی اوقات جهت رعایت جانب احتیاط، این قابلیت را از تنظیمات گوشی غیرفعال کرده و باتری را بصورت عادی و با سرعت پایین‌تر شارژ کنید. یکی دیگر از قابلیت‌های جدید ارائه شده توسط شرکت‌های سازنده، امکان شارژ وایرلس بوده که در سال‌های اخیر بیش‌تر مورد توجه قرار گرفته است. این حالت نیز برای باتری مشکل‌ساز نبوده و می‌توانید بدون نگرانی از آن استفاده کنید.

شارژ باتری موبایل به شیوه صحیح

می‌توانید برای محافظت بیش‌تر از باتری، درصورت امکان آن را هنگام شارژ خاموش کرده و یا حدالامکان از آن استفاده نکنید. نسبت به داغ شدن باتری هنگام شارژ نیز بی‌تفاوت نباشید. یکی از مهم‌ترین نکات، استفاده از شارژر اصل ارائه شده از سوی کمپانی سازنده است. توان شارژر و سایر مشخصات فنی آن منطبق با مشخصات گوشی بوده و استفاده از شارژرهای دیگر، بطور مشخص منجر به آسیب باتری خواهد شد. از این رو اکیداً توصیه می‌شود از شارژر گوشی‌های دیگر و یا انواع فیک موجود در بازار استفاده نکنید. به احتمال خرابی شارژر گوشی خود نیز توجه کنید. درصورت وجود هرگونه مشکل، بهتر است شارژر اصل ارائه شده برای گوشی را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. برای خرید انواع مختلف شارژر، باتری یا لوازم جانبی گوشی خود، می‌توانید به فروشگاه اینترنتی فونی شاپ مراجعه کنید.

جدیدترین مطالب