طرز تهیه شربت خیار سکنجبین + خواص شربت خیار سکنجبین

طرز تهیه شربت خیار سکنجبین + خواص شربت خیار سکنجبین

طرز تهیه شربت خیار سکنجبین

شربت خیار سکنجبین یکی از نوشیدنی های پر خاصیت برای فصل بهار و تابستان است که در این مقاله طرز تهیه شربت خیار سکنجبین به همراه خواص و فواید این نوشیدنی را برایتان بیان خواهیم کرد. این نوشیدنی در طب سنتی بسیار معروف است و باعث نشاط بدن می شود و شفابخش بوده و شما می توانید در منزل درست کرده و نوش جان کنید. از این شربت میتوانید در مهمانی های گرم تابستان استفاده کنید و به آن گلاب و عرق نعناع هم اضافه کنید. نوشیدن شربت سکنجبین با خیار در روزهای گرم تابستان تاثیر زیادی در كاهش حرارت درونی بدن و افزایش میزان نشاط و شادابی افراد دارد .

طرز تهیه شربت خیار سکنجبین + خواص شربت خیار سکنجبین

مواد لازم برای تهیه شربت خیار سکنجبین

شربت سکنجبین، سیکنگبین یا سرکه انگبین شربتی که از سرکه و شکر تهیه می‌شود و مخلوط کردن آن با خیار بسیار ساده و راحت است و ابتدا باید مواد لازم برای تهیه شربت خیار سکنجبین که در اداکه آورده شده است را تهیه کنید.

 

آب 3 لیتر
شکر 3 کیلوگرم
سرکه 3 پیمانه
نعناع 500 گرم
خیار سبز برای هر لیوان یک عدد

لیموترش به مقدار لازم

طرز تهیه شربت خیار سکنجبین + خواص شربت خیار سکنجبین

شربت خیار سکنجبین چگونه درست میشود

شربت خیار سکنجبین یکی از خوشمزه‌ترین شربت‌ های سنتی ایرانی است که معمولا در فصل تابستان همراه با خیار برای پذیرایی در مهمانی‌ها سرو می‌شود. در گذشته سکنجبین را به صورت سنتی با مخلوطی از عسل و سرکه تهیه می‌کردند اما بعدها در برخی مناطق که عسل در آنها یافت نمی‌ شد یا می‌خواستند شربتی ارزان‌ قیمت فراهم کنند؛ سکنجبین را با ‌ترکیب سرکه و شکر تهیه کردند ولی همچنان آن را سکنجبین می‌ نامیدند.

 

امروز که عسل گران‌ تر و کمیاب‌ تر از گذشته شده، به طور کلی این شربت را با شکر تهیه می‌کنند. در اینجا قصد داریم طرز تهیه شربت سکنجبین با خیار را به شیوه سنتی همراه با شکر و عسل به شما آموزش دهیم و شما می‌توانید با هر یک از این دو ماده که دوست داشتید یک شربت عالی و گوارا تهیه کنید و آنرا با خیار سبز درختی مخلوط کرده و طعم گوارایی در منزل بسازید.

طرز تهیه شربت خیار سکنجبین + خواص شربت خیار سکنجبین

1. برای تهیه شربت خیار سکنجبین ابتدا نعناع‌ ها را پاک کرده و به صورت دسته‌ های کوچک در بیاورید و هر دسته را با یک ساقه نعناع ببندید تا باز نشود.

 

2. حالا آب و شکر را مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا به غلظت برسد.

 

3. وقتی حباب‌های ریز روی شربت ظاهر شدند یعنی شربت شما به غلظت یا قوام مناسب رسیده است.

 

4. حالا سرکه را به آن اضافه کنید و اجازه دهید حدود 10 دقیقه دیگر بجوشد تا بوی تند سرکه تمام بشود.

 

5. در همین حالت که شربت در حال جوشیدن است، دسته‌ های کوچک نعناع را داخل شربت بیاندازید و شعله را خاموش کنید.

 

6. صبر کنید تا شربت کاملا سرد شود.

طرز تهیه شربت خیار سکنجبین + خواص شربت خیار سکنجبین

7. این فاصله برای این است که عطر نعناع‌ ها آزاد شود و مزه و عطر خود را به شربت بدهند.

 

8. حالا شربت را از صافی عبور داده و داخل شیشه درب دار نگه دارید.

 

9. یک راه دیگر برای تهیه سکنجبین این است که یک لیوان آب را با 4 لیوان عسل، یک لیوان سرکه و یک لیوان عرق نعنا مخلوط کنید و ترکیب را به مدت 5 دقیقه بجوشانید. پس از سردشدن، قدری از آن را با آب رقیق کرده و شربت درست کنید. این شربت بسیار گوارا خواهد بود و از سردی‌ کردن بعد از مصرف غذاهای با طبع سرد جلوگیری خواهد کرد.

 

10. بسیاری از افراد شربت سکنجبین را با خیار میل می‌کنند. طرز تهیه شربت خیار سکنجبین به این صورت است که باید چند عدد خیار را رنده کرده و داخل لیوان بریزید و لیوان را با شربت، آب و یخ پر کنید. سپس لیمو ترش را پوست بگیرید و فیله آن را جدا کنید و به همراه عرق نعنا داخل مخلوط کن بریزید و هم بزنید. بعد خیار را بدون اینکه پوستش را جدا کنید داخل مخلوط کن بریزید و خوب هم بزنید.

 

11. این مواد را با سرعت بالا به مدت 1 دقیقه هم بزنید. بعد از مخلوط شدن این مواد آنها را داخل لیوان بریزید و مناسب با ذائقه مهمانان تان به آن سکنجبین اضافه کنید .

طرز تهیه شربت خیار سکنجبین + خواص شربت خیار سکنجبین

12. چند قطعه یخ هم داخل لیوان ها بریزید و با چند برش نازک خیار و لیمو ترش  و چند برگ نعنا تازه ساطوری شده شربت سکنجبین با خیار را تزیین کنید.

 

13. بجای سکنجبین میتوانید از عسل هم برای شیرین کردن شربت استفاده کنید.

 

14. توجه داشته باشید که برای هر لیوان به یک عدد خیار متوسط احتیاج دارید.

 

15. برای سرو کردن شربت سکنجبین با خیار بهتر است که 1/4 لیوان را با شربت و بقیه آن را با آب و یخ پرکنید.

 

16. شربت خیار سکنجبین شما آماده است. با این مقدار مواد اولیه حدود 3 لیتر سکنجبین خواهید داشت که می‌توانید آن را درون بطری شیشه‌ای دردار درون یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه شربت خیار سکنجبین + خواص شربت خیار سکنجبین

تزیین شربت خیار سکنجبین

بهترین روش برای تزیین شربت خیار سکنجبین آن است كه پس از اضافه كردن چند قطعه یخ به داخل لیوان، 6 تا 7 برش نازک از 1 خیار متوسط را درون آن بریزید و با یک برش نازک از لیموترش آن را تزیین كنید.

 

روش دیگر آن است كه از برگ‌ های تازه نعناع برای تزیین شربت سکنجبین با خیار استفاده كنید. در این حالت می‌توانید چند برگ از نعنای تازه را ساطوری كرده و آن را به شربت خیار و سكنجبین اضافه كنید و به جای برش لیمو یک برگ نعناع را روی لیوان قرار دهید.

طرز تهیه شربت خیار سکنجبین + خواص شربت خیار سکنجبین

خواص شربت خیار سکنجبین

• اضافه كردن سكنجبین به شربت خیار سکنجبین خواص درمانی كم‌ نظیری را به نوشیدنی شما می‌ دهد، از این رو توصیه ما این است كه برای دریافت بیشتر خواص درمانی و شفابخش آن از سكنجبین‌ هایی كه با قند طبیعی تهیه می‌شوند، استفاده كنید و سكنجبین‌ هایی را برای تهیه این نوشیدنی انتخاب كنید كه شیرین یا مایل به شیرینی باشند. در این صورت می‌توانید علاوه بر آنكه با شربت خیار سکنجبین حرارت معده و دستگاه گوارش را كم كنید، از خواص صفرابر سكنجبین نیز بهره‌ مند شوید.

 

• در تغذیه سنتی ایرانی، در مصرف مصلحات یا تعدیل‌ کننده‌ ها عوارض جانبی مواد غذایی مختلف به طور کامل رعایت می‌ شد و تقریبا غذا یا میوه‌‌ ای یافت نمی‌شود که بدون مصلح مصرف شود. سکنجبین نیز یکی از این مصلحات است که برای تسکین عطش، بازکردن انسداد عروق، رفع سردرد، تعدیل طبع گرم، تقویت معده و کبد مفید است.

 

• اگر برای تهیه سکنجبین از میزان برابر سرکه و عسل استفاده شود، برای بیمارهای بلغمی، بازکردن انسداد عروق، تقویت کبد و معده و تب‌های مزمن مفید خواهد بود ولی اگر از سرکه و شکر به طور برابر استفاده شود، مزه آن ترش خواهد شد و شربت سکنجبین مایل به سردی خواهد رفت و برای رفع صفرا، بریدن تب، بازکردن انسداد عروق، رفع تشنگی، ناراحتی‌های طحال، کبد و معده مفید واقع خواهد شد.

 

• خوردن کاهو با شربت سکنجبین با خیار، اشتها آور است.

 

• همچنین مصرف شیرین‌ بیان با سکنجبین برای قولنج که در اثر غلبه سردی است، مفید خواهد بود.

 

• اگر آب کاسنی پخته‌ شده را با سکنجبین میل کنید بهترین دارو برای تب‌های طولانی و مداوم است.

طرز تهیه شربت خیار سکنجبین + خواص شربت خیار سکنجبین

خواص شربت خیار سکنجبین با عرق نعنا

افزودن نصف فنجان عرق نعناع به شربت سکنجبین با خیار علاوه بر آنكه عطر دلنشین و مطبوعی به شربت می‌بخشد، می‌تواند در تسكین سردردهای ناشی از گرمای هوا كه در ماه‌ های گرم سال میان مردم متداول است بسیار موثر باشد. از این رو تركیب عرق نعنا با شربت خیار سکنجبین می‌ تواند بهترین انتخاب برای روزهای گرم تابستان باشد. این عرق گیاهی علاوه بر این می‌ تواند به‌عنوان یک داروی طبیعی و گیاهی برای تسكین و درمان دل‌ پیچه، دل درد، نفخ، سكسكه و اسهال مورد استفاده قرار گیرد.

 

خواص شربت خیار سکنجبین با گلاب

اگر تصمیم دارید از شربت خیار سکنجبین برای یک مهمانی دوستانه در عصر یكی از روزهای گرم تابستان استفاده كنید، می‌توانید عرق نعناع و گلاب نیز به آن اضافه كنید. گلاب یكی از بهترین گزینه‌ها برای افراد مضطرب است. این عرق گیاهی مانند نعناع خاصیت خنک كنندگی دارد و برای تقویت قلب و معده دارویی موثر به‌شمار می‌رود. درمانگران طب سنتی نوشیدن این عرق گیاهی را در زمان ابتلا به سردردهای ناشی از استشمام هوای آلوده و آلودگی صوتی بسیار موثر می‌دانند.

 

خواص شربت خیار سکنجبین با لیموترش

اضافه كردن لیموترش به شربت خیار سکنجبین علاوه بر آنكه خاصیت ضد‌اسهال عرق نعناع را افزایش می‌دهد بلكه به تقویت عملكرد كبد و پانكراس نیز كمك می‌كند. لیموترش یكی از غنی‌ ترین میوه‌های طبیعی برای تامین ویتامین  c و پتاسیم بدن است، به همین دلیل است كه لیموترش را یكی از بهترین خوراكی‌ها برای افزایش توان و مقاومت بدن می‌دانند و آن را در گروه میوه‌های ضد‌سرطان می‌شمارند.

طرز تهیه شربت خیار سکنجبین + خواص شربت خیار سکنجبین

خاصیت صفرابر شربت خیار سکنجبین

شربت خیار سکنجبین یكی از بهترین مواد طبیعی صفرابر است. كبد انسان در طول روز مقدار مشخصی صفرا تولید می‌كند كه این صفرا باید از طریق معده برای هضم بهتر مواد غذایی به ویژه غذاهای چرب به روده‌ها هدایت شود. اگر این صفرا از كیسه صفرا به روده‌ها نرود یا به‌ طور كلی كبد قادر به تولید آن به میزان كافی نباشد در این صورت اختلال در عملكرد دستگاه گوارش به‌ وجود می‌آید. در طب سنتی برای درمان این مسئله نوشیدن سكنجبین با آب را پیشنهاد می‌كنند كه می‌تواند صفرای حبس شده در كبد را به بیرون هدایت كند.

 

طرز تهیه شربت خیار سکنجبین و خواص این نوشیدنی صفرابر را در این مقاله از سایت سماتک به شما آموزش دادیم و توصیه می کنیم در هوای گرم تابستان از خواص شربت خیار سکنجبین بهره مند شوید.

جدیدترین مطالب