طرز تهیه آب دوغ خیار ساده خانگی | چگونه آب دوغ خیار درست کنیم

طرز تهیه آب دوغ خیار ساده خانگی | چگونه آب دوغ خیار درست کنیم

طرز تهیه آب دوغ خیار ساده خانگی

آب دوغ خیار یکی از غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی است که در این مقاله طرز تهیه آب دوغ خیار ساده خانگی را برایتان بیان خواهیم کرد. این غذای خوشمزه بسیار کم هزینه است و همانطور که از نامش پیدا است از ترکیب خیار و دوغ درست می شود. یکی از غذاهای مناسب در هوای گرم تابستان آب دوغ خیار خانگی است که در رفع عطش و کاهش دمای بدن در فصل تابستان مناسب است.

 

آب دوغ خیار منبعی سرشار از ویتامین، فیبر و مواد معدنی است. همچنین به دلیل استفاده از دوغ و ماست در آن منبعی کامل از کلسیم و پروتئین است. می‌توان گفت که این غذا فقط یک غذای ساده نیست، بلکه یک غذای سالم و مقوی نیز می‌باشد. در ادامه شما را با طرز تهیه آب دوغ خیار ساده خانگی و فوت و فن های خوشمزه تر شدن آن شما را همراهی خواهیم کرد.

طرز تهیه آب دوغ خیار ساده خانگی | چگونه آب دوغ خیار درست کنیم

مواد لازم برای تهیه آب دوغ خیار ساده

مواد تشکیل دهنده آب دوغ خیار همانطور که از اسمش پیداست، دوغ و خیار است که توسط سبزیجاتی مانند ریحان، ترخون، نعناع مزه دار می‌شوند و در بعضی از موارد برای مزه بهتر و مجلسی شدن این غذای تابستانی از کشمش و گردوی خرد شده استفاده می‌کنند. مواد لازم برای تهیه آب دوغ خیار عبارتند از:

 

ماست : 250 گرم
دوغ : یک لیتر
گردو : 100 گرم
کشمش : 100 گرم
سبزی شامل ریحان، نعناع، پونه، مرزه و ترخون : 200 گرم
خیار : 3 عدد
پیاز : 1 عدد
خامه : 50 گرم
گل محمدی خشک شده : به مقدار لازم

طرز تهیه آب دوغ خیار ساده خانگی | چگونه آب دوغ خیار درست کنیم

چگونه آب دوغ خیار درست کنیم

قدیمی‌ترها برای ناهار ظهرهای داغ تابستان گرما را بهانه می‌کردند و شش روز از هفت روز هفته بساط درست کردن آب دوغ خیار ساده خانگی را علم می‌ کردند. این غذا هم یک غذای نونی مناسب برای ناهار و هم حسابی سیر کننده و سالم و پرانرژی بود و البته دل آدم را خنک می‌ کرد. طرز تهیه آب دوغ خیار ساده خانگی به سلیقه شما بستگی دارد.

 

ممکن است دوست داشته باشید به این غذا حتی خیار هم اضافه نکنید و با کشمش و گردو و سایر مخلفات یک وعده غذای خوشمزه درست کنید و البته شاید دوست داشته باشید به جای همه مخلفات فقط ماست و خیار و کمی آب و یخ داشته باشید.

 

طرز تهیه آب دوغ خیار مجلسی و ترکیب دقیق سبزی این غذا که نقش مهمی در خوش‌ طعم شدن آن دارند را در سایت سماتک بخوانید.

طرز تهیه آب دوغ خیار ساده خانگی | چگونه آب دوغ خیار درست کنیم

1. برای درست کردن آب دوغ خیار ساده خانگی در مرحله‌ی اول یک کاسه با اندازه مناسب تهیه کنید و ماست را درون کاسه بریزید. به این نکته دقت کنید که بهتر است از ماست چکیده برای تهیه این غذای ساده خانگی استفاده کنید. سپس با استفاده از یک همزن دستی یا برقی، ماست را به خوبی هم بزنید تا کاملاً صاف و یکدست شود. سپس در ادامه خامه را نیز به کاسه اضافه کنید و مجدداً آن را با همزن، هم بزنید تا مواد کاملاً با یکدیگر مخلوط شوند و فرم یکدستی به خود بگیرند.

 

2. در گام بعدی خیارها را بشویید و سپس آن‌ها را به صورت نگینی خرد کنید. در صورت تمایل می‌توانید آن‌ها را نیز رنده درشت کنید. سپس آن را به کاسه اضافه کنید.

 

3. مرحله بعدی نوبت اضافه کردن سبزی‌ها است. برای اینکار ابتدا نعناع، ترخون، ریحان، مرزه را پاک کنید و خوب بشویید. سپس بر روی تخته آشپزخانه آن‌ها را خرد کنید و به مخلوط موجود در کاسه اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید از شوید تازه در سبزیجات استفاده کنید. دقت داشته باشید که سبزی‌ها را خیلی خرد نکنید. اندازه آن ها مانند خیارهای نگینی شده باشد، کفایت می‌کند.

 

4. در گام بعدی کشمش‌ ها را به خوبی بشویید و آنها را در یک صافی بریزید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود و خشک شود. همچنین گردوها را خرد کنید و سپس همراه کشمش به داخل کاسه اضافه کنید. یکی از دلایل اضافه کردن گردو به این غذای خوشمزه مجلسی این است که طبع ماست و دوغ، سرد است و اضافه کردن گردو با طبع گرم، باعث می‌شود که طبع این غذا متعادل شود.

 

5. بعد از اینکه مواد را به کاسه اضافه کردید و متوجه شدید که مواد شما بسیار غلیظ است مقداری آب سرد را کم کم به مواد اضافه کنید تا به غلظت مورد نظرتان برسید.

طرز تهیه آب دوغ خیار ساده خانگی | چگونه آب دوغ خیار درست کنیم

6. در این مرحله مزه آنرا بچشید و نمک آن را تنظیم کنید. البته دقت کنید که در بعضی از دوغ ها نمک اضافه شده است و اضافه کردن دوباره‌ی نمک باعث شور شدن غذا می‌شود.

 

7. برای اینکه این غذا عطر و طعم بی‌ نظیری به خود بگیرد، در صورت تمایل از فلفل سیاه و گل محمدی خشک شده استفاده کنید. بعد از اضافه کردن این مواد، ظرف را برای مدتی در یخچال قرار دهید تا هم غذا سرد شود و هم مواد به خوبی طعم یکدیگر را بگیرند.

 

8. در انتها آب دوغ خیار را با نعناع، پونه خشک شده، گردوی خرد شده، گل محمدی خشک شده و برگ نعناع تازه تزیین کنید. برای سرو کردن این غذا می‌ توانید از نان‌ هایی مانند تافتون، نان لواش و دیگر نان‌ های سنتی در کاسه ترید کنید.

 

9. می‌توانید در هنگام سرو این غذا تعدادی یخ کوچک در آن بریزید تا غذای شما خنک و تگری باشد. دقت داشته باشید که این کار را از قبل انجام ندهید، زیرا با آب شدن یخ‌ ها مزه این غذا عوض می‌ شود و بسیار آبکی خواهد شد.

طرز تهیه آب دوغ خیار ساده خانگی | چگونه آب دوغ خیار درست کنیم

فوت و فن تهیه آب دوغ خیار ساده خانگی

تهیه آب دوغ خیار ساده خانگی در فصل تابستان دارای بازار داغ تر از خود این گرما هم می باشد که افراد بخاطر ماهیت خنک و فوق العاده دلنشین این غذا آن را در این فصل مصرف می نمایند. آب دوغ خیار خانگی علاوه بر این که احساس خنکی را در بدن زنده میکند با ترفند های خاص نیز میتواند بسیار خوشمزه تر شود.

 

• شما می‌توانید به جای اضافه کردن آب، از شیر استفاده کنید. شیر همچنین باعث قوام بیشتر این غذا می‌ شود.

 

• در طرز تهیه آب دوغ خیار ساده خانگی خامه وجود ندارد و اضافه کردن آن به غذا اختیاری است.

 

• برای اینکه این غذا به مراتب خوشمزه تر باشد، از دوغ و ماستی که مقداری ترش هستند، استفاده کنید.

 

• در صورتی که دسترسی برای تهیه سبزیجات معطر تازه ندارید، می توانید از سبزیجات خشک نیز استفاده کنید.

 

• اگر می‌خواهید این غذای تابستانی شما عطر متفاوت و بی‌نظیری داشته باشد، از یک قاشق غذاخوری گلاب در تهیه آن استفاده کنید.

 

• در بعضی از مناطق از تربچه در تهیه این غذا استفاده می کنند.

 

• اضافه کردن پیازچه باعث خوشمزه‌ تر شدن این غذا خواهد شد، دقت داشته باشید که پیازچه را هنگام خوردن غذا به آن اضافه کنید. اگر از قبل این کار را انجام دهید، باعث می‌شود که آبدوغ خیار حالت لزج مانند به خود بگیرد.

 

• در دستور تهیه اصیل، پوست خیار را نمی‌گیرند.

 

• طرز تهیه آب دوغ خیار ساده خانگی که به آموزش آن پرداختیم، برای 4 تا 6 نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.

جدیدترین مطالب